Wube Software meddelar att priset på Factorio snart höjs

Robot
Wube Software meddelar att priset på Factorio snart höjs

För att justera för inflation.

#Factorio, #Wube-software


Releasehästryttare

Sjukt taggad på expansionen!
Kommer lätt ta ut en semestervecka när spelet släpps

Medlem

Tycker det är väldigt bra approach. Spelet har sådan sanslöst hög kvalitet och jag vanligtvis köper spel enbart på REA. Factorio köpte jag för länge sedan och under åren har Factorio utvecklats och putsats eorhört väl :).

5/5 ett av världens bästa spel.

(Personligen tycker jag utvecklarna till spelet är värda mer pengar för de sköter titeln bra och lyssnar på feedback samt att de skulle lätt ha kunnat mjölka mer pengar genom små tillägg i spelet)

Medlem

Factorio är ett spel som går att lägga hundratals timmar på. Man får mycket nöje för pengarna för detta mästerverk!

Medlem

Jag är lite orolig över detta att många tycker det är okej. Jag har själv inget problem med Factorio då jag redan äger spelet och det är ett ruskigt bra spel och definitivt värd 35 dollar. Men orolig över om detta kan bli en trend sättare bland utvecklare att ge ursäkt om "inflation" eller liknande och höja priset. vilka fler kommer följa?

Vet att tidigare när det har försökts har det varit eld och lågor. Har för mig Ark försökte med detta?

Medlem

Om det är okej att Wube gör det vara för att spelet är så bra, så borde det ju tyckas vara rimligt att alla utvecklare höjer priserna efter inflationen istället för att sänka priset då spelen blir äldre. Vanligtvis sänker man ju priset på äldre spel, men vad vet jag? Då borde alla andra spel som släppts sedan 2016 vara dyrare idag än när de släpptes. Tycker personligen att det är rätt smutsigt att skylla på inflationen som anledning.

Medlem
Skrivet av Corewin:

Jag är lite orolig över detta att många tycker det är okej. Jag har själv inget problem med Factorio då jag redan äger spelet och det är ett ruskigt bra spel och definitivt värd 35 dollar. Men orolig över om detta kan bli en trend sättare bland utvecklare att ge ursäkt om "inflation" eller liknande och höja priset. vilka fler kommer följa?

Vet att tidigare när det har försökts har det varit eld och lågor. Har för mig Ark försökte med detta?

Det kan väl knappast anses vara en "ursäkt" om det är sant, en amerikansk dollar 2016 motsvarar ca $1,25 idag. Spelpriserna har historiskt varit extremt resistenta mot inflation, vilket är helt orimligt. Skulle de följa inflationen helt skulle de satt det nya priset på $37,50, så man har om något varit återhållsam när man valde det nya priset.

Skrivet av Cordayne:

Om det är okej att Wube gör det vara för att spelet är så bra, så borde det ju tyckas vara rimligt att alla utvecklare höjer priserna efter inflationen istället för att sänka priset då spelen blir äldre. Vanligtvis sänker man ju priset på äldre spel, men vad vet jag? Då borde alla andra spel som släppts sedan 2016 vara dyrare idag än när de släpptes. Tycker personligen att det är rätt smutsigt att skylla på inflationen som anledning.

Factorio är lite speciellt då dom ordagrant sagt att de aldrig kommer sälja spelet till rea-pris, och det har ju onekligen sålts bara ändå, så då finns det ju ingen motivation att sänka priset. Överlag tycker jag nästan spel tappar i pris orimligt snabbt efter release på alla platformar utom Nintendos (där de aldrig sänker priserna på Nintendos spel, vilket är helt tvärtom mot andra). 🤔

Medlem

Blir som två paket bregott då.

Medlem

Läste lite om detta, skaparen menar på att han faktiskt inte höjer priserna: "We don't increase the price, the price is still the same, just the value of money is going down.". Antar att det beror på hur man väljer att tolka saker och ting

Medlem
Skrivet av Corewin:

Jag är lite orolig över detta att många tycker det är okej. Jag har själv inget problem med Factorio då jag redan äger spelet och det är ett ruskigt bra spel och definitivt värd 35 dollar. Men orolig över om detta kan bli en trend sättare bland utvecklare att ge ursäkt om "inflation" eller liknande och höja priset. vilka fler kommer följa?

Vet att tidigare när det har försökts har det varit eld och lågor. Har för mig Ark försökte med detta?

Det är väl en ursäkt om någon för att höja priser?

Vad kostar en liter mjölk?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Corewin:

Jag är lite orolig över detta att många tycker det är okej. Jag har själv inget problem med Factorio då jag redan äger spelet och det är ett ruskigt bra spel och definitivt värd 35 dollar. Men orolig över om detta kan bli en trend sättare bland utvecklare att ge ursäkt om "inflation" eller liknande och höja priset. vilka fler kommer följa?

Vet att tidigare när det har försökts har det varit eld och lågor. Har för mig Ark försökte med detta?

Spelet är värt $60(enligt mig). Förut kunde du köpa det för $30. Nu hamnar det på $35. Fortfarande bra pris! 😉

Medlem

Tycker det är bra att dom vet om att dom har ett bra spel men samtidigt känns det lite girigt. Speciellt om man behöver betala för expansionen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Corewin:

Jag är lite orolig över detta att många tycker det är okej. Jag har själv inget problem med Factorio då jag redan äger spelet och det är ett ruskigt bra spel och definitivt värd 35 dollar. Men orolig över om detta kan bli en trend sättare bland utvecklare att ge ursäkt om "inflation" eller liknande och höja priset. vilka fler kommer följa?

Vet att tidigare när det har försökts har det varit eld och lågor. Har för mig Ark försökte med detta?

Är väl en helt vanlig sak att priser höjs vi inflation.... Är väl ingen ursäkt...


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag skulle säga att det är ett OK beteende att höja priset pga inflation under förutsättning att det fortfarande handlar om ett levande spel, dvs att det fortfarande släpps nya uppdateringar som gör att spelet fungerar med nyare hårdvara, att buggar fortfarande patchas bort etc.

Om det görs för att mjölka spel där supporten i praktiken har upphört däremot, så är det ett förkastligt t beteende och bara ett försök att mjölka en gammal produkt, en produkt där priset egentligen snarare skulle sänkas, lite extra.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Det är väl en ursäkt om någon för att höja priser?

Vad kostar en liter mjölk?

Tror inte jag skulle höja priset på ett 3 år gammalt paket mjölk.

Medlem
Skrivet av Corewin:

Jag är lite orolig över detta att många tycker det är okej. Jag har själv inget problem med Factorio då jag redan äger spelet och det är ett ruskigt bra spel och definitivt värd 35 dollar. Men orolig över om detta kan bli en trend sättare bland utvecklare att ge ursäkt om "inflation" eller liknande och höja priset. vilka fler kommer följa?

Vet att tidigare när det har försökts har det varit eld och lågor. Har för mig Ark försökte med detta?

Du har helt rätt i att detta är ett problem, men det är inte Factorio utvecklarna som ligger bakom, utan det är att Steam har ändrat sina rekommendationer angående prissättning i Oktober förra året. Anledningen att utvecklare inte gjorde förändringarna direkt var för att de då riskerade att inte få vara med på vinterrean, det måste nämligen gå en viss tid mellan prisändring och rea.

Nu efter rea perioden så har dock förändringarna resulterat i att tusentals spel har höjt sina priser över Januari månad. Man kan se de senaste prisförändringarna här: https://steamdb.info/pricechanges/

Medlem
Skrivet av Cordayne:

Tror inte jag skulle höja priset på ett 3 år gammalt paket mjölk.

Om ett paket mjölk har ett långt utgångsdatum så kommer man fortfarande behöva höja priset på det för att gå med vinst, om man ska sälja det efter 3 år, pengar blir mindre värda men inte produkten.

Tror nog du behöver läsa på lite om hur inflation fungerar


signatur

IDKFA

Medlem

uhmmm... jag tycker spelet är värt MINST 1000kr så då är det ok att just detta spelet höger priset ))) Hoppas att alla andra utvecklare gör exakt samma sak och höjer priset på alla spel nu.

Medlem

Väldigt förvånande att så många helt plötsligt tycker det är okej att ett pris höjs pga. inflationen men höjer rösten till skyarna om det handlar om AAA.

Var är skillnaden?

Medlem

För mig är skillnaden att det är ett spel där utvecklingen verkar fortsätta vara aktiv och att de går ut i förväg och "varnar" för att priset skall höjas.

"Alla" branscher behöver höja sina priser nu pga. inflation så varför skulle spel vara undantag?. Vissa spel behåller sitt värde bättre än andra, t.ex. Factorio Vs. Cod: Infinite Warfare som väl släpptes samma år.

1
Skriv svar