Diskutera - Dina bästa spelminnen!

Robot
Diskutera - Dina bästa spelminnen!
Medlem

Hela RDR2 och hela Subnautica på en 60" 4k tv! Alla som spelat dessa vet vad jag snackar om färdigdiskuterat.


signatur

//monster

Medlem

Att spendera typ en hel lördag med att bara försöka frakta en full kärra från där vi hittade iron ore (eller vad för mineral det var) å hugga ut en väg å zick-zacka upp för branta backar tillbaka till basen i Valheim med några vänner för första gången. Eller i vara livrädd för de stora trollen. Underbart spel!

Moderator | Testpilot

Mitt bästa spelminne kommer faktiskt från Pokémon Guld & Silver på Gameboy Color.

Första spelen (Röd, blå och gul) spelade jag som en tok på min Gameboy. Figurern man springer runt som och hur han ser ut kommer alltid finnas där i mitt minne som en av de coolare spelkaraktärerna. Jag är fortfarande faschinerad över hur bra originalspelen faktiskt är, och hur före sin tid de var också.

Till saken:

I slutet av Pokémon Guld & Silver bestiger man ett berg. Svåraste delen av spelet kan man säga med Pokémon vars "Level" var det högsta man stött på. Starka varelser (som också var sällsynta) gjorde att spänningen man kände ju högre upp man klättade blev enorm.

Väl där uppe ser man bara en stor platå med en figur som jag aldrig skulle ha problem att känna igen. Det är ju "jag". Eller... Alltså karaktären man spelar i första spelet. Han ser exakt likadan ut.

Går fram till honom och startar en konversation, han säger inte ett knyst och man påbörjar en (Nivåmässigt gällande hans Pokémon) den svåraste poké-stridern någonsin.

Jag älskade alltid det faktum att man i det tidigare spelet besegerar de starkaste tränarna, och så är den svåraste personen att spöa i nästa spel den person som vann allt i föregående del, med andra ord jag.

Om man på något sätt hade kunnat överföra sin sparfil likt Mass Effect och sett till att tränaren använde sig av exakt samma Pokémon som man själv spelade med i det tidigare spelet så skulle det vara perfektion. Tyvärr fanns inte tekniken för det, och han fick en uppsättning likt Ash i anime-serien.

Fortfarande 10/10.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Launch av wrath of the lich king, inget ansvar och all tid i världen gjorde att jag kunde plöja ner nästan oändligt med tid i WoW's absolut bästa expansion, och snart är det dags igen!

Medlem

När jag satte dubbelhoppet till megahealth på The Edge i Quake 2.

Medlem

Tibia, dom som vet dom vet
DayZ mod när det kom ut
Gta online på Xbox 360

Medlem

När min Tauren Shaman fick en lila dagger som heter Fang of Venoxis i från Zul'Gurub i World of warcraft. Det var väl egentligen inget super speciellt med den. Varken BiS eller speciellt eftertraktad men det var min alldeles egna första epic.

Skribent

Att plocka med sig USA-importexemplaret av Resident Evil till Playstation hem från spelbutiken jag jobbade på (spelet kom med express, men hann inte fram innan vi stängde för dagen) och spela hela natten med polarna för att vara först i Sverige (kanske Norden) att varva spelet. "Hund-scenen" är fortfarande ett grymt starkt minne som skvallrade lite om att spelbranschen hade blivit lite mognare och vuxnare.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Öööh.. När jag gick in i Booty Bay i Strangtlethorn Vale, i WoW.
Typ när man ser en Big Daddy borra en splicer igenom rutan i Bioshock.. Plus typ 3 till grejjer i Bioshock.
Massa grejjer i MUD (Multi User Dungeon, google it).
När jag såg Super Mario 64 på N64 första gången (hos grannen, det första jag sett i "riktig" 3D... Hade väl sett typ Doom innan dess gissar jag).
Ett par grejjer i GTA IV.
Ett par grejjer i The Witcher 2.

Spontant.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Skrivit förr, men gör det igen.
Sommarlov i högstadiet. När det här uppenbarar sig en sommarkväll:

Mitt livs första openworldspel. Det var något magiskt när en hel värld stod framför mig.
Det var den snabbaste vakna natt i mitt liv. Tappade bort tid och rum. Plötsligt var klockan 8 på morgonen.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

När jag och mitt guild tog ner Ragnaros för första gången. Första Horde på servern som gjorde det

Medlem

Jag minns mycket snacket kring spel som roande. Typ historier om vad man hade gjort i GTA, men man fick se till att inte lärarna hörde. Nån som fått sjukt high score i Tony Hawk. Sen grejer om något nån läst i en tidning om Halo, som bara blev försenat och försenat till PC... Fable, kommer det förändra allt?? Lögner och skrönor, som att det finns en blå häst i Ocarina of Time och vet du hur man fångar Mewtwo i Pokemon? Tänk sen när Star Wars Galaxies släpps, omg!

Medlem
Skrivet av dTexN:

Skrivit förr, men gör det igen.
Sommarlov i högstadiet. När det här uppenbarar sig en sommarkväll:https://protogeektheblog.files.wordpress.com/2013/08/oblivion...

Mitt livs första openworldspel. Det var något magiskt när en hel värld stod framför mig.
Det var den snabbaste vakna natt i mitt liv. Tappade bort tid och rum. Plötsligt var klockan 8 på morgonen.

Kom ihåg att jag tyckte detta var obeskrivligt vackert när man kom dit första gången.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

När jag och polarna för första gången klev in i battlegrounds 1 i DAoC och förstod vad RvR var för något. Midgard var i full gång med att försöka ta keepet från alberna. Efter det var vi alla fast i många år framöver.

Medlem

World of Warcraft med polarna i teamspeak. ❤️


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Oj oj, så många *olika*

Tex på 80/90 talet - Ultima III som intro till RPGs. Eller Dungeon Master & Wizball med en kompis på Atari ST.
StarWars Galaxies som nästan hade allt rätt för en open-world-crafting MMO tills de sabbade allt.
Eller Minecraft/Terraria med mina barn.
Moderna (open-world) spel för deras atmosfär; särskilt på kalla & mörka vinterdagar som RDR, RDR2, Last of Us I/II, m.m.
Elite Dangerous med online-kompisar för allt annat än självaste spelet.

Så mycket mera. Men en bra axplock.

Skribent

Att för första gången dra igång Final Fantasy VII och Final Fantasy IX var riktigt häftiga och speciella upplevelser. GTA San Andreas minns jag också med värme, eftersom man väntat så jäkla länge och lusläst varenda speltidning som nämnde det. Man tyckte att det var så jäkla stort och att det fanns så mycket att göra.

Medlem
Medlem

Även om jag har varit med i många år så får jag nog säga när man tävla inom Q3, har nog aldrig nött ett spel så jäkla mycket som Q3 men börja ändå närma mig iaf top 20-30 i Sverige så börjar spela lite med Gopher och gänget. Var lön för mödan som kändes gött.

Fysisk gemenskap så satt jag och två polare och spela FF 7 samt FF 8 ett sommarlov, vilket var jäkligt kul

Digital gemenskap så var det nog både inom CS 1.6 + Q3 men även inom WoW, dock har jag väldigt trevligt inom Diablo Immortal i den clan jag är med i nu där alla är typ 40+ väldigt trevligt att samtala i faktiskt. Spela aldrig CS men hängde med CS folk så jag fick ha en egen division i deras clan för Q3 1on1

KoP
Medlem

Ports of Call på en tjock-tv med ett par polare 1992 eller Hired Guns runt 1994 på ett par Amigor ihopkopplade med nollmodemkabel.

Medlem

Lätt svar, phantasy star till Dreamcast.
Första spelet man spela med andra online.
Mins första bossen, en stor drake man skulle besegra, göra det tillsammans med andra var en upplevelse .. hela spelet ligger långt upp på bästa spel man har spelat, mycket pg av online delen som var helt ny upplevelse.

Tror det var 2001 om jag minns rätt .

https://youtu.be/-_dWalQdIN0

Medlem

Så fort päronen åkte bort då åkte Sex Games spelen fram på C64:an, lyckades aldrig klara gruppsex scenen som 6-7 åring dock.

Annars är nog Star Wars Galaxies det spelet jag haft mycket skoj i som jag riktigt minns.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Mitt bästa spelminne är förmodligen första gången jag varvade Turrican II på min Amiga. Utan fusk såklart.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Finns många så svårt att rangordna dem.

- Tribes 2, med sin inbyggda IRC chat, community och klansidor! Många oförglömliga nätter med det spelet, nästan alla på Kata

- Planetside 1, från betatest till release och månader därefter! Magiskt.

- Neocron. Ett MMOFPS i cyperpunk miljö som aldrig riktigt lockade en stor publik, men vid release var det väl livat och OJ vilken känsla. Och vad nytt och spännande allt kändes, en hel levande stad i första person!

Men som runner ups, Quake3, Operation Flashpoint, och såklart Battlefield 2.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
  • Sommaren 2007 var jag och ett par kompisar alldeles överhypade på Halo 3. Jag minns hur jag satt och tittade på samma videos om och om igen från betatestet samtidigt som jag lyssnade på Space Oddity av David Bowie.

  • Sommaren 2010 köpte jag CoD: MW2 och lirade otaliga timmar. Må vara att spelet var obalanserat och fyllt av skrikande brittiska nioåringar, men ack så kul jag hade.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Alla easter eggs i fallout 2. Lan då alla spelade ghost recon eller counter-strike betan, även jag inräknad, då man tog paus med Fallout 2. Startade nytt spel, drog genast söderut med höga stats på pickpocket och snodde till sig en Boozar av en lyckligt ovetandes vapenhandlare.

Medlem
Finns många fina men...

Det första spelet som verkligen träffade mig med story var Final Fantasy VI (eller III som det stod på lådan jag importerade för 849:- från USA). Spelade det i mellanstadiet.
Den känslomässiga storyn, kombinerat med gudomligt soundtrack och pixel perfekt grafik, kombinerat med vackra paralaxa bakgrunder...
Trots att slutscenen buggade lite, så att jag bara fick se typ 80% av slutet, så varvade jag det säkert sju gånger på bara några månader.

Det har åldrats. Men det är det spel jag älskat mest.

Medlem

Releaserna av Crash Bandicoot 3 och Crash Team Racing. Blir barn på nytt av att tänka på det.

Minns också slutet av Mafia I, vilket fick mig att fatta att spel kunde vara så mycket mer än ”bara kul tidsfördriv”.

Sen såklart mina första genomspelningar av Red Dead Redemption och Assassin’s Creed, vilket fick mig att hitta tillbaka till spelandet efter ett par års uppehåll. I och med att jag i princip helt missade PS2/Xbox/Dreamcast var det som att träffa en gammal vän som hade mycket att berätta!


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Tibia, dom som vet dom vet
DayZ mod när det kom ut
Gta online på Xbox 360

Ja, förutom fysiska LAN med Action Quake 2 så är Tibia det spel som gjort störst intryck. Jag är från Västervik där mer eller mindre alla grabbar lirade under ett par år. Det var ett par år där allt kretsade kring TIbia, magisk tid.

Mitt nick här och på allt gamingrelaterat är min gamla gubbe från Danubia när det begav sig


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

123
Skriv svar