Inför Elden Ring - här är FZ:s betyg på de tidigare Soulsborne-spelen - rösta du också!

Robot
Inför Elden Ring - här är FZ:s betyg på de tidigare Soulsborne-spelen - rösta du också!

Värm upp med att inte hålla med om vårt objektivt objektiva tyckande!

#betyg, #bloodborne, #dark-soul, #demons-souls, #sekiro, #soulsborne


Medlem

Faktiskt inte spelat nåt av de spelen då genren inte intresserat värst mycket. Kanske dags att ge det ett försök med tanke på betygen.

Testpilot

Inte spelat Demon Souls ännu hoppas på PC release i framtiden.

Medlem

Haha vad är det för stollar som röstar 1 på Dark Souls? Jag som trodde att FZ var lite mognare än 4chan och övriga recensionsbombande kräk.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem
Skrivet av Sarky:

Haha vad är det för stollar som röstar 1 på Dark Souls? Jag som trodde att FZ var lite mognare än 4chan och övriga recensionsbombande kräk.

Spelet såldes ospelbart på PC, givetvis är det solklart 1/5. Roligt dock att alla som inte tycker som just dig är ”recensionsbombande kräk”.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Spelet såldes ospelbart på PC, givetvis är det solklart 1/5. Roligt dock att alla som inte tycker som just dig är ”recensionsbombande kräk”.

Det stod dock inte någonstans att detta specifikt avsåg spelens skick vid release och PC-versionerna endast, så jag tycker inte att det är en rättvis betygsättning från din sida. Dessutom så blev dessa problemen fixade för längesedan.

Menmen, smaken är som baken!

Medlem
Skrivet av Sarky:

Haha vad är det för stollar som röstar 1 på Dark Souls? Jag som trodde att FZ var lite mognare än 4chan och övriga recensionsbombande kräk.

Folk som inte gillar det? Gillar hur du kallar folk omogna sen lyckas klämma in personliga förolämpningar bara för visa hur mogen du är.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Spelet såldes ospelbart på PC, givetvis är det solklart 1/5. Roligt dock att alla som inte tycker som just dig är ”recensionsbombande kräk”.

Spelet är inte ospelbart på PC. Jag har inga problem med att kalla personer som recensionsbombar för kräk. Kommentaren är så klart inte riktad mot dom som inte gillar Dark Souls.

Skrivet av noreason:

Folk som inte gillar det? Gillar hur du kallar folk omogna sen lyckas klämma in personliga förolämpningar bara för visa hur mogen du är.

Såklart behöver man inte gilla Dark Souls. Men att sätta en 1:a är ytterst märkligt. Jag har till exempel aldrig förstått storheten i Last of Us men skulle aldrig ge det 1 i betyg då det är omöjligt att blunda för allt som spelet gör väldigt bra. Att sätta 1 på allt man inte gillar är otroligt omoget.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Det stod dock inte någonstans att detta specifikt avsåg spelens skick vid release och PC-versionerna endast, så jag tycker inte att det är en rättvis betygsättning från din sida. Dessutom så blev dessa problemen fixade för längesedan.

PC-versionen är fortfarande ospelbar om du inte lägger timmar på att luska fram tredjepartsmoddar. Sedan utgår man givetvis från versionen man spelat när man sätter sitt betyg. Det är inte konsumentens ansvar att hitta en bättre version än den man lurats på innan man kritiserar produkten.

Medlem
Skrivet av Sarky:

Haha vad är det för stollar som röstar 1 på Dark Souls? Jag som trodde att FZ var lite mognare än 4chan och övriga recensionsbombande kräk.

Det passade inte alls min smak, jag hade rent av motsatsen till roligt när jag testade det. Jag vill gärna ha roligt när jag spelar och därav är betyget solklart 1/5 från mig. Det var ju dock länge sen, så om ex elden ring dyker upp på gamepass nån gång ska jag ge det en chans och se.

Medlem
Skrivet av Sarky:

Spelet är inte ospelbart på PC.

Spelet såldes låst till 720p 30fps och med kontrollinputs (Xbox-dosa) som inte gick att ändra till tangentbord/mus. Det var bokstavligt talat ospelbart vid release och flera år efter release.

Medlem

Ger demons souls remaken en 3a. Visst, tekniskt sett är spelet jättesnyggt och imponerande, men jag tyckte spelet inte fångade känslan av originalet rent visuellt. Många av ställena är för ljusa och “hoppfulla”, samt att vissa fiende designer har ändrats för att se annorlunda ut. Två av dessa som sticker ut är dom färgsprakande drakarna och fat officer som ser helt annorlunda ut från originalet. Bluepoint fångade inte riktigt den där mörka och lortiga tonen som fromsoft lyckas med i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det passade inte alls min smak, jag hade rent av motsatsen till roligt när jag testade det. Jag vill gärna ha roligt när jag spelar och därav är betyget solklart 1/5 från mig. Det var ju dock länge sen, så om ex elden ring dyker upp på gamepass nån gång ska jag ge det en chans och se.

Intressant! Jag tror vi har helt olika syn på vad som är ett bra spel. Du kan alltså inte sätta ett bra betyg på ett spel som du själv inte uppskattar? Ibland när jag spelar spel från en genre som jag inte gillar kan jag likväl förstå att det är ett bra spel, även om det inte tilltalar mig.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem
Skrivet av Sarky:

Intressant! Jag tror vi har helt olika syn på vad som är ett bra spel. Du kan alltså inte sätta ett bra betyg på ett spel som du själv inte uppskattar? Ibland när jag spelar spel från en genre som jag inte gillar kan jag likväl förstå att det är ett bra spel, även om det inte tilltalar mig.

Jag förstår att andra sätter högre betyg absolut. Jag kan ju se att alla Souls-spel tilltalar många och är säkert bra om man gillar att plåga sig själv Däremot skulle jag själv aldrig sätta högt betyg på ett spel jag inte uppskattar bara för att det verkar tilltala andra. För mig är skalan nästan likställt med hur roligt jag har när jag spelar. Där då 1/5 är "inte roligt alls" upp till 5/5 som blir typ "svinkul från start till slut". Betyget är naturligtvis helt och hållet personligt enligt min spelsmak och jag har ofta en rätt annan syn än spelrecensenter.

Medlem

Kört alla utom remaken. Blir när jag köper PS5 någon gång i framtiden.

5/5 på alla övriga spel i serien. Ettan är väl det som alltid legat varmast om hjärtat.

Elden Ring kommer förmodligen bräcka alla andra dock.

Avstängd

Dark Souls 1 är det bästa spelet jag spelat hittills det här århundradet. 5.

Dark Souls 2 och 3 satte jag fyror på, bra spel men inte riktigt lika mycket wow-känsla.

Sekiro mellan 3 och 4 men satte 4. Svårt att sätta lågt betyg när ett spel är så pass välgjort men det är ganska enformigt och inte speciellt minnesvärt.

Bloodborne och Demon's Souls har jag inte spelat.

Medlem

Bloodborne är enligt mig ett av dem mest överskattade spelen någonsin. Kändes som dem tog bort mycket av det som gör souls spelen bra för mig personligen. Mycket mindre build variation, mindre hemligheter att upptäcka, mycket mindre intressanta miljöer, tråkig fiendedesign etc. Kändes som att all form av "rpg" i princip försvann.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Spelet såldes låst till 720p 30fps och med kontrollinputs (Xbox-dosa) som inte gick att ändra till tangentbord/mus. Det var bokstavligt talat ospelbart vid release och flera år efter release.

Det är meningen att man ska spela med kontroll och DSfix släpptes kort efter releasen så man kunde spela i 60fps och 1080p..

Gen
Medlem

Mitt första Souls spel var Dark Souls 3 varför mina intryck av andra spel i serien påverkas av just detta.

Dark Souls Remake - Inte gett det en tillräcklig chans men blev förvånad över hur tankiga enkla mobs var. Kanske ett speciellt designval som gjorde för just den iterationen.
Dark Souls 2 - Bara spelat lite men kändes som en avsevärt sämre version än 3an
Dark Souls 3 - Är en achievement ifrån Perfect och älskade det
Bloodborne - Spelet som fick mig att köpa PS4an och trots kass bilduppdateringsfrekvens så lyckades jag ta Platinum (även den sjukt svåra DLCn). I princip perfekt och inte lika svårt som DS3
Sekiro - Känns så annorlunda mot souls spelen och jag kunde aldrig lyckas med pareringarna (som är en enorm del av spelet) varför jag dessvärre lagt ner spelet
Demon's Souls Remake - Remastern är perfekt men grundspelet har några dåliga designval som inte tilltalar mig (för många mobs droppar för få souls samt Tendencysystemet som gör det onödigt svårt att ta Platinum)

Testpilot

Intressant diskussion kring betygsval. Jag skulle dock inte sätta 1/5 på ett golfspel enkom pga jag inte gillar golf. Det går ju att se att vissa spel är bra även om de inte tilltalar en själv. Men men, det är väl problemet med alla betygskriterier de kommer att skilja sig från person till person.

Medlem

Har försökt komma in i första spelet nu på senare dar men satsar på Elden ring istället för jag lyckas inte fastna.

Medlem
Skrivet av kebbe:

PC-versionen är fortfarande ospelbar om du inte lägger timmar på att luska fram tredjepartsmoddar. Sedan utgår man givetvis från versionen man spelat när man sätter sitt betyg. Det är inte konsumentens ansvar att hitta en bättre version än den man lurats på innan man kritiserar produkten.

Skrivet av kebbe:

Spelet såldes låst till 720p 30fps och med kontrollinputs (Xbox-dosa) som inte gick att ändra till tangentbord/mus. Det var bokstavligt talat ospelbart vid release och flera år efter release.

Du har objektivt fel. Spelet har aldrig varit "bokstavligt" ospelbart. Mycket möjligt att du upplevde det så men det är svårt att argumentera mot. Stödet för M/KB har alltid varit rikskasst och det körs i 30 fps, men det är inte ospelbart. Jag spelade igenom hela spelet utan DSfix för ett par år sedan och det gick utmärkt.

Men du menar då att dessa tekniska problem överskuggar allt som spelet gör bra? Med ett betyg på 1/5 så är det alltså ett av de sämsta spelen som har släppts under de senaste 20 åren. Tycker du själv att det är rimligt?


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem
Skrivet av Sarky:

Du har objektivt fel. Spelet har aldrig varit "bokstavligt" ospelbart. Mycket möjligt att du upplevde det så men det är svårt att argumentera mot. Stödet för MB/K har alltid varit rikskasst och det körs i 30 fps, men det är inte ospelbart. Jag spelade igenom hela spelet utan DSfix för ett par år sedan och det gick utmärkt.

Men du menar då att dessa tekniska problem överskuggar allt som spelet gör bra? Med ett betyg på 1/5 så är det alltså ett av de sämsta spelen som har släppts under de senaste 20 åren. Tycker du själv att det är rimligt?

Det finns ingenting bra i ett ospelbart spel. Att DS-kritik alltid bemöts med ”Du spelar det fel” (”det ska spelas med kontroll”) och ”men..men det finns moddar!” säger en hel del. Lämnar ”det är fantastiskt om man ignorerar allt det dåliga”-logiken till folk som bestämde sig för att Elden Ring var 5/5 dagen efter att det utannonserades.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Det finns ingenting bra i ett ospelbart spel. Att DS-kritik alltid bemöts med ”Du spelar det fel” (”det ska spelas med kontroll”) och ”men..men det finns moddar!” säger en hel del. Lämnar ”det är fantastiskt om man ignorerar allt det dåliga”-logiken till folk som bestämde sig för att Elden Ring var 5/5 dagen efter att det utannonserades.

Spelet är designat för att spelas med kontroll. Det är lite som att klaga på CS:GO eller Quake för att de inte kan spelas med kontroll.

Medlem

Kan inte välja mellan 1, 2 och 3, alla är fantastiska. Demon's Souls kommer nära. Bloodborne lite längre ifrån men 4/5. Sekiro köpte jag aldrig, verkade för snabbt för mig.

Medlem

Jag vågar inte rösta det är för mycket fanboys här 🤣 men mjaaa ganska lågt betyg 😆

Medlem

Vet inte riktigt vad jag tycker om att FZ ger ut 5/5 såpass "enkelt". 4 av 8 spele i listan fick 5/5 av FZ, jag menar såklart inte att spelen är dåliga men min personliga åsikt är att ett betyg på 5/5 (alltså ett perfekt spel) ska vara lite svårare att uppnå.

Om FZ nu ger Elden Ring 5/5 så säger inte det så mycket i det stora hela.

Testpilot
Skrivet av Ninami:

Vet inte riktigt vad jag tycker om att FZ ger ut 5/5 såpass "enkelt". 4 av 8 spele i listan fick 5/5 av FZ, jag menar såklart inte att spelen är dåliga men min personliga åsikt är att ett betyg på 5/5 (alltså ett perfekt spel) ska vara lite svårare att uppnå.

Om FZ nu ger Elden Ring 5/5 så säger inte det så mycket i det stora hela.

Här är betygskriterierna från FZ: https://www.fz.se/info/spelbetyg

5 Mästerligt! En odödlig klassiker som kommer hålla i åratal efter att betyget satts.
4 Mycket bra! Om ett spel eller en produkt får detta betyg gör det något extra.
3 Bra Tilldelas spel eller produkter som levererar vad som kan förväntas av dem.
2 Tveksamt Inte riktigt godkänt, endast anhängare eller okritiskt lagda bör överväga köp.
1 Dåligt Tveksamt om ens ett rea-pris är skäl nog att plocka fram pengarna.

De som fick 5/5 är alltså DS 1, Demon Souls OG och Remake samt Sekiro. Jag skulle hålla alla dessa tre som klassiker även om två av dem är relativt nysläppta. Så där prickar man helrätt med betyget anser jag. De som fick 4/5 är alltså två uppföljare till Dark Souls och Bloodborne och där kan man argumentera för att de inte gör alltför mycket nytt så även där kan jag tycka 4/5 är rimligt även om jag personligen hade haft lite högre även på dessa.

Medlem

Dark souls 1 3/5
Dark souls 2 4/5
Dark souls 3 4,5/5

Första spelet var bra men det fanns partier där det helt kasst.
Tvåan är ett mycket bra spel med fina miljöer.
Tredje spelet var ett fantastiskt bra spel och det är bara DLC som håller en sämre standard. (satte 4,5 bara för att jag anser att story är för simpel)

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Spelet är designat för att spelas med kontroll. Det är lite som att klaga på CS:GO eller Quake för att de inte kan spelas med kontroll.

Snarare som att klaga på om Halo skulle släppas till Xbox utan stöd för handkontroll.

12
Skriv svar