Witcher 3-studion i hetluften – anklagas för att stänga ute återförsäljare

Medlem

Alltså, är det fel av CDPR att ta betalt för sitt spel för den summa de rekommenderar? Alltså visst det finns folk som utnyttjar kunder, men att CDPR skulle gjort det för att de tycker att GMG ska följa deras rekommenderade pris är ju banalt!

Jag tror ingen här vill jobba utan lön och vinst för ditt jobb eller företag är väl något positivt. CDPR förtjänar varenda penning om de kan leverera ett spel som möjligtvis har upp till minst +50 timmar speltid? Eller har jag fel?

GMG är ingen dålig sida, men detta är inget att tjafsa om enligt mig. CDPR's regler för deras egna spel och inte GMG's.

k3m
Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Det är bara ett spel.
Knappast bättre än Skyrim heller.

Skyrim är ett bra spel. Fast Witcher ett och två piskar det ordenligt. Och trean blir knappast sämre.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Rätt kul dock i sammanhanget, när folk tvingas ha spelen på steam, Uplay eller Origins så är det förjävligt. När CDRP och GoG gör detsamma så är dom det bästa företaget någonsin, roande i mina ögon.

Steam, Origin och Uplay MÅSTE användas för att spela spelen du köpt, det är den stora skillnaden...
GoG galaxy är DRM-fritt och du väljer själv om du vill installera det eller ej. Det går inte ens att jämföra det med varandra.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Det är bara ett spel.
Knappast bättre än Skyrim heller.

Det där var så fantastiskt skrivet att du får fan själv googla "stupid facepalm" eller nåt liknande!

Medlem
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Jo det kan de ju alltid bestämma, men nu verkar det ju inte vara som om GMG köper spelet av CD project så...

De köper av CD project godkända återförsäljare sen om de i sin tur vill sälja spelet vidare och till förlust är väl deras val och CD project har ju ingenting att säga till om i det fallet imo

fan va lögligt ...oj ni fick cd projekt lite dålig karma..då glömmer vi allt annat dom gjort...gratis uppdate av witcher 2..snälla mot fans..lyssnar på sin fans..inget drm skydd eller annat lull lull..ingret krav på ständigt uppkoppling..Cd projekt är väl det företag som har mest karma av alla spel bolag?


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av 92_slayer:

så ena parten vill sälja för320 kr istället för det rekommenderade priset 490kr, det verkar rätt självklart att dom skulle tacka nej till detta. Detta är helt på gmg i mina ögon.

CDPR borde väl ta samma pris per exemplar oavsett vad GMG sätter för pris till slutkund. Det är GMG som i så fall minskar sin vinst när de sätter ett billigt pris. Vilket är upp till GMG.

CDPR blir nog istället sura att folk då köper av GMG än från dem själva (gog). Då de säkerligen tjänar mer per exemplar om de får sälja spelet själva.

Konkurrens...

Det är nog inte alls säkert att alla återförsäljare betalar lika mycket för nycklarna. Eftersom VDn säger att dom lovat att sälja vissa mängder m.m. så låter det ju som att dom vill förhandla ner priset genom att köpa en stor mängd nycklar. Om dom då vill få ner priset markant per nyckel för att kunna sälja till underpris så är det ju så klart inte särskilt intressant för CDPR eftersom dom ändå räknar med att sälja skitmånga exemplar av sitt spel även till det rekommenderade priset.

Hela upprinnelsen till detta verkar ju dock ha varit att GMG har krängt förhandsbokningar på nycklar innan man haft ett avtal med CDPR (och därmed egentligen inga nycklar att sälja). VDn säger ju själv att de legat i förhandlingar i sex månader utan att komma överrens och trots det så kör de en förbokningskampanj med nycklar de kommit över "på annan väg" eller så hoppas de in i det sista på att faktiskt få till ett avtal med CDPR innan release.

Så här spekulerar en från CDPR senare i tråden på Witcher-forumet.

Citat:

We have worked with GMG in the past for w2 and they were a legit partner.
We control all digital and the codes, and because we decided not to sell Keys to GMG it came as a suprise that they are doing a special promo without buying Keys from us. We have reach out to ask for the source of they Keys but up until now there was no response. They might sell nVidia Keys (which are not to be sold but gifted with the nVidia promo), or they just bough Keys from gog just like a regular customer and now they resell them with a loss (we cannot prevent anyone from selling something).
They also list Bandai Namco as the published which is not true for w3 (namco is our box distributor in PAL), so GMG is not a CDPR partner for W3 but they still might sell Keys that will work.

Rafał Jaki - Business Development Manager at CDPR

http://forums.cdprojektred.com/threads/35436-Witcher-3-35-off...

Det är ju bara att vänta och se vad som händer helt enkelt. Det känns som det sista man vill vara med om är att få ett mail på releasedagen som säger att ens nyckel är försenad eller att man får en nyckel som sen visar sig inte fungera längre. När dom faktiskt börjar skicka ut nycklarna så kan nog CDPR ganska lätt se var dom kommer ifrån och om det är något lurt med dom.

/ LordDaimos

Medlem

OBS! Handla inte era spel på green man gaming.
Köpt spel där och de står på sidan att de säljs i valutan EUR.
När jag beställt och betalat hade de dragit summan från mitt bankkort i engelska pund. Vad som skulle kostat mig runt 500 kostade mig runt 700. Mailade GMG och sa vad som inträffat och de sa att jag inte fick någon refund samt att de inte vet något om att det står EUR på deras hemsida. Svarade och sa att jag aldrig mer kommer köpa spel från dem.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Jo det kan de ju alltid bestämma, men nu verkar det ju inte vara som om GMG köper spelet av CD project så...

De köper av CD project godkända återförsäljare sen om de i sin tur vill sälja spelet vidare och till förlust är väl deras val och CD project har ju ingenting att säga till om i det fallet imo

Dock kan man undra vad det är för nycklar om GMG köpt dem av några som köpte det från CDPR och ändå ha ett 25% lägre pris.
Det brukar vara ryska eller liknande nycklar som normalt inte är "godkända" av speltillverkarna själva att säljas utanför sina menade regioner.

Medlem
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Du verkar ha missuppfattat detta helt.

GMG frågade CDPR om de fick köpa Witcher 3 och sälja men fick nej. Detta av någon outgrundlig andledning, då GMG är en schysst butik.

GMG köpte då från en återförsäljare istället och sålde de nycklarna. Eftersom GMG inte fick köpa direkt från CDPR vände de sig till en annan som sålde. Det är helt ok enligt mig. Dessa nycklar har förstås CDPR också sålt och tjänat pengar på. Det går nämligen inte bara att trolla fram giltiga nycklar.

Nu börjar CDPR gnälla om detta på sitt forum, och be folk att inte köpa där. Det är här problemet kommer in. GMG har använt sig av en öppen marknad för att kunna sälja ett spel som är populärt.

Vad har CDPR för rätt att gnälla om det, och till och med uppmana folk att inte köpa på GMG? GMG är en legitim försäljare. Försöker CDPR säga att det inte är Witcher 3 nycklar eller vad är det de vill?

Om vi återgår till ditt inlägg, så tar du upp att CDPR har rätt att inte sälja nycklar till GMG vilket stämmer. Men CDPR har ingen som helst rätt att försöka sätta käppar i hjulet för en säljare som bara utnyttjar en fri marknad.

CDPR har varit extremt smarta och populistiska och använt sig av en marknadsföring som går ut att smöra för gruppen som tycker DRM är otäckt. Det är är lite cyniskt av dem, då de i slutändan vill tjäna pengar precis som alla andra.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Rätt kul dock i sammanhanget, när folk tvingas ha spelen på steam, Uplay eller Origins så är det förjävligt. När CDRP och GoG gör detsamma så är dom det bästa företaget någonsin, roande i mina ögon.

GoG har alltid varit DRM-fria. De har förstått att vissa av oss inte vill bli påtvingade ett värdelöst program.

dmn
Medlem
Skrivet av Natrium:

det är inte bara ett spel, det är utan att ens ha spelat det ,århundradets rpg spel ^^

Århundadets fanboy.
G:et i rpg betyder "spel", för övrigt.

Medlem
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Det kan man ju tycka, men det finns faktiskt lagar kring detta. CDPR kan inte neka GMG att sälja deras produkter. Man kan inte bara hitta på egna villkor och bestämma vad andra säljer för produkter dom själv har köpt.

Hade det varit Sverige hade CDPR dessutom fått väldigt svårt att neka försäljning direkt till GMG. Dom hade fått höja priserna lite om dom vill, men att direkt säga nej är näst intill olagligt i Sverige.

Medlem

Jag gillar både GMG och GOG, men GMG:s affärsidé har ju alltid varit att de säljer spel billigare än sina konkurrenter utan att det, för den delen, känns lika shady som hos många andra med samma affärsidé.

Det är visserligen trevligt för konsumenter, men jag är lite förvånad över att flera utvecklare inte reagerar. GMG underminerar ju liksom resten av marknaden med sin prissättning. Jag har inga som helst problem med att GOG/CDPR sätter ner foten, speciellt eftersom de lanserar en egen klient i samma veva.

Sedan hoppas jag att GMG och GOG:s relationer tinar framöver. Jag gillar fortfarande båda butikerna, och konkurrens mellan dem är trots allt bara bra.

Medlem
Skrivet av Thane:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av 92_slayer:

så ena parten vill sälja för320 kr istället för det rekommenderade priset 490kr, det verkar rätt självklart att dom skulle tacka nej till detta. Detta är helt på gmg i mina ögon.

CDPR borde väl ta samma pris per exemplar oavsett vad GMG sätter för pris till slutkund. Det är GMG som i så fall minskar sin vinst när de sätter ett billigt pris. Vilket är upp till GMG.

CDPR blir nog istället sura att folk då köper av GMG än från dem själva (gog). Då de säkerligen tjänar mer per exemplar om de får sälja spelet själva.

Konkurrens...

Problemet ligger i att CDPR inte har sålt några nycklar till GMG. GMG verkar istället ha köpt in nycklar från ett annat håll vilket gör att CDPR inte tjänar något på GMG överhuvudtaget.

Så klart de gör, GMG måste köpa sina nycklar någonstans, de som de köper sina nycklar av måste i sin tur ha KÖPT dem från CDPR eller från ytterligare en återförsäljare som KÖPT dem från CDPR. Så om GMG kan köpa nycklar från 3e part och ändå hålla ett lågt pris visar att CDPR har sålt väldigt billiga nycklar till dem GMG köper av. Varför skulle de inte kunna köpa och sälja vidare dessa?

Edit: Hänvisar till Buio's inlägg lite högre upp, han förklarar det hela 100ggr bättre än vad jag gör

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Du verkar ha missuppfattat detta helt.

GMG frågade CDPR om de fick köpa Witcher 3 och sälja men fick nej. Detta av någon outgrundlig andledning, då GMG är en schysst butik.

GMG köpte då från en återförsäljare istället och sålde de nycklarna. Eftersom GMG inte fick köpa direkt från CDPR vände de sig till en annan som sålde. Det är helt ok enligt mig. Dessa nycklar har förstås CDPR också sålt och tjänat pengar på. Det går nämligen inte bara att trolla fram giltiga nycklar.

Nu börjar CDPR gnälla om detta på sitt forum, och be folk att inte köpa där. Det är här problemet kommer in. GMG har använt sig av en öppen marknad för att kunna sälja ett spel som är populärt.

Vad har CDPR för rätt att gnälla om det, och till och med uppmana folk att inte köpa på GMG? GMG är en legitim försäljare. Försöker CDPR säga att det inte är Witcher 3 nycklar eller vad är det de vill?

Om vi återgår till ditt inlägg, så tar du upp att CDPR har rätt att inte sälja nycklar till GMG vilket stämmer. Men CDPR har ingen som helst rätt att försöka sätta käppar i hjulet för en säljare som bara utnyttjar en fri marknad.

CDPR har varit extremt smarta och populistiska och använt sig av en marknadsföring som går ut att smöra för gruppen som tycker DRM är otäckt. Det är är lite cyniskt av dem, då de i slutändan vill tjäna pengar precis som alla andra.

Rätta mig om jag har fel, snälla. Men CDPR vet inte vart dessa nycklar kommer ifrån eller ifall de överhuvudtaget är giltiga. De är alltså inte en officiell återförsäljare som CDPR har godkänt.

Hur fungerar det att sälja en produkt från en annan region? Ifall de köpt nycklarna från en Rysk återförsäljare där priset är lägre (tror jag).

Medlem

11 dagar kvar


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv
Skrivet av dmn:
Skrivet av Natrium:

det är inte bara ett spel, det är utan att ens ha spelat det ,århundradets rpg spel ^^

Århundadets fanboy.
G:et i rpg betyder "spel", för övrigt.

Fair enough, I sådana fall köper jag två ex av TW3 för att täcka inkomstbortfallet din lilla hater

Medlem

Lite Off-Topic men TW2 ligger på steam nu för 3 Euros.

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Lite Off-Topic men TW2 ligger på steam nu för 3 Euros.

Ta chansen och köp det ni som inte redan har gjort det! Även första The witcher och det digitala brädspelet är på rea.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Håller helt och hållet med dig, men finner det aningen löjligt att din kommentar nu är solklar toppkommentar med tanke på hur EA mottogs här på FZ när man valde att enbart sälja ett flertal titlar via Origin (hint: det mottogs med högafflar).

Inaktiv
Skrivet av t0rd:
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Det kan man ju tycka, men det finns faktiskt lagar kring detta. CDPR kan inte neka GMG att sälja deras produkter. Man kan inte bara hitta på egna villkor och bestämma vad andra säljer för produkter dom själv har köpt.

Hade det varit Sverige hade CDPR dessutom fått väldigt svårt att neka försäljning direkt till GMG. Dom hade fått höja priserna lite om dom vill, men att direkt säga nej är näst intill olagligt i Sverige.

Är du jurist? Vad jag vet får företag själva välja återförsäljare.

Inaktiv

Eller va tycker ni som skrivit denna nyhet..?
Ni som inte ger ut recensioner tycker jag ska skriva lite omdöme om ens rubrik med.

Även om ni gör schysta paranteser i ert skrivande ibland så tycker jag ett OMDÖME om ens "tvungna" rubrik nedanför skulle ge mycket mer.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Eller årets största flopp och buggfest med ofärdig story?

Det sades stora saker om Alien : Colonial Marines också.


signatur

Nämen!

Medlem

Är det inte lite C-C-C-P eller CCCP att inte låta en återförsäljare sätta sina egna priser?

Piratbukten + att köpa spelet billigt i någon Humble Bundle låter som vettigt alternativ när den fria marknaden inte får styra.

Medlem
Skrivet av Gillette:
Skrivet av t0rd:
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Det kan man ju tycka, men det finns faktiskt lagar kring detta. CDPR kan inte neka GMG att sälja deras produkter. Man kan inte bara hitta på egna villkor och bestämma vad andra säljer för produkter dom själv har köpt.

Hade det varit Sverige hade CDPR dessutom fått väldigt svårt att neka försäljning direkt till GMG. Dom hade fått höja priserna lite om dom vill, men att direkt säga nej är näst intill olagligt i Sverige.

Är du jurist? Vad jag vet får företag själva välja återförsäljare.

Jag är jurist. Mellan näringsidkare har vi nästan full avtalsfrihet. Du kan vägra sälja till ett företag för att du tycker att deras representanter luktar illa eller att de hade fel färg på slipsen. Undantagen är konkurrenslagstiftning och diskrimineringslagstiftning (främst då fria interna marknaden inom EU).

Och nej. CDPR kan inte hindra GMG från att sälja vidare lagliga kopior. Om det inte är kopior som inte får vidaresäljas, t.ex. Nvidias. Men likväl har CDPR all rätt att rekommendera eller avråda kunder från olika företag.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Gillette:
Skrivet av t0rd:
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Det kan man ju tycka, men det finns faktiskt lagar kring detta. CDPR kan inte neka GMG att sälja deras produkter. Man kan inte bara hitta på egna villkor och bestämma vad andra säljer för produkter dom själv har köpt.

Hade det varit Sverige hade CDPR dessutom fått väldigt svårt att neka försäljning direkt till GMG. Dom hade fått höja priserna lite om dom vill, men att direkt säga nej är näst intill olagligt i Sverige.

Är du jurist? Vad jag vet får företag själva välja återförsäljare.

Jag är jurist. Mellan näringsidkare har vi nästan full avtalsfrihet. Du kan vägra sälja till ett företag för att du tycker att deras representanter luktar illa eller att de hade fel färg på slipsen. Undantagen är konkurrenslagstiftning och diskrimineringslagstiftning (främst då fria interna marknaden inom EU).

Och nej. CDPR kan inte hindra GMG från att sälja vidare lagliga kopior. Om det inte är kopior som inte får vidaresäljas, t.ex. Nvidias. Men likväl har CDPR all rätt att rekommendera eller avråda kunder från olika företag.

Och det är exakt det de gör... Som sagt 11 dagar kvar....

Medlem

Ja precis, vilka jävlar, nu ska jag ta och köpa half life på gog... Nej vänta nu....

k3m
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av k3m:
Skrivet av dmn:

Blir inget köp för min del utan GMG.
Grattis CD Projekt.

Du som går miste om vad som mycket möjligt kan vara decenniets bästa rollspel.

Oavsett om spelet är det bästa eller det sämsta i år kan man utan tvekan säga att du är decenniets största fanboy.

Jag är ett stort fan, ja! Fast knappast decenniets största. Att jag tycker så mycket om Witcher, beror inte bara på Geralt. Utan på att det är en seriös fantasivärld. Mörk, grym, realistisk. Att sedan spelen visar sig vara lysande rollspel, gör inte saken sämre. Nä, det finns många anledningar att tycka om Andrzejs värld. Sist så är det så jäla skönt att slippa amerikanarnas barnsliga påhittade världar.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Draug:

Sedan när är det fel att förneka andra att sälja sin produkt? Om man vill ska man väl ändå kunna välja vem som får och inte får sälja något som man själv tillverkat? Att man ens har mage att anklaga folk för något sånt här.

Om jag bara vill sälja min egen produktmina egna villkor så är det väl bara jag som har något att sälja till om det? Gillar man det inte behöver man inte köpa min produkt.

Håller helt och hållet med dig, men finner det aningen löjligt att din kommentar nu är solklar toppkommentar med tanke på hur EA mottogs här på FZ när man valde att enbart sälja ett flertal titlar via Origin (hint: det mottogs med högafflar).

Klart CDPR kan välja vilka de vill sälja till, men de har ingen rätt att hindra dem som de inte vill sälja till att istället köpa nycklar från en återförsäljare.

Tycker också det är rätt komiskt. Som du säger, skulle man bytt ut CDPR mot EA i detta fallet så hade folk här haft en helt annan ställning

123
Skriv svar