Japanska Nintendo kan vägra reparationer om hot förekommer

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast nu finns det ju en risk att dem tillexempel kan påstå att man sysslar med smutskastning ifall man påpekar problem som företaget inte vill erkänna eller att det blir problem ifall man blir sur över att man suttit i orimligt lång telefonkö.

Det är väl olagligt att hota och trakassera, så det kanske inte är Nintendos sak att vara domare/polis, bör väl skickas vidare till rätt instans istället?

Nja, deras anställda, deras regler. Förstår oron för att det kan missbrukas, men det är upp till företaget och dess anställda att sätta upp rimliga gränser för hur kunderna får bete sig mot de anställda. Sen finns det ju tyvärr företag som missbrukar begreppet "trakasserier" till att inkludera allmän kritik mot deras produkter.

Hur folk skriver till t.ex. en kundtjänst på Facebook är ju dock en helt annan sak, tycker jag. Svordomar och elakheter online känns som det räknas inte riktigt, då man ju bara kan stänga konversations fönstret så länge det inte är en tok-dåre som tar konflikten vidare till IRL...

Medlem
Skrivet av RaXha:

"Excessive demands, such as for a free repair when the warranty has expired"

Hade detta gällt på mitt jobb hade jag kunnat neka 99% av alla produkter vi får in för felsökning. 😂

Här i Sverige har vi reklamationsrätt längre än garantin vanligen gäller. Reglerna är ju då annorlunda och ställer hägre krav på konsumenten - men konsumenten har ju all rätt att hävda den och göra (vad företagen) kan kalla "orimliga krav". De har naturligtvis rätt att neka (om det inte är ett korrekt ärende) men inte pga att kunde bad om det - utan av tekniska anledningar.

Klart folk inte ska få betee sig hur som helst men det här är helt bisarrt ur ett konsumentsrättperspektiv.

Jag har för övrigt blivit bemött det omvända. Blivit trakasserad och hotad av företags VD.
Jag har fått min e-post bockerad för att jag stod på mig när de påstod att "produkten fungerar enligt specifikation" när den laddade ur sig på 5 minuter.

12
Skriv svar