Tom Clancy's The Division

Medlem

Skulle vara intressant att läsa igen om vad Massive sa om detta spel för ett par år sedan, förstår att mycket händer under utvecklingens gång, men tycker ändock att det är lite konstigt att många går in i samma "grindträsk" med oinspirerande uppdrag, de kan ju omöjligtvis vara omedvetna om dessa. Antar att det handlar om antingen tidspress i projektet, eller helt enkelt ett medvetet val för att det är ett väldigt grindvänligt typ av spel, just när du måste jaga loot. Eller är det helt enkelt en konspiration bland alla världens level- och uppdragsdesigners?

Upplevelsen för Calle, Emil och resten av oss som har spelat i många år lär ju skilja sig enormt för spelare som spelar ett spel av denna typ för första gången. Avundas dem, då jag själv vet hur roligt det var med cover-baserat spel (Gears of War) och loot-baserat spel (Borderlands) första gången man spelade.

Medlem

Håller med recensenten. Otroligt repetetivt men väldigt snyggt. Kan inte sluta tänka på hur bra detta spelet hade kunnat bli om utvecklarna vågat överraska oss spelare lite. Encounters och side missions är exakt likadana hela tiden. Main missions är lite roligare men dom överraskar inte.

Ser också att vissa tycker det är ett 5/5 spel. Kan inte riktigt förstå hur man kan tycka det. 5/5 spel är i min bok ett mästerligt spel som är med å slåss om årets spel. Jag tycker nästan att det krävs någon typ av nyskapande eller iaf att man som spelar får en wow upplevelse. Grafiskt är det wow men speldesignmässigt så är det riktigt kast och fegt.

Medlem
Skrivet av Salami:
Skrivet av Griimlock:

Det som är intressant är ett spel som borderlands får 4 i betyg med detta som har bättre design får 3 i betyg tycker jag ;). själv tyckte jag borderlands vart väldigt repetitivt och less på 2 timmar medans detta kan jag sjävl springa runt i flera timmar och njuta. Men det är jag min åsikt -). tycka vad man vill men jag tycker det är riktigt skoj med detta spel.

Tänk dig den, super intressanta episka känslan som situationen, när man står bakom ett skydd, skjuter på saker som står bakom skydd?

Nej, precis, för det är hela spelet.

Ja, precis som alla spel där man springer runt med ett modernt vapen...man bara skjuter och skjuter. Marion och Sonic? De bara springer och springer. Bilspel...fett trist, man bara kör och kör etc etc.

Medlem

Som en person som älskar lootdrivna spel typ diablo och borderlands är det här det bästa spelet jag spelat i mitt liv. La ner nästan 700h på borderlands 2 och det kommer säkert bli mer i the division. Helt galet bra tycker jag det är! Storyn är för mig helt oviktig i spel som denna då det är något som påverkar de första timmarna, men aldrig det som får mig att stanna. De andra hundratals timmarna är det jakten på loot som driver på, bästa som finns! Samma nerv som fick en att längta till raiddagarna i WoW, chansen att få den där epic rustningen man trånat efter som gav lite mer stamina och crit

FUCKING LOVE IT!

och på tal om repetivt, diablo 3 tvingar dig att spela igenom hela storyn 4gånger för att nå endgame. Borderlands så får du klara hela spelet 3 gånger för att nå endgame. Men som tur är så är de ju jävligt roliga spel Men de använder sig av billligare lösningar tycker jag än vad the division gör då du här inte tvingas göra om allt uan du kan göra de delar du tyckte bäst om. Storyn vill jag som sagt inte uppleva 3-4 gånger. Men vissa delar av den som innhåller de bitar jag tycker bäst om gör jag gärna om hundratals gånger. Tror jag lagt ner säkert 50h på bara en boss i borderlands tex innan jag fick exakt det loot jag ville ha.

Medlem

4/5 för är mitt betyg i dagsläget. Älskar miljöerna då jag gillar den postapokalyptiska känslan. Storyn & upplägget funkar riktigt bra
samt gillar att man pusslar ihop berättelser o folks upplevelser med inspelade telefonsamtal m.m.

Skulle det vara något som jag tycker dom borde gjort annorlunda är nog att man levlar till 30 lite väl snabbt samt att många lyckades farma till sig High-end gear innan nerfen.

"Eller så tar jag med att polarna och gör kaos i Dark Zone" - låter som många andra på deras forum som inte uppskattar att inte DZ är en ren PVP-zon utan någon form av PvE med PvP-möjligheter. Själv gillar jag denna delen skarpt men många som höjer rösterna är just PvP-människor verkar det som.

Medlem

Ett riktigt snyggt spel, med roliga abilities och kul om man lirar med kompisar, men under ytan känns det som det bara är en sak som gäller, skjut skjut skjut. Det känns nästan som om att man skulle kunna spela spelet med en zapper. Rogue-systemet borde göras om, tex istället för att man konstant ser var rougen är så kunde man indikera med musik att det fanns en i närheten, det hade varit coolt. Ett bra spel med potential, men enkelt i handlingen för tillfället. 3 av 5.

Medlem

Om man kan döda en fiende med headshot - alltså mer realism- så kan jag tänka mig att köpa. Den ändringen borde genomföras. Hade varit gutt med stealth också.
För övrig borde vi diskutera nästa miljö i Assassin's Creed. Egypten?

Medlem

Tyckte tyvärr inte om betan då jag tyckte det inte känndes som att det fanns något direkt unikt med spelet. Dock vet jag inte hur fullversionen blev, men lär nog vänta ett bra tag innan jag köper det iaf.

Medlem

Jag har dock haft riktigt kul med polarna. Vi har bara kommit till vl 19 dock, kör en hel del dark zone vilket är riktigt kul.

Character customiaztion var ett jävla skämt dock!!:...

Medlem
Skrivet av Pronix:

Fuck all haters, spelet äger på alla nivåer!

Fuck all fanboys, spelet är inte mkt mer än ok!

Medlem

Jag kan hålla med FZ att spelet kan bli lite väl repetitivt, dock älskar jag spelet för grafiken och storyn och än så länge kommer jag spela det många kvällar framöver. 4 av 5 för min del.

Vad spelet skulle behöva i framtiden är valmöjligheter för både dialog (det framförs som ett RPG-cover-shooter men vi har inte fått välja dialogträd en enda gång tyvärr under storyn, inte fått höra din "egen" röst heller för den delen så jag utgår ifrån att karaktären man spelar är stum),
alternativa uppdrag (varför finns det inga uppdrag med "pussel"? eller alternativa vägar?),
mindre scriptade uppdrag och mer random encounters (att köra samma mission om och om igen vore mycket roligare om fienderna hade slumpartade spawnpoints, ungefär som i Alien vs Predator 1999 och brutalt mer random stridssystem för AI'n),
och mer möjligheter att använda sig av omgivningen för att besegra fiender och spelare (Jaha, han står under den där stora och tunga containern? Vore synd om någon sköt sönder kroken den hänger i. Eller, de har alla tagit skydd bakom stålpanelerna nedanför smältkaret. Vore synd om någon använde kontrollbordet för att hälla ut den smälta metallen ur karet.)

Vad sägs om lite mer innehåll för PvP?
Factionwars för att dominera gator och områden, designbara högkvarter med turrets och fällor och hyrbara NPC's som väktare som andra spelare kan invadera samtidigt som man själv kan försöka beskydda det som spelbar NPC.
Eller vad sägs om att kunna gå in i deathmatch där varje spelare får samma utrustning och spelar på lika villkor? Må bästa lag vinna.

Spelet har helt enkelt gott om möjligheter att utvecklas, nu är det upp till Massive att ta åt sig idéer och förslag och vidareutveckla medan gröten är het.

Medlem

Jag har 30+ timmar i spelet nu och det förvånar mig att jag fortfarande kan tänka mig att spela tio timmar till!
Jag håller ju med om nästan allt som skrivs i recensionen och ändå tycker jag det är kul, så jag är nog mest glad att jag INTE väntade tills efter recensionerna.
Jag ger mitt betyg i gammalt hederligt SuperPlay-format: 84/100.

Medlem

Bra jobbat, lite för givmilt betyg, stod själv ut precis 12 minuter innan avinstallation.
Försökt se några streams efter det för att få tillbaks glöden, men det är ju så vansinnigt tråkigt och enformigt.
Hoppas verkligen att den korkade fps-shooter genren försvinner snart och utvecklarna förstår att det idag behövs mer än att bara springa runt och skjuta folk i huvet.
Igen bra jobbat för att ni inte fegade och gav det 4/5 som alla trodde och hade förväntat sig

Medlem

Omkring 50timmar in och ungefär 75% av storyn klar och långt ifrån uttråkad. Mest kanske för att jag lirar (och endast lirar) med några kompisar så vi försöker passa in allt storyrelaterat tillsammans.

Säger som jag brukar göra ang detta spel;
Helt fantastiskt roligt men osäker på hur länge till? Har dock fått valuta för pengarna och mer därtill, något som de flesta spel inte lyckas erbjuda.

8/10 och om kommande tillägg expanderar i "rätt" riktning kan spelet utan tvekan klättra ytterligare en poäng.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Jag kan hålla med FZ att spelet kan bli lite väl repetitivt, dock älskar jag spelet för grafiken och storyn och än så länge kommer jag spela det många kvällar framöver. 4 av 5 för min del.

Vad spelet skulle behöva i framtiden är valmöjligheter för både dialog (det framförs som ett RPG-cover-shooter men vi har inte fått välja dialogträd en enda gång tyvärr under storyn, inte fått höra din "egen" röst heller för den delen så jag utgår ifrån att karaktären man spelar är stum),
alternativa uppdrag (varför finns det inga uppdrag med "pussel"? eller alternativa vägar?),
mindre scriptade uppdrag och mer random encounters (att köra samma mission om och om igen vore mycket roligare om fienderna hade slumpartade spawnpoints, ungefär som i Alien vs Predator 1999 och brutalt mer random stridssystem för AI'n),
och mer möjligheter att använda sig av omgivningen för att besegra fiender och spelare (Jaha, han står under den där stora och tunga containern? Vore synd om någon sköt sönder kroken den hänger i. Eller, de har alla tagit skydd bakom stålpanelerna nedanför smältkaret. Vore synd om någon använde kontrollbordet för att hälla ut den smälta metallen ur karet.)

Vad sägs om lite mer innehåll för PvP?
Factionwars för att dominera gator och områden, designbara högkvarter med turrets och fällor och hyrbara NPC's som väktare som andra spelare kan invadera samtidigt som man själv kan försöka beskydda det som spelbar NPC.
Eller vad sägs om att kunna gå in i deathmatch där varje spelare får samma utrustning och spelar på lika villkor? Må bästa lag vinna.

Spelet har helt enkelt gott om möjligheter att utvecklas, nu är det upp till Massive att ta åt sig idéer och förslag och vidareutveckla medan gröten är het.

Ja om det införs någon typ av faktionssystem och på något sätt låter spelare slåss för kontroll över kvarter och områden så kan detta spel nå skyarna!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

När jag springer ensam genom New York och skådar apokalypsen kan jag inte låta bli att tänka 'Hoppas det kommer en DLC med zombies'

Medlem

Ni som inte fattar betyget och tycker det borde få högre. Ja vissa av oss kanske tycker om och nöjer sig me alla slags spel som ser vackra ut och som man kan fördriva tiden med genom å klicka på allt som rör sig. Men dom flesta andra av oss tror jag vill ha innehåll. något nytt samt en spelglädje som stimmulerar oss. Sankt jörgens mental sjukhus tror jag har leksaker som blänker fint man kan fördriva tiden med och sitta å stirra på annars.

Medlem

Tycker kommentarsfältet känns lite som Destinys, majoriteten negativ men av någon anledning säljer spelet oerhört bra och spelas flitigt av väldigt många.

Redaktör
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Jag ger mitt betyg i gammalt hederligt SuperPlay-format: 84/100.

Super Play körde 1-10-skalan, i alla fall de sista åren. Tänker du på PC Gamer?


signatur
Medlem

Tycker väl 4/5 men spelar singleplayer spel mest. Var intresserad av multiplayer upplägget i the division, efter att provat destiny gör dom ju många rätt här. Men tvärtom mot recensenten så slutade jag med multiplayer i storyn för jag tröttnade på att fienderna blev fler och tog betydligt längre tid att fälla i multiplayer.

Även med vänner, vilka jag ignorerar när dom bjuder in mig, så är detta ett utmärkt singleplayer spel, med ibland lite frustrerande kassa end boss fighter.

Medlem

Skulle gärna se ett regelrätt spelläge där man är 4vs4 och har objectives eller liknande.
Destiny har ju crucibel, ju mer innehåll desto bättre.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

när jag lirar får jag hela tiden en känsla av Matrix Online (minus att kunna flyga och supersprinta).
Fast jag förstår design konceptet att man int ska kunna bli utsatt för ninja-looters, kill-steals, och allt det där så känns pve delen extremt tomt. Blir väl inte så många timmar för min del.

Medlem

Folk behöver verkligen lära sig betygskalora "igen"
3/5 låter som ett rättvist betyg.
Vi ska inte ha betygsinflation där 4/5 och 5/5 delas ut kors och tvärs bla för att göra folk nöjda som det var förr.

Ang spelet så kommer jag avvakta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Folk behöver verkligen lära sig betygskalora "igen"
3/5 låter som ett rättvist betyg.
Vi ska inte ha betygsinflation där 4/5 och 5/5 delas ut kors och tvärs bla för att göra folk nöjda som det var förr.

Ang spelet så kommer jag avvakta.

Jag tror det handlar om att många inte nöjer sig med att ett spel bara är "bra" när man ger 5-600 kr för det - man vill ha fantastiska upplevelser för pengarna. Det sänker värdet på betyget 3, det ses som ganska dåligt trots att det hos oss (och hos många, många andra med 5-gradig betygsskala) betyder just "bra".

Sen spelar ju den där konverteringen till Metacritics snittbetyg in också. 3 av 5 är inte 60 av 100. Aldrig, ingenstans. Ändå görs det, och det bidrar till betygsinflation. Jag håller helt med dig: betygsinflation måste undvikas.


signatur
Medlem

4/5 utan tvekan.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Jag ger mitt betyg i gammalt hederligt SuperPlay-format: 84/100.

Super Play körde 1-10-skalan, i alla fall de sista åren. Tänker du på PC Gamer?

SuperPlay körde med betygskala 1-100 på 90-talet, det kan jag intyga!

Redaktör
Skrivet av quezlacotl:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Jag ger mitt betyg i gammalt hederligt SuperPlay-format: 84/100.

Super Play körde 1-10-skalan, i alla fall de sista åren. Tänker du på PC Gamer?

SuperPlay körde med betygskala 1-100 på 90-talet, det kan jag intyga!

Alright!


signatur
Medlem

4/5 av mig, hade man haft ett par polare att spela med hade det nog varit 5/5
Sjukt bra atmosfär, gillar alla phonerecordings man kan plocka upp, "sido uppdragen" har varit kul, dock de "vanliga" uppdragen har varit lite repeat... men missions har varit variation och ska bli kul å farma dark zone

Medlem
Skrivet av zavvy:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Oj, tjänstefel? Berätta gärna varför du tycker så.

Jag tycker ni är alldeles för hårda. Spelet har väldigt mycket innehåll jämfört med andra titlar trots att det är en långtidssatsning. Ni säger det till och med själva och därför är det både förvånande och olyckligt att ni sen nedvärderar potentialen framför ytligare designproblem. Sen ger ni det samma betyg som american truck simulator medan t ex superhot får en fyra, ett spel med 2 timmars story.

Rock paper shotgun kallade div ett bättre rollspel än the witcher. Säga vad man vill om det, de flesta recensioner jag läst verkar åtminstone hålla med om att det Massive byggt är så imponerande i sitt omfång att fel är förlåtande och att titeln har en spännande framtid framför sig.

Att man ens jämför Witcher 3 och The Division är ju nästan absurdt. Spelen är väldigt olika och satsar på helt olika saker, Witcher 3 har inte ens ett flerspelarläge.

Om man nu ska sitta och jämföra med något spel så är det närmaste som passar, Destiny.

Jag har spelat The Division i över 60 timmar och i majoriteten av dessa timmar har jag haft riktigt kul. Men spelet tillför egentligen inget nytt, och har inte direkt uppfunnit hjulet på nytt. Spelet faller platt, enligt mig, för att det är extremt repetitivt och en story som är medioker som bäst.

Witcher 3 har jag fått ut över 100 timmar och jag kan hämta ännu mer speltid av rang som jag verkligen kan uppskatta.

Calles betyg på 3/5 tycker jag är rättvist.

Medlem

VOIP:en funkar faktiskt väldigt bra.
Den kan vara jobbig om man lirar i en grupp om 4 och man hör när saker händer i bakgrunden; mamma skriker, katten låter, barnen skriker, stolar trillar omkull, glas går sönder, larmet går, musik som inte alls passar ljuder högt.

Något som nästan går att konstatera är att spelet måste spelas med vänner.


signatur

Niet.

Skriv svar