Anita Sarkeesian attackerar Sargon of Akkad

Medlem

@Sipmo: De flesta killar tycker säkert den är jättesexig. Och jag har inget problem med deras uppfattning, de flesta killar gillar bevisligen stora rumpor. Vad jag däremot har problem med är att hennes rumpa inte är det minsta trovärdig för att sitta på en intergalaktisk prisjägare. Hade hon varit en Playboy bunny hade rumpan varit trovärdig i sammanhanget. Men när en prisjägare gestaltas som en playboy bunny i kroppen (framför allt rumpan och brösten då) så sker det enbart pga att manliga designers bara måste sexualisera alla tjejer de skapar - oavsett sammanhang.

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@Sipmo: De flesta killar tycker säkert den är jättesexig. Och jag har inget problem med deras uppfattning, de flesta killar gillar bevisligen stora rumpor. Vad jag däremot har problem med är att hennes rumpa inte är det minsta trovärdig för att sitta på en intergalaktisk prisjägare. Hade hon varit en Playboy bunny hade rumpan varit trovärdig i sammanhanget. Men när en prisjägare gestaltas som en playboy bunny i kroppen (framför allt rumpan och brösten då) så sker det enbart pga att manliga designers bara måste sexualisera alla tjejer de skapar - oavsett sammanhang.

Oavsett om det är en man eller kvinna som skapar karaktärerna kommer dom göras så attraktiva som möjligt. Så det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna som skapar karaktärerna, resultatet är detsamma.

Det du inte verkar förstå är att det är inte sexism att sexualisera karaktärerna men det du håller på med att förvänta dig att manliga karaktärer ska vara attraktiva för det är normalt och att det alltid är män som sexualiserar kvinnliga karaktärer är inget annat än ren sexism.

Det du gör är sexism.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@marcus8958: Nej, där har du fel. Alla karaktärer skapas inte alltid för att göras så attraktiva som möjligt. Så var det kanske förr då sexismen var ännu värre, men idag är trovärdigheten minst lika viktig för att fungera med storyn som fått en allt större och mer betydande roll i spel.

Har redan sagt att jag inte ser sexualisering som sexism, vänligen läs det jag skriver åtminstone.

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@marcus8958: Nej, där har du fel. Alla karaktärer skapas inte alltid för att göras så attraktiva som möjligt. Så var det kanske förr då sexismen var ännu värre, men idag är trovärdigheten minst lika viktig för att fungera med storyn som fått en allt större och mer betydande roll i spel.

Har redan sagt att jag inte ser sexualisering som sexism, vänligen läs det jag skriver åtminstone.

Läs det du själv skriver: "så sker det enbart pga att manliga designers bara måste sexualisera alla tjejer de skapar".

Tydligare exempel på sexism finns nog inte. Du valde att se ner på männen när kvinnliga designers gör exakt samma sak och i Bayonettas fall många gånger mer sexualiserad än majoriteten av alla manliga designers.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@marcus8958: Du vet att hon som designade Bayonetta fick strikta order om hur karaktären skulle se ut av regissören Kamiya, va? Designern fick visserligen en viss kreativ frihet, men grunden var redan utmejslad av Kamiya. Och han har öppet sagt att Bayonetta är "hans typ av kvinna". Med andra ord har hon skapats som ett sexobjekt.

Jamen hur förklarar du annars Samus design då? Varför avsaknaden av muskler? Varför är rumpan och brösten så stora? Förstår du inte ens hur jag menar?

Medlem

Precis som kvinnor inte kan eller vill rita lättklädda tjejer...

Sayori (さより) is a chinese illustrator living in Japan.

She owns a circle named NEKO WORKs and designed the characters by herself. She also leads the drafting, artwork and release of the famed Nekopara series.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Du kan alltid körsbärsplocka undantag. Sedan har inte mangafigurer särskilt realistisk framtoning.

Medlem

@MiniSara: och det har datorspel med 3D-figurer?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Jämför Samus med en mangafigur så ser du stor skillnad. Samus är menad att se ut som en riktig människa, mangafigurer är betydligt abstraktare än så.

Medlem

@MiniSara: Nej, Samus är menad att vara en fantasi-figur, precis som jultomten, batman eller jokern.

Jag lovar dej, det är svårt för ordinarie pojkar/män att få batmans längd och breda axlar, men vi gnäller inte på att han inte borde ha så breda axlar och vara så lång.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: I sådana fall har hon väldigt mänskliga drag för att vara en fantasifigur. Hennes proportioner är också väldigt realistiska för att vara en fantasifigur.

Känns som att du gömmer dig bakom detta begrepp istället för att bemöta mina argument om hennes otrovärdiga och sexistiskt designade kropp.

Medlem

@MiniSara: Den enda som ställer krav på att hon ska vara "trovärdig" är feminister. Samus, liksom He-man är fantasi-figurer. De ska slåss i fantasi-världar och bekämpa ondskan. Det är fantasi, inte "trovärdig" verklighet.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Fast nu glömmer du att göra skillnad på otrovärdig och överdriven. He-Mans kropp är överdriven, men den är trovärdig eftersom han är universums starkaste man. Om man vi istället hade ritat He-Man med en otrovärdig kropp hade han sett ut som en slim och smal yaoi-fantasi - trots att hans karaktär ska vara superstark.

Medlem
Skrivet av MiniSara:

Istället för att då förses med en trovärdig kropp har hon väldigt stora bröst, getingmidja och jättestor rumpa. Så ser inte en vältränad kropp ut


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@Sipmo: Fast nu glömmer du att göra skillnad på otrovärdig och överdriven. He-Mans kropp är överdriven, men den är trovärdig eftersom han är universums starkaste man. Om man vi istället hade ritat He-Man med en otrovärdig kropp hade han sett ut som en slim och smal yaoi-fantasi - trots att hans karaktär ska vara superstark.

Det är skillnad i betydelse av begreppen överdriven och otrovärdig, men i sammanhanget "drömmar / fantasi" spelar det ingen större roll. I fantasin kan en 5 åring rädda världen.

He-man kommer sällan porträtteras som i en yaoi-fantasi, för hans varumärke är hans stora muskler.

Om du vill ha ett uns av trovärdighet så går Samus faktiskt klädd i en rustning som vänder på fysikens lagar, hon blir superstark i rustningen... så det spelar ingen roll om hon själv har lite muskler eller ej. Det är hennes utrustning som står för jobbet.

He-man har trots sina stora muskler den mesta av sin styrka hämtad ur sitt magiska svärd.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@marcus8958: Vad vill du visa med videon? Att Samus skulle ha implantat i rumpa och bröst?

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@marcus8958: Vad vill du visa med videon? Att Samus skulle ha implantat i rumpa och bröst?

Och har hon implantat i bröst och rumpa dör hela din argumentation om trovärdig kropp.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@Sipmo: Jag förstår din poäng. Fantasikaraktärer kan se ut hur som helst. Men det är inte det som är min poäng. Min poäng är att Samus är skapad för att vara en fysiskt stark kvinna, men pga sexism har hon timglasform som är typisk för kurviga tjejer.

He-Man är skapad för att vara universums starkaste man, och han har kroppen att göra den karaktäriseringen trovärdig.

Ja, i sin power suit blir Samus megastark. Men! I Zero Mission springer hon omkring i sin Zero Suit och beter sig som värsta atleten. Ändå ser hennes kropp allt annat än atletisk ut. Varför? Jo, därför att atletiska kvinnor med muskler inte anses vara sexiga, och såklart måste ju Samus vara sexig.. vem bryr sig om kroppen är trovärdig eller inte? Bara alla killar får titta på en sexig kropp medan de spelar.

@marcus Vad menar du?

Medlem
Skrivet av MiniSara:

Samus är skapad för att vara en fysiskt stark kvinna, men pga sexism har hon timglasform som är typisk för kurviga tjejer.

På vilket sätt är det sexism?

Skrivet av MiniSara:

@marcus Vad menar du?

Du skrev att kvinnor inte kan vara tränade och ha stora bröst och rumpa. Videon visar att det inte alls är omöjligt. Kvinnor kan forma sina kroppar precis som dom vill genom träning och operationer.
Därför dör din argumentation att det inte är trovärdigt att Samus är tränad och både har stor byst och rumpa.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@marcus8958: Det har jag redan förklarat. Det är sexism därför att hon är skapad för att se sexig ut, snarare än att se trovärdig ut. Observera nu att karaktärer kan se både trovärdiga och sexiga ut på samma gång, till exempel tjejerna i DoA X3 eller sexpacken till hunkar i diverse fightingspel. It goes both ways.

Men när en karaktär som ska vara stark, vilket även Zero Suit Samus ska vara, får en kurvig kropp utan muskler så beror det bara på att tillverkarna vill göra henne sexig. De struntar alltså i trovärdigheten, bara hon ser sexig ut. Manliga karaktärer behandlas inte så.

Den där videon visar en kvinna med implantat, åtminstone i brösten. Om Samus hade varit deffad hade hon haft mycket mindre bröst. Eftersom hon har så stora bröst vet vi att hon har hög andel kroppsfett - det är så kvinnokroppen fungerar. Börjar man träna riktigt hårt för att bygga muskler så höjs testosteronnivån, mängden kroppsfett sjunker och både rumpan och brösten blir mindre. Sedan kan visserligen rumpan bli större av muskler, men inte så där stor.

Samus har en typisk timglasform med supergener där allt fett bara sätter sig på brösten och rumpan. Dvs den manliga bilden av idealkvinnan. Ledsen att göra dig besviken, men Samus stora rumpa är definitivt inte stor pga hård träning.

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@Sipmo: Jag förstår din poäng. Fantasikaraktärer kan se ut hur som helst. Men det är inte det som är min poäng. Min poäng är att Samus är skapad för att vara en fysiskt stark kvinna, men pga sexism har hon timglasform som är typisk för kurviga tjejer.

Hon får ju styrkan ifrån sin utrustning...
Vem är det som påstått att Samus är skapat för att vara en fysiskt stark kvinna?
Är det Anita Sarkeesian som påstått det i hennes märkliga videoserier (som debunkats 100-tals gånger för att vara inkorrekta, påhittade och cherrypickade)...

Eller är det en av spelproducenterna som påstått att hon är skapad för att vara en fysiskt stark kvinna?

Metroid = Satoru Okada
Return of Samus = Hiroji Kiyotake, Hiroyuki Kimura
Super Metroid = Yoshio Sakamoto
Metroid prime = Mark Pacini
Metroid hunters = Masamichi Abe
Metroid Fusion / Zero mission = Yoshio Sakamoto
Other M = Yoshio Sakamoto, Yosuke Hayashi, Takehiko Hosokawa
Metroid: Zero Mission = Hiroji Kiyotake

Ge mig källan till citatet: "hon är skapad för att va en fysiskt stark kvinna".
Helst ifrån en person som inte tolkat vad hon ska vara skapad för,
utan ifrån en person som verkligen ansvarade för att designa Samus.

Om det är någon fråga som exempelvis om alverna i Tolkiens saga var vegetarianer eller inte, så brukar jag leta efter källor som hänvisar vad Tolkien själv skrivit, för det är han som skapat Tolkiens saga. Jag brukar inte bry mig så mycket om vad någon annan vill tro om alvernas kostvanor.

Skrivet av MiniSara:

He-Man är skapad för att vara universums starkaste man, och han har kroppen att göra den karaktäriseringen trovärdig.

Japp, den karaktäriserningen duger väl...
Miltals bättre än Cloud i FF7, men å andra sidan har Cloud träning samt Materia som gör honom stark trots sina spagetti-armar. Sen kanske Clouds svärd väger 2 kilo, vem vet.

Skrivet av MiniSara:

Ja, i sin power suit blir Samus megastark. Men! I Zero Mission springer hon omkring i sin Zero Suit och beter sig som värsta atleten.

Och detta min vän... kallas fantasi. Som jag sagt tidigare, en femåring kan rädda världen, åtminstone i fantasin.

Har du aldrig stört dig på att Mario helt saknar trovärdighet när han något magiskt svärd, power-suit eller liknande kan hoppa 3-4 meter högt? Det är inte heller "trovärdigt" att blommor skulle skjuta eld eller att någon sköldpadda skulle kidnappa någon random prinsessa som finns i ett slott... Ett slott som helt saknar kung eller drottning.

Skrivet av MiniSara:

Ändå ser hennes kropp allt annat än atletisk ut. Varför? Jo, därför att atletiska kvinnor med muskler inte anses vara sexiga, och såklart måste ju Samus vara sexig.. vem bryr sig om kroppen är trovärdig eller inte? Bara alla killar får titta på en sexig kropp medan de spelar.

Mario ser inte heller vidare atletiskt ut, han har korta ben och ölmage.

Samus har alltid varit en pojkdröm... men inte för att hon är en kvinna utan för att det handlar om en häftig hjälte som utforskar rymdens alla hörn. Tyngdpunkten ligger på att utforska, lösa mysterier/pussel och hitta vapen, snarare än att det råkade vara en kvinna bakom rymddräkten. Det var mer ett eftertänk, en bonus, något man kom på kunde finnas i ending credits... en plottwist. "-Jo, förresten, hon är tjej vet ni va?". "-Vaaaa!?"

Sen spann de vidare på denna mystiska och vackra hjälte som utforskar rymden.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Är man en prisjägare måste man ha fysik. Och om jag inte minns fel står det även i den officiella mangan att Samus har "övermänsklig fysik". Varför syns inte detta på hennes kropp?

Mario porträtteras inte som en realistisk människa. Han har helt fel proportioner (jättestort huvud) och enorm, typiskt tecknad näsa som är helt rund istället för att se realistisk ut. Samus däremot porträtteras som en verklig människa. Så de två kan inte jämföras.

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@marcus8958: Det har jag redan förklarat. Det är sexism därför att hon är skapad för att se sexig ut, snarare än att se trovärdig ut. Observera nu att karaktärer kan se både trovärdiga och sexiga ut på samma gång, till exempel tjejerna i DoA X3 eller sexpacken till hunkar i diverse fightingspel. It goes both ways.

Men när en karaktär som ska vara stark, vilket även Zero Suit Samus ska vara, får en kurvig kropp utan muskler så beror det bara på att tillverkarna vill göra henne sexig. De struntar alltså i trovärdigheten, bara hon ser sexig ut. Manliga karaktärer behandlas inte så.

Den där videon visar en kvinna med implantat, åtminstone i brösten. Om Samus hade varit deffad hade hon haft mycket mindre bröst. Eftersom hon har så stora bröst vet vi att hon har hög andel kroppsfett - det är så kvinnokroppen fungerar. Börjar man träna riktigt hårt för att bygga muskler så höjs testosteronnivån, mängden kroppsfett sjunker och både rumpan och brösten blir mindre. Sedan kan visserligen rumpan bli större av muskler, men inte så där stor.

Samus har en typisk timglasform med supergener där allt fett bara sätter sig på brösten och rumpan. Dvs den manliga bilden av idealkvinnan. Ledsen att göra dig besviken, men Samus stora rumpa är definitivt inte stor pga hård träning.

Som jag skrev tidigare om Samus har bröst och rumpimplantat så passar det in perfekt på hennes karaktär och då blir det trovärdigt. Då är det helt plötsligt inte sexism om man går efter din definition på sexism och därför dör hela din argumentation.

Problemet är att spel inte ska vara trovärdiga och karaktärerna i spel är inte trovärdiga. Det är upp till spelarna och spelutvecklarnas fantasi att välja fritt hur dom vill forma sina karaktärer.

Jag tror inte du vet vad ordet sexism betyder. Verkar som om du tycker det är sexism så fort en kvinna är sexig men inte passar in i din verklighet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@Sipmo: Är man en prisjägare måste man ha fysik. Och om jag inte minns fel står det även i den officiella mangan att Samus har "övermänsklig fysik". Varför syns inte detta på hennes kropp?

Mario porträtteras inte som en realistisk människa. Han har helt fel proportioner (jättestort huvud) och enorm, typiskt tecknad näsa som är helt rund istället för att se realistisk ut. Samus däremot porträtteras som en verklig människa. Så de två kan inte jämföras.

Det är väl en tolkningsfråga, upp till var och en att bestämma vad det innebär?
Det är dessutom en tolkningfråga om hur något torde vara i en fantasivärld och om en fantasifigur?

För mig känns det inte som det spelar någon roll ifall hon har "trovärdig" fysik eller inte... det kunde lika gärna vara en 5 årig pojke som sprang runt. Poängen är äventyret, utforska rymden... Samus är ju bara en fantasi-gubbe som råkade vara en tjej... det är inte vidare centralt för spelet - att hon är tjej eller pojke.

Om de kan få fler spel sålda ifrån att den mystiska kvinnan inom rymddräkten dessutom är som hämtad ur en postordertidning för damkläder, klädd i tajta trikåer... Inga problem för mig, det är väl fint att titta på?

Hursomhelst. Det spelar ingen roll ifall det är trovärdigt eller inte. Metroid är inget realistiskt spel, det är ett fantasi-spel.
Det är äventyret som är det viktiga, inte hur spelgubben ser ut.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@marcus8958: Det spelar ingen roll om det är fett eller implantat som gör hennes rumpa så stor, det är fortfarande inte trovärdigt.

Här har du noteringar från han som ritade henne i Zero Mission. Lägg märke till kommentaren bredvid hennes rumpa, plus att rumpan i det färdiga spelet bokstavligt talat är dubbelt så stor som den i skissen. I skissen har hon faktiskt en väldigt trovärdig kropp, och är inte direkt osexig heller, eller?

Men denna bild visar hur de tänker. Ska de skapa en karaktär som spelaren kan identifiera sig med, eftersom karaktären faktiskt porträtteras som en människa? Eller ska de bara skapa ett sexobjekt? Notisen på bilden talar sitt tydliga språk, de vill bara forma Samus rumpa efter sina egna, sexuella preferenser. Vem bryr sig om att den är alldeles för stor? Detta bottnar i en syn på kvinnan som sexobjekt som bara finns för att behaga mannen.

Du skriver vidare att spel inte ska vara trovärdiga, men hur blir det då med inlevelsen? Hur kan du leva dig in i Samus roll när det första som visas av henne i Zero Mission är en närbild på hennes knallröda, målade läppar? I sammanhanget att hon kraschat sitt skepp efter att ha blivit jagad av pirater. Det är då sexualiseringen blir löjlig, det är då det blir tydligt vilken kvinnosyn spelskaparna har, och det är då sexismen uppstår.

Medlem

@MiniSara: Visar hur de tänker?
Artisten gillar fina rumpor på fantasi-figurer - det är väl inget fel att drömma och rita fantasi-figurer?
Måste allt man fantiserar och drömmer om vara realistiskt - det förstör väl själva poängen med fantasi?

Du får gärna göra ett spel där realism är i fokus... i Metroid skulle det vara lite konstigt med "plötsligt realism".
Flygsimulatorer är betydligt trökigare att lira än arcade-aktiga flygspel som exempelvis Battlefield 1942.

Inlevelsen är grym i Metroid - för karaktären är inte det viktiga.
Det är jag som är den där pixelgubben som springer runt, hoppar och skjuter medan jag dodgar skott ifrån fula aliens.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Fast nu är du ju bara fånig. En femåring kan se att Mario inte har mänskliga proportioner, men att Samus har det.

OK, så du bryr dig inte om karaktären du spelar som? Vågar nog påstå att du är i minoritet i så fall. För mig förstörs inlevelsen när jag tänker mig att jag är en tuff och fysiskt stark karaktär, och får jag make up och en jätterumpa i ansiktet.

Metroid må vara väldigt orealistiskt, men Samus - återigen - porträtteras som en människa. Herregud, nu orkar jag inte repetera mer snart..

Medlem
Skrivet av MiniSara:

Du skriver vidare att spel inte ska vara trovärdiga, men hur blir det då med inlevelsen? Hur kan du leva dig in i Samus roll när det första som visas av henne i Zero Mission är en närbild på hennes knallröda, målade läppar? I sammanhanget att hon kraschat sitt skepp efter att ha blivit jagad av pirater. Det är då sexualiseringen blir löjlig, det är då det blir tydligt vilken kvinnosyn spelskaparna har, och det är då sexismen uppstår.

Jag har bara spelat första spelet och då trodde jag det var en pojke. Inga problem alls med att sätta mig in i spelet då spelet är jävligt bra.

Har inga problem alls med att spela spel med översexualiserade kvinnor i huvudrollen. Bayonetta är ett bra exempel på jävligt bra spel med en översexualiserad kvinna som tar till det extrema. Storyn är unik och karaktären passar in perfekt. Hade man bytt ut den sexiga häxan mot en halvrutten moster Helga hade storyn i spelet fallit sönder totalt.

Vad är det för fel på spelskaparnas kvinnosyn? Är det inte tillåtet att tycka om sexiga kvinnor?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av MiniSara:

@Sipmo: Fast nu är du ju bara fånig. En femåring kan se att Mario inte har mänskliga proportioner, men att Samus har det.

OK, så du bryr dig inte om karaktären du spelar som? Vågar nog påstå att du är i minoritet i så fall. För mig förstörs inlevelsen när jag tänker mig att jag är en tuff och fysiskt stark karaktär, och får jag make up och en jätterumpa i ansiktet.

Metroid må vara väldigt orealistiskt, men Samus - återigen - porträtteras som en människa. Herregud, nu orkar jag inte repetera mer snart..

Det är ju du som inte ser Samus som den fantasi-figur hon är.

Det viktiga är att rädda universum - du är hjälten.. sen om karaktären i sig har makeup och ser ut som en bikini-modell struntar jag i. Uppdraget, utmaningen och hotet är detsamma... jag vet att jag spelar som en pixelgubbe i fantasyvärld - till skillnad ifrån "en majoritet" i så fall.

Må jag se ut som Jultomten, jag har fortfarande ett universum att rädda.

Spelet blir inte mindre utmanande och roligt bara för att gubben är en fantasi-gubbe.
Har du klarat något metroid-spel utan att dö?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

phi
Medlem
Skrivet av MiniSara:

Du skriver vidare att spel inte ska vara trovärdiga, men hur blir det då med inlevelsen? Hur kan du leva dig in i Samus roll när det första som visas av henne i Zero Mission är en närbild på hennes knallröda, målade läppar? I sammanhanget att hon kraschat sitt skepp efter att ha blivit jagad av pirater. Det är då sexualiseringen blir löjlig, det är då det blir tydligt vilken kvinnosyn spelskaparna har, och det är då sexismen uppstår.

Men Geralt kan springa runt hos barberare och trimma skägget och fixa ny frisyr stup i kvarten? Jag menar, vilken fadersgestalt har tid att tänka på sånt när ens styvdotter är på vift?

"Jag har precis fått en ny ledtråd om vart Ciri kan ha tagit vägen! Men shit asså hur fan ser jag ut egentligen? Jag måste bara svänga förbi här runt hörnet och trimma skägget en snabbis. Ciri kan säkert vänta tio minuter! Jag hinner säkert färga min rustning också när jag ändå i farten!"

Overkligt! Löjligt! Sexism!

Den här diskussionen blir bara fånigare för varje kommentar.

Skriv svar