Diablo 2 Resurrected

Robot
Diablo 2 Resurrected

Helvetets hantlangare är tillbaka för att ha sönder din mus.

#diablo-2, #diablo-2-resurrected


Medlem

Tycker att det är ett helt okej spel men det fick mig att börja spela PoE igen. Finns sjukt mycket fler builds där och man är inte låst till 1 ability.
Håller med om att 3/5 är vad spelet förtjänar..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skribent

Håller med helt. Det är ett trevligt återseende, men tiden har naggat spelet en hel del i kanten. Några valbara uppdateringar hade varit extremt välkommet.

Medlem

Tycker mycket av de som får ett "minus" i recensionen är det som ger spelet viss charm. Moderna spelbekvämligheter i all ära men tar hellre ett spel som diablo 2 med i min mening ett nästintill perfekt lootsystem, spännande klasser och underbar känsla av progression, över nya spel med mycket mer QoL men som inte alls har lika bra gameplay eller känsla av progression.

Spelade knappt Diablo 2 när det kom, växte mest upp med att farsan lirade så några nostalgi argument är meningslösa, det är ett djävulsk (pun intended) bra spel som verkligen ger en känsla av progress oavsett vad man gör imo och som är bra mycket bättre än det som erbjuds i ARPG väg idag.

Medlem

Det var minsann modigt att göra en recension om detta spelet då smaken är som baken, dvs delad 😊

Personligen tycker jag recensionen var riktigt bra skriven iaf, och utan att ha testat remastern själv så känns skribentens påståenden rimliga då blizzard sagt att de inte skulle göra så stora frånsteg från originalet.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skribent
Skrivet av vbgbasse:

Det var minsann modigt att göra en recension om detta spelet då smaken är som baken, dvs delad 😊

Personligen tycker jag recensionen var riktigt bra skriven iaf, och utan att ha testat remastern själv så känns skribentens påståenden rimliga då blizzard sagt att de inte skulle göra så stora frånsteg från originalet.

Tack! Ja det är lite minerad mark och jag har själv debatterat med mig själv hur jag ska lägga betyget. Egentligen är det ett spel jag helst skulle vilja skippa ett betyg på och låta texten tala för sig själv. Men hur du än ser det så är Diablo 2 ett "bra" spel så här 20 år senare, men man ska vara medveten om att det bygger på gammal dna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag hade gärna sett en recension av någon som aldrig spelat originalet, istället för av en som har förväntningar och föreställningar för vad spelet redan är. Så att det går att få åsikter i ett vakuum.

(Jag (försökte, iaf) spelade D2 först efter D3 och hade därför ingen nostalgi kopplat till spelet. Jag gillade och gillar fortfarande D3. Jag har inte spelat Resurrected, men det fanns tyvärr ingenting jag gillade med vanliga D2. Jag hade en vag förhoppning att jag hade orkat med spelet med en remaster, men jag tror inte det.)

Medlem

Ni har fel! Som action rpg 5/5 jämfört med andra i samma genre. Som spel generellt 4/5.

Medlem

Grym recension!
Fullträff på spelets svagheter.
Håller med om det mesta.

Spelet förtjänar någonstans mellan
3 av 5 till
3,5 av 5.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent
Skrivet av tetrisGOAT:

Jag hade gärna sett en recension av någon som aldrig spelat originalet, istället för av en som har förväntningar och föreställningar för vad spelet redan är. Så att det går att få åsikter i ett vakuum.

(Jag (försökte, iaf) spelade D2 först efter D3 och hade därför ingen nostalgi kopplat till spelet. Jag gillade och gillar fortfarande D3. Jag har inte spelat Resurrected, men det fanns tyvärr ingenting jag gillade med vanliga D2. Jag hade en vag förhoppning att jag hade orkat med spelet med en remaster, men jag tror inte det.)

Ja det är ju både för och nackdelar där vad det gäller erfarenheten av originalet. Jag försöker i alla fall se spelet med lite mer moderna ögon och är också en av dem som gillade D3.

Men om du nu själv skulle få för dig att ge D2 en chans så är det ju uppskattat om du gör en liten recension och delar med dig. För som du säger, det perspektivet är ju också intressent


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

https://www.reddit.com/r/Diablo/comments/pxy7s3/wouldnt_be_a_...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Min fru har inte spelat tvåan innan men har spelat trean.
Hon gillar inte tvåan jättemycket.

Medlem

Haha. Kunde inte stämma bättre

Gnällkuk

För mig är nog spelet 5/5, men det beror nog på att jag slukat all information som gått att få så att jag faktiskt både visste vad de hade som mål med remastern och vad man kunde förvänta sig vilket jag inte får intrycket att att Johan har efter att ha läst recensionen.

Det är inte Blizzard till att börja med som är ansvariga för remastern, det är Vicarius Vicision som gjort de hyllade remasters av Crash Bandicoot och Tony Hawk Pro skater 1+2. De förvärvades sedan av Blizzard när de var i slutskedet av produktionen men är alltså inte likt WC3-remastern ett av Blizzards egna utvecklingsteam från början.

Jag håller dock med om att de rosaskimrande glasögonen gör sitt, man har helt glömt bort allt det spelmekaniska som inte var så bra, eller rent ut sagt dåligt (lite förvånande att du inte ens nämner stamina-systemet ). Men jag tycker det är fel att ge spelet minus på punkter som redan varit kända sedan tidigare, då känns det i så fall mer befogat att de slopat tcp/ip-stödet som en mer befogad minuspunkt, även om de som är drabbade är få sett till antalet.

VV var väldigt sugna att ändra på saker men fick hålla i tyglarna och hejda sig. Initialt är det i princip enbart en modernare presentation du får, vissa buggar har medvetet lämnats orörda. De ville fokusera på att ge en remaster vanilla som är sann till sitt original så långt som möjligt, vilket är precis vad de levererat.

För egen del hoppas jag att de får fortsatt förtroende att utveckla produkten mer än att det finns ett litet gäng som mer håller liv i spelet och släpper en ny ladder-säsong för att nollställa ekonomin och att vi faktiskt får se en mer levande produkt.

Med det sagt, spelet är 5/5 för att det är ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna och jag visste vad jag skulle få. Jag tror dock inte att folk som inte spelat D2 sedan tidigare kommer att tycka att det är lika bra just med tanke på att det åtminstone idag bara är vanilla med alla dess skavanker rent spelmekaniskt.

De har pratat om att de gärna hade velat fortsätta men att låta folk likt WoW välja om de vill spela nya eller vanilla. Det är fortfarande ett magiskt bra rpg i grunden dock, kan du stå ut med ett stamina-system som försvinner i takt med att du levlar, att konstant ha för lite inventory space så finns här en riktigt bra story med några av de bästa spelmiljöerna och upptäckarglädje att njuta av!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av fudge:

Min fru har inte spelat tvåan innan men har spelat trean.
Hon gillar inte tvåan jättemycket.

Ettan då?

Gnällkuk

I A1 så kan man ju dock hålla sig till vägen om man vill ta sig till varje objective Men ja, igenkänningshumor


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

För mig är nog spelet 5/5, men det beror nog på att jag slukat all information som gått att få så att jag faktiskt både visste vad de hade som mål med remastern och vad man kunde förvänta sig vilket jag inte får intrycket att att Johan har efter att ha läst recensionen.

Det är inte Blizzard till att börja med som är ansvariga för remastern, det är Vicarius Vicision som gjort de hyllade remasters av Crash Bandicoot och Tony Hawk Pro skater 1+2. De förvärvades sedan av Blizzard när de var i slutskedet av produktionen men är alltså inte likt WC3-remastern ett av Blizzards egna utvecklingsteam från början.

Jag håller dock med om att de rosaskimrande glasögonen gör sitt, man har helt glömt bort allt det spelmekaniska som inte var så bra, eller rent ut sagt dåligt (lite förvånande att du inte ens nämner stamina-systemet ). Men jag tycker det är fel att ge spelet minus på punkter som redan varit kända sedan tidigare, då känns det i så fall mer befogat att de slopat tcp/ip-stödet som en mer befogad minuspunkt, även om de som är drabbade är få sett till antalet.

Jo jag var nog medveten om det mesta runt spelet. Det är mer att jag kände att jag var tvungen att lyfta ut spelet i 2021. Men det är svårt att recensera ett spel som detta. Man måste välja en vinkel, antigen kör du på nostalgiska delarna och i kontext av sin egen tid, eller bara kör på och recenserar det utifrån hur spel ser ut idag. Angående att ge kritik för saker som var kända sedan tidigare kan jag inte hålla med om, dåliga funktioner är fortfarande dåliga funktioner.

Tack för åsikterna och för att du läser i alla fall!

P.S Ja staminagrejen är hemsk XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag gillar det, spelade aldrig 2'an mycket. Jag var på väg att ge diablo 2 en chans när det begavs sig, men min gaming guild hade redan maxade karaktärer, så de trodde att de hjälpte mig när de rushade mig genom spelet... Fattade typ 0, var spelet bara att stå och vänta på en Town portal och sen 1-shotta en boss, blev typ 0 handling, känsla etc.

Spelet dog typ direkt....

testade det många år senare, och då kändes grafiken daterad, även om ljudet och story var där.

Har älskat i stort sett varje ARPG jag spelat sen dess (i egen takt...). Så nu spelar jag D2 på riktigt, och jag gillar det, verkligen. Bra story och en skön svårighetsgrad. Får se hur det håller i längden dock. Endast klarat det på normal än så länge.

Avstängd
Skrivet av wololo:

Jag gillar det, spelade aldrig 2'an mycket. Jag var på väg att ge diablo 2 en chans när det begavs sig, men min gaming guild hade redan maxade karaktärer, så de trodde att de hjälpte mig när de rushade mig genom spelet... Fattade typ 0, var spelet bara att stå och vänta på en Town portal och sen 1-shotta en boss, blev typ 0 handling, känsla etc.

Spelet dog typ direkt....

testade det många år senare, och då kändes grafiken daterad, även om ljudet och story var där.

Har älskat i stort sett varje ARPG jag spelat sen dess (i egen takt...). Så nu spelar jag D2 på riktigt, och jag gillar det, verkligen. Bra story och en skön svårighetsgrad. Får se hur det håller i längden dock. Endast klarat det på normal än så länge.

Jo det är betydligt roligare att spela själv eller med några kompisar på samma level. Blir väldigt lätt när man spelar online att någon redan har alla waypoints o.s.v. och man bara springer igenom spelet.

Medlem

Slutade spela efter halvvägs in i act 2, tyckte det var förbannat tråkigt. Nog mer ett jag problem än något annat. Helt enkelt tröttnat på denna typ av enformiga spel.

Medlem

Jag vill inte säga att recensionen är dålig då jag tror att den är perfekt för målgruppen. Det är nog så här många kommer att uppleva Diablo 2 när dom testar det 2021. Men för en som har lagt tusentals timmar i ARPG som genre så känns recensionen lite fattig och missvisande.

Diablo 2, Path of Exile och Grim Dawn står helt ohotade på tronen som de bästa spelen i genren. Och att då dela ut ett 3/5 till ett av dom känns väldigt snålt. D2 har fortfarande det bästa och mest varierade PvP i ett spel av den här typen. Sedan håller jag verkligen inte med om att det saknas valmöjligheter i hur du bygger din gubbe. Det finns till och med rätt stora variationer inom samma build beroende på vilken utrustning som du har tillgång till. Balansen av föremål och hur du måste jonglera stats för att bygga en optimal build är otroligt kul. Det finns så många unika items som går att använda, och dessutom användas av flera olika klasser. Till skillnad från sämre spel *host* Diablo 3 *host* där man låser föremål till specifika klasser.

Kort och gott så tycker jag att du plockar lite för många billiga poäng med att påpeka allt som känns daterat utan att lyfta det som spelet gör extremt bra. För mig och många andra är det här spelet 5/5. 4/5 hade jag kunnat acceptera, men 3/5? njaaa den rövaren går jag inte på


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Skribent
Skrivet av Sarky:

Jag vill inte säga att recensionen är dålig då jag tror att den är perfekt för målgruppen. Det är nog så här många kommer att uppleva Diablo 2 när dom testar det 2021. Men för en som har lagt tusentals timmar i ARPG som genre så känns recensionen lite fattig och missvisande.

Det blir ju lite damned if you do, damned if you don't-situation. Försökte se helheten av spelet år 2021 och lyfta fram vad nya spelare ska tänka på. Men i slutändan är ju ändå en recension en åsikt.

Jag tror också de flesta som gillade spelet då kommer att gilla spelet nu, och att de kanske inte ens bryr sig om att läsa recensioner (som denna) utan sitter istället och hackar demoner tills fingrarna blöder.

Tack för din åsikt, alltid uppskattat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det blir ju lite damned if you do, damned if you don't-situation. Försökte se helheten av spelet år 2021 och lyfta fram vad nya spelare ska tänka på. Men i slutändan är ju ändå en recension en åsikt.

Jag tror också de flesta som gillade spelet då kommer att gilla spelet nu, och att de kanske inte ens bryr sig om att läsa recensioner (som denna) utan sitter istället och hackar demoner tills fingrarna blöder.

Tack för din åsikt, alltid uppskattat.

Haha absolut! Det är ju aldrig lätt att recensera en remake. Ännu svårare när det rör sig om en klassiker som en gång definierade genren. Jag misstänker att det är lika många som inte håller med om mitt 5/5 som ditt 3/5


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Gnällkuk
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo jag var nog medveten om det mesta runt spelet. Det är mer att jag kände att jag var tvungen att lyfta ut spelet i 2021. Men det är svårt att recensera ett spel som detta. Man måste välja en vinkel, antigen kör du på nostalgiska delarna och i kontext av sin egen tid, eller bara kör på och recenserar det utifrån hur spel ser ut idag. Angående att ge kritik för saker som var kända sedan tidigare kan jag inte hålla med om, dåliga funktioner är fortfarande dåliga funktioner.

Tack för åsikterna och för att du läser i alla fall!

P.S Ja staminagrejen är hemsk XD

Nej, det är ju min subjektiva åsikt och förtar inte din recension eller åsikter som mindre valida Bra recension i övrigt dock!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag har spelat D3 i tusentals timmar, och spelade riktigt aldrig D2 när det begav sig så det blir lite min referens men jag måste säga att jämförelsevis så är D2 mycket roligare och utmanande än vad D3 är. D3 är verkligen håll-i-handen hela tiden och man blir inte straffad om man dör, samt legendaries regnar konstant vilket förtar känslan lite.
I D2 får man ju värsta ruset när något bra droppar.

För övrigt tycker jag det ser sjukt bra ut (kör på Series X) och likt D3 funkar det kalasbra med kontroller.
Har orimligt kul och kommer nog lägga tusentals timmar även på detta 😄

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Jag hade gärna sett en recension av någon som aldrig spelat originalet, istället för av en som har förväntningar och föreställningar för vad spelet redan är. Så att det går att få åsikter i ett vakuum.

(Jag (försökte, iaf) spelade D2 först efter D3 och hade därför ingen nostalgi kopplat till spelet. Jag gillade och gillar fortfarande D3. Jag har inte spelat Resurrected, men det fanns tyvärr ingenting jag gillade med vanliga D2. Jag hade en vag förhoppning att jag hade orkat med spelet med en remaster, men jag tror inte det.)

Jag spelade aldrig tvåan men spelade D3 rätt mycket när det släpptes (spelade kanske i ett år totalt).
Tycker D2 känns som en sämre variant av D3 överlag, det enda Blizzard verkar ha gjort är att hotta upp grafiken lite.

Förutom de saker som nämns i recensionen så stör jag mig på att man inte kan zooma ut kartan. Irriterande när man springer igenom stora områden och försöker hitta den lilla biten man inte varit på ännu..

Medlem

Bra skrivet! Stämmer in med allt, köpte för nostalgins skull, men tröttnade med hur utdaterat allt var/kändes.

Medlem

Jag har spelat både d1, d2 och d3 tusentals timmar och spelen går inte att jämföra. I synnerhet inte d2 och d3 som enligt mig har olika målgrupper. d3 är en uppsminkad diablo med inflation av siffror och föremål. d2 minimalistiskt och mindre förlåtande. Båda otroligt repetitiva men erbjuder olika spelkänslor. Jag uppskattar båda spelen men hade gärna sett något nytt inslag i remastern som skapar en överraskning men samtidigt hyllar den gamla diablotraditionen.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av caracarn:

Jag spelade aldrig tvåan men spelade D3 rätt mycket när det släpptes (spelade kanske i ett år totalt).
Tycker D2 känns som en sämre variant av D3 överlag, det enda Blizzard verkar ha gjort är att hotta upp grafiken lite.

Förutom de saker som nämns i recensionen så stör jag mig på att man inte kan zooma ut kartan. Irriterande när man springer igenom stora områden och försöker hitta den lilla biten man inte varit på ännu..

Det tog mig en stund att upptäcka också men du kan flytta runt kartan med piltangenterna när du har kartan uppe.

Medlem
Skrivet av suvvey:

Det tog mig en stund att upptäcka också men du kan flytta runt kartan med piltangenterna när du har kartan uppe.

Jo, flytta den har jag inga problem med (Touchpadden på ps5 kontrollen). Men att zooma ut är en annan fråga

123
Skriv svar