Den massiva Assassin's Creed: Valhalla-patchen släpps kl 13 i dag

Robot
Den massiva Assassin's Creed: Valhalla-patchen släpps kl 13 i dag

Bantad installationsstorlek och besök av äldre släkt väntar.

#assassins-creed-valhalla, #nyhetstips


Medlem

Hur var det nu måste jag avinstallera och installera på nytt?

Medlem

Så jäkla nice, grymt taggad!

Medlem

Fattar jag rätt så visas styrkan i ps5s lagringsenhet här. Man kan komprimera spel ganska rejält 😮


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Hur var det nu måste jag avinstallera och installera på nytt?

Det ska räcka med att dra ner patchen som vanligt. Därför den är så stor initialt, för den omstrukturerar datat.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Hur var det nu måste jag avinstallera och installera på nytt?

Borde väl uppdateringen sköta automatiskt. Något annat vore konstigt.

Medlem

Köpte det för 80 spänn på Stadia för nån dag sedan. Vadå installationsstorlek? Tanka patchar? Jag fattar inte vad ni pratar om

Medlem
Skrivet av dTexN:

Fattar jag rätt så visas styrkan på ps5s lagringsenhet här. Man kan komprimera spel ganska rejält 😮

Både ja och nej. Patchen är mycket mindre men däremot är den totala storleken större än för t.ex. series X|S

PC ~77 GB
PS4 ~75 GB
PS5 ~77 GB
X1 ~63 GB
XS ~72 GB

Men jag har nog sett andra spel där den totala storleken är mindre och då antar jag att det är tack vare deras snabba ssd.

Innan denna patch så tog
PS5 ~ 90 GB
XS ~116 GB.

Så man kanske kan anta det är enklare att hålla filstorleken nere på PS5 utan speciella kod-optimeringar, men nu när det optimeras så blir det lite same same


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Både ja och nej. Patchen är mycket mindre men däremot är den totala storleken större än för t.ex. series X|S

PC ~77 GB
PS4 ~75 GB
PS5 ~77 GB
X1 ~63 GB
XS ~72 GB

Men jag har nog sett andra spel där den totala storleken är mindre och då antar jag att det är tack vare deras snabba ssd

Jahaaa, då tolkade jag det fel. Jag läste som att den totala installationen efter patch skulle bli 13gb och blev lite paff 😆


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

KoP
Medlem

Mindre än patcherna som brukar dyka upp till The Hunter. Dom brukar ligga på runt 70 gb (på Xbox One). :'D

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Hur var det nu måste jag avinstallera och installera på nytt?

Som jag tolkar det behöver du inte avinstallera, utan det sköts automatiskt av spelet. Du kommer däremot behöva ladda ned fler filer än normalt för just den här patchen.
https://www.fz.se/nyhet/288620-assassins-creed-valhalla-ska-h...


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av dTexN:

Jahaaa, då tolkade jag det fel. Jag läste som att den totala installationen efter patch skulle bli 13gb och blev lite paff 😆

Patchen är 40GB på ps5 och krymper spelet med 13GB till en storlek på 77GB. Fick själv läsa nyheten en andra gång efter att ha trott som dig genom att bara kika snabbt.

https://www.fz.se/nyhet/288620-assassins-creed-valhalla-ska-h...

Medlem

Kanske blir att återvända till detta då, tagit en väääääääldigt lång paus från det efter att lagt ner ca 40h vid release.

Medlem

Vågar man hoppas att det lagts lite fokus på att förbättra ljudet i spelet? Kanske till och med åtgärdat ekot från karaktärer som springer i det fria?

Tycker det är skamligt att släppa en AAA-titel och lägga, vad jag gissar mig till, totalt 3 minuter på optimering av ljudet.

Medlem
Skrivet av tzeron:

Vågar man hoppas att det lagts lite fokus på att förbättra ljudet i spelet? Kanske till och med åtgärdat ekot från karaktärer som springer i det fria?

Tycker det är skamligt att släppa en AAA-titel och lägga, vad jag gissar mig till, totalt 3 minuter på optimering av ljudet.

Tänkte precis kommentera detta. Ljudet var bedrövligt i spelet.

Medlem

Tankas nu. Dags att köra klart Siege of Paris


signatur

I drank what?

Medlem

Har gett upp serien sedan den gick full fantasy. Vet inte ens om jag vill försöka sätta mig in hur Odin & Co förklaras. Försökte verkligen spela origins men styrschemat är så knäppt jämfört med tidigare titlar att det krävs avprogrammering först. Sedan försökte jag spela det igen och tänka "Det är inte ett AC-spel, tänk på det som bara en helt ny spelserie som kan vara bra på sitt sätt" men det var ju inte bra på något sätt.
Vet inte om jag kan försöka mig på assvikings en framtida rea ändå, men för varje titel/dlc verkar det bara bli knäppare och knäppare. En varsam reimagine av originalet däremot... 1-4 var najs (Black Flag var ju en sådan där "bra, härligt spel, men kanske inte AC"), upp till syndicate & unity tolerabelt. Vad som hände sen är obegripligt. Känns lite som när de bygger om på ICA Maxi bara för att...
Men bra att de krymper lagringsutrymmet åtminstone.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Köpte det för 80 spänn på Stadia för nån dag sedan. Vadå installationsstorlek? Tanka patchar? Jag fattar inte vad ni pratar om

Hur fick du det så billigt?

Medlem

Jag ska också installera det igen. Tyckte inte det var lika bra som Odyssey som hade en starkare story som gick att köra rakt av utan begränsningar. Kampanjen i Valhalla är lite mer styrd och långdragen. Men samtidigt fanns det delar som var bätttre, t.ex. världen och sidouppdragen.

Medlem

Tankar nu till PS4. Spelade nyss klart Odyssey så tajmingen kunde inte bli bättre!

Medlem

Vete fanken om man kommer börja spela igen. Har några timmar i spelet men det var inte alls lika bra som Odyssey och upplägget med att samla resurser via räder gjorde att jag tappade sugen snabbt. Tyvärr inte tillräckligt snabbt så att man kunde få refund.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Satan vad mycket mjukare det blev framerate-mässigt. Stor skillnad mot innan. Och man fick tillbaks några gig på disken gratis också!
Kör på Series X, Quality.

Medlem

Någon som testat på PC och upplever bättre prestanda? : )

Medlem

Tycker det var tok för stort men härligt ändå.
79h och hur mycket som helst kvar att göra.. main är väl klar, även fast jag tyckte det var inte ett riktigt slut. det bara sluta... ?!

Medlem

Helt missat att den skulle komma idag, loggade in nu så den får ladda ned medan jag är och övar inför julkonserten med orkestern.

Ytterst trevligt att de krymper HDD storleken på spelet, det välkommas. Ska bli intressant och se hur pass stor skillnad det är sen. (PC).

Spelet tar just nu 169 GB.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Tycker det var tok för stort men härligt ändå.
79h och hur mycket som helst kvar att göra.. main är väl klar, även fast jag tyckte det var inte ett riktigt slut. det bara sluta... ?!

Bara sluta?

Har du hittat alla i ordern osv?

Medlem
Skrivet av Marooned:

Bara sluta?

Har du hittat alla i ordern osv?

döda kungens högra hand sen var det väl typ slut.... ?
men då var jag så trött på det hela så jag orkade inte kolla upp det.
men har nu undrat en tid

Medlem

Jag har fått ljudproblem i odyssey pc efter uppdateringen i dag.

Medlem

Nu har dom patchat spelet så ljudet fungerar som vanligt igen. Hela uppdateringen är sammanlagt över 16 GB på PC för Odyssey.

1
Skriv svar