Kortare Radeon HD 4850

nj
Medlem
Kortare Radeon HD 4850

Alla har ju inte plats för de långa grafikkorten som släpps idag. Som tur är så finns det ju tillverkare som släpper en modell med en specialdesignad PCB som är lite kortare än referensdesignen.
Gigabyte hade sina Geforce 8800GT samt 9600GT-kort som var några cm kortare än övriga modeller, nu för Radeon HD 4850 så finns Sapphires HD 4850 512MB Dual Slot.
Kortet är 8" långt (referensdesignen för HD 4850 har 9.5" långa kort) så det är nästan 4cm som skiljer dem åt (3.81cm för att vara exakt).
FiringSquad har en recension av kortet, och de har en fin jämförelsebild mot ett fullstort HD 4850 att se här.

Fick själv hem mitt exemplar av det här kortet idag, och jag är riktigt imponerad.
Sapphire har inte bara kortat kortet, de har en bättre kylare på det och kortet känns oerhört gediget när man håller i det.
Fläkten kan kontrolleras med hjälp av RivaTuner (jag beskrev procedure här) och i Windows så låter jag fläkten köra i minsta möjliga som gick att ställa in i RivaTuner vilket var 25%, temperaturen pendlar då mellan 50-52 grader, som mest har det legat i 72 grader vid loopande av Crysis-demots GPU benchmark.

Bara för lite skojs skull så körde jag lite prestandatester för att se skillnaden mot mitt Gainward Geforce 7900GS 256MB Golden Sample, 3DMark06, Crysis SP Demo, Stalker: SoC samt Supreme Commander fick bli vad jag testade i.
Crysis så körde jag GPU-testet med alla inställningarna satta till medium respektive high (ingen AA/AF), Stalker så använde jag mig av buildings_timdemo som jag hittade här samt SupCom var med /perf.

Datorn i övrigt är en E2160@3GHz, 2GB DDR2 800MHz, Abit IP35-E samt min tokgamla 19" TFT som tyvärr begränsar till 1280x1024 som bäst.

http://www.fz.se/medlem/bilder/_imgu.php?m=0&i=8257

Misstänker att resultaten med Radeon-kortet inte är helt optimala eftersom jag har en ~9 månader gammal Windows-installation som fått uppleva ett antal drivrutinsbyten med mitt gamla Geforce-kort, ominstallation av Windows kommer dock nästa vecka när jag får hem mer minne och en ny DVDRW med SATA-gränssnitt så jag slipper den extremt låga hastigheten jag får med min gamla NEC-brännare via PATA pga tredjepartskontrollern på moderkortet.

Medlem

Jo, 4850 är ett toppenkort Frestas av att köpa ett till själv och köra Crossfire men bara en sak som får mig att tveka. Har nämligen ett MSI P35 mobo med en PCIe x16 och en PCIe x4 (?) och är rädd för att för mycket prestanda kommer gå förlorad, vad tror du?

Men i alla fall, nu får du väl ta och uppdatera din profil också


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar