Helgdiskussion – Vilket spel har skrämt dig mest?

Medlem

Jag har ett par spel från då man inte var så gammal, Phantasmagoria 1 och the 7th guest samt ett till spel jag absolut inte kan komma på namnet på, men var runt samma tid. En vit box som det kom ut ett ansikte ur. Sen hela Myst, dock inte så skrämmande men känslan i spelet gjorde så man var lite på tå.

Medlem

Thief: The Dark Project samt Thief II med dess trämonster (som en recensent mycker riktigt påpekade att "it is underused"). Lägg till ett ofantlig mängd fan missions (där det i en finns en osynlig monster ute efter hämnd som förföljer en över en riktigt stor bana, man blir kallsvettig av att bara höra den).

Finns en nackdel med att vara Thief veteran. Det mesta är inte skrämmande, man får inte känslan av...ondska.

Thief III Shalebridge Cradle var också toppen.

Medlem
Medlem

Silent hill.... Kom ihåg att det var så obehagligt att jag stängde av ljudet helt och satte på radion under tiden jag spelade.

Nu för tiden är man luttrad, men Alien isolation skrämde mig rätt rejält i atmosfär och utsatthet.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Som Marine i första AVP som några redan nämnt. Att möta aliens var ju en skräck i sig men mest rädd var jag för dom små förbannade facehuggers som kröp runt lite längre in i spelet. BRR!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Hmm det spel som skrämt mig mest måste väl ändå vara första amnesia när man vandrar runt och har det där monstret med ett knivblad som arm, minns att jag letade en spak man skulle sätta fast på en maskin, när man var klar och tänkte promenera ut från rummet så ser man hur äcklet kommer vandrades just utanför.

smäller igen dörren och gömmer mig som en skrämd kattunge i ett hörn i förhoppning om att inte blivit upptäckt, ser hur dörren blir inslagen men vidret klampar inte in i rummet. Väntar ca 10 sekunder innan jag smyger ut för att ta mig dit jag ska, sedan hör jag bara ljudet när man blivit upptäckt och blir jagad.
Skrek som en liten flicka och väckte alla som sov i lägenheten, efter det så avinstallerade jag spelet och kunde knappt sova bra i kanske en veckas tid med konstanta mardrömmar för jag jagade upp mig själv så pass mycket

KoP
Medlem

Hmm.. får lista 3 spel som skrämt mig genom åren.

Friday the 13th (1985) till C64.
Elvira 2: Jaws of Cerberus (1992) till Amiga.
Condemned (2005) till Xbox 360.

Singularity hade en enormt billig jumpscare.

När man skulle lyssna på en av de många ljudinspelningarna som fanns över hela spelet så ändrades plötsligt bilden och en närbild på ett monster flashade till, helt utan anledning.

Sen har vi Stalker, fan vad jag hatade labben och bloodsuckers. Inga andra spel har fått mig att skjuta överallt i panik som en bloodsucker. Det blev inte bättre att min gamla dator var så dålig att spelet laggade och gick i 10 fps ibland.

Och sen har vi en viss doktor i Bioshock.

Medlem

Första gången jag mötte en facehugger i första Aliens vs Predator spelet
Flög baklänges, skrikandes från datorn...

"Vad är det som låter där borta *lutar mig närmare mot skärmen*" Ush.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Alone in the Dark (1992)


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Eternal Darkness på Gamecube, antagligen det bästa skräckspelet jag spelat också. Kusligt överallt. Annars så är det nog en blandning av Doom3, Dead Space och F.E.A.R. på sina ställen.

Skrivet av Darkmage1971:

Clive Barkers Undying. Ge oss en re-make med dagens grafik!

Yep!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

AvP 2.
Första banan som marine och man skjutit slut på all ammo och är totalt livrädd. Har ännu inte mött en ända fiende.
Gick ju bara spela spelet i 10 minuter åt gången. Hjärtat klarade inte mer.

Medlem

Silent Hill 1-2 och Resident Evil 3: Nemesis. Jag var inte gammal när dessa kom, runt 10. Jag var pissrädd, varje gång jag spelade.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Singularity hade en enormt billig jumpscare.

När man skulle lyssna på en av de många ljudinspelningarna som fanns över hela spelet så ändrades plötsligt bilden och en närbild på ett monster flashade till, helt utan anledning.

Sen har vi Stalker, fan vad jag hatade labben och bloodsuckers. Inga andra spel har fått mig att skjuta överallt i panik som en bloodsucker. Det blev inte bättre att min gamla dator var så dålig att spelet laggade och gick i 10 fps ibland.

Och sen har vi en viss doktor i Bioshock.

fick lära mig att kniv var riktigt effektivt i stalker mot bloodsuckers

Medlem

Zelda OoT och MM när de släpptes och man fortfarande var i åldern då man sögs in i spel- och filmvärldar. Forest temple med sin riktigt kusliga musik, shadow temple, brunnen, hela MM men speciellt Ikana Valley.

Även hajen i Banjo-Kazooievärlden Treasure Trove Cove skrämde livet ur mig.. Minns särskilt när man ska balansera ut på en smal klippa för att hämta en Jinjo där jag ständigt ramlade ner. Slängde alltid iväg kontrollen till en kompis medan jag själv satt och blundade helt paralyserad för att jag var så rädd för hajen. xD

När jag tänker efter kommer jag även ihåg demoskivorna man fick med Playstation Magasinet där det, på någon av dem, fanns ett spel som hette Deathtrap Dungeon. Mycket olustigt...

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Thief: The Dark Project samt Thief II med dess trämonster (som en recensent mycker riktigt påpekade att "it is underused"). Lägg till ett ofantlig mängd fan missions (där det i en finns en osynlig monster ute efter hämnd som förföljer en över en riktigt stor bana, man blir kallsvettig av att bara höra den).

Finns en nackdel med att vara Thief veteran. Det mesta är inte skrämmande, man får inte känslan av...ondska.

Thief III Shalebridge Cradle var också toppen.

Håller verkligen med dig om att Looking Glass Studios lyckades få fram den där skrämmande ondskan. Mycket läskigare än jumpscares som annars är vanligt.

Medlem

Instämmer med flera av er.
Första AvP, marine. Enda spelet jag inte spelat färdigt pga rädsla.
Så satans bra stämnig med aliens som aldrig spawnade på samma ställe om du spelade om samma bana.

Medlem

P.T demot utan tvekan!

Medlem

hmm det står mellan första Resident Evil och System Shock 2, klarade inte av att spela mer än typ 5min i RE och i SS 2 kom jag aldrig förbi första området.

Medlem

Alien vs predator här också som humans, kommer it ihåg om det var 1an lr 2an däremot.
Enda spelet jag blivit rädd i.

Medlem

P.T. demot på PS4 kan dra åt helvete!

Medlem

Forbidden Siren 1 antagligen

Medlem

F.E.A.R.

Jag hade släckt ned all belysning i hemmet, satt på mig hörlurar, och satt framåtlutad över skrivbordet medan jag spelade. När jag är som mest inne i spelet ringer mobiltelefonen som ligger på skrivbordet precis framför mig, och jag bokstavligen hoppar ur stolen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Amnesia: The Dark Decent är ju det uppenbara. Spelar det tillsammans med tjejen (voice chat) och gråter tillsammans.

Annars skrämde FEAR skiten ur mig när det kom. Även Return to Castle Wolfenstein var riktigt läskigt för en ung tonåring när man kom ner i katakomberna. Lika så vad DOOM ganska läskigt för en stackars 6-åring


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

System Shock 2 och Clive Barker's Undying.
På tredje plats, Thief 3: Shalebridge Cradle

Medlem

Stalker, fortfarande oslagbar atmosfär, blir också bara ännu bättre nu med moddar, kraftfullare grafikkort och grymmare skärmar.

Dayz (modden), speciellt i början när paranojan sätter sig att allt och alla är ute efter dig, där när som helst och var som helst lurar faran. En av de få spelen man kan lira i timmar och oroa sig över ingenting. Där man allt för ofta lura sig själv och skrämmer upp sig över minsta buske och stubbe som ser ut som gubbar.

Skrivet av Nosnos:

System shock 2,inget speciellt ställe egentligen utan konstant genom hela spelet.

Mmm! Förvånad över hur skrämmande spelet fortfarande var även när man lirade i co-op, speciellt om man inte höll samman xS.

Hehe skulle vara kul att se ni på redaktionen lira SS2 tillsammans och se hur lång tid det skulle ta innan allt går åt skogen =D.

Medlem

Det är så svårt att välja - men nog Silent Hill 4 och därefter något av Project Zero-spelen.

Men Silent Hill 4 är så genomtänkt - du känner dig säker i ditt rum genom första halvan av spelet, t.o.m får tillbaka liv när du är där (protip till noobs som vill spara sina health drinks) och sen tar de plötsligt bort det från dig, slänger en massa Hauntings in i ditt rum och vad som innan var en trevlig återkomst har nu förvandlats till något man helst vill slippa.

Ah, SH4 tror jag vinner i skräckmoment och allmän scaryness

Medlem

Duke Nukem 3D!
När jag var ca 6 bast, ropade på farsan bad han öppna den där läskiga dörren sen sprang jag ut ur rummet

Sen den där bossen i Quake som dyker upp ur lavan, fan va jag nästan sket ner mig.

Medlem

Clive Barker's Undying och Thief: The dark project.

Skriv svar