Take-Two tvingar bort VR-moddar till GTA V, Red Dead 2 och Mafia: Definitive Edition

Medlem
Skrivet av KAOSMAN:

Men är det så mycket värre än tex mobilskal? Ett bättre exempel är kanske kåpor till ps5 som Sony fick bort. Tuffare marginaler för gaming kanske. 😁

Vet att Apple har har riktlinjer för hur man kan interagera med deras produkter för exempelvis mobilskal. Om inget sådant finns så har företag mer eller mindre ensamrätt på varumärken de äger (PS5 hade förmodligen inte det då). I både Steams och GOGs användaravtal står det att moddning är strikt förbjudet om inget annat skrivs, så antar att Take-Two gör lite som de vill där (så vitt jag vet har ingen vunnit mot dem i rätten än, men kan ha missat om någon har). Moddning har ju alltid varit en laglig gråzon där de flesta företag tolererar det snarare än accepterar det. Stört, men det funkar mestadels som en sorts "status quo" (tills någon börjar ta betalt och skryter om det...)

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Vet att Apple har har riktlinjer för hur man kan interagera med deras produkter för exempelvis mobilskal. Om inget sådant finns så har företag mer eller mindre ensamrätt på varumärken de äger (PS5 hade förmodligen inte det då). I både Steams och GOGs användaravtal står det att moddning är strikt förbjudet om inget annat skrivs, så antar att Take-Two gör lite som de vill där (så vitt jag vet har ingen vunnit mot dem i rätten än, men kan ha missat om någon har). Moddning har ju alltid varit en laglig gråzon där de flesta företag tolererar det snarare än accepterar det. Stört, men det funkar mestadels som en sorts "status quo" (tills någon börjar ta betalt och skryter om det...)

Ja det är grumligt. Ta betalt för moddar och skryta om det klingar kanske illa.

Tim
Medlem

Om man moddar en film, klipper, lägger till effekter eller voice over. Var går gränsen där? Antar det är lite som att modda ett spel?

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Tänk om Bethesda hade gjort så här mot alla mods till Elder Scrolls-spelen, oj oj vilka döda spel det hade varit. De har tjänat bra mycket på att låta folk göra i princip vad de vill.

Jag förstår dock inte varför de låter andra mods vara som ändrar bra mycket mer på Red Dead 2 osv.

Ja tänk om, hehe ja, fan half-life exploderade ju typ tack vare mods också.

Medlem
Skrivet av KAOSMAN:

Ja det är grumligt. Ta betalt för moddar och skryta om det klingar kanske illa.

Det finns sannerligen karaktärer i mod-scenen. För rolig och sjuk läsning kolla upp Arthmoor, en moddare för Bethesda-spel. Finns moddare som drastiskt överskattar dem själva till en sjuk grad, verkligen super-ego 2.0

Medlem

Jag kunde verkligen inte bry mig mindre om huruvida han tjänar pengar på att folk vill ge honom pengar för att fortsäta snarare än för att köpa en produkt. De är två vitt skilda saker. Jag blir alltid desto mindre intresserad desto mindre som tillåts i spelen, ifall nästa Elder Scrolls inte tillåter moddar kanske jag skippar det. Det kommer något annat någon dag som kan ersätta de spelen som överger formatet, bara att hoppas att man lever då. xD


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

12
Skriv svar