Sover ni mer än 7 timmar?

Sida 2 av 2
2017-10-15 12:36

Är 28 år, vi sover ca 7.5 - 8h per natt, är segt att gå upp på morgonen men är pigg på dagen, kan få någon dipp mitt på dagen, om jag är ledig är det skönt med en powernap på soffan på 20 minuter ibland.

2017-10-15 14:10

Är 47 och sover sällan mer än 6h kvällar före jobbdagar, även fast jag vet att det är för lite egentligen. Blir ofta att jag lägger mig efter midnatt trots att jag måste gå upp senast ca 06:00. Känner att jag inte hinner med vad jag vill få gjort annars. Har dock sällan problem med att somna - brukar slockna rätt kvickt då jag lagt mig. Försöker ta igen lite mer sömn på helgerna istället. Konstigt nog känner jag mig oftast inte speciellt trött ändå - har antagligen vant mig vid det.
Det där med kopplingen mellan mängden sömn och Parkinsons hade jag aldrig hört talas om innan.

2017-10-15 14:44

@Sipmo:

Sova är livet

2017-10-15 17:49

Sover väl i 6-7 timmar vanligtvis, fast skulle aldrig klara av och somna utan sömntabletter.

igår 01:19

40 år ung och sover 5-7 timmar per dygn beroende på vilket skift jag kör på jobbet. Minst sömn sker på dagtidsskiftet och mest efter nattskift.

igår 06:46

37 och jobbar hemifrån / driver eget. kl är nu 06:45 och här sitter jag och skulle precis gå och lägga mig. jävla skit att det ska vara så svårt när man inte har några fasta tider man MÅSTE hålla. så jävla less på att vakna runt kl 13 varje dag. sover väl hur som helst runt 6h i snitt.

Det brukar bli 5.5-6 timmar när jag jobbar, lite för lite! Men får jag sovit runt 7 timmar brukar jag känna mig bra utvilad, jag kan inte sova mer än 7 timmar, vaknar alltid tidigt ändå. Fast jag har inget emot det, skönt att komma upp i tid och ha hela dagen framför sig.

Ungefär samma.

Men du kan inte få Parkinsons p.g.a. att du sover vare sig för länge eller för lite...
2017 och folk har sådana medeltida uppfattningar, det är skrämmande!

http://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/parkinsons-sju...

Sida 2 av 2