Vad är skrämmande?

Medlem
Vad är skrämmande?

Efter att idag avslutat #Shadow of the Colossus (och mina åsikter kvarstår, fantastiskt spel) och blivit klar med #Sam & Max Episode 6: Bright Side of the Moon (kommer nog skriva mer om säsongen senare) så kändes det som att jag borde spela igenom Penumbra techdemot eftersom det låg där på hårddisken och jag aldrig riktigt vågade spela igenom det då det släpptes. Nu kändes det som att det var dags. Och vad kan jag säga, jag tror jag inte varit så här rädd på länge. Jag tycker att Penumbra var mer skrämmande än FEAR och Doom 3, jag har funderat lite på varför. Varför lyckas Penumbra så bra som det gör?

I min åsikt så finns det en sak som inger enormt mycket skräck i ett spel och det är att du har ingenting att försvara dig med. På denna punkt lyckas och misslyckas Penumbra, då det lätt att bara springa ifrån fienden i spelet och spelaren har tillgång till ett vapen, TNT även om den är svår att använda som vapen. För när en spelare ges makt att kunna ta ner sin fiende så försvinner rädslan, du vet ju att du kan vinna. Men med en blandning av grafik, ljud och musik så lyckas de riktigt bra ändå, speciellt när det gäller att utnyttja sin omgivning för att kunna lyckas ta ner monstret.

Däremot något som lätt förstör känslan i ett spel är när spelaren har en livsmängd så att en spelare kan dö. Jag tycker att det tar bort från inlevelsen för då när han/hon börjar om och så vet personen vet exakt vad som kommer hända. Då kanske det går att använda sig av slumpmässigt placerade fiender, men det skulle nog ge problem till spelets design. Nu efter mina funderingar har jag inte hittat någon lösning, för hur ska man hålla spelaren rädd för sitt liv och känna att det finns en fara men ändå låta honom/henne kunna överleva?

#blogg

1
Skriv svar