Playstation VR2

Medlem

jag minns att det kom powerbanks hållare för handleder för index kontrollerna, vet inte hur lång batteritid dom har.
Vissa har provat liknande eget ihopknåp för VR2 sense och det har funkat att "ladda" och spela samtidigt.
Det blir ju inte att det laddar utan har man rätt powerbank så hålls batteriet på 100% och det är powerbanken som dräneras först sen kontrollen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Det verkar komma ut en massa information nu om att PSVR2 har en Pen-Tile skärm. Om det nu är fallet så faller absolut allt potentiellt intresse för min del. Går aldrig tillbaka till Pen-Tile.

Var det någon information om detta alls? Den upplösningen som rapporteras vid Pen-Tile är ju en fullständig lögn och det är absolut inte acceptabelt att det inte redovisas för potentiella kunder innan.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Det verkar komma ut en massa information nu om att PSVR2 har en Pen-Tile skärm. Om det nu är fallet så faller absolut allt potentiellt intresse för min del. Går aldrig tillbaka till Pen-Tile.

Var det någon information om detta alls? Den upplösningen som rapporteras vid Pen-Tile är ju en fullständig lögn och det är absolut inte acceptabelt att det inte redovisas för potentiella kunder innan.

PenTile + Fresnel känns som en kombination som gör att andra headset kommer kännas bra mycket modernare inom en nära framtid...

Medlem

Hej,

Jag skulle vänligen vilja be alla er som har en PSVR2 att göra mig en liten tjänst.

Jag plockade upp min förbokade PSVR2 på release på Webhallen. Väl hemma på kvällen så märkte jag att min vänstra lins hade massa ”fläckar”i form av små cirklar som täckte den. Dessa gick inte få bort. Jag blev förskräckt men lyckades dagen efter till slut få den utbytt i butiken.

Men såg sedan väl hemma igen att även den ny har märkliga ”fläckar”, men nu i ett annat mer avlångt mönster.

Jag har googlat lite och sett fler märka av detta på Reddit. Några har kontaktat Sony och fått nya, teorin är att det eventuellt är intorkade vattenflöckar UNDER linserna från tillverkningsprocessen. Det känns ju verkligen inte som att det ska vara så här.

Har ni några liknande fläckar? Man kan behöva lysa på linserna med starkt sken och vinkla headsetet för att de ska synas tydligt. Jag har antingen stått direkt under en lampa eller lyst på med mobilens ficklampa.

Jag upplever headset #2 som aningen mycket tydligare och aningen skarpare, så det kan vara så att detta även har en inverkan på bildkvalitén.

Jag bifogar bilder på vad jag menar.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Det verkar komma ut en massa information nu om att PSVR2 har en Pen-Tile skärm. Om det nu är fallet så faller absolut allt potentiellt intresse för min del. Går aldrig tillbaka till Pen-Tile.

Var det någon information om detta alls? Den upplösningen som rapporteras vid Pen-Tile är ju en fullständig lögn och det är absolut inte acceptabelt att det inte redovisas för potentiella kunder innan.

Jag har inte läst att det är pentile, vart har du läst det? jag tror det är samma som PSVR.
Med det trots allt, skärmen känns inte lika "högupplöst" som det borde. Men det är väll så med OLED.

Skrivet av Balunan:

Hej,

Jag skulle vänligen vilja be alla er som har en PSVR2 att göra mig en liten tjänst.

Jag plockade upp min förbokade PSVR2 på release på Webhallen. Väl hemma på kvällen så märkte jag att min vänstra lins hade massa ”fläckar”i form av små cirklar som täckte den. Dessa gick inte få bort. Jag blev förskräckt men lyckades dagen efter till slut få den utbytt i butiken.

Men såg sedan väl hemma igen att även den ny har märkliga ”fläckar”, men nu i ett annat mer avlångt mönster.

Jag har googlat lite och sett fler märka av detta på Reddit. Några har kontaktat Sony och fått nya, teorin är att det eventuellt är intorkade vattenflöckar UNDER linserna från tillverkningsprocessen. Det känns ju verkligen inte som att det ska vara så här.

Har ni några liknande fläckar? Man kan behöva lysa på linserna med starkt sken och vinkla headsetet för att de ska synas tydligt. Jag har antingen stått direkt under en lampa eller lyst på med mobilens ficklampa.

Jag upplever headset #2 som aningen mycket tydligare och aningen skarpare, så det kan vara så att detta även har en inverkan på bildkvalitén.

Jag bifogar bilder på vad jag menar. <Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ja jag ser nå liknande, ibland. Men verkar försvinna/förflytta sig då jag torkar med en microfibertrasa.
Tänk på att fresnellinserna är som räfflade förstoringsglas, mycket kan se konstigt ut när man tittar och lyser i olika vinklar.
Jag tror folk fått byta för att den som tar emot bara bytt och sony bara bytt för att lugna. Det är med största sannorlikhet inget fel.
Är det för suddigt för dig?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Jag har inte läst att det är pentile, vart har du läst det? jag tror det är samma som PSVR.
Med det trots allt, skärmen känns inte lika "högupplöst" som det borde. Men det är väll så med OLED.

Jag har inte heller hört det, men nu när jag letar så säger inte Sony specifikt motsatsen, vilket alla andra företag gör om sina produkter när de är RGB.
https://twitter.com/MokhtariShahram/status/162932553473500774...

Till exempel Tested har specifikt sagt att det är RGB, men det verkar inte vara någon officiell information om pixelstrukturen alls.

Det är en extrem skillnad som kastar bort en tredjedel av upplösningen.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag har inte heller hört det, men nu när jag letar så säger inte Sony specifikt motsatsen, vilket alla andra företag gör om sina produkter när de är RGB.
https://twitter.com/MokhtariShahram/status/162932553473500774...

Till exempel Tested har specifikt sagt att det är RGB, men det verkar inte vara någon officiell information om pixelstrukturen alls.

Det är en extrem skillnad som kastar bort en tredjedel av upplösningen.

Det ser inte ut som pentile, iaf inte som Quest 1.
Jag ska inte säga med säkerhet. Det ser bra ut iaf


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har inte läst att det är pentile, vart har du läst det? jag tror det är samma som PSVR.
Med det trots allt, skärmen känns inte lika "högupplöst" som det borde. Men det är väll så med OLED.

Ja jag ser nå liknande, ibland. Men verkar försvinna/förflytta sig då jag torkar med en microfibertrasa.
Tänk på att fresnellinserna är som räfflade förstoringsglas, mycket kan se konstigt ut när man tittar och lyser i olika vinklar.
Jag tror folk fått byta för att den som tar emot bara bytt och sony bara bytt för att lugna. Det är med största sannorlikhet inget fel.
Är det för suddigt för dig?

Det är ingenting som försvinner här, utan det är fasta fläckar av något slag som inte går att torka bort och alltid är på samma position. Men har märkt de senaste dagarna att jag inte är ensam, det har dykt upp många på Reddit med samma problem. Teorin är att många av linserna tyvärr har fläckar från intorkad vätska av något slag på undersidan av linsen, troligtvis något från fabrik och tillverkning som inte torkats bort. Riktigt dåligt. Många skriver att Sony att har bytt ut deras enheter när de mejlat dem.

Några har lyckats få bort sina fläckar, som då var på utsidan lyckligtvis, genom att torka av HÅRT med mikrofibertrasa. Men det har inte gått i mitt fall, tyvärr. Mina verkar vara på insidan.

Jag mejlade Playstation Sverige som bad mig ringa in istället och vara nära min PS5 när jag gör det, haha. De verkar inte alls ha fattat någonting och det låter som att de vill att jag ska testa saker såsom en fabriksåterställning på konsolen. Suck. Det var samma sak när kontrollen som följde med min PS5 hade en trasig R2-trigger. Den liksom gjorde massa ghost-inputs med R2, den fick för sig att R2 sporadiskt trycktes in eller hölls in. Den var liksom fysiskt trasig. Men ändå tvingade de mig i telefon att fabriksåterställa konsolen och frågade om jag testat andra HDMI-kablar och grejer för att se om kontrollen fungerade då.

Några trådar på Reddit som har börjat dyka upp de senaste dagarna:

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/11b8vyr/issue_my_psvr2...

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/119vzp8/anyone_elses_p...

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/11d00yb/psvr2_lens_can...

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/11conwg/more_smudges_i...

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/11d4izk/this_cant_be_n...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Det är ingenting som försvinner här, utan det är fasta fläckar av något slag som inte går att torka bort och alltid är på samma position. Men har märkt de senaste dagarna att jag inte är ensam, det har dykt upp många på Reddit med samma problem. Teorin är att många av linserna tyvärr har fläckar från intorkad vätska av något slag på undersidan av linsen, troligtvis något från fabrik och tillverkning som inte torkats bort. Riktigt dåligt. Många skriver att Sony att har bytt ut deras enheter när de mejlat dem.

Några har lyckats få bort sina fläckar, som då var på utsidan lyckligtvis, genom att torka av HÅRT med mikrofibertrasa. Men det har inte gått i mitt fall, tyvärr. Mina verkar vara på insidan.

Jag mejlade Playstation Sverige som bad mig ringa in istället och vara nära min PS5 när jag gör det, haha. De verkar inte alls ha fattat någonting och det låter som att de vill att jag ska testa saker såsom en fabriksåterställning på konsolen. Suck. Det var samma sak när kontrollen som följde med min PS5 hade en trasig R2-trigger. Den liksom gjorde massa ghost-inputs med R2, den fick för sig att R2 sporadiskt trycktes in eller hölls in. Den var liksom fysiskt trasig. Men ändå tvingade de mig i telefon att fabriksåterställa konsolen och frågade om jag testat andra HDMI-kablar och grejer för att se om kontrollen fungerade då.

Några trådar på Reddit som har börjat dyka upp de senaste dagarna:

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/119vzp8/anyone_elses_p...

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/11d00yb/psvr2_lens_can...

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/11conwg/more_smudges_i...

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/11d4izk/this_cant_be_n...

Ja jag vet inte, ska jag vara ärlig ser allt ut som synvillor. Precis det jag såg på mina egna linser.
Frågan är mer, är det fel på bilden? Suddigt?
Läs denna tekniska analys på PSVR2 så förstår du kanske lite mer i vad som är för och nackdelarna i Sonys val av panel och linser.
Stämmer det inte in hur du upplever, då ka ske du har nått fel och bör få ditt headset utbytt.

https://uploadvr.com/psvr2-technical-analysis/


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag har inte heller hört det, men nu när jag letar så säger inte Sony specifikt motsatsen, vilket alla andra företag gör om sina produkter när de är RGB.
https://twitter.com/MokhtariShahram/status/162932553473500774...

Till exempel Tested har specifikt sagt att det är RGB, men det verkar inte vara någon officiell information om pixelstrukturen alls.

Det är en extrem skillnad som kastar bort en tredjedel av upplösningen.

Det är tydligen pentile


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag vet inte, ska jag vara ärlig ser allt ut som synvillor. Precis det jag såg på mina egna linser.
Frågan är mer, är det fel på bilden? Suddigt?
Läs denna tekniska analys på PSVR2 så förstår du kanske lite mer i vad som är för och nackdelarna i Sonys val av panel och linser.
Stämmer det inte in hur du upplever, då ka ske du har nått fel och bör få ditt headset utbytt.

https://uploadvr.com/psvr2-technical-analysis/

Det är inte synvillor, nu får du sluta tjata om det. Det är tydliga fläckar som är konstanta oavsett hur man vinklar headset eller ljuset. Till och med personalen i butiken kunde tydligt se det vid första bytet, därför första paret byttes ut. Det är troligtvis intorkad vätska från tillskärningen av linserna eller dylikt från fabriken. På första paret märkte jag en suddighet, den hade cirklar typ över hela linsen. Denna tror jag inte att jag märker något med, men man vill ju inte ha skit som inte ska vara där, och oron är ju att det kanske på något plan påverkar ändå om än inte lika tydligt som med det första paret.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Det är inte synvillor, nu får du sluta tjata om det. Det är tydliga fläckar som är konstanta oavsett hur man vinklar headset eller ljuset. Till och med personalen i butiken kunde tydligt se det vid första bytet, därför första paret byttes ut. Det är troligtvis intorkad vätska från tillskärningen av linserna eller dylikt från fabriken. På första paret märkte jag en suddighet, den hade cirklar typ över hela linsen. Denna tror jag inte att jag märker något med, men man vill ju inte ha skit som inte ska vara där, och oron är ju att det kanske på något plan påverkar ändå om än inte lika tydligt som med det första paret.

Men om du använder ditt nya headsetet, är bilden klar då du tittar (borträknat kompromisserna som står i analysen) jämfört mer ditt förra?
Jag säger inte att du och alla andra hittar på men jag tror må ga som tror att nått är fel men är inget riktigt fel i praktiken.Det är så med alla stora släpp Quest 2 hade samma.. kansle det är barnsjukdomar jag vet inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har testat PSVR2 nu hos en kompis. Snabbprövade olika spel bland annat Horizon Call Of The Mountain som hade noterbart lagg när jag gick framåt. Bilden och upplösningen känns bra i jämfört med mitt Oculus S headset. PSVR2 känns ganska lätt på huvudet, att hitta rätt sweet spot är egentligen inga större problem men märker att om man bara nuddar någon milimeter så blir allt väldigt suddigt. Fint med haptic feedback på headsetet även om det inte är något revolutionerande. Jag prövade något simpelt spel med ögonspårning och känner mig sugen på mer. Om det är en gimmik eller inte har jag svårt att svara på nu men jag tror det kan vara mycket användbart.
Testade även Resident evil village vr, visst det är roligt men jag kunde inte låta bli att tänka, om det bara hade uppnått samma kvalité som Half-life Alyx, fysikmotor osv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men om du använder ditt nya headsetet, är bilden klar då du tittar (borträknat kompromisserna som står i analysen) jämfört mer ditt förra?
Jag säger inte att du och alla andra hittar på men jag tror må ga som tror att nått är fel men är inget riktigt fel i praktiken.Det är så med alla stora släpp Quest 2 hade samma.. kansle det är barnsjukdomar jag vet inte.

Som jag redan har skrivit: "På första paret märkte jag en suddighet, den hade cirklar typ över hela linsen. Denna tror jag inte att jag märker något med, men man vill ju inte ha skit som inte ska vara där, och oron är ju att det kanske på något plan påverkar ändå om än inte lika tydligt som med det första paret."

Jag har ingenting sånt eller liknande på varken mitt PSVR1 eller Quest 2.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Skrivet av Molotov:

Det är tydligen pentile

Synd. Det är speciellt tråkigt då de lyckades få tag på RGB OLED-paneler till första versionen av PSVR.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Synd. Det är speciellt tråkigt då de lyckades få tag på RGB OLED-paneler till första versionen av PSVR.

Vad är skillnaden? Eller, varför är det sämre med pentile? Har inte hört talas om innan.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vad är skillnaden? Eller, varför är det sämre med pentile? Har inte hört talas om innan.

Du får sämre pixeltäthet då varje pixel saknar en subpixel, vilket gör att bilden inte uppfattas som lika skarp. Detta kan också göra så att screendoor-efekten kan uppfattas tydligare. Bifogar en bild som kanske tydligare visar på skillnaden.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Du får sämre pixeltäthet då varje pixel saknar en subpixel, vilket gör att bilden inte uppfattas som lika skarp. Detta kan också göra så att screendoor-efekten kan uppfattas tydligare. Bifogar en bild som kanske tydligare visar på skillnaden.

<Uppladdad bildlänk>

Jaha, märkligt att de skryter med 4K HDR men ändå tummar på kvaliteten så då. Har ju inte testat själv ännu så kan ju inte säga någonting men det låter ju tråkigt. Och med alla problem med "vattenfläckarna" är det kanske inte värt att köpa det nu ändå.

Skrivet av Gertzy:

Vad är skillnaden? Eller, varför är det sämre med pentile? Har inte hört talas om innan.

Det är en stor del till varför den visuella kvaliteten var så dålig för original Vive och Rift, och att skillnaden mellan dem och de uppföljande LCD versionerna var så stora trots ganska liten ökning i nominell upplösning.

För en RGB-pixel så har man tre sub-pixlar, en röd, en grön och en blå.

Om PSVR hade följt den definitionen så hade de haft 12,3 miljoner sub-pixlar per öga. Tyvärr definierar man upplösningen på pen-tile med en fullständig lögn där man räknar två sub-pixlar som en pixel. Det innebär att PSVR2 då antagligen bara har 8,2 miljoner sub-pixlar.

Vilket är en väsentlig skillnad, bara runt 58 % av upplösningen som en Pico 4 har eller 35 % av en Varjo Aero. Det blir bara runt 18 % bättre än Valve Index som börjar närma sig 4 år gammal och redan då inte hade någon ledande upplösning.

Utöver att siffrorna för upplösningen blir helt fel så tillkommer problem med att pixlarna inte är i perfekta rader. Det leder tilll mer dött utrymme mellan pixelelement och bortkastad upplösning vid rendering (måste fortfarande rendera alla tre färgvärden även om det bara är två faktiska sub-pixlar per pixel).

Medlem

Hej Kan någon som recenserat PSVR2 eller någon som har en eller någon som har bra koll på VR headsets hjälpa mig med en sak?

Det är som så att jag köpte den här PSVR2 lite på impuls. Förväntade mig typ 4k grafik eftersom jag läst det någonstans och som referens så har jag den här skärmen :
https://www.komplett.se/product/1215136/gaming/spelutrustning...

Jag spelar ju på den vanligtvis och är van vid den och den är väldigt skarp. Spelen ser bra ut och jag är jättedålig på upplösning och dylikt men jag förväntar mig att det är rätt högupplöst, man liksom stör sig inte på någonting när man spelar.

Hur som helst! Jag förväntade ju mig typ samma sak fast I VR när jag köpte PSVR2 men jag har inga referensramar alls då det är mitt första VR set. Men när jag kör, hur som helst så tror jag att jag har lyckats mixtra med alla inställningar rätt för när jag har det på mig och tittar på text i diverse menyer osv så är det rätt skarpt men när jag spelar spel så känns det som allt är väldigt "suddigt" eller lågupplöst? Jag har läst att folk hyllar det här VR headsetet för att vara knivskarpt och jag läste på reddit att någon upplevde det som "razor sharp" och jag kan säga att det verkligen inte är "Razorsharp" för mig ^^ Han kanske är van vid sämre VR headsets och när han kör med det här så är det ett så pass stort steg att han upplever det så eller är det jag som gör något fel? Eller är det liksom vanligt att VR är lite suddigt att den här bara är bättre än föregångarna? Jag vet inte... Jag blir ju orolig att det är fel på min hårdvara eller att jag gör något fel.

Det är oavsett en jävligt cool upplevelse och jag kan leva med att det är såhär, men om det ska vara knivskarpt som på min skärm fast i "VR världen" så är det ju något som är tokigt :S

Tack på förhand!

Medlem
Skrivet av Jonio:

Hej Kan någon som recenserat PSVR2 eller någon som har en eller någon som har bra koll på VR headsets hjälpa mig med en sak?

Det är som så att jag köpte den här PSVR2 lite på impuls. Förväntade mig typ 4k grafik eftersom jag läst det någonstans och som referens så har jag den här skärmen :
https://www.komplett.se/product/1215136/gaming/spelutrustning...

Jag spelar ju på den vanligtvis och är van vid den och den är väldigt skarp. Spelen ser bra ut och jag är jättedålig på upplösning och dylikt men jag förväntar mig att det är rätt högupplöst, man liksom stör sig inte på någonting när man spelar.

Hur som helst! Jag förväntade ju mig typ samma sak fast I VR när jag köpte PSVR2 men jag har inga referensramar alls då det är mitt första VR set. Men när jag kör, hur som helst så tror jag att jag har lyckats mixtra med alla inställningar rätt för när jag har det på mig och tittar på text i diverse menyer osv så är det rätt skarpt men när jag spelar spel så känns det som allt är väldigt "suddigt" eller lågupplöst? Jag har läst att folk hyllar det här VR headsetet för att vara knivskarpt och jag läste på reddit att någon upplevde det som "razor sharp" och jag kan säga att det verkligen inte är "Razorsharp" för mig ^^ Han kanske är van vid sämre VR headsets och när han kör med det här så är det ett så pass stort steg att han upplever det så eller är det jag som gör något fel? Eller är det liksom vanligt att VR är lite suddigt att den här bara är bättre än föregångarna? Jag vet inte... Jag blir ju orolig att det är fel på min hårdvara eller att jag gör något fel.

Det är oavsett en jävligt cool upplevelse och jag kan leva med att det är såhär, men om det ska vara knivskarpt som på min skärm fast i "VR världen" så är det ju något som är tokigt :S

Tack på förhand!

Hej,

Ingenting är tokigt, var inte orolig. Du kommer tyvärr aldrig få likadan bild på din PSVR 2 som du får från en 4K-skärm. Du kommer ha en del suddighet i jämförelse, speciellt ut i kanterna och du kommer att uppleva så kallade "god rays" och "mura" etc. Att du skriver att text ser rätt skarpt ut får mig att tro att du bär den på rätt sätt och har hittat linserna sweet spot där bilden är som skarpast, det är bra.

Detta är den överlägset bästa och mest ärliga PSVR2-videon jag hittills har sett och den förklarar även termerna jag har använt mig av i denna text: https://www.youtube.com/watch?v=SgDO9sOwg7Y&ab_channel=Mystic

Stämmer din upplevelse mer överens med detta?


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Jonio:

Hej Kan någon som recenserat PSVR2 eller någon som har en eller någon som har bra koll på VR headsets hjälpa mig med en sak?

Det är som så att jag köpte den här PSVR2 lite på impuls. Förväntade mig typ 4k grafik eftersom jag läst det någonstans och som referens så har jag den här skärmen :
https://www.komplett.se/product/1215136/gaming/spelutrustning...

Jag spelar ju på den vanligtvis och är van vid den och den är väldigt skarp. Spelen ser bra ut och jag är jättedålig på upplösning och dylikt men jag förväntar mig att det är rätt högupplöst, man liksom stör sig inte på någonting när man spelar.

Hur som helst! Jag förväntade ju mig typ samma sak fast I VR när jag köpte PSVR2 men jag har inga referensramar alls då det är mitt första VR set. Men när jag kör, hur som helst så tror jag att jag har lyckats mixtra med alla inställningar rätt för när jag har det på mig och tittar på text i diverse menyer osv så är det rätt skarpt men när jag spelar spel så känns det som allt är väldigt "suddigt" eller lågupplöst? Jag har läst att folk hyllar det här VR headsetet för att vara knivskarpt och jag läste på reddit att någon upplevde det som "razor sharp" och jag kan säga att det verkligen inte är "Razorsharp" för mig ^^ Han kanske är van vid sämre VR headsets och när han kör med det här så är det ett så pass stort steg att han upplever det så eller är det jag som gör något fel? Eller är det liksom vanligt att VR är lite suddigt att den här bara är bättre än föregångarna? Jag vet inte... Jag blir ju orolig att det är fel på min hårdvara eller att jag gör något fel.

Det är oavsett en jävligt cool upplevelse och jag kan leva med att det är såhär, men om det ska vara knivskarpt som på min skärm fast i "VR världen" så är det ju något som är tokigt :S

Tack på förhand!

4k på det avståndet är ju ändå rätt nära så pixlarna blir ju relativt stora jämfört med en TV som du sitter 2-3meter ifrån.
Jag tycker att bilden är rätt skarp och ser nästan hellre att dem lägger till ett läge med lite mindre grafikgodis så att man kan få upp bildrutorna istället.

Om du jämför med "vanliga" spel så är det mycket viktigare med stabil FPS i VR och jag tror inte heller att dem kör varierande upplösning beroende på belastning i spelet, som man för i platta spel. Foveated rendering hjälper dock prestandan och borde kompensera.

Så räkna inte med att du får lika skarp bild som annars, men det borde ändå vara bra bild.

Vilka spel har du spelat, gäller det alla spel eller specifika? blir bilden mindre skarp i spel som inte bör dra lika mycket prestanda som tillexempel Synth riders? Vissa spel har inte hunnit optimeras ordentligt för PSVR2 än heller, tror att Sony har varit sena med headset till vissa utvecklare och dem ändå ville släppa sina spel vid releasen. Tror det var Light brigade som hade ojämn FPS, men att det nu är löst via patch.

Men prova gärna det här också:

Här har du också Digital foundrys video för GT7, där de pratar lite om grafiken:

Medlem

Hej och tack så mycket för era svar jag är på jobbet just nu och när jag kommer hem ska jag titta på videos och ge utförligare svar på hur jag upplever det hela

Medlem
Skrivet av Balunan:

Hej,

Ingenting är tokigt, var inte orolig. Du kommer tyvärr aldrig få likadan bild på din PSVR 2 som du får från en 4K-skärm. Du kommer ha en del suddighet i jämförelse, speciellt ut i kanterna och du kommer att uppleva så kallade "god rays" och "mura" etc. Att du skriver att text ser rätt skarpt ut får mig att tro att du bär den på rätt sätt och har hittat linserna sweet spot där bilden är som skarpast, det är bra.

Detta är den överlägset bästa och mest ärliga PSVR2-videon jag hittills har sett och den förklarar även termerna jag har använt mig av i denna text: https://www.youtube.com/watch?v=SgDO9sOwg7Y&ab_channel=Mystic

Stämmer din upplevelse mer överens med detta?

Ja, jag kollade igenom videon och kände igen mig mycket i vad han talade om. När de visade "Through lens footage" eller vad man ska säga så kändes det exakt som hur jag upplever det när jag spelar. Men jag trodde ju liksom det skulle vara som när man får se hur de spelar "via" skärmen. Typ, jag satt och kollade på när min brorson testade lite och det som visades på skärmen, alltså det han såg var ju mycket "skarpare" och klarare än det jag upplevde själv inne i själva VR världen eller vad man ska säga. Men är det som det visar i "through lens footage" så verkar det ju stämma för mig, att det inte är fel på några saker Oavsett så är det ju riktigt coolt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

4k på det avståndet är ju ändå rätt nära så pixlarna blir ju relativt stora jämfört med en TV som du sitter 2-3meter ifrån.
Jag tycker att bilden är rätt skarp och ser nästan hellre att dem lägger till ett läge med lite mindre grafikgodis så att man kan få upp bildrutorna istället.

Om du jämför med "vanliga" spel så är det mycket viktigare med stabil FPS i VR och jag tror inte heller att dem kör varierande upplösning beroende på belastning i spelet, som man för i platta spel. Foveated rendering hjälper dock prestandan och borde kompensera.

Så räkna inte med att du får lika skarp bild som annars, men det borde ändå vara bra bild.

Vilka spel har du spelat, gäller det alla spel eller specifika? blir bilden mindre skarp i spel som inte bör dra lika mycket prestanda som tillexempel Synth riders? Vissa spel har inte hunnit optimeras ordentligt för PSVR2 än heller, tror att Sony har varit sena med headset till vissa utvecklare och dem ändå ville släppa sina spel vid releasen. Tror det var Light brigade som hade ojämn FPS, men att det nu är löst via patch.

Men prova gärna det här också:https://www.youtube.com/watch?v=JkW2xYPvjuk

Här har du också Digital foundrys video för GT7, där de pratar lite om grafiken:

https://youtu.be/QH2uZMsa-es

Det är så svårt för mig att definera "bra bild" eftersom jag jämför ju med min jättefina skärm som jag har. Ta t.ex. när jag tittar på texter i menyer osv i VR, det är ju skarpt men det är inte "super skarpt" som när jag tittar på text på min vanliga skärm. Och sen resten av grafiken eller bilden är liksom... suddig. Men jag skrev i tidigare post om den förra videon som någon länkade där de visar i filmen "through lens footage" exakt så ser det ut för mig. Och det ser väl ok ut men som sagt inte alls i närheten som när jag tittar på min vanliga skärm Men om det är så det ser ut så är det ju bara så.

Jag har kört Horizon call of the mountain, No mans sky och Gran Turismo 7 där jag kan säga att det är rätt stor skillnad på t.ex. GT7 och No mans sky... väldigt stor skillnad faktiskt, man märker att det är bättre gjort i GT7 bara. Allt egentligen.

Jag har testat det där som du visar i första videon och jag är rätt säker på att jag fått allt rätt, då texten är "skarp" men inte direkt ultra skarp.. Det är ju inte skarpt som när man tittar på en bra telefon t.ex. Om du förstår vad jag menar. Jag kan acceptera att det är såhär bara, se det för vad det är. Men jag är bara orolig att det är något fel och det skulle kä-nnas så jäkla dumt och sitta och spela när det egentligen kan se ut dubbelt som bra bara att det är något fel på min hårdvara ^^ Jag hoppas min bror köper en så jag kan testa på hans och slå i sten så jag vet hur det ska se ut. Det vore orimligt om 2 enheter var defekta liksom.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=SgDO9sOwg7Y&ab_channel=Mystic

Det här var länken jag menade "Through lens footage" eller vad de kallar det.

Medlem

@Jonio
Nej du ska inte räkna med samma skärpa som på en 4k skärm.
När Sony marknadsför headsetet som 4k så är det egentligen "medveten felskrivning". upplösningen är 2000x2040 per öga
"4000" pixlar totalt jag men det är inte vad man ser.
Skärmen är av pentile oled typ, det betyder att det är färra subpixlar än pixlar. dvs alla pixlar är gröna men röda och blå är inte på varje pixel.
Det orsakar en synlig sk screendoor effekt, på PSVR2 har man försökt dölja screendoor med ett filter som gör att bilden i spel blir suddiga/mjuka

Sen finns det andra saker som orsakar att du upplever det suddigt. En hel del spel renderas i endast 60FPS och sen använder reprojection för att öka till 120. Det betyder att varannan fram är en "fake frame" och det kan ge ghosting och blur som folk upplever olika. Vissa kan tom få motion sickness av det. Har man problem är det rekomenderat att dra ner brightness på headsetet.
Spel som renderas native i 90 eller 120 fps ska inte ha samma problem.

Det här är "nackdelar" man får med OLED paneler av den här typen och hur Sony har tänkt att konsol-VR är tänkt att fungera.

Sen har så klart placering av headsetet på huvudet, hur du får ögonen i den sk sweet spot och hur stor den blir för dig.
Allt är beroende på formen på huvudet och placering av ögonen.
Tyvärr finns det ännu inget VR headset som är one size fits all. Det är många som kommer uppleva olika vr headsets olika. Nått som är obekvämt för en kan passa perfekt för en annan.
Här har tex Meta Quest 2 en stor fördel att man kan byta ut headstrap och face interface så det passar mer individuellt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@molotov

Tack för din fina förklaring ^^ Min upplevelse känns mer logisk när jag läser detta.

Ja alltså. Jag har läst mycket olika reddit trådar nu och tittat på massa videos osv och folk verkar uppleva samma sak som jag gör, det vill säga att det inte är något fel på min hårdvara. Jag, som många andra förväntade sig ju typ "riktig" 4k, alltså att det skulle vara lika skarpt som på en grym flatscreen men fallet verkar inte vara så och det köper jag. Man får se det för vad det är och att det inte kan vara perfekt. Men jag har läst så många posts på reddit där folk säger att det är "crisp clean" och "razor sharp" och på dem låter de som det är perfekt bild liksom och då blir man ju fundersam ^^ Man undrar ju liksom.

https://www.youtube.com/watch?v=NvajYqgA1Bw

Den här killen förklarade det väldigt bra hur jag upplever det.

Men hur som helst, det är ju grymt. Det är mitt första VR headset och har hunnit kört en del Gran Turismo 7 och det är ju väldigt svårt att gå tillbaka till flat screen även fast det inte alls är lika skarpt. Det är ju inte fult men det är ju inte super cleant heller :S

Jag är rätt säker på att jag hittar "sweet spot". När jag tittar på text i menyerna och i spelet så är det tydligt helt klart, men jag vet inte... jag kanske har något fel på huvudet som gör att jag inte ser det ordentligt ^^ Folk upplever ju olika saker.

Medlem

Frågan är om vi någonsin kommer få ett vr headset som är lika crisp kvalitet som en flat screen eller verkligheten. Linserna och skärmen spelar stor roll, upplösningen osv.
Om text ska se skarp ut både nära och på avstånd behövs linser som kan om fokusera, den teknologin existerar och har testats.
Skulle möjligen 8k per öga göra det hela väldigt bra men då ska hårdvaran orka pumpa fram en 120hz hastighet också.

Edit: enligt chatGDP krävs 4k per öga för att likna en 4k skärm, för att simulera verkligheten krävs runt 16k per öga.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

@Ionian

Innan vi dör kanske ^^

Jag har mått illa på jobbet 4 dagar irad nu men det släpper på kvällen när jag slutar. Kan det vara VR som spökar?

Skriv svar