Stray klår God of War som årets mest användarfirade Steam-spel

Robot
Stray klår God of War som årets mest användarfirade Steam-spel

Enligt sammanställning av tredjepartssajt.

#steam, #stray


Medlem

haha katter tar över spelvärlden nu med

Medlem

Tänk om den skulle bli Game of the year. Coolt

Medlem
Skrivet av denza:

Tänk om den skulle bli Game of the year. Coolt

Tragiskt.

Spelet är helt okej, men mest bara snyggt och myz.

Folk verkar väldigt lättflirtade av katter.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Intressant och se statistik.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Tragiskt.

Spelet är helt okej, men mest bara snyggt och myz.

Folk verkar väldigt lättflirtade av katter.

Lite så. Jag gillade spelet. Det var mysigt, underhållande och lättsmält. Men något GOTY är det naturligtvis inte.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Tragiskt.

Spelet är helt okej, men mest bara snyggt och myz.

Folk verkar väldigt lättflirtade av katter.

Tycker det är ett fantastiskt bra och unikt gjort spel för en indiestudio på några pers.

Tycker verkligen det ska ha chans till GOTY

Jag skulle röstat på det i alla fall detta året pga otroligt bra jobb de gjort.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Tycker det är ett fantastiskt bra och unikt gjort spel för en indiestudio på några pers.

Tycker verkligen det ska ha chans till GOTY

Jag skulle röstat på det i alla fall detta året pga otroligt bra jobb de gjort.

Jag önskar du inte hade rätt


signatur

Allätare

Dödgrävaren

Alltid pinsamt och lite upprörande när spel som mer eller mindre saknar gameplay hyllas. Underhållningsvärdet i Stray kan säkert va stort för många, men spel tycker jag ska ha spelmekanik, inte låsta hoppvägar där spelarförmågan är helt irrelevant för framgång.

Kanske är termen spel alldeles för bred för våra elektroniska underhållningsprogram.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Tycker det är ett fantastiskt bra och unikt gjort spel för en indiestudio på några pers.

Tycker verkligen det ska ha chans till GOTY

Jag skulle röstat på det i alla fall detta året pga otroligt bra jobb de gjort.

Ok. Håller inte med, spontant.

Det är väldigt välgjort och snyggt för att vara indie... Men det gör ingenting speciellt intressant egentligen utöver att vara snyggt och mysigt... Vilket stör mig lite då det verkar vara 'indies' grej nu, att det är presentationen och om det handlar om katter eller inte som säljer det?

Jag har inget emot spelet så. Men det är "bara" ett väldigt myz och snyggt spel med en unik spelarkaraktär (som man dock inte direkt gör något unikt med).

Ett väldigt liknande spel i gameplay är INSIDE (fast INSIDE har mer engagerande gameplay, mer direkt fångande och smaskig grafik samt intressantare och mer originell tematik).

Stray är inte bättre eller intressantare än vad INSIDE är på något plan, och INSIDE är 6 år gammalt.
Om Stray blir årets spel så har det varit ett riktigt rövår.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Lixom... Framförallt då den klart största och tydligaste innovationen i UE5 är/kommer vara att det går mycket snabbare och är mkt enklare att göra "AAA-grafik" f(ast med lite folk).. Så hoppas (och tror) jag att vi relativt snabbt slutar att imponeras så värst av att indiespel har väldigt höga produktionsvärden.

Tar man bort high-end grafiken och animationerna från Stray så skulle spelet stå där som en riktig nakenfis, alltså.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Sedär, ytterligare en ny vinkel att förminska ett Sony spel. Bra jobbat!

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ok. Håller inte med, spontant.

Det är väldigt välgjort och snyggt för att vara indie... Men det gör ingenting speciellt intressant egentligen utöver att vara snyggt och mysigt... Vilket stör mig lite då det verkar vara 'indies' grej nu, att det är presentationen och om det handlar om katter eller inte som säljer det?

Jag har inget emot spelet så. Men det är "bara" ett väldigt myz och snyggt spel med en unik spelarkaraktär (som man dock inte direkt gör något unikt med).

Ett väldigt liknande spel i gameplay är INSIDE (fast INSIDE har mer engagerande gameplay, mer direkt fångande och smaskig grafik samt intressantare och mer originell tematik).

Stray är inte bättre eller intressantare än vad INSIDE är på något plan, och INSIDE är 6 år gammalt.
Om Stray blir årets spel så har det varit ett riktigt rövår.

Jag tycker det var otroligt intressent gameplay för mig och man spela från ett annat perspektiv.
Ser inte hur du jämnför med INSIDE helt två olika spel.

Du gilla inte Stray och det är okej. Om alla gilla allt som alla andra skulle världen vara tråkig

Medlem
Skrivet av Karmak:

Du gilla inte Stray och det är okej. Om alla gilla allt som alla andra skulle världen vara tråkig

Tyckte jag ändå markerade till och med ett par gånger att jag gillar Stray helt okej.

På ytan kanske inte Stray och INSIDE är så likt, men om man kollar på vad dom båda spelen försöker engagera en med, och hur man upplever och tar sig ann spelen så är dom väldigt lika.
Det handlar om att upptäcka/förstå en värld som visar sig för spelaren via grafiken... Och man engagerar med den och löser halvlätta pussel och plattformar sig rätt linjärt framåt för att ravvla upp världen.

Båda förlitar sig väldigt mycket på en påtaglig atmosfär som engagerar en i världen och omgivningen.

Dom är helt klart lika.. Dom kanske inte SER jättelika ut.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

INSIDE är dubbelt så bra... Där gå dom isär


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Sedär, ytterligare en ny vinkel att förminska ett Sony spel. Bra jobbat!

Har Sony köpt upp studion alltså?

Edit: Naturligtvis tänker du på GoW… läste lite snabbt!

Medlem
Skrivet av Roqka:

Har Sony köpt upp studion alltså?

Tror hen menade att rubriken/vinkeln för artikeln skulle vara ett sätt att trycka åt Sony (från FZ's håll då antar jag).


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Sedär, ytterligare en ny vinkel att förminska ett Sony spel. Bra jobbat!

Äääh skärp dej för fan!!
Dom säger att spelet petat ner den som låg på förste plats sen att det råkar var God of war är väl för fan inget att böla som ett litet barn och tro att FZ gör det för att minimera Sony.. töntigt å omoget skrivet av dej rent ut sagtt

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Sedär, ytterligare en ny vinkel att förminska ett Sony spel. Bra jobbat!

Såg samma jämförelse i en artikel från SVT.
https://www.svt.se/kultur/kattspel-gor-succe-pa-steam

Enda förklaringen är att det finns en massiv konspiration mot Sony!

---------------------

Det, eller att både SVT och FZ återanvände jämförelsen någon annan redan skrivt, eftersom det troligtvis genererar uppmärksamhet och klicks ¯\_(ツ)_/¯

---------------------

Ville de "förminska" Sony kunde de exempelvis någon gång skrivit om hur upp hur Sony var (kanske fortfarande är) bland de värsta techbolagen när det gäller konfliktmineraler.

Eller hur de tillsammans med resten av techindustrin i åratal utnyttja horribla förhållande i fabriker där konsolerna monterades ihop.
https://www.forbes.com/sites/erikkain/2013/10/10/report-chine...

https://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn#Working_conditions

---------------------

Generellt skulle jag snarare påstå att de flesta spelsajter och speljournalister är otroligt mjuka emot samtliga giganter inom branschen. Ytterst sällan eller aldrig det ställs några hårda eller kontroversiella frågor i en intervju. Eller att en undersökning om exempelvis arbetsförhållningar i ett spelbolag publiceras direkt utav en sajt. På sin höjd ser man artiklar som tar upp och länkar till en undersökning gjord av någon av de få speljournalister som faktiskt undersöker de mer kontroversiella sakerna. Vilket gör att informationsinsamlingen och rapporteringen blir väldigt sporadisk, med stora hål och tomrum i, eftersom ytters få agerar speljournalister och inte glorifierade cheerleaders åt storbolagen. Där merparten av spelsajternas makt och inflytande blir relativt tandlös och ytlig.

Som exempel har jag nog aldrig sett en kritisk artikel eller undersökning från en spelsajt om ett svensk spelbolag och hur deras arbetsförhållanden ser ut. Det ställs inte ens hårda frågor när ett bolag är på väg mot graven. Bara en sådan enkel sak som senaste Battlefield fiaskot. En riktig intervju, där man trycker ledningen mot väggen, frågar vad fan hände, hur det står till egentligen på DICE och hur de tänker fixa deras sjunkande skepp, vore banne mig på tiden.

Problemet verkar ligga i att de flesta spelsajter oftast mer eller mindre är beroende att ha ett långsiktigt bra förhållande till storbolagen, vilket gör deras relation väldigt ohälsosam och snedvriden. Det förhållandet har kanske varit kortsiktigt lönsamt för spelbolagen men i längden har sådana snedvridna system en tendens att skapa massiva problem. Ingen pekar ut möglet och allt ruttnar till slut.

Och slutresultatet verkar bli att vi får se mer och mer indiespel bli populärare, till en sådan nivå där ett simpel spel om en katt, kan konkurrera med det bästa ett gigantiska bolag kan erbjuda. Och det är troligtvis inte för att Stray är det bästa indespel som någonsin gjorts, eller att God of War är ett dåligt spel. Stray ser ärligt talat ganska trist ut från ett gameplay och spelmekanisk synvinkel men det har åtminstone en relativt unik värld och setting. Problemet är att God of War må ha höga produktionsvärden men som de flesta AAA-titlar är det en ganska feg titel, som inte vågar göra något utöver det vanliga. Nästan allt som var unikt med spelserien har polerats bort och kvar är bara ännu ett tredjeperson-action-adventure-spel.

Medlem

Satt i fåtöljen och spelade Stray nu ikväll medan min katt låg och myste i knät 🥰 (nu busar hon runt i lägenheten så jag får sitta kvar själv och spela vidare 😄)

Medlem

Stray är såklart årets spel. Alla andra spel i år är bara mer av samma, typ elden ring och forbidden west.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Stray är såklart årets spel. Alla andra spel i år är bara mer av samma, typ elden ring och forbidden west.

Utan tvekan det bästa kattspelet sen Catlateral Damage ❤️

Avstängd
Skrivet av Anton Q:

Tragiskt.

Spelet är helt okej, men mest bara snyggt och myz.

Folk verkar väldigt lättflirtade av katter.

Jag tror spelet är en tillfällig "popkult-fluga" precis som Fall Guys.

Lättspelat och streamvänligt = oftast populärt ett tag.

Just katter har högre igenkänningsfaktor så det fick större övertag.

Spelet lär vara mer eller mindre bortglömt om ett par veckor.

1
Skriv svar