Före detta Playstation-topp ifrågasätter Xbox Game Pass-modellen

Robot
Före detta Playstation-topp ifrågasätter Xbox Game Pass-modellen

Shawn Layden skeptisk till att den lönar sig.

#xbox-game-pass


Medlem

Avundsjuk mutch.. Han önskar bara att det var han som kom på iden...

Medlem

Låter som någon som är avis att inte själva ha ett sådant system, verkar bli väldigt lönsamt för microsoft.

Medlem

Tror att med tiden så blir det "urvattnay" och utvecklare kommer inte vilja släppa påkostade spel på gamepass.

Om inte MS har några andra långsiktiga planer för att tjäna på det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Priset för tjänsten kommer gå upp. Samma taktik som alla tjänster har, man ser till att det är billigt för att maximera kundbasen sen smyger man ut lite prishöjningar så vips är folk vana med att betala $20 istället $10.

Medlem

Känns som någon missat att Microsoft inte längre mäter framgång i hur många konsoler de säljer, utan hur många premianter de har. Visst större chans att bli premiant med konsol, men cloud gaming blir bättre hela tiden och får de dessutom några appar till smart tv etc..


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av Shadee:

Priset för tjänsten kommer gå upp. Samma taktik som alla tjänster har, man ser till att det är billigt för att maximera kundbasen sen smyger man ut lite prishöjningar så vips är folk vana med att betala $20 istället $10.

Exactly my thought - Se enbart på streamingtjänsterna för film och tv (som det numera är inflation av). De har ”smyghöjt med 10/20/30:- genom åren, på topp av det är det inte längre lika självklart med en gratismånad.

Medlem
Skrivet av onliner72:

Avundsjuk mutch.. Han önskar bara att det var han som kom på iden...

Skrivet av Ph3noM:

Låter som någon som är avis att inte själva ha ett sådant system, verkar bli väldigt lönsamt för microsoft.

Ni är fullt medvetna om att Sony själva skulle kunna skapa en likadan tjänst och bara kalla den något annat va? Det han säger har ju så klart sanning i sig och Microsoft är så klart medvetna om detta också. Klart man lägger sig på en lägre nivå till en början och på det här sättet "fångar in" användare för att senare troligtvis höja priserna. Microsoft har ekonomin för att kunna göra detta under en längre period också.
Och det är ju inte "bara" en kostnad för deras egna spel att dra igen, det kostar ju så klart också för alla andra spel som inte ens Microsoft själva är publisher för som också finns på tjänsten.

Edit: En del av det jag skriver skrevs ovanför medans jag skrev!
Ska tillägga också att jag själv köpte en Xbox via all access-paketet. Det var helt enkelt svårt att motstå den prisnivån Microsoft väljer att lägga sig på med detta paket. Jag som enbart skulle skaffa en PS5 konsolmässigt och spela MS-spelen på PC...

Medlem
Skrivet av onliner72:

Avundsjuk mutch.. Han önskar bara att det var han som kom på iden...

Skrivet av Ph3noM:

Låter som någon som är avis att inte själva ha ett sådant system, verkar bli väldigt lönsamt för microsoft.

Fast nja, avundsjuk tror jag verkligen inte, dom hade ju kunnat lägga till fler spel i PS Now om om dom ville det. Microsoft har ju inte patent på idén.

Det stämmer ju det han säger att siffrorna inte riktigt går ihop. Förstår inte hur MS får det att fungera så någon får gärna förklara.

eld
Medlem
Skrivet av normalniklas:

Känns som någon missat att Microsoft inte längre mäter framgång i hur många konsoler de säljer, utan hur många premianter de har. Visst större chans att bli premiant med konsol, men cloud gaming blir bättre hela tiden och får de dessutom några appar till smart tv etc..

Absolut så är det ju deras mål att nå dessa siffror och tjäna pengar på subscriptions framför konsoler, men då är det värt att notera att inte ens netflix har nått sådana siffror.

Det är en galen investering som microsoft uppenbarligen tror rätt hårt på, och det är ju svårt och se vart det kommer landa i framtiden.

Medlem

Någon som kan förklara hans siffror? För mig blir antalet subs som krävs inte lika uppenbart iaf.

Medlem

Gissar på att kommentarsfältet är fullt av 15-åriga finansexperter som alla förklarar att han minsann har fel.

Medlem

Haha fast finns ju ingen tvång på att man måste ha spelet där direkt det släpps, är nog ingen som klagar ifall man typ kör en försäljningsperiod på 1år innan.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Påskmust:

Fast nja, avundsjuk tror jag verkligen inte, dom hade ju kunnat lägga till fler spel i PS Now om om dom ville det. Microsoft har ju inte patent på idén.

Det stämmer ju det han säger att siffrorna inte riktigt går ihop. Förstår inte hur MS får det att fungera så någon får gärna förklara.

Ja om vi bara leker med siffror att det är 5 miljoner All access prenumeranter. Det är 5 000 000 x 370kr. Så en miljard 850 miljoner kronor blir det.

Jag tror det är mycket pengar det. Sedan har företag på börsen investerare som bygger korthusen som alla andra företag


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tror han har ganska mycket rätt faktiskt. Det är ju bara tänka logiskt och räkna på det själv, jag har väldigt svårt att se hur det ska vara lönsamt. Kanske om dom bara hade sina egna spel men dom har väldigt många tredjepartsspel och därmed är det väldigt många andra som ska ha en del av kakan.
Vet inte vad tjänsten kostar i Sverige men säg 100kr per person, hur mycket av denna hundralapp går ner i MS ficka? Väldigt många som ska ha en del av den, sen ska det betalas för servrar och personal, det ska betalas skatt osv.

Sen ska det jämföras med vad du tjänar på normal försäljning av ett spel. 18 miljoner prenumeranter betyder att 18 miljoner färre personer kommer köpa dina nya spel till fullpris, 18 miljoner - 700kr är 12,6 miljarder. Nu kanske inte alla dessa 18 miljoner skulle ha köpt något spel om dom inte hade tjänsten men det är ändå en sån sak som man måste ha i tanken.

Det är ju svårt att veta säkert då ingen vet exakt hur deras modell ser ut. Men att det är en bra tjänst för oss spelare är det inget snack om, helt fantastisk.

Medlem
Skrivet av Ender:

Någon som kan förklara hans siffror? För mig blir antalet subs som krävs inte lika uppenbart iaf.

Antar att det kostar en del att driva tjänsten också, dom måste ju betala studios/utgivare för att få deras spel till game pass t.ex.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Priset för tjänsten kommer gå upp. Samma taktik som alla tjänster har, man ser till att det är billigt för att maximera kundbasen sen smyger man ut lite prishöjningar så vips är folk vana med att betala $20 istället $10.

Förr kunde man köpa en kanal hos comhem och betala enbart för den i månaden, nu har de bakat in den i ett kanalpaket så då måste man betala för kanaler man inte vill ha. Det är som om biltema skulle tvinga folk att köpa en hel cykel bara för att man vill ha en ny slang.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Personligen så har jag åxå svårt att se det ekonomiska i det, men sen vet jag inte hur ekonomin funkar i det. Men det känns endån som att Microsoft har en plan för det och att det skall vara ekonomiskt.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Microsoft gjorde en ren vinst på 130 miljarder första kvartalet. Så pengar finns nog att lägga på xbox avdelningen om man vill det.

Microsoft reported gaming revenue of $3.53bn for the quarter ending Mar 31, 2021, up 50% YoY.

Xbox content & services revenue up 34% YoY, driven by strong software sales + Game Pass growth

Xbox hardware was up 232% YoY due to Series X | S demand + favorable comp vs last year

eld
Medlem
Skrivet av Atreyu:

Microsoft gjorde en ren vinst på 130 miljarder första kvartalet. Så pengar finns nog att lägga på xbox avdelningen om man vill det.

Microsoft reported gaming revenue of $3.53bn for the quarter ending Mar 31, 2021, up 50% YoY.

Xbox content & services revenue up 34% YoY, driven by strong software sales + Game Pass growth

Xbox hardware was up 232% YoY due to Series X | S demand + favorable comp vs last year

Vilket är precis vad han säger:

"That's why right now you need to take a loss-leading position to try to grow that base."

Men tanken är ju ändå att xbox avdelningen också ska gå med vinst.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja om vi bara leker med siffror att det är 5 miljoner All access prenumeranter. Det är 5 000 000 x 370kr. Så en miljard 850 miljoner kronor blir det.

Jag tror det är mycket pengar det. Sedan har företag på börsen investerare som bygger korthusen som alla andra företag

Alla pengar går rakt ner i MS ficka menar du? Moms kan du börja med att ta bort, sen personalkostnader (25 studios blir en del folk), hårdvarukostnader, serverhallar, etc etc. Sen eftersom spelen ska bli exklusiva för gamepass så måste du kompensera för utebliven vinst i försäljning till playstation-publiken. Licenskostnader för äldre spel som ska läggas till i tjänsten lär inte heller vara gratis.

Självklart går det inte runt med dagens månadskostnad, och hade det gått runt så hade nog MS gladeligen redovisat all gamepass-vinst för deras aktieägare vilket de inte gör. Inte ens netflix går ju runt och de har 200 miljoner prenumeranter.

Antingen får de kraftigt höja antalet prenumeranter, eller mer troligt höja månadskostnaden alt. att man får betala en extra premium-kostnad för AAA-spelen, ungefär som disney+ gör om man vill kunna streama biofilmer.

Hittils består ju tjänsten av merparten äldre spel och licenskostnaden för dessa lär nog vara mindre än när man nu ska börja föda nyutveckling från 25 egna studios.

Inaktiv

Ingen som funderat på hur värdelös han är på matte? 500 miljoner prenumeranter gånger 10 usd är 5 MILJARDER USD. I månaden! Jag förstår varför han är före detta playstation topp. Det måste vara felciterat.

Skrivet av kebbe:

Gissar på att kommentarsfältet är fullt av 15-åriga finansexperter som alla förklarar att han minsann har fel.

Hey HeY!! Nu ska du inte diskriminera folk!
Du får inte glömma dom finansexperterna som säger att han har minsann helt rätt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av eld:

Vilket är precis vad han säger:

"That's why right now you need to take a loss-leading position to try to grow that base."

Men tanken är ju ändå att xbox avdelningen också ska gå med vinst.

Jag tror dom gör rätt, det tror nog dom också. Att Xbox avdelningen kommer nog gå med vinst förr eller senare har dom säkerligen räknat ut för länge sen. Kan man köpa upp en studio för 8 miljarder, så finns det kapital för att kunna fortsätta gå minus ett tag.

Jag gillar verkligen Gamepass, S/X går hårt här hemma med både Gamepass och köpta spel på skiva. PS5 har inte gått lika hårt, dryga 10-15tim på 6mån, dock är den inköpt för Horizon Zero och förhoppningsvis kommer det något mer spel som lockar.

Men men den som lever får se vart detta landar.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Ingen som funderat på hur värdelös han är på matte? 500 miljoner prenumeranter gånger 10 usd är 5 MILJARDER USD. I månaden! Jag förstår varför han är före detta playstation topp. Det måste vara felciterat.

Räknar du med att tjänsten inte kostar något att driva och att alla pengar kan gå till ett enda spel?

Sedan tror jag inte han satt en stund och räknade på miniräknare utan det var nog en snabb huvudräkning.

Det är väl som med många tjänster och abonnemang att man skaffar kunder först och funderar på hur man ska kunna gå med vinst sedan.

Medlem
Skrivet av Ender:

Någon som kan förklara hans siffror? För mig blir antalet subs som krävs inte lika uppenbart iaf.

Skrivet av anon_118566:

Ingen som funderat på hur värdelös han är på matte? 500 miljoner prenumeranter gånger 10 usd är 5 MILJARDER USD. I månaden! Jag förstår varför han är före detta playstation topp. Det måste vara felciterat.

Det går inte att utgå från att det bara är ett spel som ska finansieras för dom $10 i månaden. Jag utgår ifrån att hans beräkningar baseras på hur många spel i genomsnitt som finns på plattformen samtidigt och ska dela på pengarna. Samt att täckning måste finnas för alla andra kostnader.

Medlem
Skrivet av Doed:

Ni är fullt medvetna om att Sony själva skulle kunna skapa en likadan tjänst och bara kalla den något annat va?

Du är medveten om att Sony inte har ens i närheten av lika mycket kapital att röra sig med som t e x Microsoft, EPIC, Steam m.m.? Sonys speldivision håller periodvis hela koncernen flytande då resten går mycket dåligt. Du gravt överskattar Sonys position i detta.

eld
Medlem
Skrivet av Atreyu:

Jag tror dom gör rätt, det tror nog dom också. Att Xbox avdelningen kommer nog gå med vinst förr eller senare har dom säkerligen räknat ut för länge sen. Kan man köpa upp en studio för 8 miljarder, så finns det kapital för att kunna fortsätta gå minus ett tag.

Jag gillar verkligen Gamepass, S/X går hårt här hemma med både Gamepass och köpta spel på skiva. PS5 har inte gått lika hårt, dryga 10-15tim på 6mån, dock är den inköpt för Horizon Zero och förhoppningsvis kommer det något mer spel som lockar.

Men men den som lever får se vart detta landar.

Det är spelindustrin, det är ju spekulation om vad som kommer vara stort.

Om gamepass liknande saker blir det stora heta så kommer ju de ligga först, det är vad de spekulerat i, men det betyder inte att det automatiskt kommer bli så, men å andra sidan har de mycket att vinna om det blir så.

Alla satsningar lyckas ju inte, men å andra sidan så är de väldigt långsiktiga med vetskapen att det antagligen inte kommer vara vinstdrivande på ett bra tag, hundra gånger bättre hanterat än något som stadia, de slänger verkligen mängder med pengar på gamepass och studios så de kan lägga upp mer spel på gamepass.

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Räknar du med att tjänsten inte kostar något att driva och att alla pengar kan gå till ett enda spel?

Självklart kostar tjänsten pengar. Men med hans egna siffror kan man bekosta 41,7 AAA-Spel i månaden, därav undrar jag om han är felciterad.

Avstängd

Ps now är minst lika bra som gamepass. Det finns över 700 spel där. Men han har rätt att detta inte håller sig i längden. Jag föredrar att köpa mina spel så man har dom för alltid.


signatur

PS5 och inget annat.

Skriv svar