Sony pudlar – Alla versioner av Horizon Forbidden West kommer kunna uppgraderas gratis

Robot
Sony pudlar – Alla versioner av Horizon Forbidden West kommer kunna uppgraderas gratis

Sony pudlar och tar till sig kritiken om Horizon Forbidden West.

#Horizon-Forbidden-West, #PS5, #Sony


Medlem

Köpa den billigare ps4-versionen och uppgradera gratis till ps5 då? Ingen behöver med andra ord köpa den något dyrare PS5 versionen. Blev dyrt för sony detta

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Köpa den billigare ps4-versionen och uppgradera gratis till ps5 då? Ingen behöver med andra ord köpa den något dyrare PS5 versionen. Blev dyrt för sony detta

Japp. Men detta funkar enbart med Horizon. För sen lägger de till att det kostar att uppgradera de nästkommande spelen.

Lite bättre. Men fortfarande giriga.

Skribent
Skrivet av Lirilesh:

Japp. Men detta funkar enbart med Horizon. För sen lägger de till att det kostar att uppgradera de nästkommande spelen.

Lite bättre. Men fortfarande giriga.

Personligen är jag ok med en liten summa för att uppgradera, men att tvingas köpa spelet en gång till eller köpa de dyrare versionerna kändes lite väl sniket.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Måste vara jobbigt för de mest inbitna fanboysen som försvarade Sonys beteende förut.

Nu får de inte som de vill?

¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Känns rejält korkat. Tycker inte det är fel av dem att ta betalt för uppgradering på helt nya spel. Skillnad om det är ett gammalt Ps4, då kan de vara gratis. Helt nya borde kosta. Som redan nämnt. Ps5 versionen kostar mer, folk kommer köpa ps4 och uppgradera till ps5 och betalt mindre för det. Sony kommer inte sälja något av den dyra Ps5 versionen eller ja vissa utan koll lär ju köpa men det känns ju enormt korkat.

Blir hur som helst Regalia utgåvan för mig som det stora fan jag är.

Medlem

Fan... Vill verkligen spela detta men har inte lyckats ta mig igenom första. När jag skaffade mig mitt PS4 var det mest för Horizon och Bloodborne. Jag lirade säkert 20 timmar och gillade spelet sen kom något annat upp och det slutade upp med att det gick så lång tid att jag inte ville hoppa in mitt i skiten igen utan kändes bättre att börja om. Började till slut om och lirade kanske 10 timmar och nu har jag återigen hamnat i samma sits där något annat kom upp och jag känner att jag måste börja om...

Tycker bara starten är så jävla seg vilket avtänder mig lite. Generellt annars så gillar jag gameplayen och tycker storyn är intressant. Jag gillar badass kvinnliga karaktärer, lirar alltid female i RPG om jag har möjligheten att välja men Aloy är så jäkla tråkig imo.

Uppföljaren ser verkligen grym ut så vill såklart lira det men jag känner att jag måste ta mig igenom första innan.

Skribent
Skrivet av Map-pen:

Känns rejält korkat. Tycker inte det är fel av dem att ta betalt för uppgradering på helt nya spel. Skillnad om det är ett gammalt Ps4, då kan de vara gratis. Helt nya borde kosta. Som redan nämnt. Ps5 versionen kostar mer, folk kommer köpa ps4 och uppgradera till ps5 och betalt mindre för det. Sony kommer inte sälja något av den dyra Ps5 versionen eller ja vissa utan koll lär ju köpa men det känns ju enormt korkat.

Blir hur som helst Regalia utgåvan för mig som det stora fan jag är.

Jag är helt med på vad du menar. Dock är ju situationen lite speciell nu när det är svårt att få tag på PS5:or. Det är många som kanske vänta på sin bokning och ändå vill kunna spela PS4-versionen medan de väntar. Men i längre utsträckning så blir det ju lite konstigt om man kan köpa en billigare version av spelet för att sen uppgradera till en dyrare gratis.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sådär ja, consumer power!

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Måste vara jobbigt för de mest inbitna fanboysen som försvarade Sonys beteende förut.

Nu får de inte som de vill?

¯\_(ツ)_/¯

Hahaha. Älskar när sånt händer

Nu får dom gråta ut.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Personligen är jag ok med en liten summa för att uppgradera, men att tvingas köpa spelet en gång till eller köpa de dyrare versionerna kändes lite väl sniket.

Japp, de provade väl hur långt bågen gick att spänna och här tog det stopp. Något de borde fattat och blev istället onödig bad-will. Dock lär det vara glömt efter torsdagens event som lär bli nått i hästväg om man ska tro förhands-läckorna.

Medlem

Största felet är väll att spelet görs för PS4 överhuvudtaget.
Spelet släpps 2022.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Måste vara jobbigt för de mest inbitna fanboysen som försvarade Sonys beteende förut.

Nu får de inte som de vill?

¯\_(ツ)_/¯

Sony märkte just det, att de fick kritik från i stort sett alla, utom de " mest inbitna" som du kallar dem. Bra att folk säger ifrån, företag lyssnar till slut.

Medlem

Vi ska aldrig glömma att det är vi konsumenter som har makten genom att inte främja företags "money grab" fasoner!

Att detta ens kom upp som förslag av Sony är enbart girigt, och nu får de backa med svansen mellan benen.
Jag är glad att de valde att lyssna på kritiken, men är tveksam till om de verkligen ändrar sitt sätt längre fram också.

Time will tell.
Jag forsätter rösta med plånboken.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Personligen är jag ok med en liten summa för att uppgradera, men att tvingas köpa spelet en gång till eller köpa de dyrare versionerna kändes lite väl sniket.

Får mig att tänka på Spider-Man (PS4). Känns surt att behöva betala för att få 60-fps på PS5:an när liknande uppdateringar alltid är gratis på Xboxen. Förstår att spel inte är gratis att uppdatera/patcha, men ändå…

Medlem

Jag undrar hur många som klagar på Sonys strategi som har köpt GTA5, eller Skyrim, fler än en gång...


signatur

Kunskapsförmedlare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Största felet är väll att spelet görs för PS4 överhuvudtaget.
Spelet släpps 2022.

Ja, jo. Men samtidigt förstår jag hur de tänker (pengar). Sony har en även historia av att hålla liv i sina gamla konsoler. PS2, visserligen ett extremfall, togs ur produktion 2013 (!). Och med en bit över 100 miljoner PS4-ägare där ute är det såklart lockande att sälja några miljoner ex även till dem.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Kändes väl som ett icke problem från första början hursomhelst. Har man tänkt och spela spelet på PS5 och inte än fått tag på på en PS5:a så skulle jag bara avvakta med spelet tills jag fått tag på en istället för att spela PS4versionen under tiden.

Fast kanske bara är jag som tänker/fungerar så.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, jo. Men samtidigt förstår jag hur de tänker (pengar). Sony har en även historia av att hålla liv i sina gamla konsoler. PS2, visserligen ett extremfall, togs ur produktion 2013 (!). Och med en bit över 100 miljoner PS4-ägare där ute är det såklart lockande att sälja några miljoner ex även till dem.

Historia att hålla live i sina konsoler? de fick ju pudla med att stänga ner online storen för ps3 också....

Och kollar du på pyttemjuk, så tar de inget extra kostnad för sina spel bara för att det är optimerat för series s/x... Du får det till Xbox One, Xbox Series S/X samt PC för samma pris som lastgen...

Det är samma visa varje gång verkar det som. Xbox360/PS3 så var microsoft för det mesta på topp. Sedan blev de arroganta med Xbox ONE, och det sket sig. Nu är Microsoft på rätt bana, då är Sony arroganta..... Det verkar som folk behöver hoppa fram och tillbaka för att de ska hålla sig på jorden.

Skribent
Skrivet av Dhrenor:

Får mig att tänka på Spider-Man (PS4). Känns surt att behöva betala för att få 60-fps på PS5:an när liknande uppdateringar alltid är gratis på Xboxen. Förstår att spel inte är gratis att uppdatera/patcha, men ändå…

Jag äger själv ingen PS5a utan en Xbox Series X så är glad att de uppgraderar gratis, men skulle ändå vara ok med att betala en liten summa för det. Nu kör ju Xbox också ett annat tänk, de ser ju mer på ett ekosystem mellan alla plattformar de har.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Största felet är väll att spelet görs för PS4 överhuvudtaget.
Spelet släpps 2022.

Får hålla med här. Det är som om Square hade gjort Final Fantasy X även till PS1 back in the day. Eller om Resident Evil: Code Veronica också gavs ut på Sega Saturn. Liksom... Nej.

Medlem
Skrivet av Dhrenor:

Får mig att tänka på Spider-Man (PS4). Känns surt att behöva betala för att få 60-fps på PS5:an när liknande uppdateringar alltid är gratis på Xboxen. Förstår att spel inte är gratis att uppdatera/patcha, men ändå…

Det stör mig fruktanvärt mycket.
Jag sitter med Spider-Man PS4 och alla expansioner, men vägrar betala 700Kr för att uppgradera till PS5.
Jag väntade med att spela expansionerna, eftersom det var ett halvår kvar till PS5 skulle släppas, men nu så orkar jag inte ens bry mig om Miles Morales eller PS5 versionen istället.
Frutansvärt dumsnålt av Sony, hur många kan det ens vara som köper Spider-Man igen ifall de redan spelat igenom det?

Aja, de har väl gjort lite arbete med att porta grafik från Miles över till gamla spelet, men tycker ändå det är snålt.
100Kr hade väl varit ok dock.
Kanske skaffar Miles på någon REA i framtiden, men köpviljan är rätt låg efter detta.

I övrigt så tror jag inte att spelens pris har så mycket att göra med utvecklingskostnader även om Sony påstår detta, det handlar mer om att de kan ta mer betalt vilket gäller väldigt många olika typer av produkter just nu(konsoler och grafikkort till exempel).
Xbox spelen ligger fortfarande kvar på samma pris, digitala spel(som kostar mycket mindre för Sony) kostar ofta mer än fysiska exemplar, spel med lootboxar drar in stora summor utan att grundspelet är billigare.
Så man passar alltså på att ta betalt där man kan, inte där det krävs.
Ett spel kan dra in mycket pengar, men drar det inte in det som förväntades så är det ändå en flopp...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Största felet är väll att spelet görs för PS4 överhuvudtaget.
Spelet släpps 2022.

Hade Sony kunnat sälja minst 2-3x så många Ps5 som de har gjort fram tills idag så hade de nog fokuserat på Ps5 exklusivitet. Men med "bara" 10M sålda enheter så är det förståeligt att man fokuserar på att släppa det till Ps4 också, då forecasten lär ligga runt 20-25M sålda konsoler när Horizon väl släpps, vilket inte är så mycket om man jämför med hur stor Ps4-marknaden är.

Medlem

Tycker inte det är Sony som är de giriga utan alla spelare som vill kunna betala mindre för en äldre version och sen gratis få den nya förbättrade för att de inte förstår skillnaden mellan att äga två olika konsoler. Har du köpt ett spel till PS4 är det på PS4 du får spela det på. Inte svårare än så. Eller förväntar ni er att om spelet släpps på PS7 så ska ni få update på det också för att ni en gång i tiden köpte det till en konsol? Eller förväntade de sig som köpte Skyrim på både Playstation 3 och 4 att få den sistnämnda gratis? Snart får väl inte spelen kosta alls utan ska vara någon slags mänsklig rättighet. De ska väl vara glada att nån köpte deras konsol? Om de ens får kosta något. De ska väl bara delas ut från nån j*vla glassbil på gatan till folk som vill ha. Allt annat vore girigt right? För företag ska inte kunna tjäna pengar och konsumenter som vill ha top of the line ska ju inte behöva betala för det. Nej nej.

Skrivet av Gertzy:

Tycker inte det är Sony som är de giriga utan alla spelare som vill kunna betala mindre för en äldre version och sen gratis få den nya förbättrade för att de inte förstår skillnaden mellan att äga två olika konsoler. Har du köpt ett spel till PS4 är det på PS4 du får spela det på. Inte svårare än så. Eller förväntar ni er att om spelet släpps på PS7 så ska ni få update på det också för att ni en gång i tiden köpte det till en konsol? Eller förväntade de sig som köpte Skyrim på både Playstation 3 och 4 att få den sistnämnda gratis? Snart får väl inte spelen kosta alls utan ska vara någon slags mänsklig rättighet. De ska väl vara glada att nån köpte deras konsol? Om de ens får kosta något. De ska väl bara delas ut från nån j*vla glassbil på gatan till folk som vill ha. Allt annat vore girigt right? För företag ska inte kunna tjäna pengar och konsumenter som vill ha top of the line ska ju inte behöva betala för det. Nej nej.

Fast dom flesta klagade inte på att det inte skulle vara gratis! Utan att dom inte ens kunde köpa en uppgradering från PS4:an till PS:an versionen för en mindre mellan summa, utan dom var tvungna att köpa om spelet helt å hållet.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av lampis:

Jag undrar hur många som klagar på Sonys strategi som har köpt GTA5, eller Skyrim, fler än en gång...

Har köpt GTA5 en gång och Skyrim noll gånger..


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag är helt med på vad du menar. Dock är ju situationen lite speciell nu när det är svårt att få tag på PS5:or. Det är många som kanske vänta på sin bokning och ändå vill kunna spela PS4-versionen medan de väntar. Men i längre utsträckning så blir det ju lite konstigt om man kan köpa en billigare version av spelet för att sen uppgradera till en dyrare gratis.

Ja det är svårt att få tag på en (hade själv tur att få tag på en) men det känns ju som även folk som fått tag på en PS5 kommer nu köpa Ps4 versionen av spelet för det är billigare och sedan bara uppgradera gratis till PS5 versionen, vilket jag anser är lite fult men folk gör som de vill. De skulle kunna gjort typ som det Disney+ gör med nya filmer, X antal månader vid release så kostar det sen gratis, visst många kommer vänta, men många har inte det tålamodet och lär nog betala för att få uppgraderingen eller så köper de bara PS5 versionen rakt av bara för att slippa det hela totalt.

Men det är ju självklart bra att de gick tillbaks och håller vad de lovade från början även om det kostar dem mer i slutändan. Lite dum situation de satt sig i.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tycker inte det är Sony som är de giriga utan alla spelare som vill kunna betala mindre för en äldre version och sen gratis få den nya förbättrade för att de inte förstår skillnaden mellan att äga två olika konsoler. Har du köpt ett spel till PS4 är det på PS4 du får spela det på. Inte svårare än så. Eller förväntar ni er att om spelet släpps på PS7 så ska ni få update på det också för att ni en gång i tiden köpte det till en konsol? Eller förväntade de sig som köpte Skyrim på både Playstation 3 och 4 att få den sistnämnda gratis? Snart får väl inte spelen kosta alls utan ska vara någon slags mänsklig rättighet. De ska väl vara glada att nån köpte deras konsol? Om de ens får kosta något. De ska väl bara delas ut från nån j*vla glassbil på gatan till folk som vill ha. Allt annat vore girigt right? För företag ska inte kunna tjäna pengar och konsumenter som vill ha top of the line ska ju inte behöva betala för det. Nej nej.

Hade definitivt förväntat mig att få Skyrim gratis, de gjorde det på PC, varför skulle de inte kunna göra det på Konsol? Och nu mellan PS4 och PS5 lär det ju vara ännu lättare att patcha saker då båda är X86.

Jag köper gärna ett bra spel, men inte 10 gånger för att ha senaste patchen hela tiden. Då får de allt släppa nytt innehåll också, så man får lite valuta för pengarna. Patchar ska vara gratis, DLC med bra innehåll kan kosta.

Men men, det är inte svårare än att vänta på en riktigt bra rea, så får man skiten för någon hundring om man vill ha det. Men jag föredrar ju Microsofts approach, jag köper bra mycket hellre ett spel där när jag vet att jag får uppdateringar och spelet på flera format gratis. Det skapar goodwill och får mig att köpa mer istället. Finns fler än 1 sätt att tjäna pengar på.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Fast dom flesta klagade inte på att det inte skulle vara gratis! Utan att dom inte ens kunde köpa en uppgradering från PS4:an till PS:an versionen för en mindre mellan summa, utan dom var tvungna att köpa om spelet helt å hållet.

Det är dock legit, vill folk faktiskt betala för sig men inte kan är det ju någonting som gått väldigt fel!

Skrivet av xdrive:

Hade definitivt förväntat mig att få Skyrim gratis, de gjorde det på PC, varför skulle de inte kunna göra det på Konsol? Och nu mellan PS4 och PS5 lär det ju vara ännu lättare att patcha saker då båda är X86.

PC är inte en låst plattform som konsolerna är, utvecklarna behöver inte gå "tillbaka till ritbordet" och jobba på spelet för att uppgradera mellan konsolgenerationer för att bara patcha det. Det är liksom inte bara att ta ett befintligt spel och släppa på storen (om vi ignorerar kostnaden att producera fysiska exemplar osv) så även om spelet kanske "bara" flyter bättre på ny konsol har det legat arbete bakom det. Så snälla försök förstå att det är skillnad på att köpa ett nytt grafikkort och en helt ny konsol och anpassa förväntningarna efter det.

Medlem
Skrivet av Dhrenor:

Känns surt att behöva betala för att få 60-fps på PS5:an när liknande uppdateringar alltid är gratis på Xboxen.

Det är inte alltid gratis på xbox men kanske alltid på spel utgivna av microsofts studior.
Ex Call of duty cold war ger dig inte Series funktionerna gratis om du köpt One varianten av spelet. När jag köpte mitt så låg Series varianten någon hundring högre i pris. Jag tycker det är lite löjligt av företagen att ta extra betalt för sånt. Men det kanske är dyrare att sälja spel till PS5 samt series det har jag ingen aning om.

12
Skriv svar