Days Gone-regissör hävdar att Sony uttryckte besvikelse, trots att spelet "sålde bättre än Ghost of Tsushima"

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Days gone är definitivt den mest oslipade PlayStation exklusiva titeln förra generationen. Jag var inte alls imponerad av det spelet, kändes som jag spelade ett ubisoft spel om jag ska vara ärlig.

Vid släppet var det väl många som klagade på att det var buggigt men jag som köpte spelet ett år efter release stötte knappt på en enda. Sen håller det ju inte samma produktionsvärde som säg TLoU Part 2 men jag var definitivt imponerad när jag spelade, inte minst av grafiken och animationerna.

Skrivet av MisterMarshall:

När jag startade Days Gone så tyckte jag att det var segt i storyn och en jobbig kurva innan motorcykel och vapen kändes bra. Men sen vid 10-15 h händer det något och spelet blir riktigt, riktigt bra!

Instämmer till 100. Tyvärr tror jag att många hoppar av när det tar så lång tid innan det kommer igång, lite som med Death Stranding.

Skrivet av wibbe44:

Skulle dock rekommendera att spela det för att bilda egen uppfattning.
Spelade igenom det på PC förra året, blev strax över 50 timmar. Riktigt bra och otroligt underskattat.
Gillade känslan och flowet. En sorts oslipad diamant.
Då har jag GTA och Red Dead i ryggen. Detta är alltså inte ett ytterligare GTA utan unikt på flera sätt.

Verkligen en oslipad diamant. Jämför jag med RDR2 så hade jag flera gånger roligare i Days gone.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag köpte faktiskt spelet på rean som varit. Zombies är något jag älskar så det ska bli kul att få testa!

Underbart med fler som inte tröttnat på zombies

Medlem

Himla tjat om detta.
Han jobbar inte ens kvar på studion.

Days Gone var ett grymt bra spel men behövdes verkligen en uppföljare? Jag tycker inte det. Det står bra som det spel det var tycker jag.
Däremot så slutade han inte pga det här som vissa verkar tro. När man såg intervjun med honom hos David Jaffe så var det personliga aneldningar och att det skar sig mellan honom och vissa av andra som jobbade hos bend studios.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Himla tjat om detta.
Han jobbar inte ens kvar på studion.

Days Gone var ett grymt bra spel men behövdes verkligen en uppföljare? Jag tycker inte det. Det står bra som det spel det var tycker jag.
Däremot så slutade han inte pga det här som vissa verkar tro. När man såg intervjun med honom hos David Jaffe så var det personliga aneldningar och att det skar sig mellan honom och vissa av andra som jobbade hos bend studios.

Det är väl därför han kan komma med sådana komentarer,.. hade han jobbat kvar så hade vi inte fått den insikten, det är väl jättebra?

Medlem
Skrivet av Razken:

Både Days Gone & Tsushima känns för mig väldigt mycket reaback-speligt ut.
Ingen av dem verkar vara några riktiga höjdare, ser bara otroligt tråkiga ut och tillför inte något som vi inte redan sett åtskilliga gånger förr.

Days gone är ju rätt dåligt även om det är på rea, ghost of tsushima är ju ett bra spel.

Medlem
Skrivet av maq777:

Det han "glömmer" berätta är att 7,5 miljoner av de försäljningarna har varit på kraftig rabbaterat pris. I.e. spelat har inte dragit in i närheten av de pengar som Sony hoppats. Dags att gå vidare...

Buggarna i början, ny IP och vissa lite överdrivet gnälliga recensenter gav ju spelet en tung start.
Spelet har sålt bra och viralt så har ju spelet fått väldigt mycket beröm.

Jag tror helt klart att en uppföljare hade sålt betydligt bättre nu när så många köpte det första spelet oberoende av pris.
Skulle det varit kasst så hade det inte blivit viralt och förmodligen så skulle folk inte köpt det oberoende av pris, speciellt inte i så många exemplar.

Själv så skulle jag ge det en 4a på grund av hög spelglädje. Störde mig på detaljer, men jag hade ändå roligt.
Det finns väldigt mycket utvecklingspotential för en uppföljare, precis som Horizon:Zero dawn.

Tog till och med platinum faktist.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Buggarna i början, ny IP och vissa lite överdrivet gnälliga recensenter gav ju spelet en tung start.

Angående gnälliga recensenter så tog ju nån tjej priset då hon sågade spelet totalt för att Deacon va en vit man.

Liksom kön och hudfärg spelar ingen roll inom spel alls egentligen.
Hade spelet varit bättre om det va en mörk man eller kvinna? Nä spelet hade varit lika bra oavsett.

Nu vet jag att vissa inte håller med om detta angående kön och ni kan scrolla vidare då vill inte ha sånt tjafs.

Medlem

Nu har det kommit fram att siffrorna möjligtvis är felaktiga då man har använt sig av en extern sida som spårar troféer istället för sålda exemplar.

https://www.gameinformer.com/2022/01/07/update-days-gone-sale...

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Nu har det kommit fram att siffrorna möjligtvis är felaktiga då man har använt sig av en extern sida som spårar troféer istället för sålda exemplar.

https://www.gameinformer.com/2022/01/07/update-days-gone-sale...

Det visar sig även att många spelskribenter har gjort egna "vilda" tolkningar av vad som sagts/skrivits - ofta baserat på ett enda inlägg på Twitter utan att läsa uppföljande tweets.

Det är alltså Bend själva som inte ville göra en uppföljare (direkt efter det första spelet i alla fall). Jeff Ross kom med en pitch som studion sade nej till varpå han sedan slutade. Spelskribenter verkar ha lyssnat mer på varandra än källorna i detta fall och skapat ett eget "narrativ".

Medlem
Skrivet av Margy:

Det visar sig även att många spelskribenter har gjort egna "vilda" tolkningar av vad som sagts/skrivits - ofta baserat på ett enda inlägg på Twitter utan att läsa uppföljande tweets.

Det är alltså Bend själva som inte ville göra en uppföljare (direkt efter det första spelet i alla fall). Jeff Ross kom med en pitch som studion sade nej till varpå han sedan slutade. Spelskribenter verkar ha lyssnat mer på varandra än källorna i detta fall och skapat ett eget "narrativ".

Tyvärr väldigt vanligt och vissa gör det för att kasta skit på Sony.

Aldrig går dom ut med rättelse heller utan folk tror i detta fall att Sony är boven.

Medlem

Gud vad kul jag hade med det spelet, så oväntat att det skulle bli ett av de senare årens bästa spelupplevelser för min del. Riktigt underskattat i mitt tycke. Minns dock att det dröjde en stund innan det greppade tag i mig helt, men ju mer storyn utvecklades och ju mer de initiala buggarna löstes, ju mer fast blev jag. Underbart lir.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Säga vad man vill om gnället, hade bra mycket roligare med Days Gone än Ghost Of Tsushima. Mycket roligare värld och story i det.
Tröttnade till och med på Tsushima en bit in i spelet och vet inte om jag kommer orka köra klart det ens. Ingen rolig värld att springa runt och upptäcka i. Det var jäkligt snyggt i alla fall och jade fått till swordplay bra.
Körde dock Days Gone ett tag efter release då det var bra mycket stabilare.

Medlem

Jag gillade Days Gone men det ska nämnas att jag spelade det våren 2021 då spelet nog flöt på bättre och var mindre buggigt än vid lanseringen. Det finns både bra och dåliga saker med spelet, som är långt från ett mästerverk, och jag gillade framför allt känslan av att man var oerhört utsatt och aldrig kände sig riktigt säker i spelvärlden. Att bli anfallen av 5-6 zombies var sällan en lätt match och man var tvungen att ha sina strategier. Horderna var riktigt välgjorda och skräckinjagande och gav lite adrenalin när man lirade. Sedan tycker jag att storyn fick oförtjänt mycket skit. Den var kanske inget märkvärdigt men dålig tyckte jag inte att den var.

En uppföljare hade jag välkomnat med öppna armar men jag tror inte att det kommer att hända och som många varit inne på reades spelet ut ganska snabbt. Så Ross' kommentar förtäljer inte hela historien. Själv köpte jag t.ex. ett fysiskt exemplar för 199kr.

Det jag tycker Bend hade kunnat göra bättre vore att göra spelvärlden en aning mer levande. Visst, det är en post-apokalyptisk spelvärld men det hade inte skadat att stöta på lite fler överlevare att interagera med här och där eller åtminstone spår efter dessa. Jag förstår att man valde att göra som man gjorde eftersom spelet till stor del utspelar sig på landsbygden men spelet var stundtals lite väl ödsligt. En faktisk stad fri från zombies och banditer att upptäcka hade varit trevligt, istället för de läger som finns i spelet. Om jag inte minns fel utspelar det väl sig bara ett par år efter utbrottet och med det i åtanke känns ödsligheten och brist på människor lite överdriven.

Bend Studio hade säkert gjort ett grymt bra jobb med en tvåa och förhoppningsvis förbättrat de brister som fanns i ettan men, men...drömma går ju

Medlem

Days gone är ett av få spel som jag tyckte var så otroligt dåligt att jag avinstallerade innan 20h spel.
Jag gfastnade inte alls för karaktärerna som kändes om några looser whitte trash figurer som jag inte hejjade på.

Medlem
Skrivet av Razken:

Både Days Gone & Tsushima känns för mig väldigt mycket reaback-speligt ut.
Ingen av dem verkar vara några riktiga höjdare, ser bara otroligt tråkiga ut och tillför inte något som vi inte redan sett åtskilliga gånger förr.

Då har du aldrig känt combat känslan i Ghost, det är garanterat det bästa inom melee, third person.

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Då har du aldrig känt combat känslan i Ghost, det är garanterat det bästa inom melee, third person.

Nej, det är Die by the sword utan tvekan! 🥳

Medlem
Skrivet av Razken:

Både Days Gone & Tsushima känns för mig väldigt mycket reaback-speligt ut.
Ingen av dem verkar vara några riktiga höjdare, ser bara otroligt tråkiga ut och tillför inte något som vi inte redan sett åtskilliga gånger förr.

Smaken är som baken. Avslutade precis min 5e genomspelning av Days Gone i brist på en 2a.
Spelat genom Ghost of Tsushima 3 ggr.

Enligt mig, båda två är mästerverk.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Joewson:

Nej, det är Die by the sword utan tvekan! 🥳

wow, så många minnen man har av det. Synd att utvecklare inte vågar skapa sånt djup i spel nu för tiden,

Medlem
Skrivet av Megagurra:

wow, så många minnen man har av det. Synd att utvecklare inte vågar skapa sånt djup i spel nu för tiden,

Fantastiskt spel och lokal multiplayer med lavaarenan var ljuvligt. Många fina minnen och många avhuggna armar blev det.

123
Skriv svar