Bilen startar inte: Klick, Klick, Bzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Bilen startar inte: Klick, Klick, Bzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Hejsan!

Jag har en Mercedes slk 200 från 2000 som har bestämt sig för att det är en dum idé att starta. Vid omvridning av nyckel hörs två (snabbt efter varandra): "klick,klick" följt av ett bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz (högfrekvent). Mina bil-kunskaper är under all kritik men har gjort mitt bästa för att läsa på och känner att jag har fastnat.

Klickandet har jag förstått har att göra med startmotorn, men tycket inte ljudbeskrivningen passar perfekt in på typiska "startmotorproblem". Batteriet är nyligen bytt och ligger på typ 12,6 så det känns fungerande. Det högfrekventa bzzzande ljudet som är det sista som låter innan bilen, ja inte startar, fortsätter så länge man vrider om nyckeln och härstammar från "modulen" som är markerad på bilden (A). Jag kan inte riktigt avgöra vad det är dock, det verkar som att den är kopplad till punkt B (oklart) och C (själva motorn).

Uppskattar alla tips och idéer.

Vänligen

Samuel

Medlem

Klickande brukar ju vara att batteriet inte kan ge tillräckligt med ström för att dra runt startmotorn. Har du testat med startkablar från annan bil?

Releasehästryttare

Vad är det för batteri?

Står det biltema eller liknande lågvatten märke så där har du problemet, köp ett kvalitets batteri snåla inte det lönar sig aldrig.

Medlem

Bredvid punkt "A" ser det ut som att det är en tändmodul, den kan krångla. Förutom det så klickar det i solenoiden om kontakterna blivit brända. Ta bilen till en bilelektriker för felsökning om du har möjlighet.

Kan också vara batteriet, även om spänningen ser bra ut kan det vara tomt på kraft. Se över laddningen när du ändå är under huven och kollar.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Och kollat att kablarna på batteripolerna sitter ordentligt


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

låter helt klart som en gremlins har bosatt sig under motorn,

Medlem

klick klick och surr brukar vara för lite ström i batteriet eller dålig kontakt

1
Skriv svar