Microsoft: marknadsandelen för Playstation och Xbox är 70/30

Robot
Microsoft: marknadsandelen för Playstation och Xbox är 70/30

Kampen om Activision-uppköpet fortsätter.

#Activision, #microsoft, #sony


Medlem

Äsch, MS har ju med Windows i princip monopol på datorspel också så det jämnar väl ut sig.

Medlem

Heh, får man väl säga att man är en stolt ägare av Xbox i minoritet framöver.

Medlem

Om det är så, vems fel är det?
Xbox 360 vs ps3 så var det nog tvärtom fram tills att microsoft/xbox fick hybris och hade massa "jättebra" ideér för Xbox One.
Som att kinect måste alltid vara inkopplad.
Du måste vara uppkopplad till internet för att spela alla spel oavsett fysisk eller digital kopia.
Och sist men inte minst... dom snålade på gaming hårdvaran så att som gamer så blev Playstation 4 ett naturligt val för dom flesta xbox 360 liksom playstation 3 ägarna för den nya generationen.

Då snackar vi inte ens att playstation verkade ha mycket bättre närt utbud av egna/exklusiva titlar.

Medlem

Detta är knappast bra information för Microsoft. Snart 21 år i branschen och med detta facit. Varför ska vi släppa igenom tidernas största ackumulering till det underpresterande företaget? Xbox som dessutom redan har flest studios av alla (23 stycken). Nej tack. Investera i det ni redan har.

Medlem

Det skulle vara intressant att veta hur de räknar - är det bara den senaste generationen?

Medlem

Ingen vill ha call of duty längre dom har förstört serien totalt

Medlem
Skrivet av Margy:

Det skulle vara intressant att veta hur de räknar - är det bara den senaste generationen?

Såvitt jag läst är det inte det. Senaste generationen ska siffrorna de lagt fram vara ca 32 mot 20 miljoner konsoler.

Skrivet av Keima:

Ingen vill ha call of duty längre dom har förstört serien totalt

Du bör nog se över din information 😁

Medlem
Skrivet av rågkuse:

Äsch, MS har ju med Windows i princip monopol på datorspel också så det jämnar väl ut sig.

Gamepass appen till PC heter till och med "Xbox", så de kan inte komma och säga att de räknar 30/70 heller.

Microsoft har inget monopol på datorspel. Fördelningen gäller konsoler och inget annat.

Skrivet av Margy:

Det skulle vara intressant att veta hur de räknar - är det bara den senaste generationen?

De räknar nog från xbox one och framåt, 360 (84m) och ps3 (87.4m) sålde rätt jämnt enligt wikipedia.

Brad Smith says: "Think about the market in Europe. It is a market where Sony has an 80% share. Globally, it is about 70/30. In Japan, it is 96/4. These numbers have been remarkably steady for two decades. Even last year, when there were issues with Sony's supply chain, they came back strong."

Sony outsold Microsoft by 69/31 towards the end of last year.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Såvitt jag läst är det inte det. Senaste generationen ska siffrorna de lagt fram vara ca 32 mot 20 miljoner konsoler.

Om förra generationen räknas med har Xbox One och Series S/X sålt cirka 64 miljoner tillsammans. De flesta brukar räkna med att One sålde runt eller strax under 50 miljoner?

Det brukar sägas att Xbox denna generation säljer ungefär hälften så mycket vilket då verkar stämma.

Medlem

Undrar vad som kommer bli Sony's nästa argument? För alla tidigare har hamnat på soptippen.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Du bör nog se över din information 😁

FInns en anledning dom har över 1000 microtransactions som påminner om FIFA, spelets intäkter håller inte längre

Medlem

Stackars Nintendo som har 0% av marknaden. Kan inte gå bra för dom

Medlem
Skrivet av Keima:

FInns en anledning dom har över 1000 microtransactions som påminner om FIFA, spelets intäkter håller inte längre

Säljer även Fifa dåligt i den här informationen du sitter på? Spännande.

Medlem
Skrivet av rågkuse:

Äsch, MS har ju med Windows i princip monopol på datorspelande också så det jämnar väl ut sig.

Räknas Windows med i spel sektionen?

Ska vi gå på bara spel det finns ju fler konkurrenter på PC plattformen, vad gäller försäljning så tror jag dem flesta undviker Microsoft Store så mycket som möjligt och kör med Steam och kanske tom hellre Epic Store.
Deras andel av spel på PC plattformen känns ju bra mindre än andra också, kanske Playstation kommer ikapp där också snart sedan dem började släppa till PC?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Stackars Nintendo som har 0% av marknaden. Kan inte gå bra för dom

Tänkte samma sak, borde inte Nintendo tas med i ekvationen?

Medlem
Skrivet av Qrush:

Microsoft har inget monopol på datorspel. Fördelningen gäller konsoler och inget annat.

De räknar nog från xbox one och framåt, 360 (84m) och ps3 (87.4m) sålde rätt jämnt enligt wikipedia.

Brad Smith says: "Think about the market in Europe. It is a market where Sony has an 80% share. Globally, it is about 70/30. In Japan, it is 96/4. These numbers have been remarkably steady for two decades. Even last year, when there were issues with Sony's supply chain, they came back strong."

Sony outsold Microsoft by 69/31 towards the end of last year.

Nej, inte ett riktigt monopol, men nära nog.

En PC är en Xbox på samma gång. Man kan spela allt som finns till Xbox på PC. MS appen med gamepass och butik till PC heter till och med "Xbox".

Det handlar inte bara om konsoler, utan hela affären om konkurrens.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Tänkte samma sak, borde inte Nintendo tas med i ekvationen?

Det nämndes något om detta, minns inte vad det var. Jag menar, Nintendo är ju marknadsledande med sina 123 milj Switch sålda och de enorma mängderna spel som säljs. Detta är väl en sak mellan MS och Sony kanske, Nintendo behöver inte räknas in i ekvationen för någon av parterna kanske.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Stackars Nintendo som har 0% av marknaden. Kan inte gå bra för dom

"Regulators" vill inte räkna med Nintendo för de menar att det inte spelar roll. Men ja då hade MS verkat ännu mindre på marknaden.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Räknas Windows med i spel sektionen?

Ska vi gå på bara spel det finns ju fler konkurrenter på PC plattformen, vad gäller försäljning så tror jag dem flesta undviker Microsoft Store så mycket som möjligt och kör med Steam och kanske tom hellre Epic Store.
Deras andel av spel på PC plattformen känns ju bra mindre än andra också, kanske Playstation kommer ikapp där också snart sedan dem började släppa till PC?

Förstår det här argumentet men samtidigt är det ju svårt att argumentera att stödet för spel på Windowsplattformen inte är en mycket avgörande faktor för dess popularitet. Hade Windows haft samma stöd för spel som Linux hade i alla fall jag byt plattform, så mycket roligare är det inte att skriva text eller designa på ett operativsystem över ett annat. Som proffs kanske det skiljer sig åt men som gamer så tjänar väl Microsoft storkovan på alla datorer som säljs med deras mjukvara där hela huvudfokuset är spel?

Skrivet av Margy:

Om förra generationen räknas med har Xbox One och Series S/X sålt cirka 64 miljoner tillsammans. De flesta brukar räkna med att One sålde runt eller strax under 50 miljoner?

Det brukar sägas att Xbox denna generation säljer ungefär hälften så mycket vilket då verkar stämma.

Förstår resonemanget men Microsoft har ju försatt sig själva i den situationen. De har ju inte förvaltat sin talang särskilt väl och skapade ju industriellt ramaskri vid lanseringen av Xbox One, att PS4:an var en massiv framgång sett till design och multiplattform gjorde ju också att den cementerade sig. Jag köpte i alla fall aldrig en Xbox One just på grund av hur dåligt Microsoft skötte sin spelavdelning. När 360/PS3-eran var över hade jag förhoppningar då jag inte tyckte om den avskyvärda prestandan många spel hade på PS3 men... sen hände ju allt som hände.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Säljer även Fifa dåligt i den här informationen du sitter på? Spännande.

Kan man fråga varför du behåller Call of Duty lika hårt som sten i ditt argument? Men ja Fifa får inte heta fifa nästa år och det borde göra samma sak för Call of Duty

Medlem
Skrivet av Keima:

Kan man fråga varför du behåller Call of Duty lika hårt som sten i ditt argument? Men ja Fifa får inte heta fifa nästa år och det borde göra samma sak för Call of Duty

Vet du varför Fifa24 inte får heta Fifa24?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

"Regulators" vill inte räkna med Nintendo för de menar att det inte spelar roll. Men ja då hade MS verkat ännu mindre på marknaden.

Vad tycker du om att de konstigt nog inte heller har räknat med den nordamerikanska marknaden som är betydligt jämnare, med kanske 55/45 % favör för PS?

Medlem

Helt plötsligt funkar det här "Xbox är PC, PC är Xbox". Vad hände?

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Vad tycker du om att de konstigt nog inte heller har räknat med den nordamerikanska marknaden som är betydligt jämnare, med kanske 55/45 % favör för PS?

Jag har sett siffror för den marknaden också. Globala siffror, EU(förutom UK) och USA vad jag vet. Menar du att det är siffror som inte har lagts fram alls?

Medlem
Skrivet av Keima:

Kan man fråga varför du behåller Call of Duty lika hårt som sten i ditt argument? Men ja Fifa får inte heta fifa nästa år och det borde göra samma sak för Call of Duty

Det var du som nämnde Call of Duty och hävdar att ingen vill ha spelet. Minns du? Enligt npd sålde det mest av alla förra året och är det snabbast säljande i serien så fler siffror ur din källa hade varit högst intressant.

Medlem

Det här har inget med FTC att göra eller CMA. Utan EC (EU) och det går inte bra för Sony.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag har sett siffror för den marknaden också. Globala siffror, EU(förutom UK) och USA vad jag vet. Menar du att det är siffror som inte har lagts fram alls?

De har en för EU 80/20% , en för Japan 96/4% och en för den globala 70/30%. Jag ser ett tydligt mönster här när man medvetet inte har valt att redovisa där de faktiskt har starka fästen och siffror, så som exempelvis nordamerika och även UK. Istället har man fokuserat sig på områden där man har sålt sämre för att se "bättre" (oskyldigare & mindre) ut, trots att de har 23 studior under sig.

https://mobile.twitter.com/NextGenPlayer/status/1628169351261...

Medlem

Vad hände med phils gamla uttalande om att xbox inte längre ser Sony som rivaler? Åldrades det som mjölk som allt annat han sagt?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det var du som nämnde Call of Duty och hävdar att ingen vill ha spelet. Minns du? Enligt npd sålde det mest av alla förra året och är det snabbast säljande i serien så fler siffror ur din källa hade varit högst intressant.

Fråga dig själv varför Warzone är det enda man vill prata om men en hint, titta på steam recensioner.

12
Skriv svar