DVI och VGA ingen skillnad? Hjälp! :S

Medlem
DVI och VGA ingen skillnad? Hjälp! :S

Har just köpt den 22" skärm med DVI utgång till skillnad från min förra, som bara hade VGA. Men jag märker ingen som helst skillnad. Vad jag hört så ska DVI vara i klass med HD, och det ska vara stor skillnad. Det verkar som om DVI är inställt, men är det något jag missat?

Använder Geforce 8600GT

Hjälp, snälla.

Medlem
Skrivet av Shisuke:

Har just köpt den 22" skärm med DVI utgång till skillnad från min förra, som bara hade VGA. Men jag märker ingen som helst skillnad. Vad jag hört så ska DVI vara i klass med HD, och det ska vara stor skillnad. Det verkar som om DVI är inställt, men är det något jag missat?

Använder Geforce 8600GT

Hjälp, snälla.

Har aldrig hört att DVI skulle vara som HD.

Medlem

DVI är bara ett nytt gränssnitt, det nya med det är att det stödjer högre upplösningar, på lägre upplösningar är skillnaden minimal om ens någon.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Den största skillnaden e väl att DVI är digital och VGA är analog?
Har svårt att tänka mig att det inverkar synligt på bildkvalitén.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

nj
Medlem
Skrivet av Zymac:

Den största skillnaden e väl att DVI är digital och VGA är analog?
Har svårt att tänka mig att det inverkar synligt på bildkvalitén.

Iaf för några år sedan så kunde det göra skillnad eftersom signalen fick konverteras dubbelt upp med en VGA-kabeln (från digital signal i grafikkortet till analog tillbaka till digital för TFT-skärmen) vilket kunde ställa till med bildfel (har för mig att det bla kunde orsaka att bilder skickades i "fel" ordning till skärmen och liknande).

Däremot så har väl tekniken förfinats såpass numera så det är rätt minimal skillnad så länge som man har vettig kabel och skärm tex.

1
Skriv svar