Path of Exile 2 är avtäckt!

Medlem
Skrivet av tjorb:

Du har skrivit tidigare i tråden som att du sitter på fakta gällande spelar antal när det enda du har är totalt sålda exemplar för D3 och steamcharts för PoE. Det går inte att jämföra.
Jag tror garanterat att D3 har haft många fler spelare än PoE men mer än så går inte att säga.
Dina spekulationer är tagna ur luften och det är det som fått mig att kommentera.

Jag tror det är rätt obvious att D3 hade en väldigt stor skara spelare, det är en känd franchise som sålde väldigt många ex.
Dock skulle jag tro att Idag däremot så skulle jag nog anta att PoE går om det i antal. Så denna post på Diablo forumet som är ca 1 år gammal.

7 classes, 3 regions, 1k leaderboard = already 21k players. Sometimes the least popular class's bottom 100 is really pathetic anyone can do (I saw one season with a rank 1000 gr75 or something clear on a WD), but the popular classes are pretty competitive. There are at least 2k people that try on the leaderboards for those. So let's make it around 30k. Then all the super casuals who never get into the leaderboards... only Blizzard knows the true amount of these, but it's probably several times the leaderboard population.

Still, seasons see a very sharp population drop after the first two weeks. I can imagine like 150k people logging in per season, but only ~20k being truly active.

This is all global, of course. How many people play on NA at the end of a season? A few thousand? Lol.

Men väldigt svårt att faktist säga stats.

Medlem

Couch-coop eller no buy!

Medlem

@tjorb: Helt tagna ur luften är de ju inte, man får ju tänka lite matematik samt ströa omkring på nätet.

Om Poe peakat på 188.000 (1-2 år gamla siffror) något sådant så är det ju långt ifrån så många som spelar nu högst 50?

D3 är svårare givetvis utan där får man gissa helt enkelt. Jag hävdar ändå att det finns många fler spelare än folk tror, man kan inte bara kolla på ladders. Ta mig som exempel, har 2 barn och hinner inte spela så mycket men jag spelar fortfarande varje säsong, hamnar inte på någon ladder (bryr mig inte). Jag tycker ändå jag får ut mycket skoj ur spelet.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Jag tror det är rätt obvious att D3 hade en väldigt stor skara spelare, det är en känd franchise som sålde väldigt många ex.
Dock skulle jag tro att Idag däremot så skulle jag nog anta att PoE går om det i antal. Så denna post på Diablo forumet som är ca 1 år gammal.

7 classes, 3 regions, 1k leaderboard = already 21k players. Sometimes the least popular class's bottom 100 is really pathetic anyone can do (I saw one season with a rank 1000 gr75 or something clear on a WD), but the popular classes are pretty competitive. There are at least 2k people that try on the leaderboards for those. So let's make it around 30k. Then all the super casuals who never get into the leaderboards... only Blizzard knows the true amount of these, but it's probably several times the leaderboard population.

Still, seasons see a very sharp population drop after the first two weeks. I can imagine like 150k people logging in per season, but only ~20k being truly active.

This is all global, of course. How many people play on NA at the end of a season? A few thousand? Lol.

Men väldigt svårt att faktist säga stats.

Ladders är inte en bra måttstock tyvärr, det är som att säga att hela wowpopulationen är hardcore raiders.

Jag skriver samma som ovan
"D3 är svårare givetvis utan där får man gissa helt enkelt. Jag hävdar ändå att det finns många fler spelare än folk tror, man kan inte bara kolla på ladders. Ta mig som exempel, har 2 barn och hinner inte spela så mycket men jag spelar fortfarande varje säsong, hamnar inte på någon ladder (bryr mig inte). Jag tycker ändå jag får ut mycket skoj ur spelet."

Kan absolut tänka mig att det finns sjukt många som mig som inte bryr sig om ladders utan spelar flera olika karaktärer och "tävlar" inte. Konsollen är väl helt separat eller hur? Tycker jag läser ofta hur folk uppskattar diablo på konsoller.
Sen som alltid om det är en extrem hater av ett spel så kommer de alltid skriva på det sättet som du länkar från forumet, märks ju att han vill att diablo ska dö som spel typ. Trovärdig källa liksom. Det är som att jag ska ge tips till folk vilka Poe builds som gäller när jag inte ens spelar spelet.

En sidogrej

-Year 3 (2015) it had sold over 30 million units. That does not break down PC vs Console or Vanilla vs RoS. That did not include China sales which had only just started.

Dvs Kina är inte ens med i dessa 30 miljoner och vi vet hur gamingtokiga de är.....

Medlem
Skrivet av adrii:

@tjorb: Helt tagna ur luften är de ju inte, man får ju tänka lite matematik samt ströa omkring på nätet.

Om Poe peakat på 188.000 (1-2 år gamla siffror) något sådant så är det ju långt ifrån så många som spelar nu högst 50?

D3 är svårare givetvis utan där får man gissa helt enkelt. Jag hävdar ändå att det finns många fler spelare än folk tror, man kan inte bara kolla på ladders. Ta mig som exempel, har 2 barn och hinner inte spela så mycket men jag spelar fortfarande varje säsong, hamnar inte på någon ladder (bryr mig inte). Jag tycker ändå jag får ut mycket skoj ur spelet.

Poe Har haft en peak på över 100k dom senaste ligorna. Jag tycker inte det är intressant att jämföra hur mycket spelare spelen har eller dra nån slutsats om vilket spel som är bättre pga spelar antal. Det jag stör mig på är att du vill få fram att D3 är så mycket bättre än PoE för att det har sålt mera.

Medlem

@adrii: 30 mil sålda kopior men skulle bli chockad om de har fler än 8k aktiva spelare, Diablofans är spelets största sida och de tre mest populäraste buildsen har tillsammans ungefär 60k views och färre än 10 kommenterar sen nyaste patchen. Men vad spelar det egentligen för roll vem som har flest spelare, de handlare ju mer om hur utvecklarna hanterar sin produkt. Blizzard har producerat ungefär lika mycket content sen 2015 i Diablo 3 som PoE producerade sen i sommar. Jag säger inte att Diablo 3 är ett dåligt spel (dock tycker jag det är en dåligt Arpg som har dåligt endgame och dålig item design men det är nog mer personligt) men spelet har ingen puls, ingen som håller de vid liv och ingen som gjort något med spelet förutom en 15dollar DLC som släppte en ny klass efter 2 år utan content.

Jag förstår inte varför folk är så exalterade över en Diablo 4 när det är samma devs som fokuserat på att inte uppdatera Diablo 3 och satsat på ett mobilspel än något annat. Diablo 3 är en av de mest sålda spelen genom tiderna men ett free to play game från en indie-studio gör mer content på ett kvartal än vad de gör på ett par år. Det känns som många inte greppat att Blizzard inte längre är den gamla studion som var fylld av nördar som gjorde spel åt andra nördar, de är ett spelföretag fyllt av folk som är bra på att marknadsföra och sälja produkter som oftast saknar substans men ser väldigt fint ut. I mina ögon är Blizzard inte mycket bättre än EA vid det här laget, jag hoppas att de en dag vänder båten men tror de behöver fler stora nederlag innan det kommer röras om i grytan.

Medlem
Skrivet av tjorb:

Poe Har haft en peak på över 100k dom senaste ligorna. Jag tycker inte det är intressant att jämföra hur mycket spelare spelen har eller dra nån slutsats om vilket spel som är bättre pga spelar antal. Det jag stör mig på är att du vill få fram att D3 är så mycket bättre än PoE för att det har sålt mera.

Då har du fått det om bakfoten tyvärr, läs från början vart vi ens kom in om detta med antal spelare (det är ju poe spelare som säger att d3 inte har några spelare förövrigt). Jag anmärkte på att det var fler som valde Diablo 3 som spel framför Poe, en av anledningen (tror jag) var för att det kändes stelt och själlöst (folk hävdar att spelet inte är så idag men det har mindre betydelse). Förklara annars hur det inte skulle vara så? 30-40 miljoner sålda spel mot en peak på 188.000 (60.000 peak nu för tiden?) är ju enkel matematik. Skulle folk fredragit Poe (den stora skalan) skulle ju Poe har flera miljoner spelare eller hur? Det jag säger är ingen åsikt det är enkel matematik. Att folk skulle gå på marknadsföring osv är ju bara bullshit, folk såg fram emot Diablo 3. Det hade vissa problem vid release men de fixade spelet i den mån det gick. Och jag hävdar bestämt att det är fler spelare fortfarande såhär långt in i spelens livlängd (poe har massa uppdateringar medans d3 endast 1,5?) och ändå har Diablo fler spelare 100 %.

Average enligt steamchars:

Last 30 Days 11,300
October 2019 14,907
September 2019 25,260
August 2019 10,943
July 2019 26,414
June 2019 48,491

Jag fattar fanboyism men det måste ju finnas någon logik också, älska Poe gör det men glöm inte att det är relativt om spelet är "bättre" än diablo 3 (helt olika spel i mina ögon men men). Att du tycker spelet är fantastiskt är super men den stora skalan håller inte med. Det var min poäng inget annat.

Poe är döende och behöver en uppfräschning, därför annonserade de ut Poe 2 nu för att få tillbaka lite folk. Blizzard gjorde samma sak med D4 men deras hantering har varit under all kritik i och med förra blizzcon.

Medlem

@adrii: Alla som är Path of exile "fanboys" var Diablo "fanboys" innan men Blizzard dödade sitt eget spel och de flesta migrerade till PoE. Att kolla på steamchars säger inte mycket, förra ligan var inte superhet och släpptes samtidigt som classic WoW vilket drog ner siffrorna en del, sen spelar en väldigt stor andel av spelare på PoEs egen klient vilket inte syns i steamcharts. Jag skulle säga att vid det här stadiet av ligan (75% in i ligan) spelar nog lite över dubbelt från steams average då de flesta hardcore spelarna kör på klienten då den hämtar patchar lite fortare och har kortare log-in time.

Sen förstår jag inte hela diskussionen kring vilket spel som är störst. Diablo 3 har "sålt" fler exemplar (poe är dock free to play så...svårt att jämföra) men betyder det att spelet är bra?

Diablo 3 är en av de bäst säljande spelen genom tiderna men har producerat mindre content de 4 senaste åren än vad path of exile gjort sen i sommar. Jag tror inte det handlar om att folk är "PoE fanboys" jag tror mer att folk inte gillar Blizzard, de är inte mycket bättre än EA-Games.

Medlem
Skrivet av adrii:

Då har du fått det om bakfoten tyvärr, läs från början vart vi ens kom in om detta med antal spelare (det är ju poe spelare som säger att d3 inte har några spelare förövrigt).

Vad jag kan se så var det du som drog in siffror i det hela.

Skrivet av adrii:

Och det är nog det som gör att det är ca 150.000 som spelar POE medans 10-tals miljoner spelar Diablo

Siffror som är tagna ur luften för att få PoE att se dåligt ut.

Skrivet av adrii:

Förklara annars hur det inte skulle vara så? 30-40 miljoner sålda spel mot en peak på 188.000 (60.000 peak nu för tiden?)

Vad jag vet så räknar steam charts hur många spelare som är online samtidigt. Den räknar inte unika spelare per dag. Den tar inte med alla som spelar utan steam. Och du är fortfarande inne på att Diablo 3 är så mycket bättre än PoE pga spelar antal.

Skrivet av adrii:

Poe är döende och behöver en uppfräschning, därför annonserade de ut Poe 2 nu för att få tillbaka lite folk.

Haha skämtar du eller. PoE är långt ifrån döende. 2019 har gått bra för PoE, kolla på grafen. Senaste ligan har gått lite sämre. Vad det beror på finns det mycket att spekulera om men WoW Classic när nog en stor anledning.

Skrivet av adrii:

Jag fattar fanboyism men det måste ju finnas någon logik också, älska Poe gör det men glöm inte att det är relativt om spelet är "bättre" än diablo 3 (helt olika spel i mina ögon men men). Att du tycker spelet är fantastiskt är super men den stora skalan håller inte med. Det var min poäng inget annat.

Du borde nog ta en titt i spegeln.

Medlem
Skrivet av tjorb:

Vad jag kan se så var det du som drog in siffror i det hela.
Siffror som är tagna ur luften för att få PoE att se dåligt ut.
Vad jag vet så räknar steam charts hur många spelare som är online samtidigt. Den räknar inte unika spelare per dag. Den tar inte med alla som spelar utan steam. Och du är fortfarande inne på att Diablo 3 är så mycket bättre än PoE pga spelar antal.
Haha skämtar du eller. PoE är långt ifrån döende. 2019 har gått bra för PoE, kolla på grafen. Senaste ligan har gått lite sämre. Vad det beror på finns det mycket att spekulera om men WoW Classic när nog en stor anledning.
Du borde nog ta en titt i spegeln.

Återigen, visa exakt vart jag skriver att diablo är ett bättre spel för att fler spelar?

Det jag skrev var att fler "valde" nog diablo för att känslan i poe inte var lite flytande. Det är det enda jag sagt gällande något
för att jämföra spelet och "siffror". Tagna ur luften är de inte heller, däremot kan man aldrig vara exakt. Man får räkna till eller ta bort ett visst antal procent.

Jag har ju inte heller sagt att man endast ska kolla på steamcharts, jag har bara visat att det är någon slags måttstock.
Verkar ju ändå som många spelar via steam, lägg på 20 % då istället för 10-15 % som jag skrev. Tittar man på dem så har intresset
raserat på kort tid, att bara skylla på wow classic är ju flummigt.

On topic då så verkar Poe 2 göra ändringar för att locka fler spelare vilket är jättebra, jag kommer absolut prova det och även D4 när det nu kommer.

Medlem

@adrii: Den här tiden av ligan är siffrorna nog mer än hälften som spelar utanför steam för det är snabbare loadtime. Jag skulle säga att du borde närmare dubbla steam average. PoE finns även på Xbox och Playstation som inte heller faller in där vilket gör det ännu svårare att säga. Om du jämför average viewers på twitch så har poe 1,673 average viewers senaste året och path of exile 10097. Jag har svårt att föreställa mig att diablo 3 skulle ha fler spelare än PoE.

Medlem
Skrivet av Buckmagoo:

@adrii: Den här tiden av ligan är siffrorna nog mer än hälften som spelar utanför steam för det är snabbare loadtime. Jag skulle säga att du borde närmare dubbla steam average. PoE finns även på Xbox och Playstation som inte heller faller in där vilket gör det ännu svårare att säga. Om du jämför average viewers på twitch så har poe 1,673 average viewers senaste året och path of exile 10097. Jag har svårt att föreställa mig att diablo 3 skulle ha fler spelare än PoE.

Ja då ser vi bara saker helt olika, helt okej! Blir ändå spännande och se när Poe2 kommer och va det röra om i grytan. Förutsatt att inga fler arpg spel som kan konkurrera dyker upp.

Skriv svar