Både höga och låga betyg för Assassin's Creed: Unity

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Sanazin:

Då du skickar oss hit från en nyhetstråd till en annan, fram och tillbaka, hit och dit, Carl Johansson-Sundelius, så tar vi om allt som alla har försökt att framför i ett enda video.

Här har ni ert jädrans 5/5:
https://www.youtube.com/watch?v=vNIm7332jc4

Skickar er hit och dit? Ge dig. Och gällande videon: har du upplevt dessa själv? Under de timmar jag har med spelet har inget av detta hänt. Ett par popins av npc:er en bit bort, enstaka frameratedrops. Absolut ingen av den magnituden som videon framställer det som.

Hade det varit bättre om vår recensent också märkt av problem? Absolut, och då hade vi också skrivit om det.

Ett par popins?! Du sitter ju och ljuger. Har skiten på PC och problemen är där på båda plattformarna och det är konstant. Inte tillfälliga buggar/glitches utan det är så det är... hela tiden, det har valt en extremt aggresiv LOD-scaling och dessutom implementerat det dåligt. För att inte nämna en uppsjö av småbuggar på bara 60 minuters spelande, det första jag såg var en hovrande NPC och sedan ett hovrande äpple när pojken släpper det kort in i spelet. Saker som svävar i luften och npcer som gör det samma har iaf för mig en väldigt negativ påverkan av inlevelsen. För att inte nämna myriaden av animeringsmissar och konstigt beteende när man parkourar. Det är utan tvekan det minst polerade AC spelet hittils och 5/5 borde vara helt omöjligt att ge spelet. Betyget är en lögn!

Skrivet av Tompa:
Skrivet av Fisse:

Spelet snittar 20 fps på PS4. Spelet får ändå betyget 5/5 av er FZ. Skäms ni inte?

Är siffran från artikeln hos Eurogamer? Då stämmer inte det där, de skrev att frameraten kröp neråt 20 fps på PS4:an i specifika situationer. Visserligen rejält lågt och inte alls bra, men det är ju inte samma sak som att spelet ligger på 20 fps konstant under 10-20 timmars speltid. Så här skrev de:

Citat:

Wading through dozens of NPCs in a crowded square, performance drops down to around 20fps for a sustained duration on the PS4 while the Xbox One achieves a 5fps lead. In a later gameplay test traversing the rooftops, we see frame rates regularly fluctuate between 25-30fps across both consoles, but here the Xbox One game sticks more closely to the upper end of that spectrum than its Sony equivalent.

Fredrik har kommenterat hur han upplevde frameraten, se här9.

Skrivet av Sanazin:

Nu kan inte någon heller skylla på att recensionen är endast recensentens subjektiva åsikt och inte "up for debate" med tanke på vad FZ själva skrev i denna nyhet:

[i]->FZ<- blev så charmade av Ubisofts svindlande vackra Paris att vi rotade fram toppbetyget.[/i]

Någon måtta får det väl ändå vara, konsumenten skiter fullständigt i ett enda persons åsikt om ett visst spel, konsumenten (ja, VI) är ute efter konsumentinformation gällande ett visst spel, det är därför man ens läser recensionen.
Snälla, skärp er, och för GUDS SKULL citera inte denna inlägg och lägg er i försvarsinställning (Jag tittar på dig Tompa!) ännu en gång. Det räcker.

Ledsen men... kan du inte ta att du blir kommenterad ska du inte kommentera.

Jag är FZ:s redaktör, det vore märkligt att inte stå bakom det skribenterna skriver. Tycker du det är att "lägga sig i försvarsställning" får du tycka det, låter inte som att jag kan göra så mycket för att förklara på ett sätt du är villig att lyssna på. Jag håller inte nödvändigtvis med om vad skribenterna tycker och de betyg de sätter (vi tycker olika, som du vet), men jag har fullt förtroende för deras förmåga att recensera spel. Och när jag svarar i såna här diskussioner gör jag det för att försöka förklara hur vi recenserar och resonerar, och (när det behövs) försöka rätta saker som inte stämmer. Se ovan, t.ex. Skulle väl egentligen säga nåt om det där med recension kontra konsumentinfo också, men det är nog ingen idé.

De säger och det framgår tydligt av videorna. 20 FPS i snitt bland folk och i bästa fall 30fps uppe på taken. Det beter sig exakt likadant på PC och med tanke på de konstanta dropsen blir det än värre. I er recension nämns inte ett endast ord om problemen i spelet mer än att laddtiderna är långa. Faktum är att det så gott som inte nämns ett enda problem i hela recensionen vilket får en att tro att spelet faktiskt rent av kan vara perfekt (som betyget ger sken av) istället består halva recensionen i mina ögen av rent ordbajseri. Betyget är som sagt en ren jävla lögn, både du och Fredrik borde skämmas. Tror aldrig jag läst en recension som gjort mig mer förbannad...

Skrivet av DragonPuffer:
Skrivet av Sanazin:

Då du skickar oss hit från en nyhetstråd till en annan, fram och tillbaka, hit och dit, Carl Johansson-Sundelius, så tar vi om allt som alla har försökt att framför i ett enda video.

Här har ni ert jädrans 5/5:
https://www.youtube.com/watch?v=vNIm7332jc4

Du litar på en kille som lagt upp ett klipp, där han upplevt några buggar och dessutom skriver saker som "It was like 18 fps here!". Just där han påstod det, upplevde jag ingenting som skulle förstöra min spelupplevelse.

Vi alla eftersträvar perfektion, vill ha perfektion. Men samtidigt vet vi att perfektion är väldigt sällsynt. Det gäller allt i livet.

Oj vad djup jag känner mig nu

Du är allt annat än djup...

Medlem
Skrivet av Fisse:

Du är allt annat än djup...

Nähepp, ok. Man lär sig nåt nytt varje dag!

Medlem
Skrivet av Tompa:

Skulle väl egentligen säga nåt om det där med recension kontra konsumentinfo också, men det är nog ingen idé.

Menar du att vi inte ska läsa era recensioner för att få konsumentinfo? Är det inte hela poängen med en recension?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Skickar er hit och dit? Ge dig. Och gällande videon: har du upplevt dessa själv? Under de timmar jag har med spelet har inget av detta hänt. Ett par popins av npc:er en bit bort, enstaka frameratedrops. Absolut ingen av den magnituden som videon framställer det som.

Hade det varit bättre om vår recensent också märkt av problem? Absolut, och då hade vi också skrivit om det.

Det är ju precis det du gör när du hänvisar (med direktlänk dessutom) till en helt annan diskussionstråd när diskussionen i grund och botten handlar om samma problematik? Kanske inte ur din synpunkt men bevisligen ur era läsares?

Jag kan säga såhär, på PC är det ospelbart helt och hållet, så där har jag gett upp och inväntar patch 1.2 (kan tillägga att minimikraven är uppfyllda med råge) men jag håller inga förhoppningar.
På PS4 så är det samma dilemma som i videon jag har länkat till ovan, jag klarar då inte av detta, hur du och recensenten inte har märkt av det (i princip alls?) när det finns en hel drös med liknande uppladdningar på youtube förstår jag mig inte på.
Jag tror snarare att det finns de som inte _vill_ märka av sådant, än som faktiskt inte märker av det.
Men då bör man ju ställa sig frågan, om det inte i så fall lämpar sig att låta någon som kan ta intryck av spelets alla aspekter, recensera spelet istället.

Ska man dra med en icke-spelrelaterad analogi som verkar ha blivit populär på senare tid så är det lite som att (kraftigt överdrivet) låta en döv person recensera en opera, visserligen kan saker som scenografi och dylikt få toppbetyg (åter igen, överdrivet för att hävda poäng) men man har då inte tagit med sången i bemärkelse.
I det här fallet anser jag (och bevisligen andra) att FZ inte alls har tagit AC:Unitys prestandaproblem och övriga mjukvarufel i bemärkelse, och även om man bortser helt från det löjliga betyget så finns det knappt något negativt att läsa i själva recensionstexten gällande de problem som spelkonsumenterna stöter på. Så enkelt är det.

Tro mig, denna ändlösa diskussion kommer aldrig att ta slut tills den dagen FZ bestämmer sig för att inte förkasta all form av objektivitet och gömma sig bakom recensentens subjektivitet i trygghetens vagga.

Skrivet av DragonPuffer:

Du litar på en kille som lagt upp ett klipp, där han upplevt några buggar och dessutom skriver saker som "It was like 18 fps here!". Just där han påstod det, upplevde jag ingenting som skulle förstöra min spelupplevelse.

Vi alla eftersträvar perfektion, vill ha perfektion. Men samtidigt vet vi att perfektion är väldigt sällsynt. Det gäller allt i livet.

Oj vad djup jag känner mig nu

Vad du personligen upplever och inte upplever är väl knappast intressant för gemene man?
Det ändrar exempelvis inte det faktum att spelet faktiskt droppade till just 18 FPS i det ögonblicket.
Ska man vara petig så var det inte endast i det ögonblicket som FPS:n gick ner till <20 heller utan under hela perioden som kameravinkeln var riktad mot folkmassan.

Dock bör du ha klart för dig att de saker som jag har skrivit både här, och där, och ovan, och under, inte baserar sig endast på youtube-videor och recensioner utan främst på egna erfarenheter med spelet, men i det här fallet passade youtube-videon in med de upplevelser som jag själv har haft, och det är inga större konstigheter med det i ärlighetens namn.

Medlem
Skrivet av DragonPuffer:
Skrivet av Fisse:

Du är allt annat än djup...

Nähepp, ok. Man lär sig nåt nytt varje dag!

Det handlar inte om perfektion i detta fallet. Vet inte om du spelat det än men det är så fullt av buggar och missar så det är löjligt. Det är fortfarande ett bra spel på många plan men det är inte färdigt. Inte ett pip om detta i recensionen vilket för mig är helt omöjligt att begripa efter att ha spelat det i nu snart bara 2 timmar.

Medlem

Sviktande framerate och pixliga kanter var något jag reagerade på när jag såg spelet på Xbox One på Comic-Con. Något som faktiskt fick mig att haja till då jag förhandsbeställde spelet till just min Xbone. Fick det i brevlådan i dag och jag tvekar rejält på om jag ska behålla det. Har köpt både Assassins Creed 1 och 2 utan att spela mer än några minuter av dem på PC:n för att jag inte gillade kontrollerna och om detta fortfarande inte förbättrats så väntar jag nog hellre.

Jag trodde att Unity till konsoll skulle vara det spel som frälste mig på AC-serien. Det blir nog inte så då jag avskyr spel som inte känns helgjutna spelmässigt sätt (bilfysikmotorn i Watch Dogs fick mig ex. att sluta spela efter 20 minuter).

Medlem
Skrivet av magiul:

Sviktande framerate och pixliga kanter var något jag reagerade på när jag såg spelet på Xbox One på Comic-Con. Något som faktiskt fick mig att haja till då jag förhandsbeställde spelet till just min Xbone. Fick det i brevlådan i dag och jag tvekar rejält på om jag ska behålla det. Har köpt både Assassins Creed 1 och 2 utan att spela mer än några minuter av dem på PC:n för att jag inte gillade kontrollerna och om detta fortfarande inte förbättrats så väntar jag nog hellre.

Jag trodde att Unity till konsoll skulle vara det spel som frälste mig på AC-serien. Det blir nog inte så då jag avskyr spel som inte känns helgjutna spelmässigt sätt (bilfysikmotorn i Watch Dogs fick mig ex. att sluta spela efter 20 minuter).

Black flag och 3an hade helt okej kontroller. Tyvärr har inte Unity det utan här får man bråka med väggar och föremål som sticker ut mer än de franska vakterna. Vågar inte svara på om du ska spela det eller ej, story, voice-acting osv är väldigt bra tycker jag iaf men spelet lider av feta problem rent tekniskt.

Medlem
Skrivet av Fisse:

Det handlar inte om perfektion i detta fallet. Vet inte om du spelat det än men det är så fullt av buggar och missar så det är löjligt. Det är fortfarande ett bra spel på många plan men det är inte färdigt. Inte ett pip om detta i recensionen vilket för mig är helt omöjligt att begripa efter att ha spelat det i nu snart bara 2 timmar.

Jag förstår vad du menar. Men jag kommer spela detta på PS4 och inte PC. Så jag kan inte lita på vad du skriver, för de gäller två helt olika plattformar. Det handlar om hur man själv upplever det, jag kan bara uttrycka min upplevelse av spelet genom de klipp jag sett. Inga av dessa klipp har skrämt mig, sorry. Vi får se imorgon(idag) helt enkelt, när jag fått mitt exemplar och spelat ex antal timmar. Men jag är oerhört tveksam om att jag kommer bli besviken.

Medlem

signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fisse:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Sanazin:

Då du skickar oss hit från en nyhetstråd till en annan, fram och tillbaka, hit och dit, Carl Johansson-Sundelius, så tar vi om allt som alla har försökt att framför i ett enda video.

Här har ni ert jädrans 5/5:
https://www.youtube.com/watch?v=vNIm7332jc4

Skickar er hit och dit? Ge dig. Och gällande videon: har du upplevt dessa själv? Under de timmar jag har med spelet har inget av detta hänt. Ett par popins av npc:er en bit bort, enstaka frameratedrops. Absolut ingen av den magnituden som videon framställer det som.

Hade det varit bättre om vår recensent också märkt av problem? Absolut, och då hade vi också skrivit om det.

Ett par popins?! Du sitter ju och ljuger. Har skiten på PC och problemen är där på båda plattformarna och det är konstant. Inte tillfälliga buggar/glitches utan det är så det är... hela tiden, det har valt en extremt aggresiv LOD-scaling och dessutom implementerat det dåligt. För att inte nämna en uppsjö av småbuggar på bara 60 minuters spelande, det första jag såg var en hovrande NPC och sedan ett hovrande äpple när pojken släpper det kort in i spelet. Saker som svävar i luften och npcer som gör det samma har iaf för mig en väldigt negativ påverkan av inlevelsen. För att inte nämna myriaden av animeringsmissar och konstigt beteende när man parkourar. Det är utan tvekan det minst polerade AC spelet hittils och 5/5 borde vara helt omöjligt att ge spelet. Betyget är en lögn!

Att anklaga någon för att ljuga är inte vidare hövligt i en diskussion. Vi spelade på PS4 och vad jag har förstått är problemen värre på pc. Betyder det att alla upplever saker som detta:

Nej, självklart inte.


signatur
Medlem

Wow

"the game scatters chests throughout the map that can only be accessed if you game is connected via an AC app or Uplay."

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Sanazin:

Då du skickar oss hit från en nyhetstråd till en annan, fram och tillbaka, hit och dit, Carl Johansson-Sundelius, så tar vi om allt som alla har försökt att framför i ett enda video.

Här har ni ert jädrans 5/5:
https://www.youtube.com/watch?v=vNIm7332jc4

Skickar er hit och dit? Ge dig. Och gällande videon: har du upplevt dessa själv? Under de timmar jag har med spelet har inget av detta hänt. Ett par popins av npc:er en bit bort, enstaka frameratedrops. Absolut ingen av den magnituden som videon framställer det som.

Hade det varit bättre om vår recensent också märkt av problem? Absolut, och då hade vi också skrivit om det.

Ett par popins?! Du sitter ju och ljuger. Har skiten på PC och problemen är där på båda plattformarna och det är konstant. Inte tillfälliga buggar/glitches utan det är så det är... hela tiden, det har valt en extremt aggresiv LOD-scaling och dessutom implementerat det dåligt. För att inte nämna en uppsjö av småbuggar på bara 60 minuters spelande, det första jag såg var en hovrande NPC och sedan ett hovrande äpple när pojken släpper det kort in i spelet. Saker som svävar i luften och npcer som gör det samma har iaf för mig en väldigt negativ påverkan av inlevelsen. För att inte nämna myriaden av animeringsmissar och konstigt beteende när man parkourar. Det är utan tvekan det minst polerade AC spelet hittils och 5/5 borde vara helt omöjligt att ge spelet. Betyget är en lögn!

Att anklaga någon för att ljuga är inte vidare hövligt i en diskussion. Vi spelade på PS4 och vad jag har förstått är problemen värre på pc. Betyder det att alla upplever saker som detta:

https://pbs.twimg.com/media/B2RJDgsIgAAPzNZ.jpg

Nej, självklart inte.

Har inte heller påstått att alla har det problemet med trasiga modeller. Faktum kvarstår att ingen är beskonad från extrema textur och animerings pop-ins. Detta är bara en liten del av alla konstigheter man ser i spelet. Jag försöker att undvika att lägga märke till buggar etc men det går inte i detta spel. Hur mycket jag än vill njuta av storyn och atmosfären blir upplevelsen total förstörd hela tiden. Men enligt er är spelet ett näst intill perfekt mästerverk? Kom igen nu...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fisse:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Sanazin:

Då du skickar oss hit från en nyhetstråd till en annan, fram och tillbaka, hit och dit, Carl Johansson-Sundelius, så tar vi om allt som alla har försökt att framför i ett enda video.

Här har ni ert jädrans 5/5:
https://www.youtube.com/watch?v=vNIm7332jc4

Skickar er hit och dit? Ge dig. Och gällande videon: har du upplevt dessa själv? Under de timmar jag har med spelet har inget av detta hänt. Ett par popins av npc:er en bit bort, enstaka frameratedrops. Absolut ingen av den magnituden som videon framställer det som.

Hade det varit bättre om vår recensent också märkt av problem? Absolut, och då hade vi också skrivit om det.

Ett par popins?! Du sitter ju och ljuger. Har skiten på PC och problemen är där på båda plattformarna och det är konstant. Inte tillfälliga buggar/glitches utan det är så det är... hela tiden, det har valt en extremt aggresiv LOD-scaling och dessutom implementerat det dåligt. För att inte nämna en uppsjö av småbuggar på bara 60 minuters spelande, det första jag såg var en hovrande NPC och sedan ett hovrande äpple när pojken släpper det kort in i spelet. Saker som svävar i luften och npcer som gör det samma har iaf för mig en väldigt negativ påverkan av inlevelsen. För att inte nämna myriaden av animeringsmissar och konstigt beteende när man parkourar. Det är utan tvekan det minst polerade AC spelet hittils och 5/5 borde vara helt omöjligt att ge spelet. Betyget är en lögn!

Att anklaga någon för att ljuga är inte vidare hövligt i en diskussion. Vi spelade på PS4 och vad jag har förstått är problemen värre på pc. Betyder det att alla upplever saker som detta:

https://pbs.twimg.com/media/B2RJDgsIgAAPzNZ.jpg

Nej, självklart inte.

Har inte heller påstått att alla har det problemet med trasiga modeller. Faktum kvarstår att ingen är beskonad från extrema textur och animerings pop-ins. Detta är bara en liten del av alla konstigheter man ser i spelet. Jag försöker att undvika att lägga märke till buggar etc men det går inte i detta spel. Hur mycket jag än vill njuta av storyn och atmosfären blir upplevelsen total förstörd hela tiden. Men enligt er är spelet ett näst intill perfekt mästerverk? Kom igen nu...

Vi säger ju inte att folk inte har problem, bara att vi inte hade det under recensionsspelandet. Enligt omröstning som ligger uppe nu är det också en fjärdedel som inte heller har några problem.

Att vi inte märkte av några problem inför recensionen är såklart beklagligt men vi följer också upp spelet och patcharbetet intensivt - bara idag har det resulterat i två nyheter.


signatur
Medlem

TotalBiscuit avråder bestämt att lira detta p g a alla problem.
Åtminstone tills det rättats till ordentligt med patchar, om de någonsin lär göra det. Verkar som sagt RIKTIGT trasigt ju, både vad gäller buggar men även att det är riktigt uselt optimerat :-/
https://www.youtube.com/watch?v=SgpzT5V5Mgs&feature=youtu.be

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Över45:

Rent marknadsföringsmässigt ÄR ju det här dåligt för Ubisoft. Hur man än ser på förhandsbokningar. Folk (Vi som förhandsbokar) börjar inse att man aldrig skall lita på att deras spel är klara när de släpps. Måste ladda hem uppdateringar. Denna diskussion skulle ju inte finnas om de hade gjort "klart" spelet.
Dock! Anledningen till att man förhandsbokar är te x gratis DLC (som kostar extra efter dag ett), du får garanterat ett spel, olika butik/internetskedjor erbjuder extra förmåner (ex. mer i inbyte för begagnade konsolspel), beta nycklar, leksaker, m.m
Är det vi som är blåsta då? Eller de som ändå köper spelet trots bristerna i början. Skall vi inte helt bojkotta då? Köp inte spelen. Det är "pengakåta förläggare" och försäljarna som slåss om våra pengar direkt när marknadsföringen planeras.

Ja det är "vi" som är blåsta. Själv köper jag aldrig spel på förköp och när ett spel inte får recenseras förräns efter release så köper jag det inte heller förräns jag sett någon recension. Och det har funkat 9/10 gånger. Vad folk måste lära sig är om spelet är bra så kommer det finnas till försäljning. Vi lever i en digital era och ett spelköp är bara ett klick bort. Men ändå gå vi på preorder skit som vi egentligen inte behöver. Det finns en annan som kör liknande taktik.

http://fc00.deviantart.net/fs71/f/2011/363/a/f/pedobear_fsjal...

Lite sötsaker...sen Fked!

Försök förklara det när du har ett barn med dig i en spelbutik. (OBS vet AC-Unity 18årsgräns).

Medlem
Skrivet av Över45:

Försök förklara det när du har ett barn med dig i en spelbutik. (OBS vet AC-Unity 18årsgräns).

Lätt! Bara att säga att spelet är "trasigt" därför köper vi inte det. För inte går vi väl in på IKEA och köper trasiga möbler, gör vi?

Medlem
Skrivet av Lesnitsky:
Skrivet av Oneone:

Kan folk sluta förhandsboka så att vi kan få bra och färdiga spel istället? fattar inte hur folk tänker...ger spelföretagen pengar INNAN de ens vet hur spelet är.

Eller så skaffar du ett jobb. 500kr är ändå en piss i mississippi ifall spelet failar. Och jag har inga problem med att sponsra spelutvecklare lite så.

Kanske det mest korkade jag läst den här månaden, och då har jag läst en hel del om Åsa Romson.....................................


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

123
Skriv svar