Speltips! Deaths door, Tunic.. mfl.

Medlem
Speltips! Deaths door, Tunic.. mfl.

Hej!

Efter att ha googlat runt lite och insett att mina google-kunskaper tydligen inte var så vassa som jag hoppats på(får bara fram action-rpg) så vänder jag mig istället till FZ-communityn.

Efter att nästan bara ha lirat Quake de senaste 23 åren(börjar kunna ztn rätt bra nu) så kände jag för ett drygt två sedan att det var dags att testa annat.
Så de spel jag nu istället har testat och fastnat totalt för är dessa:
Bastion
Hades
Ori and the blind forst / will of the whisps
Deaths Door - helt klart en favorit
Tunic

Vad mer i den myspys-genre har jag missat som jag bara måste se till att lira?
Har en Switch och PC att tillgå.

Tack på förhand!

Medlem
Har du missat Zelda?

Skulle verkligen rekommendera Zelda Wind Waker (remake) och Zelda Breath of the Wild om du inte kört de.

Medlem
Skrivet av CHRIIM:

Skulle verkligen rekommendera Zelda Wind Waker (remake) och Zelda Breath of the Wild om du inte kört de.

Har faktiskt försökt komma in i breath of the Wild några gånger men av någon anledning lyckas jag inte... Och ja, jag har förstått att det är mig det är fel på i det hänseendet 🙂
Däremot har Links adventure beställts hem så tänkte testa det.
Men jag noterar även wind waker, tack!

Medlem
Skrivet av prozpect:

Har faktiskt försökt komma in i breath of the Wild några gånger men av någon anledning lyckas jag inte... Och ja, jag har förstått att det är mig det är fel på i det hänseendet 🙂
Däremot har Links adventure beställts hem så tänkte testa det.
Men jag noterar även wind waker, tack!

Nej, det är inte fel på dig. BOTW är sjukt tråkigt spel.

Medlem

Slår ett slag för Hollow Knight. Mysigt, vackert, melankoliskt och helt fantastiskt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Om du gillar det här med runs som Hades har så är det bästa spelet i den genren The Binding of Isaac, jag kom in på det för kanske två år sen och har spelat ett tusental runs sen dess. Rekommenderar att bara köpa det med alla tillägg på en gång. Finns på alla system.

Medlem
Skrivet av prozpect:

Har faktiskt försökt komma in i breath of the Wild några gånger men av någon anledning lyckas jag inte... Och ja, jag har förstått att det är mig det är fel på i det hänseendet 🙂
Däremot har Links adventure beställts hem så tänkte testa det.
Men jag noterar även wind waker, tack!

Menar du Links Awakening, eller kanske Adventure of Link när du skriver Links Adventure? Eller så kanske jag bara har missat något? 😊

Har spelat Links Awakening, men måste nog säga att Wind Waker är ett av de bästa Zeldaspel jag spelat.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Slår ett slag för Hollow Knight. Mysigt, vackert, melankoliskt och helt fantastiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=FzzsWP2GWmg

Ja men den där rackaren ser ut att falla mig i smak ordentligt!
Skall absolut testas, tack!

Skrivet av newlaseridea:

Om du gillar det här med runs som Hades har så är det bästa spelet i den genren The Binding of Isaac, jag kom in på det för kanske två år sen och har spelat ett tusental runs sen dess. Rekommenderar att bara köpa det med alla tillägg på en gång. Finns på alla system.

Det har jag faktiskt aldrig ens hört talas om men skall absolut kolla upp det!
Det är ingen favorit... Kände att jag har för lite speltimmar/vecka för att komma in riktigt ordentligt i Hades, även om det var skitkul:)

Skrivet av CHRIIM:

Menar du Links Awakening, eller kanske Adventure of Link när du skriver Links Adventure? Eller så kanske jag bara har missat något? 😊

Har spelat Links Awakening, men måste nog säga att Wind Waker är ett av de bästa Zeldaspel jag spelat.

Haha du har helt rätt, det är Links Awakening jag menar. Det är jag som drog till med ett skott från höften om vad spelet... Swing and a miss som de säger

Medlem

Om du redan spelat Bastion och Hades, då ligger ju Transistor av samma utvecklare nära till hands. Pyre är också ett bra spel som de har gjort, men är kanske en aning mer niché? Värt att pröva båda dock, enligt mig.

Ett annat riktigt bra spel är Spiritfarer, om man letar efter ett mysigt spel med mycket hjärta. En av mina absoluta favoriter, rekommenderar det starkt. Brothers: A Tale of Two Sons är ett annat väldigt bra spel, är bäst att spela med Xbox/PS-kontroll dock.

Sedan finns det en lång rad spel som jag inte spelat själv men hört väldigt mycket gott om. Här är några exempel:

- The Last Campfire
- Celeste
- Bug Fables
- Iconoclasts
- Children of Morta
- Röki

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Om du redan spelat Bastion och Hades, då ligger ju Transistor av samma utvecklare nära till hands. Pyre är också ett bra spel som de har gjort, men är kanske en aning mer niché? Värt att pröva båda dock, enligt mig.

Ett annat riktigt bra spel är Spiritfarer, om man letar efter ett mysigt spel med mycket hjärta. En av mina absoluta favoriter, rekommenderar det starkt. Brothers: A Tale of Two Sons är ett annat väldigt bra spel, är bäst att spela med Xbox/PS-kontroll dock.

Sedan finns det en lång rad spel som jag inte spelat själv men hört väldigt mycket gott om. Här är några exempel:

- The Last Campfire
- Celeste
- Bug Fables
- Iconoclasts
- Children of Morta
- Röki

Så där ja, nu jäklar fylldes listan på
Drog igenom några snabba trailers och Spiritfarer verkade riktigt mys, det och Hollow Knight blev jag riktigt sugen på.

Medlem

Hades: curse of the dead gods och ace dandy är snarlika.
Kolla även dead cells då det är 2D varianten.

Gillar du Metroidvania-aspekterna av Ori så finns det en hel del att undersöka. Hollow knight har redan nämnts, vilket är ett måste, men det finns en hel del fler
Det är lite spretigt i stil och genre så det är svårt att rekommendera fler spel. Det verkar som att det ska vara lite äventyrsinslag?

Edit: har du inte gamepass så skaffa det då du får de flesta av spelen nämnda genom det

Medlem
Skrivet av Lovan:

Hades: curse of the dead gods och ace dandy är snarlika.
Kolla även dead cells då det är 2D varianten.

Gillar du Metroidvania-aspekterna av Ori så finns det en hel del att undersöka. Hollow knight har redan nämnts, vilket är ett måste, men det finns en hel del fler
Det är lite spretigt i stil och genre så det är svårt att rekommendera fler spel. Det verkar som att det ska vara lite äventyrsinslag?

Edit: har du inte gamepass så skaffa det då du får de flesta av spelen nämnda genom det

Mjo, det har du rätt i. Och skall jag ranka spelen så är Deaths Door, Tunic och Ori nog de mest intressanta spelen så egentligen önskas nog mer tips i stil med dessa

Ah! Gamepass! Inte ens tänkt på det, tack!

Medlem

Fez:

Blasphemous:

Shovel Knight:

Inside:

Medlem
Skrivet av prozpect:

Mjo, det har du rätt i. Och skall jag ranka spelen så är Deaths Door, Tunic och Ori nog de mest intressanta spelen så egentligen önskas nog mer tips i stil med dessa

Ah! Gamepass! Inte ens tänkt på det, tack!

Utmanande eller lite lättare som de ovan?

Blasphemous är ett bra tips som kom ovan.

1
Skriv svar