Fortnite drog 4,6 miljarder förra året - bara på Iphones

Sida 1 av 1
2019-02-12 11:39
Fortnite drog 4,6 miljarder förra året - bara på Iphones

Spöade både Clash Royale och andra mobila stortitlar i snabbhet.

#fortnite, #iphone


2019-02-12 11:45

Galet. Eller, sinnessjukt snarare. Så mycket pengar, sån marknad. Hade varit sjukt intressant med en spåkula nu och se 10 år fram i tiden hur Epic förvaltat denna overkligt feta kassako.

2019-02-12 11:58

Ja de har ju inte förvaltat det in i deras sämsta och funktionsfattiga launcher iaf :). Däremot lär ju toppcheferna vältra sig i sina fina bonusar. Får hoppas lite smulor faller ner mellan mahogny-plankorna och bekostar en bättre launcher.

2019-02-12 13:47
Skrivet av mrpijey:

Ja de har ju inte förvaltat det in i deras sämsta och funktionsfattiga launcher iaf :). Däremot lär ju toppcheferna vältra sig i sina fina bonusar. Får hoppas lite smulor faller ner mellan mahogny-plankorna och bekostar en bättre launcher.

Den har funnits ute i mindre än tre månader, det var ju inte direkt så att Steam fick alla sina features vi har och tar för givet idag vid launch. Det tog ca sex år för Valve att lansera funktionen med cloud saves efter att Steam släppts.
Jag kan hålla med om att Epics motsvarighet idag är en klart undermålig plattform i dagsläget, men folk verkar helt ha glömt bort vilken långsam utveckling Steams plattform haft.

2019-02-12 14:12

@trickeh2k: Vilket betyder att Epics plattform borde ha en jättesnabb utveckling eftersom de bara behöver kopiera och inte komma på nytt.

2019-02-12 14:59

@trickeh2k: Jag köper inte det där argumentet riktigt. Steam har satt en nivå som alla andra utmanare ska vara på för att ens vara aktuella. Det är nuläget som gäller, inte om 6 år.

2019-02-12 15:20
Skrivet av hannes.theorell:

@trickeh2k: Vilket betyder att Epics plattform borde ha en jättesnabb utveckling eftersom de bara behöver kopiera och inte komma på nytt.

Borde kunna ha, ja. Däremot tror jag att de lanserade sin plattform lite för snabbt, innan de hunnit utveckla den ordentligt. Ska de kunna utmana på sikt behöver de givetvis få dit de största och mest använda/efterfrågade funktionerna så snart som möjligt. Sen är det inte bara "kopiera". Att bygga upp en egen plattform och infrastrukturslösning är inget man gör på handvändning.

Skrivet av Jozo:

@trickeh2k: Jag köper inte det där argumentet riktigt. Steam har satt en nivå som alla andra utmanare ska vara på för att ens vara aktuella. Det är nuläget som gäller, inte om 6 år.

Vilket argument är det du inte köper? Jag tror det blir svårt att få Epic som en utmanare om de inte får med saker som t ex cloud saves ganska så snart på sikt då konsumenterna inte kommer att vilja handla spelet hos dem, så jag är ganska övertygad om att vi kommer se en klart snabbare utveckling av deras plattform kontra Steam.

2019-02-12 15:25

@trickeh2k: Jag tänkte förstås att de kopierar idéer och inte koden.
När de redan har idéer levererade av andras svett och pengar så är det ju betydligt enklare än att behöva komma på idéer själv.

2019-02-12 15:25

@trickeh2k: Att man kan lansera något som ligger bakom konkurrenterna när det kommer till features och dylikt. Standarden är Steam, hoppas man få över kunder/användare så måste plattformen vara i nivå med dagens Steam, inte Steam för 3-4 år sedan.

2019-02-12 15:44
Skrivet av hannes.theorell:

@trickeh2k: Jag tänkte förstås att de kopierar idéer och inte koden.
När de redan har idéer levererade av andras svett och pengar så är det ju betydligt enklare än att behöva komma på idéer själv.

Skrivet av Jozo:

@trickeh2k: Att man kan lansera något som ligger bakom konkurrenterna när det kommer till features och dylikt. Standarden är Steam, hoppas man få över kunder/användare så måste plattformen vara i nivå med dagens Steam, inte Steam för 3-4 år sedan.

Svarar båda

Givetvis och som jag sa så behöver de komma med detta ganska så snart för att kunna locka över fler personer till sin plattform. I nuläget är det mest för utvecklarna själva att behålla pengar, men lyckas de inte få flera core features på plats ganska så snart så blir det svårare med användarna. Det stora testet blir ett nytt AAA-spel som många är intresserade av som säljs exklusivt på plattformen.

2019-02-12 15:56
Skrivet av Jozo:

@trickeh2k: Att man kan lansera något som ligger bakom konkurrenterna när det kommer till features och dylikt. Standarden är Steam, hoppas man få över kunder/användare så måste plattformen vara i nivå med dagens Steam, inte Steam för 3-4 år sedan.

Håller med, det är tragiskt. Dom har lagt pengarna på att exklusivitetsavtal hellre än att utveckla features. Kan inte bli sämre för konsumenterna... hoppas bara att folk inser detta.

Att använda en tjänst i hopp om att "det blir nog bättre i framtiden" är som att köpa Early Access spel.

eld
2019-02-12 18:56
Skrivet av Jozo:

@trickeh2k: Att man kan lansera något som ligger bakom konkurrenterna när det kommer till features och dylikt. Standarden är Steam, hoppas man få över kunder/användare så måste plattformen vara i nivå med dagens Steam, inte Steam för 3-4 år sedan.

Om epic ska arbeta sig upp till Steams features på ett halvår, varför gjorde då inte steam det under sina ~15 år.

Det finns bara ett sätt att tävla mot steam, och folk kommer inte gilla det.

2019-02-12 19:01

@eld: För att det tar hujedamig mycket tid att gå från intet, via idé, till en färdig produkt. Särskilt när man har miljonas människor som är inloggade 24/7 året om. Då krävs det rätt mycket finkänslighet i uppdateringarna för att inte störa alla dessa människor som vill spela.

Epic har den lyxiga tillvaron att idéerna redan är realiserade hos konkurrenten. De behöver "bara" implementera färdiga idéer i sin egen plattform.

eld
2019-02-12 19:13
Skrivet av hannes.theorell:

@eld: För att det tar hujedamig mycket tid att gå från intet, via idé, till en färdig produkt. Särskilt när man har miljonas människor som är inloggade 24/7 året om. Då krävs det rätt mycket finkänslighet i uppdateringarna för att inte störa alla dessa människor som vill spela.

Epic har den lyxiga tillvaron att idéerna redan är realiserade hos konkurrenten. De behöver "bara" implementera färdiga idéer i sin egen plattform.

Epic har nästan lika många MAU som valve har, så varför måste valve vara försiktiga men epic kan röja fram sina updates?
Om folk vill att epic ska ha 15 år av updates i år så borde även steam kunna gå igenom 15 år av updates i år.

2019-02-12 19:28

@eld: För att Steam hade förmånen att etablera sig utan någon direkt konkurrens. Även om det tar oerhört lång tid att komma på bra idéer så är det en lyx att inte behöva oroa sig över vad andra gör på marknaden.
Epic måste bröta sig in på marknaden och om de inte har en plattform som verkligen kan konkurrera så blir det riktigt svårt att hålla kvar spelare. De vill ju inte att spelarna har flera plattformar att gå till, de vill ju ha spelarna för sig själv.

Det är ju därför de köper tidsexklusivitet från utgivare.

2019-02-12 19:52

Jag måste dock säga, att visst att det tar tid att komma på bra ideer, fast när det kommer till steam friends och deras chat så är den FORTFARANDE sämre än ICQ, man har alltså lagt pengar på att gå tillbaka i utveckling.

2019-02-12 20:08

@Hipshot: Nu har inte jag upplevt några som helst krångel med Steams chatt och det är ju inte en dedikerad chatt som ICQ.
Men visst, Valve har inte varit ett under av effektivitet.

Sida 1 av 1