Valve svarar på frågan om varför vi får ett VR-spel och inte Half-Life 3

Sida 1 av 2
Nyhet
2019-11-21 20:13
Valve svarar på frågan om varför vi får ett VR-spel och inte Half-Life 3

Geoff Keighley har följt projektet under flera år och snackar med utvecklarna i ny video.

#half-life-3, #half-life-alyx


Devan
2019-11-21 20:14

"We want to sell more Vavle Vr headsets" ...

2019-11-21 20:18
Skrivet av Devan:

"We want to sell more Vavle Vr headsets" ...

Klar de vill. En förlustaffär vill väl ingen göra.

MrStrange
2019-11-21 20:35
Skrivet av Devan:

"We want to sell more Vavle Vr headsets" ...

Såklart. Deras Valve Index är en riktigt trevlig manick med

Fargo
2019-11-21 20:35

"utan pressen av de enorma förväntningarna."
Och detta är anledningen till att vi aldrig någonsin kommer se HL3.

Eight08
2019-11-21 20:54
Skrivet av Fargo:

"utan pressen av de enorma förväntningarna."
Och detta är anledningen till att vi aldrig någonsin kommer se HL3.

Ja. Jag har svårt att se vad det skulle kunna göra som skulle kunna motsvara förväntningarna. Känns som mission impossible. Speciellt för ett FPS.

AplAy
2019-11-21 21:32

Det finns en låt som heter: Video Killed the Radio Star

Dagens moderna variant heter: Hype Killed the Video Game

Ahris
2019-11-21 21:51
Skrivet av Devan:

"We want to sell more Vavle Vr headsets" ...

Tja, självklart men de utvecklade knappast varken sin hårdvara eller världens största VR-plattform som ett sidoprojekt. Valves fokus har alltid varit FPS och när det gäller den genren är VR nästa naturliga steg.

Half-Life och Half-Life 2 har båda varit avgörande för att ta FPS till nästa nivå och det har gynnat Valve enormt att vara ledande i sin genre så satsningen på VR handlar troligen om att helt enkelt ta täten till målet som alla redan är på väg till för att som tidigare etablera sin spelmotor, sin portal och sin framtida spelmarknad.

Spelet är kompatibelt med alla headsets som stöder Steam VR så deras hårdvara är egentligen oväsentlig, eftersom Oculus och Valve håller på att utveckla en gemensam VR-standard tillsammans med i stort sett alla andra involverade i branschen kommer även plattformen snart att vara oväsentlig och då måste Valve ha en ny marknadsledande spelmotor och nya produkter i världsklass för att behålla sin ställning som utvecklare.

SWEBarb
2019-11-21 22:25

fansen vill i 15 år ha ett HL3 , vad gör idioterna, jo gör ett värdelöst VR spel jag förstår inte, vad är dom så jävla rädda för ? slutför storyn som ni började för fan...

duked
2019-11-21 22:35
Skrivet av SWEBarb:

fansen vill i 15 år ha ett HL3 , vad gör idioterna, jo gör ett värdelöst VR spel
...

Så jävla gött!

Banzeken
2019-11-21 22:42

Om dem vill undvika pressen räcker det väl bara med att utannonsera ett spel under en generisk titel (se Half-Life: Alyx) och därefter släppa det i butikerna under namnet Half-Life 3. Ja, jäklar, då får man se upphöjda ögonbryn.

2019-11-21 23:02

Kommer aldrig komma HL3. För mycket Hype så spelet är loss redan innan release.

Arcadia
2019-11-21 23:26

"Att virtual reality gav dem en ursäkt att utforska andra aspekter av världen, utan pressen av de enorma förväntningarna."

Typ exakt det jag skrev när de utannonserade detta.

LinkXLank
2019-11-21 23:44
Skrivet av Banzeken:

Om dem vill undvika pressen räcker det väl bara med att utannonsera ett spel under en generisk titel (se Half-Life: Alyx) och därefter släppa det i butikerna under namnet Half-Life 3. Ja, jäklar, då får man se upphöjda ögonbryn.

"generisk titel", det är Half-Life och huvudkaraktären är Alyx. Vadå ska de komma på något hittepånamn "bara för att".

2019-11-22 01:31

Varför är folk så himla kränkta?
Spelet ser awesome ut

grollo_92
2019-11-22 02:41
Skrivet av Godofcheese:

Varför är folk så himla kränkta?
Spelet ser awesome ut

Håller med. Detta ser helt klart ut att bli det bästa VR spel hittills för mig personligen. Äntligen ska man få lite mer valuta ur nu gamle HTC Vive. Har viss förståelse för de som inte har VR och inte vill spendera 5000-10 000 kr på ett headset men är jäkligt glad att Valve vågar satsa på VR-visionen. Vi är inte riktigt där än men jag tror det kan bli mer än en nisch i framtiden när upplösningen är lite bättre och det är helt trådlöst. Många glömmer att VR fortfarande är i sin linda jämfört med PC-spelandet som i stort sett mognat sedan ganska långt tillbaka nu.

breahl
2019-11-22 05:29

Jag förstår seriöst inte hypen över HL3 och varför folk vill ha det? Jag spelade 1:an och 2:an när dessa kom och det var inga spel jag tyckte var särskilt bra. Jag tror att dom vägrar göra HL3 för att dom inte var speciellt bra helt enkelt.

Banzeken
2019-11-22 06:47

@LinkXLank: Fan vad du hakar upp dig på den saken. De kunde ha valt att kalla det för bara Alyx eller något mindre kreativt bankrutt, men nej då, de måste krama ur mer pengar från alla HL-fans så de tvingar på Half-Life-titeln på spelet trots att det är något jävla VR-experiment som ingen frågade efter.

eld
2019-11-22 07:26
Skrivet av Banzeken:

@LinkXLank: Fan vad du hakar upp dig på den saken. De kunde ha valt att kalla det för bara Alyx eller något mindre kreativt bankrutt, men nej då, de måste krama ur mer pengar från alla HL-fans så de tvingar på Half-Life-titeln på spelet trots att det är något jävla VR-experiment som ingen frågade efter.

City 17, combine, headcrabs, g-man.
Näe du har rätt, kan inte komma på något som har med halflife att göra, vansinning att de har det i titeln.

Synd också att de gör ett kort vr-experiment som är lika långt som halflife 2 och tio gånger så snyggt.

GiGeGame
2019-11-22 08:11

På ett sätt så förstår man dom, med tanke på hur stor längtan fansen har för ett HL3 och där får ingenting gå fel egentligen.

Jag tror dom försöker hitta en lösning på att skapa HL3 och att komma med HL: Alyx kan vara att expandera världen lite på något sätt samt lägga fokus på annat

SorbP
2019-11-22 08:16
Skrivet av SWEBarb:

fansen vill i 15 år ha ett HL3 , vad gör idioterna, jo gör ett värdelöst VR spel jag förstår inte, vad är dom så jävla rädda för ? slutför storyn som ni började för fan...

Det är just pga att de inte är idioter som de inte gör ett Half-Life 3. Behöver du prompt veta hur storyn slutar så har manusförfattaren redan släppt den, bara att sätta dig ner och läsa http://www.marclaidlaw.com/epistle-3/

Gurkon
2019-11-22 09:26

Smaklös jävla reveal detta. De använder HL-varumärket för att sälja sitt överprisade VR-skräp. Absolut. VR är framtiden. Visst. Men, vad är framtiden? DET ÄR FRAMTIDEN! INTE NU!
VR suger pung, inte ur ett tekniskt perspektiv, men för att det kostar skamlöst mycket att skaffa ett headset! Dessutom måste man ha fysiska förutsättningar i hemmet för att kunna vifta runt och ha sig! Fan va trött man blir.

2019-11-22 10:19
Skrivet av Gurkon:

Smaklös jävla reveal detta. De använder HL-varumärket för att sälja sitt överprisade VR-skräp. Absolut. VR är framtiden. Visst. Men, vad är framtiden? DET ÄR FRAMTIDEN! INTE NU!
VR suger pung, inte ur ett tekniskt perspektiv, men för att det kostar skamlöst mycket att skaffa ett headset! Dessutom måste man ha fysiska förutsättningar i hemmet för att kunna vifta runt och ha sig! Fan va trött man blir.

Då är det samtidigt bra att någon som Valve gör att försök att göra VR till något fantastiskt. HL är väl egentligen den bästa IP:en de kunde använt för att få folk att göra hoppet till VR, och ge oss en typ av AAA-spel till VR som många frågat efter.

Zerox_no1
2019-11-22 10:32

Vad behöver man för dator för att köra med Index? Måste man ha en stationär eller går det med en bärbar?

Gurkon
2019-11-22 10:58
Skrivet av uberpwnage2.0:

Då är det samtidigt bra att någon som Valve gör att försök att göra VR till något fantastiskt. HL är väl egentligen den bästa IP:en de kunde använt för att få folk att göra hoppet till VR, och ge oss en typ av AAA-spel till VR som många frågat efter.

Jo, absolut. Det stämmer det du säger. Vad de borde gjort är att göra spelet tillgängligt för både VR-fantaster och oss andra dödliga gamers med ekonomisk återhållsamhet

eld
2019-11-22 11:27
Skrivet av uberpwnage2.0:

Då är det samtidigt bra att någon som Valve gör att försök att göra VR till något fantastiskt. HL är väl egentligen den bästa IP:en de kunde använt för att få folk att göra hoppet till VR, och ge oss en typ av AAA-spel till VR som många frågat efter.

Och inte bara det, ett halflife spel exklusivt till VR är det enda sättet att få folk att börja köpa VR headsets, och ju fler vr-headsets som existerar hos gamers, ju större och dyrare spel får vi till VR.

En av den största kritiken till just VR är att det inte finns några spel som gör det värt, nu får vi spelen som gör det värt.

eld
2019-11-22 11:29
Skrivet av Gurkon:

Jo, absolut. Det stämmer det du säger. Vad de borde gjort är att göra spelet tillgängligt för både VR-fantaster och oss andra dödliga gamers med ekonomisk återhållsamhet

Blir lite QWOP eller surgeon simulator att försöka översätta kontrollen från VR till tangentbord och mus.

2019-11-22 11:57
Skrivet av Gurkon:

Jo, absolut. Det stämmer det du säger. Vad de borde gjort är att göra spelet tillgängligt för både VR-fantaster och oss andra dödliga gamers med ekonomisk återhållsamhet

Precis som eld skriver, och vad några från Valve sagt själva, det blir svårt. Spelet är byggt för VR och det blir inte samma sak, om ens samma spel om det skulle släppas till m+k.

Se det här som början till nytt liv för HL i helhet. Valve har varit öppna om att om det här spelet säljer bra och folk tycker om det att det finns stor chans att mer HL kommer senare. De hade absolut inte några problem att rekrytera folk till det här projektet. Folk älskar HL, men de har inte lyckats komma på ett bra sätt att göra nya spel på, tills nu.

Banzeken
2019-11-22 17:14
Skrivet av LinkXLank:

"generisk titel", det är Half-Life och huvudkaraktären är Alyx. Vadå ska de komma på något hittepånamn "bara för att".

Behöver bara peka ut en annan absurd aspekt med ditt "argument". Som spelutvecklare borde Valve vid det här laget ha lärt sig ett eller annat artistiskt knep från Gearbox och deras utmärkta expansioner. Visst kan man kalla spelet Half-Life: Alyx men visst vore det coolare om de hade kommit på något mindre banalt/intetsägande/generiskt (det är vad det är) och använt en tematiskt passande men ändå mysterisk titel (se Opposing Force, Blue Shift, Decay; ord som används inom fysik, vilket passar in i Black Mesas vetenskapliga omgivning), liksom begreppet "half-life" självt. Nä, enligt din logik skulle det ha varit *helt okej* att kalla dem Half-Life: Shepard, Half-Life: Barney och Half-Life: Colette & Gina istället. Verkligen inte generiskt!

LinkXLank
2019-11-23 00:59
Skrivet av Banzeken:

Behöver bara peka ut en annan absurd aspekt med ditt "argument". Som spelutvecklare borde Valve vid det här laget ha lärt sig ett eller annat artistiskt knep från Gearbox och deras utmärkta expansioner. Visst kan man kalla spelet Half-Life: Alyx men visst vore det coolare om de hade kommit på något mindre banalt/intetsägande/generiskt (det är vad det är) och använt en tematiskt passande men ändå mysterisk titel (se Opposing Force, Blue Shift, Decay; ord som används inom fysik, vilket passar in i Black Mesas vetenskapliga omgivning), liksom begreppet "half-life" självt. Nä, enligt din logik skulle det ha varit *helt okej* att kalla dem Half-Life: Shepard, Half-Life: Barney och Half-Life: Colette & Gina istället. Verkligen inte generiskt!

Tycker det funkar super, hon har ett passande namn och är en värdefull karaktär, spelet i sig är vad som ger mystiken. Precis som titlar, har även namn olika vikt bakom sig, i detta fallet funkar Alyx. Tycker inte det är mindre mystiskt än någon annan titel och det passar detta spelet i sig. Half-Life: Barney, Shepard osv funkar inte riktigt lika bra, visst är det karaktärer du spelar som, men det är inte nödvändigtvis ett berättande om karaktären specifikt men händelserna kring de karaktärerna, mer perspektiv genom Black Mesa incidenten. Däremot I HL: Alyx trailern handlade det mer om Alyx och hur du spelar igenom berättelsen som henne.

Bra försök, försök igen.

Sida 1 av 2