Valves Oculus-svar imponerar på testare

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Hydraah:
Skrivet av Ender:

Jag ser hur du försöker säga något, men misslyckas totalt. Du kanske vill utveckla för oss oinsatta?

Ja, ursäkta.
Dels har Valve sagt att de inte har några planer att släppa ett eget VR-headset. Deras prototyper är för lära sig mer om hur man designar en bra VR-upplevelse. Oculus och Facebook har förtydligat att deras parnetskap inte kommer hindra Oculus från att fortsätta som de gör. Rift kommer inte integrera Facebook i någon utsträckning, eller kräva att du har ett Facebook account för att använda. Det är helt enkelt ett datortillbehör man använder till de spel och appar man vill. Facebook jobbar säkerligen med sina egna VR appar som det låter, men det kommer inte störa utvecklingen av hårdvaran. Det har Oculus själva hand om.

Facebooks partnerskap med Oculus har hittills bara visat positiva saker. De har nu en stor budget att använda till att förbättra sin produkt innan konsumentversionen släpps. Med ett så stort bolag som Facebook bakom sig, och den ekonomiska stabiliteten det ger, kan jag tänka mig att det blir lättare att göra en deal med olika typer av komponenttillverkare om behovet uppstår. Jag vet inte om det hjälpte i fallet med Samsung, men nu har i alla fall Oculus ett avtal med dom som gör att de kommer få tidig tillgång till Samsungs nya OLED-skärmar. Och de kommer ha lättare att massproducera Rift och hålla priset låg tack vare det.

Tack, det förklarar en hel del. Trodde (från det lilla jag läst) att Facebook köpte upp OR för att i första hand interagera det med just FB, samt spel och appar däromkring, snarare än att bara agera finansiär för projektet. Känns som det går lite hand i hand dock.
Men å andra sidan så tar jag det med en nypa salt att Valve inte skulle släppa ett egen headset, med tanke på att dom verkar ligga så långt framför FB/OR teamet. Uppenbarligen har dum lagt ner en hel del tid och pengar för att ha en prototyp med den prestandan, och för vad isåfall? Skulle någon tillverka en överlägsen spelkonsol bara för att prova sina spel idéer på?

Jag förstår inte mycket av tekniken bakom VR, men det låter konstigt i mina öron. Visst kan det väl vara rättighets hinder som säger att Valve inte kan släppa ett eget headset, med håller inte Sony också på med ett? Känns ju inte som att FB sitter med enda rättigheterna till VR tekniken.

Det har redan från början varit Abrashs och Gabens hobbyprojekt för att de tycker det är coolt med VR, inte för att tjäna mer pengar. I och med Steam är väl Valve ett av de absolut rikaste företagen inom programvarubranschen.

Valve är inte ett börsnoterat företag utan de kan göra lite vad de vill utan några vinstkrav (jag har inte exakt koll på ägandet, men visst äger Gaben 50 % själv?).

12
Skriv svar