Diskutera - Dina bästa spelminnen!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Du menar ”inte för att vara den som är den” och ”många SOM stavar som krattor”?😉😉

Haha, touché😉


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Nån som kommer ihåg Utopia? Web-baserat sifferspel där man ingick i ett kungarike och slogs mot andra.
Keywords be like:
Networth
Acres
Dwarves
Halflings
Elf
Etc etc )

Medlem

Duke nukem sjunger "born to be wild". Aldrig skrattat så högt och så länge över ett spel någonsin.

Vinna med 99 -0 i fifa på Gameboy

Half-life 2

Borderlands med tre polare som har samna knäppa humor som jag.

Osv osv

Medlem

Här föddes mitt bilintresse. Det blev sedan en del av mig och formade mig som människa. Det påverkade mitt liv och yrkesliv. Häftigt vad spel kan göra, när man tänker efter.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Varje gång jag var med min pappa på Domus Möbler (dör de hade elektronik) och köpte ett Nintendospel. Spelkartonger från Psygnosis. Utvecklingen från 8 till 16-bitar. Första gången jag spelade WarCraft 2.
När jag hittade en mod till HalfLife som hette Counter-strike (0.2b?), som jag sedan tog med på diskett(?) till polarna jag lanade med...jag minns med glädje banan cs_desert där så vitt jag vet begreppet campare" com till p.g.a snubben som alltid skulle gömma sig i den ena basens tält med sniper-bössa. StarCraft, Diablo 2...
De första bilderna från World och Warcraft slår nog höjden av hype hos mig, och jag minns så väl hur jag visste att jag hade hittat mitt spel, och resten är historia.
5 minuter in i The Witcher 3, måånga år senare så känner jag nästan något lika starkt igen. Insikten strax efter jag spelat igenom Valheim och plockat upp Conan Exiles, att jag verkligen älskar (zombielösa) Survival-spel med utforskande, byggande och den totala friheten att göra vad man vill.

Nu för tiden var det länge sedan jag hade den tiden att fritt spela någonting alls, men jag blickar framåt med spänning på nästa perfekta spelupplevelse

Medlem

Inte bästa spel-minnet men den här dök bara upp i skallen av någon anledning. Ett av dom första spelen på hemdatorn jag fick spela.

Medlem

Första gången jag klarade ut Metroid. Inte många år gammal men, ja. Den känslan minns jag. J*vla äckelhjärna.

Medlem

Två minnen som kommer upp:

Diablo II: Spelade tillsammans med min bror på familjedatorn. För att det skulle vara jämt så hade vi ett tidtagarur med 30 minuters nedräkning. Den ena styrde karaktären och den andra fick sitta beredd på knapp 1-4 för att ta potions när man behövde. Teamwork!

TES Oblivion: Superhypad över spelet och kollade på trailers och screenshots i flera månader. Köpte ett Xbox 360 och spelet för egna pengar (första egna konsollen) och bara vandrade runt i världen. 800 timmar senare så startade jag min andra karaktär...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

1: Fallout 1 och 2
2: Halflife framförallt 2
3: ARMA2/3 och då specifikt moddar till detta

Medlem

Det första riktigt starka spelminnet jag har är nog Full Throttle typ -96. Jag och mina kompisar som var några år äldre (jag var typ 7) spelade igenom det med walkthrough. Magiskt.

Har också starka minnen från när man spelade Sim City på 90-talet. Kanske därför jag fortfarande gillar managementspel.

När BF1942 hade kommit ut och vi LANade typ 8 pers i ett rum när man var 12 år. Jävlar vad coolt det kändes!

2014 spelade jag igenom Fallout New Vegas och la säkert 350 timmar på det. Magiskt jävla bra spel. Samma känsla har tyvärr inte infunnit sig när jag startat det igen på senare tid.

Har så många fler bra minnen, men detta var ett urval

Medlem

Finns många fina minnen!
Alla lan man åkte land och rike på som tonåring och hällde i sig litervis med joltcola och luktade svett. Alla vänner man fått via gaming överlag etc.

Men mitt favorit minne från ett spel måste vara öppningen på Half-Life 2! När man går av tåget och får ta sina första nervösa steg i City 17, eller när man nästan bajsa på sig av skräck i Ravenholm.

fue
Medlem

När man tog första killen av Onyxia och skrek så mycket att päronen vaknade och hotade med dataförbud i två veckor pga att kl 22.30 ska man ju sova 😬

Medlem
Skrivet av mister_oolong:

Året är 2000. Jag har bara sett fodralet på Grim Fandango i ca 2 år, men har just upptäckt att det är samma utvecklare som till mitt älskade The Curse of Monkey Island. Jag önskar, och får det, till födelsedagen, komplett med pappfodral. De första timmarna är magiska, med viss hjälp från svenska PC Gamers guide(som kom på CD-ROM med ett av många nummer). Tyvärr förklarar inte den i övrigt utmärkta guiden hur man kommer förbi det förbaskade trädet, och jag spenderar flera timmar med en skottkärra, en spak och ett stycke centrifugerande Glottis. Till slut övervinner dock slumpen och en 12-årings envetenhet logiskt tänkande och urskiljda mönster. Jag och Glottis fräser vidare på The Bonewagon till ett dimmigt Rubacava, där Mannys beniga arsle trillar i plurret, jag tömmer alla konversationer på varenda saftig bit information och till slut övertar jag en mopp(komplett med kompass). Ett år går och kameran sveper ner till dunkande big band jazz mot en Manny i vit smoking, rökandes en cigarett på sitt etablissemang. "Magi" är det enda ordet för vad Tim Schafer och hans team har lyckats knåpa ihop. Livet är gott.

Fortfarande ett av världens bästa spel!

Medlem
Skrivet av mister_oolong:

Året är 2000. Jag har bara sett fodralet på Grim Fandango i ca 2 år, men har just upptäckt att det är samma utvecklare som till mitt älskade The Curse of Monkey Island. Jag önskar, och får det, till födelsedagen, komplett med pappfodral. De första timmarna är magiska, med viss hjälp från svenska PC Gamers guide(som kom på CD-ROM med ett av många nummer). Tyvärr förklarar inte den i övrigt utmärkta guiden hur man kommer förbi det förbaskade trädet, och jag spenderar flera timmar med en skottkärra, en spak och ett stycke centrifugerande Glottis. Till slut övervinner dock slumpen och en 12-årings envetenhet logiskt tänkande och urskiljda mönster. Jag och Glottis fräser vidare på The Bonewagon till ett dimmigt Rubacava, där Mannys beniga arsle trillar i plurret, jag tömmer alla konversationer på varenda saftig bit information och till slut övertar jag en mopp(komplett med kompass). Ett år går och kameran sveper ner till dunkande big band jazz mot en Manny i vit smoking, rökandes en cigarett på sitt etablissemang. "Magi" är det enda ordet för vad Tim Schafer och hans team har lyckats knåpa ihop. Livet är gott.

Det där spelet alltså..! Haft mina egna saltlängor över spelet där jag kom ingenstans, för flera herrans år sedan.

Gamla CoD var ju en episk upplevelse, som jänk och ryss. Idag är grafik m.m. skrattretande men några jular tillbaka så, sjönk man in djupt i spelet.

Glödbädden till spektaklet var t ex Saving Private Ryan, Enemy at the Gates och Band of Brothers.

WW2-mässigt står sig dock modden Forgotten Hope v0.7 som allra roligast. Varje kväll var det ett hårt krigande i alla de olika elementen och vi kom från världen över, sittandes i Teamspeak och rabblade upp grid-koordinater samt riktning enligt väderstrecket. Mja, när Kübelwagen var upptagen så kunde man jäsa i en AA-pjäs.

Medlem

Star wars galaxies slår allt.

Dagen då jag byggde ett eget hus och öppnade en affär var magiskt. Sålde speeder bikes. The best speeder bikes in the galaxy stod det
Jag drog in till närmsta större stad och sköt fyrverkerier, bara av lycka

Ett äkta mmorpg i sin egna klass.
Tyvärr tog dev-teamet död på spelet
Har spelar spel sedan 1990. Men starwars galaxies slog undan min fötter och jag fick upp ögonen för mmorpg.

Väntar fortfarande på ett mmorpg som kan slå starwars galaxies....

123
Skriv svar