Geoff Keighley är inte bara smilfinken på The Game Awards, i många år arbetade han som spelskribent och var en av få som fick följa med bakom kulisserna under skapandet av såväl Half-Life som Half-Life 2. Något han också har fått göra med Half-Life: Alyx som varit under utveckling under flera år hos Valve.

Hans stora artikel släpps först nästa år, gissningsvis i samband med lanseringen av spelet i mars, men redan nu får vi en försmak av innehållet genom en tjugo minuter lång video. De inleder med att snacka kring om hur Valve ständigt utvecklat olika prototyper baserade på Source 2-motorn, men att man internt sett dem som milstolpar som fört motorn framåt snarare än embryon till nya spel. Och när HTC Vive The Lab släpptes 2016 insåg man styrkan i virtual reality.

Självklart kommer Half-Life 3 på tal och varför vi istället får ett spel mellan Half-Life och Half-Life 2. De beskriver bland annat den gäckande uppföljaren som "skrämmande" och att tanken på att arbeta med ett sådant projekt är "skräckinjagande". Att virtual reality gav dem en ursäkt att utforska andra aspekter av världen, utan pressen av de enorma förväntningarna.