Manchester United stämmer Football Manager-skaparna

Robot
Manchester United stämmer Football Manager-skaparna
Gnällkuk

Är väl inte jättemärkligt när det handlar om ett av världens största varumärken. Även om det är så att FM inte är någon kinesprodukt och inte borde ha någon som helst negativ inverkan så är det ju udda om EA tvingas betala licenspengar och FM får använda det helt gratis medans PES nekas licens för att EA har den.

För övrigt, har aldrig någonsin hört någon benämna Manchester United som "Man Reds". United, Reds, Red Devils eller ManU har jag hört, men aldrig detta


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Är väl inte jättemärkligt när det handlar om ett av världens största varumärken. Även om det är så att FM inte är någon kinesprodukt och inte borde ha någon som helst negativ inverkan så är det ju udda om EA tvingas betala licenspengar och FM får använda det helt gratis medans PES nekas licens för att EA har den.

För övrigt, har aldrig någonsin hört någon benämna Manchester United som "Man Reds". United, Reds, Red Devils eller ManU har jag hört, men aldrig detta

Nä, det är snarare väntat att de inte gjort detta tidigare.

I PES heter Man Utd och City Man Red/Blue.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Nä, det är snarare väntat att de inte gjort detta tidigare.

I PES heter Man Utd och City Man Red/Blue.

Ja, jag har ju aldrig varit intresserad av management-spelen men om de använt namnet helt skamlöst fram tills nu är det ju smått ofattbart. Undrar om det kommer bli någon påföljd av detta, så som att andra större klubbar kanske också ser över detta och drar dem inför rätta.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det här är en cashgrab för united.
Pga Corona så är all sport inställd då börjar man gå på såna här.
Fast det kan tyckas att man fått göra spel med ett varumärke utan licens, dom har väll går lite under radarn antar jagtills nu när united vill ha in cash.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

är man förvånad när klubben blöder pengar?

Flakmonkey

Äh, om de har klubbar som vill att man ska betala för namnet kan de väl gå PES-vägen och köra hittepånamn och sen göra det möjligt att ändra det själv eller då alternativt ladda ner en optionfil från nätet och läsa på det. Skulle väl ta en kvart för communityn att skapa fram en sådan fil.

Medlem

@Nosnos: De gör faktiskt så redan med en rad olika lag i spelet, Juventuz = Zebra, tror tyska lagen har andra namn, samt brasilianska. osäker på fler.

Om jag förstått saken rätt är de inte sura på att Man Utd används i spelet utan att det moddas in av en entusiastisk tredjepart?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

United har ju till viss del spel att tacka för sin popularitet. Jag tycker det bara är girigt av klubbar att kräva hutlösa summor för att deras namn ska finnas med i ett spel. För klubben är det ju knappast en kostnad, dom vinner däremot en enorm marknadsföring och i förlängningen tjänar dom pengar på det.
Spelar en klubb i en liga och ligan går med på att deras varumärke får användas så borde detta inkludera alla klubbarna i ligan.

Jag är inne på samma spår som Sega och SI, hur långt ska ett varumärke kunna ta det här. Ska klubbar kunna ta betalt för att man använder deras namn i nyheter, artiklar mm.
Kostnaderna för ligalicenser har också ökat markant dom senaste 10 åren, detta medför att det blir mindre konkurrens för utvecklare eftersom att endast ett fåtal har råd att betala dessa enorma summor. Ingen borde heller ha exklusiv rätt för en klubb eller liga. Jag förstår inte hur man är så pengagirig att man inte kan se längre än näsan räcker. Desto fler som ser ditt varumärke desto större inkomster.

Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Nä, det är snarare väntat att de inte gjort detta tidigare.

I PES heter Man Utd och City Man Red/Blue.

Numera är faktiskt Manchester United licenserat i Konamis spel: https://www.konami.com/wepes/2020/eu/en/ps4/partner/man_utd

Min gissning är att de har blivit aggressivare i att knyta an sig pengar med sådana deals. Kanske att de kan göra en med Sports Interactive med? Vet att bland annat Arsenal fick en Arsenal edition inför årets spel.

... men allt sådant går ju att hitta på diverse sidor, hur legalt allt är vet jag faktiskt inte men vad spelar det för roll när enskilda användare bara använder det till att spela spelet? Kan jag tycka då. Skulle tro att United får fler supportrar av att finnas tillgängliga i spelet än tvärtom. Dessutom finns väl bara lagnamnet i en omoddad version och en matchttröja i rött och vitt, rätt harmlöst med andra ord.

Edit: ska sägas att i tidigare FM versioner fanns vissa lag och spelare under andra namn, men de räckte att ta bort några filer så fick dessa rätt namn igen. Kanske är en idé det med.

Flakmonkey
Skrivet av wololo:

@Nosnos: De gör faktiskt så redan med en rad olika lag i spelet, Juventuz = Zebra, tror tyska lagen har andra namn, samt brasilianska. osäker på fler.

Oh hade jag ingen aning om, inte lirat sedan året de bytte från CM till FM och då har jag iaf för mig att de hade korrekta namn, men kanske har fel där också? Men om de redan gör såhär med andra lag är det väl bara att göra på samma vis med Man Utd och andra klubbar som följer efter? Tror inte det skulle påverka försäljningen det minsta, de har ju knappast någon konkurrens och tror inte kundbasen skulle ha problem med att ladda ner en community-uppdatering för att få rätta namnen. Till skillnad mot de som väljer mellan FIFA och PES där det här med namnen verkar vara en jättefråga även om det som sagt går att lösa relativt lätt.

Medlem

Ganska säker på att det inte är namnet på klubben/spelare som är problemet. Utan snarare loggor, bilder på spelare osv.

I football manager så finns ovannämnda i de licensierade ligorna/klubbarna men annars så byts de ut mot något generiskt. Det är väldigt enkelt att modda in riktiga loggor/porträtt och SI Interactive indirekt uppmuntrar det. Eller direkt, jag är inte 100% insatt i communityn.

Nu när dem har monopol på genren efter att Fifa manager la ner så tycker jag allt att dem kan öppna plånboken lite mer gällande licenser. Tror inte att det går någon nöd på dem med tanke på hur otroligt populär serien är, och sen händer det ju knappt något mellan varje spel så det verkar ju inte vara någon intensiv spelutveckling på gång.

Medlem

1992... hade det varit en svensk utvecklare så hade de kunnat hänvisa till urminnes hävd vid det här laget


signatur

Metal is best served heavy.

Flakmonkey
Skrivet av breathe:

En del av stämningen handlar just om att FM kringgår rättigheterna genom att göra det idag:

The barrister asked Mr Justice Morgan to allow the club to amend its claim against Sega and SI to include allegations involving “the practice of supplying ‘patches’ or ‘mods’, essentially downloadable files containing replica trademarks, which consumers then incorporate into the game”.

Malynicz argued Sega and SI “encouraged” the use of patches supplied by third parties “by promoting the patch providers in various ways and, of course, they directly benefited from it by avoiding the need to take any licence and enjoying increased sales of their game”.

Ett klockrent exempel på detta är hur FM lagt in en fil med namnet fake.lnc som användaren kan radera. När man har gjort det så får alla lag och spelare rätt namn. De har kört med det i åtminstone 8 år.

Ah okej, intressant att se var gränsen går då. Kanske kommer fler lag följa efter och då kanske även gå efter PES som ju har samma möjlighet även om Konami inte gör det lika lätt som att ta bort en fil

Medlem
Skrivet av necrolock:

Ganska säker på att det inte är namnet på klubben/spelare som är problemet. Utan snarare loggor, bilder på spelare osv.

I football manager så finns ovannämnda i de licensierade ligorna/klubbarna men annars så byts de ut mot något generiskt. Det är väldigt enkelt att modda in riktiga loggor/porträtt och SI Interactive indirekt uppmuntrar det. Eller direkt, jag är inte 100% insatt i communityn.

Nu när dem har monopol på genren efter att Fifa manager la ner så tycker jag allt att dem kan öppna plånboken lite mer gällande licenser. Tror inte att det går någon nöd på dem med tanke på hur otroligt populär serien är, och sen händer det ju knappt något mellan varje spel så det verkar ju inte vara någon intensiv spelutveckling på gång.

ÖH? OJ! Nu har du nog ingen aning vad för summor det är dessa klubbar skulle tänka sig begära för en eventuell licens. Det skulle vara helt omöjligt och ohållbart för SI och SEGA att betala en summa till varje klubb i varje liga som tycker sig förtjäna det. Nu verkar ju dock Manchester störa sig väldigt på det faktum att spelet är enkelt att modifiera för 3e part. Problemet uppstår när man väl köper EN klubbs licens, så kommer man inte kunna använda någon annans klubbs namn utan att erbjuda det samma, rent juridiskt blir det ett jävla problem, då juridiken ofta ser till hur man "traditionellt gör, eller gjort över tid" typ för att förenkla.

Således har dom en STOR stark poäng att luta sig mot, där dom använt sig av deras namn, då det handlar om Fotboll, en närmast kulturell rörelse där klubben figurerat i deras spel sedan 1992, och då Manchester United (som exempel här) inte har påpekat eller klagat om sitt inkluderande i detta i snart 30år, så blir det svårt för dom att nu hävda sin rätt när det gått så lång tid. Därför väldigt många företag, så som Zenimax, är MEGA-AGGRESSIVA med all sin copyright och varumärken, där dom stämmer allt och ingen bara ett ord (så som Scrolls) förekommer i något annat, enbart för att dom aldrig skall kunna förlora ett varumärke pga att dom inte tidigare har "försvarat det".

Det ÄR en väldigt lustig tajming av det hela, och man undrar vad United förväntar sig få ut, utav det här, men troligen är det redan avlönade advokater som lägger lite tid på att försöka få in pengar, mest troligt genom att tvinga fram en överenskommelse snarare än spendera år i rättstvist.

Medlem

Giriga jävlar. Man utd borde betala för att få vara med. De straffar sina egna fans som vill spela som sitt favoritlag.

Medlem

Bara att lägga en betalvägg för exakt dom. Så får man köpa just de lagen som vill få in pengar. Håller såklart inte om alla ska vara med. Där problemet ligger lite, man skulle inte sälja så många spela utan alla storlag. Samtidigt.
De kunde ju också se det som gratis reklam för just deras varumärke. De betalar väl också strålar för att synas här och där precis som deras sponsorer. Har jag fel där?

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Ja, jag har ju aldrig varit intresserad av management-spelen men om de använt namnet helt skamlöst fram tills nu är det ju smått ofattbart. Undrar om det kommer bli någon påföljd av detta, så som att andra större klubbar kanske också ser över detta och drar dem inför rätta.

Det är en disclamer i början av spelet där det står att varje varumärke tillhör respektive klubb/liga o.s.v.

Går den här igenom så kan vi hälsa hem till managerspel så som de ser ut idag. I slutändan kommer det då inte gå att tillverka den här typen av spel utan t.ex en prenumerationskostnad per liga utöver kostnaden för ett fullprisspel, vilket kommer ta död på genren. Spekulerar jag alltså.

De säljer inte så överdrivet bra heller, ett nischat spel. FM 19 slog rekord för serien med över 2 miljoner och 2020 har visserligen sålt mer men det är långt ifrån vad vissa andra årliga spel drar in.

https://steamspy.com/app/872790
https://steamspy.com/app/1100600

edit: SI-Games har licenser för att använda klubbarnas namn genom licens med ligorna tror jag. I Italien verkar det vara annorlunda men om man får licens av FA att använda sig av Premier League så får man rätt att använda namnen på alla lagen också. Skulle vilja grotta lite mer i det här, men har inte riktigt tid ork eller lust just nu.

Här är i alla fall en länk där SI-Gmaes presenterar en massa licenser för FM 2020. Många länder så står bara själva ligan men när det gäller Italien så står lagen för sig själva, vilket tyder på att det är andra regler som gäller där.

https://www.footballmanager.com/news/football-manager-2020-li...

Skribent
Skrivet av Nosnos:

Oh hade jag ingen aning om, inte lirat sedan året de bytte från CM till FM och då har jag iaf för mig att de hade korrekta namn, men kanske har fel där också? Men om de redan gör såhär med andra lag är det väl bara att göra på samma vis med Man Utd och andra klubbar som följer efter? Tror inte det skulle påverka försäljningen det minsta, de har ju knappast någon konkurrens och tror inte kundbasen skulle ha problem med att ladda ner en community-uppdatering för att få rätta namnen. Till skillnad mot de som väljer mellan FIFA och PES där det här med namnen verkar vara en jättefråga även om det som sagt går att lösa relativt lätt.

Jag kommer aldrig glömma att Oliver Kahn hette Jens Mustermann i Championship Manager 97/98

edit: https://www.90min.com/posts/6416106-8-of-the-worst-player-nam...

Skribent
Skrivet av breathe:

Jag noterar att FA och PL inte är med där. Enbart EFL som är en egen organisation.

Korrekt. De har tydligen ingen licens från PL så de kan inte använda de rätta loggorna eller spelarkiten. Däremot så namnet på ligan är fortfarande Premier League.

"FM2020, which is published by Sega, does not have many important licenses. In fact, while they have the EFL, Bundesliga and Ligue 1 licenses, the game does not have the rights for the English Premier League, La Liga and Serie A. Therefore, in many leagues such as Premier League teams do not have real kits and logos and competitions such as the Champions League have fake logos. Other problems that arise due to licensing requirements are that the German and Japan national team have "fake" players, and that Brazilian clubs have fake names. Bayern Munich have a fake manager at the start of the game."

https://www.footyheadlines.com/2019/12/here-is-how-fake-teams...

Medlem

Då i stort sett alla scoutorganisationer i världen använder sig av SI's databas för att hitta potentiella talanger så är det väl bara förbjuda klubbar som de inte har (företags)licens med att använda någon data från spelet som tack.

Tror rent generellt att denna dåliga PR för klubben kommer kosta dem en och annan medlem så skulle inte förvåna mig om de hittar en smidig väg ut. Har blivit en världsnyheten inom sportvärlden så extremt dålig PR för ett av de starkaste varumärkena i världen.

Skribent
Skrivet av Ibymafayhas:

Då i stort sett alla scoutorganisationer i världen använder sig av SI's databas för att hitta potentiella talanger så är det väl bara förbjuda klubbar som de inte har (företags)licens med att använda någon data från spelet som tack.

Tror rent generellt att denna dåliga PR för klubben kommer kosta dem en och annan medlem så skulle inte förvåna mig om de hittar en smidig väg ut. Har blivit en världsnyheten inom sportvärlden så extremt dålig PR för ett av de starkaste varumärkena i världen.

Kunde inte sagt det bättre själv. Håller med till 100 %.

Jag är lite partisk mot United iofs för jag är Liverpoolsupporter sedan mååååånga år, men ändå ett bra inlägg.

Medlem

Girighet hoppfallera, girighet hoppfallerej...

Utvecklarna kunde lika gärna döpa om deras lag till SBT (Some Brittish Team). Detta tragiska snack om "varumärken" hela tiden. Snart går det väl inte ens att göra ett spel som utspelar sig i naturen utan att någon markägare ska börja gnälla

Gnällkuk
Skrivet av Shadee:

Det är en disclamer i början av spelet där det står att varje varumärke tillhör respektive klubb/liga o.s.v.

Går den här igenom så kan vi hälsa hem till managerspel så som de ser ut idag. I slutändan kommer det då inte gå att tillverka den här typen av spel utan t.ex en prenumerationskostnad per liga utöver kostnaden för ett fullprisspel, vilket kommer ta död på genren. Spekulerar jag alltså.

De säljer inte så överdrivet bra heller, ett nischat spel. FM 19 slog rekord för serien med över 2 miljoner och 2020 har visserligen sålt mer men det är långt ifrån vad vissa andra årliga spel drar in.

https://steamspy.com/app/872790
https://steamspy.com/app/1100600

edit: SI-Games har licenser för att använda klubbarnas namn genom licens med ligorna tror jag. I Italien verkar det vara annorlunda men om man får licens av FA att använda sig av Premier League så får man rätt att använda namnen på alla lagen också. Skulle vilja grotta lite mer i det här, men har inte riktigt tid ork eller lust just nu.

Här är i alla fall en länk där SI-Gmaes presenterar en massa licenser för FM 2020. Många länder så står bara själva ligan men när det gäller Italien så står lagen för sig själva, vilket tyder på att det är andra regler som gäller där.

https://www.footballmanager.com/news/football-manager-2020-li...

Om jag inte missminner mig helt så är det olika licenser för vardera liga du vill inkludera, dessa har också oliga regler för hur de får användas. Så, du kan ha ett spel med licens för Bundesliga, PL, La Liga men sakna t ex Allsvenskan eller Eredivise.

FM må vara hyfsat smalt, men det är också väldigt populärt bland fotbollsnördar. Det går väl at tycka vad man vill om licenserna och att de eventuellt skulle dö utan licenser, men samtidigt släpper de också en ny version varje år som följer samma koncept som FIFA-spelen, typ uppdaterad roster och sen lite småpill.

Skrivet av Shadee:

Jag kommer aldrig glömma att Oliver Kahn hette Jens Mustermann i Championship Manager 97/98

edit: https://www.90min.com/posts/6416106-8-of-the-worst-player-nam...

Jag minns det som igår, mitt första fotbollsspel på datorn. FIFA International Soccer från 93. Tomas Brolin aka Bryan Beckstrand och legendaren, Kenneth Andersson aka Reis Salani. Good times!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent

@trickeh2k: Jo, det är nog mer avancerat än vad man först tror. Ger upp mitt forskande i det här och inväntar besked från domstolen

Hoppas att SI Games vinner dock.

1
Skriv svar