SparaCash - För att lära dig investera och spara pengar

Medlem

Här är 7 enkla tips innan du börjar köpa aktier. Även om du redan köpt aktier kanske du lär dig något nytt genom videon.
Vill du få fler tips så har jag samlat dem i en guide på hemsidan här: https://sparacash.se/kopa-aktier-tips/
Här kan du också få tips som nybörjare till att köpa aktier!

1. Ta reda på vad företaget tjänar pengar på
2. Köp aktier som går med vinst
3. Köp aktier som du tror på
4. Ta reda på courtaget innan du köper aktier
5. Fundera på hur länge du ska äga aktierna du ska köpa
6. Varför köper du aktierna?
7. Kolla in konkurrenterna
8. Ha rätt courtageklass innan du köper aktier

Medlem

A eller B aktie? Vad är det för skillnad på A och B aktier?
Skillnaden mellan A och B aktier är röststyrkan. En A-aktie har 1 rösträtt medan en B-aktie ger 1/10-dels rösträtt i jämförelse mot en A-aktie.
En C-aktie ger en hundradels rösträtt. Skillnaden är alltså att du behöver 10 B-aktier för att få samma rösträtt som 1 A-aktie.
I nästan alla fall så gör du bäst i att köpa B-aktien eller C-aktien istället för att köpa A-aktien i ett företag.
I videon går jag genom skillnaderna mellan A och B-aktier.

https://sparacash.se/a-och-b-aktier/

Medlem

Intressant. Gick in och prenumererade.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Intressant. Gick in och prenumererade.

Kul! Tack så mycket och kul att du gillar det

Medlem

Aktiepoddar är ett bra sätt för dig att lära dig aktier och ekonomi som nybörjare. Har DU något bra tips på aktiepoddar?

I den här videon går jag genom de bästa aktiepoddarna för nybörjare för dig som vill lära dig mer om privatekonomi, hur man köper aktier, och bra aktietips.

Hela listan på aktiepoddar hittar du på hemsidan här: https://sparacash.se/podcasts-om-aktier-ekonomi/

Medlem

7 månader in och min aktieportfölj har redan nu gett mer avkastning än hela förra året gjorde. Det är ett bevis för hur effektiv ränta-på-ränta-effekten är! +225 000 kr just nu och +28% cirka.
Hur har det gått för dig under året?

https://sparacash.se/mina-investeringar/

Medlem

Liten uppdatering på mitt passiva sparande. Satte in 250 000kr på Lysa i slutet av Januari.
Upp 9,54% sedan dess utan att lyfta ett finger. Jag är mycket nöjd.

Medlem
Skrivet av Subzero199:

Liten uppdatering på mitt passiva sparande. Satte in 250 000kr på Lysa i slutet av Januari.
Upp 9,54% sedan dess utan att lyfta ett finger. Jag är mycket nöjd.

härligt vad kul! börsen är fantastisk!

Medlem
Skrivet av sparacash:

7 månader in och min aktieportfölj har redan nu gett mer avkastning än hela förra året gjorde. Det är ett bevis för hur effektiv ränta-på-ränta-effekten är! +225 000 kr just nu och +28% cirka.
Hur har det gått för dig under året?

https://www.youtube.com/watch?v=H6C96HBKT7A

https://sparacash.se/mina-investeringar/

Toppenresultat! 👍

Sinch har varit ett av de där bolagen jag alltid har tyckt varit lite för dyrt och väntat in "rätta tillfället" att köpa. Evolution Gaming, Apple, Alphabet, Tesla, Amazon mfl ingår i samma kategori för min del även om jag har ett indirekt ägande via techfond. Det är en mental utmaning att försöka glömma nivåerna man kunde gått in på eftersom det bara blir dyrare och dyrare att köpa in sig i "vinnare".

Som tur är har man inte missat alla tech-raketerna sedan pandemin. Nvidia och Fortnox har exempelvis gått väldigt bra för min del. Månadsutdelaren Cibus har också överträffat mina förväntningar med råge, vilket är extra kul eftersom jag har relativt få renodlade utdelningsaktier i portföljerna.

Relaterat till videons innehåll
Skrivet av Subzero199:

Liten uppdatering på mitt passiva sparande. Satte in 250 000kr på Lysa i slutet av Januari.
Upp 9,54% sedan dess utan att lyfta ett finger. Jag är mycket nöjd.

Härligt att se sådan positiv utveckling för er båda två

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Toppenresultat! 👍

Sinch har varit ett av de där bolagen jag alltid har tyckt varit lite för dyrt och väntat in "rätta tillfället" att köpa. Evolution Gaming, Apple, Alphabet, Tesla, Amazon mfl ingår i samma kategori för min del även om jag har ett indirekt ägande via techfond. Det är en mental utmaning att försöka glömma nivåerna man kunde gått in på eftersom det bara blir dyrare och dyrare att köpa in sig i "vinnare".

Som tur är har man inte missat alla tech-raketerna sedan pandemin. Nvidia och Fortnox har exempelvis gått väldigt bra för min del. Månadsutdelaren Cibus har också överträffat mina förväntningar med råge, vilket är extra kul eftersom jag har relativt få renodlade utdelningsaktier i portföljerna.

Relaterat till videons innehåll

Härligt att se sådan positiv utveckling för er båda två

Missat denna!

Japp håller helt med dig. Det känns i magen ibland att gå in "högt" så min strategi har blivit att jag snittar in mig i såna bolag.
EVO är precis ett sånt exempel men även sinch där man kanske skulle fyllt på mer? Who knows!

Det där med värderingar är svårt. Samma med Cibus som är otroligt högt värderat till sin substans.

Medlem

I min senaste video berättar jag om 5 misstag som jag gjort i aktier och på börsen under året.

Här är misstagen:
1. Jag köpte fler aktier Innovative Industrial Properties på min ISK istället för KF (fel aktiekonto). Betyder att jag måste betala dubbla courtage den dag jag vill sälja.
2. Köpte Angler Gaming utan att ha ordentlig koll. Blev en snedgunga på -45% efter ett par månader.
3. Haft för mycket pengar i kassan. Likvider helt enkelt. Gått miste om avkastning.
4. Sparat för lite i fonder och för mycket i aktier. Skulle ökat mitt månadssparande eftersom fonderna gått riktigt bra.
5. Kollat för mycket på börsen under året. Lagt för mycket tid på att kolla på börsen istället för att fokusera på det jag är bra på, exempelvis skicka ut såna här tips till dig eller göra fler videos.

Har du gjort några misstag som du vill dela med dig av?

Hoppas dina investeringar går bra.
Ha de gött! /Marcus

Medlem
Skrivet av sparacash:

Misstag:
Första gången jag lekte på börsen var nu under gme hypen. Köpte in mig i Gme och AmC när dom låg ganska högt. Dock tänkte jag ha AMC som en långvarig investering, vem gillar inte bio liksom. Drömmar om rikedomar under dagarna när det gick uppåt, hur det hela skulle kunna förändra mitt liv.
Blev skit rädd när båda stört dök och sålde av med några tusenlappar i förlust. Kände skam och var ledsen, hjälpte att prata med familjen och vänner. Insåg att det inte var hela världen.

La en del av mina besparingar i fonder istället som gått uppåt några procent. Även lagt lite pengar i olika akiter som jag tror på, men det ser lite sådär ut, går upp o ner. Kommer fortsätta i fonder istället. Börsen var inget för mig.

Medlem
Skrivet av noyart:

Misstag:
Första gången jag lekte på börsen var nu under gme hypen. Köpte in mig i Gme och AmC när dom låg ganska högt. Dock tänkte jag ha AMC som en långvarig investering, vem gillar inte bio liksom. Drömmar om rikedomar under dagarna när det gick uppåt, hur det hela skulle kunna förändra mitt liv.
Blev skit rädd när båda stört dök och sålde av med några tusenlappar i förlust. Kände skam och var ledsen, hjälpte att prata med familjen och vänner. Insåg att det inte var hela världen.

La en del av mina besparingar i fonder istället som gått uppåt några procent. Även lagt lite pengar i olika akiter som jag tror på, men det ser lite sådär ut, går upp o ner. Kommer fortsätta i fonder istället. Börsen var inget för mig.

Starkt att du delar med dig av detta. Det är lätt hänt och det är det jag befarat med dessa aktier. Många haussar ihjäl sig i AMC och GME men inser inte att det är så otroligt att investera i såna aktier om man inte har bra koll.

Förhoppningsvis lär du dig av din erfarenhet och ser det som läropengar i framtiden. Tänk på att vara långsiktig och fortsätta spara varje månad lite grann. Lycka till!

Medlem

Hur hittar man BRA aktier att investera i!?

Det kan vara svårt att hitta bra aktier att investera i om du är nybörjare. Med dessa 5 tips kan du få inspiration till bra aktier att investera i.

Kanske lägg till aktierna i din bevakningslista och läs på om företaget, sen när du är mer bekväm kan du överväga om du ska köpa aktierna.

Med hjälp av tipsen kan du hitta intressanta aktier, billiga aktier, som passar din aktieportfölj bra.

Om du inte vet vad aktier är så rekommenderar jag dig att läsa Vad är aktier på SparaCash: https://sparacash.se/aktier/

fue
Medlem
Skrivet av noyart:

Misstag:
Första gången jag lekte på börsen var nu under gme hypen. Köpte in mig i Gme och AmC när dom låg ganska högt. Dock tänkte jag ha AMC som en långvarig investering, vem gillar inte bio liksom. Drömmar om rikedomar under dagarna när det gick uppåt, hur det hela skulle kunna förändra mitt liv.
Blev skit rädd när båda stört dök och sålde av med några tusenlappar i förlust. Kände skam och var ledsen, hjälpte att prata med familjen och vänner. Insåg att det inte var hela världen.

La en del av mina besparingar i fonder istället som gått uppåt några procent. Även lagt lite pengar i olika akiter som jag tror på, men det ser lite sådär ut, går upp o ner. Kommer fortsätta i fonder istället. Börsen var inget för mig.

Vi hör bara hur bra wallstreetbets var och hur alla vann på gme. Men oj så många som förlorat hela sina besparingar för man hängde på.

Jag hoppade av i rätt tid och fick ut 350k. Gick in med 150k.

Medlem
Skrivet av fue:

Vi hör bara hur bra wallstreetbets var och hur alla vann på gme. Men oj så många som förlorat hela sina besparingar för man hängde på.

Jag hoppade av i rätt tid och fick ut 350k. Gick in med 150k.

Du har helt rätt. Kul att du lyckades bra! Kunde lika gärna gått åt andra hållet

Medlem

Så gick mina aktier & fonder under augusti 2021! + en ny investering i SKOR... 😉

Medlem
Skrivet av noyart:

Misstag:
Första gången jag lekte på börsen var nu under gme hypen. Köpte in mig i Gme och AmC när dom låg ganska högt. Dock tänkte jag ha AMC som en långvarig investering, vem gillar inte bio liksom. Drömmar om rikedomar under dagarna när det gick uppåt, hur det hela skulle kunna förändra mitt liv.
Blev skit rädd när båda stört dök och sålde av med några tusenlappar i förlust. Kände skam och var ledsen, hjälpte att prata med familjen och vänner. Insåg att det inte var hela världen.

La en del av mina besparingar i fonder istället som gått uppåt några procent. Även lagt lite pengar i olika akiter som jag tror på, men det ser lite sådär ut, går upp o ner. Kommer fortsätta i fonder istället. Börsen var inget för mig.

Starkt att du delar med dig. Man ska inte glömma att när någon säljer så är det någon som köper om ordern går till avslut. Priset på aktier är uppskattning om framtida vinst. Med andra ord när det finns någon som tror att bolaget har mer att ge, så är det samtidigt någon som tror att det är på väg att vända.

Avstängd

Tack för rådet.

Medlem
Skrivet av Ludvig Håkansson:

Tack för rådet.

Tack själv för att du kollar

Medlem

Ny kortfattad video om hur man kan köpa Bitcoin och kryptovalutor på Avanza.

Skrivit en mer djupare guide till hur du köper Bitcoin och kryptovalutor på hemsidan med.

Går investera i Polkadot, Cardano, etc numera som många inte känner till. https://sparacash.se/kopa-kryptovalutor-pa-avanza/

Medlem

Tjena FZ!

Börsen gick ner i september. Vill visa upp vilka aktier som jag har köpt under 2021 som jag ligger minus i.

Totalt på en månad har mina aktier och fonder gått ner totalt -117 761 kronor i värde men det bekymrar inte mig så mycket. Jag tror det kan vara nyttigt för dig att se att börsen inte bara går uppåt.

Medlem
Skrivet av sparacash:

Tjena FZ!

Börsen gick ner i september. Vill visa upp vilka aktier som jag har köpt under 2021 som jag ligger minus i.

Totalt på en månad har mina aktier och fonder gått ner totalt -117 761 kronor i värde men det bekymrar inte mig så mycket. Jag tror det kan vara nyttigt för dig att se att börsen inte bara går uppåt.

https://www.youtube.com/watch?v=lz3NqTXcxE4

Ja, september var en riktigt sur månad. Det är sådana månader det blir extra värdefullt att ha stabila bolag man tror på långsiktigt. Bättre att inte logga in och ta det med ro, såvida man inte har kapital att snitta ner sig i bolag man ändå hade tänkt tanka som kanske har fått lite bättre köpläge.

En sak som jag har fått lära mig den hårda vägen är att inte fastna i vilka investeringar man borde ha gjort och vilka andra man borde ha undvikit. Det varierar säkert beroende på personlighetstyp. Men att bli bättre på att känna glädje över de goda affärerna är viktigt. Med rätt diversifiering är det ju alltid något innehav som ser bättre ut än index, även på kort sikt.

För övrigt får man passa på att gratulera till celebriteten - såg att du var med på ett hörn i Expressen härom dagen. Flit lönar sig alltid i längden

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ja, september var en riktigt sur månad. Det är sådana månader det blir extra värdefullt att ha stabila bolag man tror på långsiktigt. Bättre att inte logga in och ta det med ro, såvida man inte har kapital att snitta ner sig i bolag man ändå hade tänkt tanka som kanske har fått lite bättre köpläge.

En sak som jag har fått lära mig den hårda vägen är att inte fastna i vilka investeringar man borde ha gjort och vilka andra man borde ha undvikit. Det varierar säkert beroende på personlighetstyp. Men att bli bättre på att känna glädje över de goda affärerna är viktigt. Med rätt diversifiering är det ju alltid något innehav som ser bättre ut än index, även på kort sikt.

För övrigt får man passa på att gratulera till celebriteten - såg att du var med på ett hörn i Expressen härom dagen. Flit lönar sig alltid i längden

Nä exakt helt rätt det du säger! Bättre att gå vidare. Men viktigt att lära sig av sina misstag också

Tusen tack! Ja det var kul att Expressen hörde av sig haha. Bara synd det är bakom betalvägg

Medlem

Hallå FZ!

I denna video svarar jag på frågor om aktier och fonder.
Bl.a.:
- Hur väljer man bra aktier som nybörjare?
- Bra tid att köpa Sinch aktier?
- Vilken aktie planerar du att köpa härnäst?
- Varför började du spara pengar?

Medlem

Tjena FZ!
Var september jobbig? Jag tyckte det var tufft. Men jag försökte få mig själv att inse att det är när det är jobbigt som jag behöver investera mer. Så jag investerade lite grann av min kassa. I videon delar jag med mig av vilka aktieköp jag gjort och hur dåligt det gick för mina aktier under månaden.

Medlem

Yoyo fz. Några cryptopunks här inne?

Nu när Bitcoin och många andra kryptos är på all time high tyckte jag det var passande med en video om vilka kryptovalutor man bör satsa på. Äger du några?

Finns givetvis en guide på hemsidan med om man inte vill kolla på en video: https://sparacash.se/basta-kryptovalutorna-att-investera-i/

Medlem

Hur blir man rik? Vad säger Sveriges egna Warren Buffet? Fick tag i Per H Börjesson aka Spiltan som gav ett par tips till oss nybörjare om hur man blir rik på aktier & fonder.

Inga revolutionerande tips men dessa tål att upprepas då det är otroligt viktigt för långsiktigt sparande.

Per H Börjesson som skrivit flera böcker om bland annat hur alla svenskar kan bli miljonärer ger här ett par enkla tips till dig som vill börja investera pengar.

Har du något tips till andra som kanske inte vågat börja investera än? Vad är det isåfall?

Medlem

Gick det bättre eller sämre än snittet för dig i Oktober? Oktober gick ju bra mycket bättre än September haha.
För min del var det tack vare Plejds uppgång. Men funderar över om jag ska ha lite mer fonder i mitt sparande framöver.

Medlem

3,69% men då har jag några riktiga spekulationer som inte gick väl.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar