Hideo Kojima pekas ut som lönnmördare på nätet

Robot
Hideo Kojima pekas ut som lönnmördare på nätet

Felaktiga bilder på nätet pekade ut Hideo Koijma som Shinzo Abes mördare.

#hideo-kojima


Medlem

Källa: Trust me bro!

Medlem

Hatar när det händer!

Medlem

Källa: Internet

"Good enough! Publish it!"

Medlem

Haha... Orka ens svara på sån utpekning

Han har dock en cameo som lönnmördare i 'Too Old To Die Young'... So f.ö. är en asfet serie.


signatur

subterranean homesick alien

Fragtjuv

Tänk om det varit sant. Vilken jävla märklig grej det hade varit.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Haha... Orka ens svara på sån utpekning

Han har dock en cameo som lönnmördare i 'Too Old To Die Young'... So f.ö. är en asfet serie.

https://www.youtube.com/watch?v=3kJ6teziod8

Varför skulle man inte svara på något sådant? Om man blir falskt utpekad som mördare så är det inte precis bra för varken sitt liv eller jobb, speciellt när folk tror på allt de läser på nätet. Det är inte direkt som att Kojima är en helt okänd person i världen. Tycker han gör helt rätt som kommer ta det till rätten om folk fortsätter sprida denna falska "nyhet".

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Varför skulle man inte svara på något sådant? Om man blir falskt utpekad som mördare så är det inte precis bra för varken sitt liv eller jobb, speciellt när folk tror på allt de läser på nätet. Det är inte direkt som att Kojima är en helt okänd person i världen. Tycker han gör helt rätt som kommer ta det till rätten om folk fortsätter sprida denna falska "nyhet".

Jo men att han gör det sprider ju denna falska nyhet mer än något... Om han faktiskt ger gehör till en rätt bisarr anklagelse som jag inte tror typ någon klart tänkande människa skulle ge någon som helst trovärdighet... Så ökar spridningen av det som nyhet med typ 1000000%.

Folk säger väl all möjlig skit.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Case and point: FZ rapporterade inte om det förns dom hade svarat på anklagelsen.

Om man gör någon sorts aggregating av hur brett och av hur många det här har spridits så kan jag tänka mig att den literally ökade med typ 5000% om inte mer först när dom gjorde ett uttalande... Därför då behandlas det inte länge som bara jävla trams... Igenom att kommentera så validerar dom det typ som en riktig grej


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Har för mig det var på grekiska nyhetskanaler dom hade publicerat bilderna på honom bland annat.

Medlem
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Case and point: FZ rapporterade inte om det förns dom hade svarat på anklagelsen.

Om man gör någon sorts aggregating av hur brett och av hur många det här har spridits så kan jag tänka mig att den literally ökade med typ 5000% om inte mer först när dom gjorde ett uttalande... Därför då behandlas det inte länge som bara jävla trams... Igenom att kommentera så validerar dom det typ som en riktig grej

Det är för övrigt just därför som politiker ofta ignorerar saker som t.ex. när Trump osv ville se Obama's födelsecertifikat för att kolla så han inte kom ifrån typ jihadistan... För att om han skulle kallat en presskonferens och visat upp certifikatet med nån avokat där som säger "det här är riktigt" osv... Så antyder han att hela värvet och uppmaningen inte är helt efterbliven...
Att det är rimligt att kräva att få se födelsebevis om man har svart hy och har ett ovanligt namn.
Istället höll han attityden som kommunicerar att "det där är så jävla löjligt så det tänker jag inte ens svara på"...

Sen är det kanske någon annan galning som skriker "Han är en våldtäktsman!"
Om man då går ut och säger "Nej, jag har absolut inte våldtagit någon!" så kommer det snabbt genereras en biljard rubriker i stil med "Obama nekar våldtäktsanklegelser"...
Så läser folk det.. "Shit, är han anklagad för våldtäckt?! Sketchy snubbe!" och blir eventuellt förevigt den "våldtäktsanklagade" Barack Obama. If it's fucking stupid och saknar rimlig grund alls - ge det inte syre igenom att bemöta det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det är för övrigt just därför som politiker ofta ignorerar saker som t.ex. när Trump osv ville se Obama's födelsecertifikat för att kolla så han inte kom ifrån typ jihadistan... För att om han skulle kallat en presskonferens och visat upp certifikatet med nån avokat där som säger "det här är riktigt" osv... Så antyder han att hela värvet och uppmaningen inte är helt efterbliven...
Att det är rimligt att kräva att få se födelsebevis om man har svart hy och har ett ovanligt namn.
Istället höll han attityden som kommunicerar att "det där är så jävla löjligt så det tänker jag inte ens svara på"...

I Obamas fall så visade han faktiskt upp födelsebevis.
Inte bra för Hideo men jag antar att dom flesta redan har sett bilderna på han som blev gripen


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Vad i hela helvete...?

Medlem
Skrivet av YmerXE:

I Obamas fall så visade han faktiskt upp födelsebevis.
Inte bra för Hideo men jag antar att dom flesta redan har sett bilderna på han som blev gripen

Gjorde han?
Iaf my point remains valid tycker jag


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Folk sväljer vad som helst för att förstärka sin egen världsuppfattning. Här tror jag att det var när någon höger skrev frasen "vänstern dödar" som spridningen ökade mångfalt. Nog för att Hideo Kojima är stor i Japan, men i Grekland lär få utanför en del av gamins-sfären veta vem han är, men ifall man kan sätta etiketten att "Vänstern" låg bakom...BOOM! Jätte nyhet.

Det som är mest skrämmande är väl hur de sk. nyhetsmedierna idag ofta inte gör mer efterforskning än att länka vidare andra "nyheter" hittat på nätet.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jo men att han gör det sprider ju denna falska nyhet mer än något... Om han faktiskt ger gehör till en rätt bisarr anklagelse som jag inte tror typ någon klart tänkande människa skulle ge någon som helst trovärdighet... Så ökar spridningen av det som nyhet med typ 1000000%.

Folk säger väl all möjlig skit.

Att "folk säger väl all möjlig skit" är inte ett free card att låta det rinna under bron bara för att folk snackar mer när det blir uppmärksammat. Det är redan på G att förtalslagstiftning för publiceringar på internet skall skärpas inom EU även när det gäller privatpersoner. EU vill alltså slå ner på 4Chan generationen då de anses vara nyttiga idioter för bla Kinesiska och Ryska påverkanskampanjer.

Så det är nog en framtid vi går emot, att det i framtiden inte bara blir kändisar och folk med mycket pengar som stämmer andra för förtal, utan att även Oskar i Pojkrummet kommer få stå bakom skranket för skit han skrev på Discord. Än mer kontroversiellt, folk som tror på konspirationsteorin att allt som skrivs i traditionella medier är vinklat påhitt och istället tyr sig till "alternativmedia". Dvs att fake news och rena påverkanskampanjer skulle vara en del av yttrandefriheten, de kommer då vakna till en verklighet att det inte är en del av vår yttrandefrihet att förtala andra eller sprida skadliga lögner.

Så jag tror inte sista ordet är sagt i det här.

Skribent
Skrivet av Ender:

Folk sväljer vad som helst för att förstärka sin egen världsuppfattning. Här tror jag att det var när någon höger skrev frasen "vänstern dödar" som spridningen ökade mångfalt. Nog för att Hideo Kojima är stor i Japan, men i Grekland lär få utanför en del av gamins-sfären veta vem han är, men ifall man kan sätta etiketten att "Vänstern" låg bakom...BOOM! Jätte nyhet.

Det som är mest skrämmande är väl hur de sk. nyhetsmedierna idag ofta inte gör mer efterforskning än att länka vidare andra "nyheter" hittat på nätet.

Jo precis, det var en fransk höger extrem politiker som re-tweetade bilderna, men som antagligen inte hade någon aning om att det var Kojima då bilderna och tweetsen plockades bort rätt snabbt. Sen hade grekisk media i sin tur antagligen lyckats plocka upp det från den spridningen och ja...

Det som är lite skrämmande är ju också att detta visar att det kanske inte räcker med att gå två eller tre steg tillbaka utan att nyheter kan vara en djupt kaninhål.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Att "folk säger väl all möjlig skit" är inte ett free card att låta det rinna under bron bara för att folk snackar mer när det blir uppmärksammat. Det är redan på G att förtalslagstiftning för publiceringar på internet skall skärpas inom EU även när det gäller privatpersoner. EU vill alltså slå ner på 4Chan generationen då de anses vara nyttiga idioter för bla Kinesiska och Ryska påverkanskampanjer.

Så det är nog en framtid vi går emot, att det i framtiden inte bara blir kändisar och folk med mycket pengar som stämmer andra för förtal, utan att även Oskar i Pojkrummet kommer få stå bakom skranket för skit han skrev på Discord. Än mer kontroversiellt, folk som tror på konspirationsteorin att allt som skrivs i traditionella medier är vinklat påhitt och istället tyr sig till "alternativmedia". Dvs att fake news och rena påverkanskampanjer skulle vara en del av yttrandefriheten, de kommer då vakna till en verklighet att det inte är en del av vår yttrandefrihet att förtala andra eller sprida skadliga lögner.

Så jag tror inte sista ordet är sagt i det här.

Ja men idag så behöver du ju inte ens vara en etablerad eller trovärdig publikation för att generera nyheter... Vem som helst kan generera en nyhet om typ vad som helst... Att det finns bra rättsliga verktyg att motverka en korrupt aktör är ju helt irrelevant så länge det inte är en etablerad publikation som själv först påstår något.

Men oftast så rapporterar dom ju bara om vad som många har sagt på twitter, eller vad folk blev upprörda på på reddit... Och så vidare. Och det är ju inget som man kan eller bör kunna stoppa med lag att dom rapporterar vad folk säger lixom.
En stor del av problemet är ju att 'talaren' nästan alltid är otydlig, random eller amorph... Och även om man skulle kunna ställa hen till rätta för förtal så skulle det ju inte spelet någon roll eftersom förtalet inte ens kommer från en publikation.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det som är lite skrämmande är ju också att detta visar att det kanske inte räcker med att gå två eller tre steg tillbaka utan att nyheter kan vara en djupt kaninhål.

Jo.. Men man skulle ju alltid kunna se till att man inte rapporterar saker... Som publikation... Som man inte kan hitta något kött på benen på...

Om kaninhålet bara fortsätter utan att något konkret eller verifierbart dyker upp så kan man väl inte publicera det, då.

Är lite störigt att man bara kan posta det och använda som journalistiskt alibi att "Vi rapporterar bara vad dom här andra har sagt för något... Så om det visar sig att det bara är massa trams så var det inte vi som sa det."

Verifiera att det inte är trams eller skit i att skriva om det.

Jag förstår att det här säkert skulle utesluta massor med posts som skulle varit fett smaskiga... Men vi behöver verkligen mindre 'smaskiga' nyheter.


signatur

subterranean homesick alien

Skribent
Skrivet av Anton Q:

Jo.. Men man skulle ju alltid kunna se till att man inte rapporterar saker... Som publikation... Som man inte kan hitta något kött på benen på...

Om kaninhålet bara fortsätter utan att något konkret eller verifierbart dyker upp så kan man väl inte publicera det, då.

Är lite störigt att man bara kan posta det och använda som journalistiskt alibi att "Vi rapporterar bara vad dom här andra har sagt för något... Så om det visar sig att det bara är massa trams så var det inte vi som sa det."

Verifiera att det inte är trams eller skit i att skriva om det.

Jag förstår att det här säkert skulle utesluta massor med posts som skulle varit fett smaskiga... Men vi behöver verkligen mindre 'smaskiga' nyheter.

ja alltså, det var mer bara en "öppen" tanke. Det var inget försvar eller så, mer tankeställare.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Anton Q:

Case and point: FZ rapporterade inte om det förns dom hade svarat på anklagelsen.

Om man gör någon sorts aggregating av hur brett och av hur många det här har spridits så kan jag tänka mig att den literally ökade med typ 5000% om inte mer först när dom gjorde ett uttalande... Därför då behandlas det inte länge som bara jävla trams... Igenom att kommentera så validerar dom det typ som en riktig grej

Om jag ska vara ärlig så hade jag faktiskt skrivit nyheten innan Kojima postade, men då jag inte publicerat den så hann tweeten postas och då fick den vara med i artikeln.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det är för övrigt just därför som politiker ofta ignorerar saker som t.ex. när Trump osv ville se Obama's födelsecertifikat för att kolla så han inte kom ifrån typ jihadistan... För att om han skulle kallat en presskonferens och visat upp certifikatet med nån avokat där som säger "det här är riktigt" osv... Så antyder han att hela värvet och uppmaningen inte är helt efterbliven...
Att det är rimligt att kräva att få se födelsebevis om man har svart hy och har ett ovanligt namn.
Istället höll han attityden som kommunicerar att "det där är så jävla löjligt så det tänker jag inte ens svara på"...

Otroligt dålig jämförelse att jämföra amerikansk politisk pajkastning med att bli uthängd som mördare på nätet.

Skulle du själv bara läsa nyheterna och alla kommentarer kring det om du blivit felaktigt uthängd som våldtäktsman? Tvivlar på det.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Case and point: FZ rapporterade inte om det förns dom hade svarat på anklagelsen.

Om man gör någon sorts aggregating av hur brett och av hur många det här har spridits så kan jag tänka mig att den literally ökade med typ 5000% om inte mer först när dom gjorde ett uttalande... Därför då behandlas det inte länge som bara jävla trams... Igenom att kommentera så validerar dom det typ som en riktig grej

Antagligen så kände inte FZ till situationen innan han svarade på anklagelserna

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Antagligen så kände inte FZ till situationen innan han svarade på anklagelserna

Nej precis.. That's my point


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

ja alltså, det var mer bara en "öppen" tanke. Det var inget försvar eller så, mer tankeställare.

Sure, försöker inte ställa dig till svars
Svaret var en också öppen tanke


signatur

subterranean homesick alien

Avstängd

lol

Medlem

Han var faktiskt den första jag tänkte på också när jag såg bilden på den gripne, men det var förstås en suddig bild på en person som ligger ner med poliser hängandes över sig

Medlem
Skrivet av Steffe@Swec:

Han var faktiskt den första jag tänkte på också när jag såg bilden på den gripne, men det var förstås en suddig bild på en person som ligger ner med poliser hängandes över sig

Insert generic japanese dude

Medlem

En riktigt bra spelutvecklare gör ordentlig research. Jag är 100% säker på att det faktiskt är Hideo som gjorde mordet för att sätta sig in och förstå hur hans karaktär tänker och utför dåd i sitt nästa spel. *tinfoil hat on*

12
Skriv svar