Le Tour de France 2018

Sida 1 av 1
2019-07-16 22:26
Le Tour de France 2018

Mitt under årets upplaga av det största årliga idrottsevent, Tour de France, kommer den efterlängtade recensionen på spelet Le Tour de France 2018.

Av någon anledning fick jag en present av mina vänner på midsommar. Det var inte vilken present som helst, utan spelet Le Tour de France 2018. De ville ge mig en ännu äldre upplaga men de hade inte hittat någon sådan. Av vad jag kan utläsa från youtube-klipp verkar det inte ha spelat någon större roll vilken årsversion jag fått, de verkar alla vara ungefär samma spel.

Jag är cykelintresserad och tittar gärna på några etapper av de stora loppen varje år. Tidigare hade jag koll på lagen och de tävlande. Jag till och med tränade cykling mer eller mindre intensivt under några år. Nu har det intresset lämnat mig men efter att ha avnjutit några etapper i tv-soffan hos mina föräldrar kände jag det var dags att plocka fram spelet. Och varför inte skriva en recension om spelet? (så det kommer till någon nytta)

Spelet är utvecklat av den franska studion Cyanide som kanske är mer kända för Warhammer/rugby-spelet Blood Bowl 1 och 2. Studion utvecklar även Cycling Manager-spelen som släpps varje år likt Le Tour de France. Cycling Manager har jag spelat tidigare och likheterna är uppenbara.

Man kan spela enstaka lopp och etapper så väl som två olika karriärslägen. Det ena där målet är att skapa det bästa laget och det andra där man ska bli den bästa individuellt. Samtliga lägen går även att spela i CO-OP och man kan fortsätta ett spel, eller en karriär, själv. Eller om man vill fortsätta sin singleplayer-karriär i CO-OP-läget fungerar det också.

Spelet har alla professionella lag och cyklister. Tröjorna stämmer väl överens med verkligheten och grafiskt är just tröjorna det bästa i spelet. Även fast cyklisterna har ett unikt foto i menyerna blir det annorlunda när man kommer in i ett lopp på allvar. Det finns nämligen endast en karaktärsmodell.

Här kan ni se Sagan, Roglic och Froome. Eller så är det några helt andra.

Det enda som skiljer karaktären åt är klubbdräkten, deras längd och fettmassa. (Längd och tjocklek avgör inte hur bra cyklisterna är. (Inte klubbtröjorna heller.)) Banorna är intetsägande. Visst finns det en hyfsat god variation så det inte känns som man åker genom samma miljö hela tiden. Men efter att ha spelat några timmar börjar jag känna igen vissa fält och byar som vi passerar. Grafiken påminner om Cycling Manager där den kan ursäktas då det spelet är ett simuleringsspel. Le Tour de France är dock ett sportspel där kraven är helt andra.

Spelmekanik är enkel. Det finns två uthållighets-mätare, en blå som visar distans-uthållighet och en röd som visar explosiv uthållighet. Loppen går helt enkelt ut på att balansera sitt lopp utifrån förutsättningarna som ges av de två mätarna. Är det värt att följa med attackerna upp för Alpe d’ Huez eller är det mer värt att hålla sitt eget tempo? När ska jag starta sprinten för att kunna vara först i mål på Champs Eluysse? Om den blå råkar bli tom går cyklisten in i den fruktade väggen och utmaningen blir inte längre att vinna utan att ta sig i mål innan kvastbilen kommer.

Hämtat ur "Allmän organisation av cykelsporten" - Svenska cykelförbundet 2016:1 2016-03-01

Spelaren har kontroll över en karaktär i taget, dock kan man byta karaktär inom laget när som helst under loppets gång. Detta gör att man alltid kan vara där det händer. Spelaren kan också beordra sina lagkamrater att göra vissa uppgifter, exempelvis att skydda en lagkamrat, hålla ett visst tempo eller göra en attack. Att ge ordrar tycker jag är ett intressant koncept som fungerar hyfsat bra. Att byta karaktär är dock något jag inte gillar. Visst kan man alltid vara där det är som mest action, eller ta på sig den mest lämpade rollen för en specifik etapp. Det gör dock att karriärläget där man ska försöka bli den bästa cyklisten endast blir en transportsträcka där det egentligen inte blir relevant att spela sin egenskapade karaktär förrän ett par säsonger in i spelet. Enligt min åsikt borde man göra det mer intressant att endast köra som en cyklist, som ger order till sina lagkamrater som får sköta sig själva.

För att det konceptet ska fungera gäller det dock att det är intressant att köra som en enskild cyklist. Vilket det inte är i detta spel. Jag kan tycka det är roligt att försöka balansera energimätarna uppför ett berg men i alla andra partier av banan är det inte alls roligt. Ett cykellopp är väldigt långt. Det brukar variera mellan 150 och 250 km vilket tar proffsen ca 4-5 h att ta sig igenom. För att det inte ska ta 4-5 timmar att köra ett lopp i Le Tour de France flyger man fram i superfart. Detta gör det så gott som omöjligt att navigera nerför branta serpentinvägar (så länge man inte håller inne “ligg på rygg”-knappen som gör att man följer cyklisten framför) och de actionfyllda delarna på en etapp hinner man knappt reagera på innan de är över. För att snabba upp det ytterligare finns det en möjlighet att snabbspola mellan de olika delarna på etappen vilket gör att jag finner mig snabbspolande i 90 procent av etappen och spelar de sista 10 procenten. Under dessa 10 procent hinner jag knappt reagera eftersom det går så fort i den “normala” hastigheten. Detta lämnar mig med att simulera tävlingarna vilket fungerar sämre och är tråkigare än Cycling Manager, vilket är ett dåligt tecken. När det ändå finns en möjlighet att öka tempot borde det också gå att sänka tempot så man kan få njuta mer av de korta delar som faktiskt är intressanta.

Gurra-gif må vara irrelevant men ack så mycket roligare än spelet

För att detta skulle vara intressant skulle jag vilja se andra spelmoment som gör cykling intressant. Jag tänker exempelvis på hur man ska ligga placerad för att ta så lite vind som möjligt, hur man tar en kurva för att få med sig så mycket fart som möjligt och hur man navigera sig genom klungan. Inget av dessa moment är med i spelet, som är nerdummat till att endast bestå av balansen mellan två uthållighetsmätare.

När jag började spela såg jag en viss potential i spelet. Ett avslappnat, lugnt spel som man kan köra vid sidan när man kollar på en cykeltävling eller en stream här på FZ. Men nu när jag spelat fler timmar än vad jag borde finner jag mig varken lugn eller avslappnad. Nej, jag finner mig irriterad på samtliga spelmoment och försöker optimera mitt spelande för att slippa utstå så mycket av det som möjligt.

Detta är det officiella spelet för cykeltävlingen och det finns gått om licensierade lagdräkter. Men som en cykelfantast vill jag inte bara klä mig i den gula ledartröjan och cykla ut med gulfärgade banderoller i Frankrike. Jag vill erövra världen. Jag vill klä mig i rosa tröjan i Giro d’Itlia. Jag vill vara en del av en klungvurpa där 10-tals cyklister faller till marken endast iklädd en hjälm och tajta velcrokläder. Jag vill ta öl ur händerna på de galna fansen1. Jag vill bli jagad av fans bärande vildsvin2. Jag vill byta cykelmärken, märke på bromsar, bromsklossar, växlar och kablar. Jag vill planera toabesöken under loppen3. Och sätta på mig hjälmar hämtade från en Sci-fi-film. Inget av detta kan jag göra i Le Tour de France. Spelet får mig att göra något jag aldrig trodde jag skulle göra, vilket är att rekommendera Cycling Manager (vilket i sig inte är ett bra spel)

Le Tour de France 2018
1
Dåligt
+
Det är kul att säga Le Tour med överdriven fransk accent
+
Gott om licenser, dvs lagdräkter
+
Spelmekaniken är rolig uppför i bergen
-
Spelmekaniken på alla andra ställen än uppför i bergen
-
Grafiken
-
Brist på spelarmodeller
-
Farten
-
Ett cykelspel kommer inte vara perfekt så länge Vacchi och Adamsson inte är kommentatorer, se de sista två klippen nedan
Det här betyder betygen på FZ

Fotnot
1

2

3

2019-07-17 12:14

Låter ändå som riktigt fina vänner, tråkigt att det verkar vara ännu sämre än Fifa och Nhl, vill minnas att man hade flera olika karaktärsmodeller där redan 2004

2019-07-17 12:53

Sportspel i all ära!

Har en polare som har en "cykelsimulator" hemma som han använder på vinterhalvåret. Kopplar på sin cykel på en ställning och vips så kan han cykla France och Italia året om med folk från hela världen. Vet dock inte vilken simulator han använder.

Samma där. "Spelet" lämnar mycket att önska. Hade varit roligt om dessa simulatorer fick AAA-kvalité med grym grafik, ljud, kommentatorer, folk som springer med me vildsvin.

2019-07-17 13:23
Skrivet av employed:

Sportspel i all ära!

Har en polare som har en "cykelsimulator" hemma som han använder på vinterhalvåret. Kopplar på sin cykel på en ställning och vips så kan han cykla France och Italia året om med folk från hela världen. Vet dock inte vilken simulator han använder.

Samma där. "Spelet" lämnar mycket att önska. Hade varit roligt om dessa simulatorer fick AAA-kvalité med grym grafik, ljud, kommentatorer, folk som springer med me vildsvin.

Gissar på Zwift Är nog den absolut vanligaste

https://zwift.com/

2019-07-17 13:24

Vildsvinet fick mig till att gråta och kasta kaffe runt mig. Får bli en dusch nu :D.

2019-07-17 15:31

Haha, kul recension! Mindre kul spel vad det verkar

2019-07-17 16:50

@belfry <3

Skrivet av Kajlie:

Gissar på Zwift Är nog den absolut vanligaste

https://zwift.com/

Jag har en Tacx, som fungerar som en Zwift, i mitt förråd. Den gör en tråkig träning lite roligare, men som spel är det ingen höjdare. Jag tycker inte om den träningen heller men vet folk som gör det. Ingen av dom spelar andra spel så kanske därför dom kan ha överseende med det, inte tänkt på det innan.

2019-07-19 14:06

"Det är kul att säga Le Tour med överdriven fransk accent."

Det är ändå ett väldigt starkt plus!

2019-07-19 14:37

"jag finner mig irriterad på samtliga spelmoment och försöker optimera mitt spelande för att slippa utstå så mycket av det som möjligt."

Synd att spelet inte är P2W med mikrotransaktioner, så att du kunde betala för att slippa spela helt och hållet.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

"Det är kul att säga Le Tour med överdriven fransk accent."

Det är ändå ett väldigt starkt plus!

Det är kanske därför det fick 1 och inte 0 i betyg

2019-07-22 15:58

Bästa medlemsrecensionen jag läst hittills. Och då av ett spel som jag antagligen inte skulle spelat om du så gav det fem i betyg.
Bra skrivet!

Sida 1 av 1