SVT-reporter om dödsmisshandeln: "Inspirerade av tv-spel"

Medlem

Får se upp för e-sportarna de måste vara livsfarliga!

Medlem
Skrivet av BeeJac:

RIP Djurgårdsbroder. Hoppas innerligt att de tar fast dem fega männen som gjorde detta mot dig så att du får vila i frid.

För det var ju inte djurgårdare som "förgörde" helsingborg. Hela jävla gänget är ju idioter och var väl väntat att någon skulle mista livet.

Medlem

Det är alltid så här efter våld "på stan". Skyller på datorspelandet, i det här fallet så kostade det mycket, för mycket. Det är lättare att skylla på någon annan än att städa upp sina egna problem, dvs fotbollshulliganerna. Det är pinsamt att läsa eftersom hans familj får lida pga av denna ovilja att ta tag i själva problemet. Det funkar inte som det gjorde för 20-30 år sedan. Att det var ett par stycken som var bråkiga och alla visste vilka de var. Tiderna har ändrats och allt med det, men att lägga skulden på datorspelandet var lågt. Mina tankar går idag till hans familj.

Medlem
Medlem
Skrivet av haiko:

Får se upp för e-sportarna de måste vara livsfarliga!

Hahahahahahahahahahahahahahaha... bäst. En käftsmäll från en utklädd Rouge level 32

Medlem

Vad är det med gamla sportjournalister och deras dinosarieåsikter?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

här har ni lite science o skicka i de ovetandes ansikten
http://www.ign.com/articles/2013/11/18/games-definitely-dont-...

Medlem

Och vi tvingas att betala bidrag(Avgiftsplikt) för att denna man ska få vara pajas på TV och berätta vad han tror på.

Medlem

Man får se upp för e-sportarna i framtiden, det verkar vara livsfarliga.

Medlem

Ja säkerligen sitter huliganerna tillsammans och tar inspiration från senaste gta.

Medlem

Trodde först att detta var taget ur sitt sammanhang men efter att ha sett inslaget så blev jag ganska förvånad. Att Ken har en personlig åsikt och ogillar tv-spel/data-spel är uppenbart. Tur att han bara är en gammal insnöad reporter utan inflytande. Trist dock, alltid gillat Kens refererat tidigare men nu störtdök han i mina ögon.

Tror alla har en mor/far-förälder som har samma inställning och som använder samma ordval. Trångsynta människor vill gärna hitta en syndabock och att skylla på det samhället som den äldre generationen byggt upp vore ju samma sak som att erkänna att dom är medskyldiga. Och det går ju inte för sig..

Medlem

All respekt och sorg åt den bortgångne och hans familj <3

Men "tror" - det gör man i kyrkan, Ken Olofsson..

Fy f** vad trött jag är på uttalanden som dessa!

Medlem

Det blir ju lite ironiskt att skylla fotbollsvåld på tv-spel. Det är ungefär som att jag skulle gå ut och skjuta folk efter att ha spelat GTA och sedan skylla på ett fotbollslag.

Medlem

Det är tragiskt det som har inträffat men att skylla det på datorspel är helt absurt. Skulden ligger snarare i att fotboll har en typisk "vi" och "dom" uppdelning. Om ni har varit på matcher i England någon gång så vet ni själva hur allvarligt problemet med fotbollsvåld är.

Medlem

Varför ska en fossil yttra sig om saker han absolut inte har någon som helst kunskap om. Vi kan lika gärna hävda att det är Lasse Stefanz fel pga deras dåliga musik vilket ger upphov till aggressioner och understimulans.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Ken Olofsson kan ju dra åt he..... var ju fotboll som dödade killen, idiot

Medlem

Vad sägs om att ta tag i problemet istället för att skylla problemet på en syndabock?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av WaXsMoKe:

Det är tragiskt det som har inträffat men att skylla det på datorspel är helt absurt. Skulden ligger snarare i att fotboll har en typisk "vi" och "dom" uppdelning. Om ni har varit på matcher i England någon gång så vet ni själva hur allvarligt problemet med fotbollsvåld är.

Precis hatkulturen vi mot dom är rätt vidrig i fotboll/hockey. Det är så ironiskt att när jag går på mma galor som har våld i sporten så har jag ännu inte sett ett enda gruff eller hatstämning.


signatur

IDKFA

Medlem

Gubben borde ju kanske fråga sig vad datorspel har att göra med grottmänniskor och berikare som finner nöje i att titta på folk som sparkar på en boll och dessutom slåss med andra gelikar under dessa sammankomster.

Han har inte tänkt på att anledningen till våldet kanske beror på den bristande intelligens som det klientel som går på fotbollsmatcher ofta uppvisar? Dåligt ölsinne, könsord, överdriven aggressivitet, hormonstinna småpolkar, tribaltatueringar, högljutt och arrogant beteende samt lössnus i hela ansiktet är attribut jag associerar med fotboll, knappast datorspel.

Medlem

Jaså, Är det så lätt att skjuta från sig ansvar? Vad har spel med detta att göra?

Så man lever alltså i förnekelse kring det faktum att sport inte är ensidigt positivt i alla lägen och medför sig ont likväl som gott, ja precis som alla typer av sysselsättningar man kan ägna dig åt. Sedan skyller man på något icke relaterat när detta påvisas istället för lösa ens egna problem.

Känns ju mer troligt att ex macho-mentaliteten och sportens överdramatiserade betydelse har spårat ur snarare än att några har spela lite för mycket CoD.

Hm...

Vi kanske ska förbjuda våldsskildringar i spel?

Men varför nöja oss där?

Vi kanske ska förbjuda våldsskildringar i passiv media (film/tv) med?

Men varför nöja oss där?

Vi kanske ska förbjuda våldsskildringar i nyhetsrapporteringen med?

Men varför nöja oss där?

Reportrar skildrar våld, vi förbjuder reportrar med!

Så att vi verkligen är säkra på att ingen någonsin ser någonting som har någon form av våldsinnehav.

Och om någon någonsin begår någonsin våldsamt så kan vi då skylla på.... ehm...?

VI hitt på nåt, det är jag övertygad om att vi kan, sen förbjuder vi det med!

Medlem
Medlem

Haha. Orka ens reagera på detta.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

HAHAHA, nu får det väl vara nog!

Hur fan kan de ta med en sån efterbliven person i public service.
Man kan ju klandra spelindustrin för andra saker också, nog bara en tidsfråga innan vi ser saker som:

Malaysia Airlines flight MH370 störtar, Microsofts fel som gav ut Flight simulator.

Ryssland går in i ukraina, Putin har spelat Civilization V.

Fotbollssupportrar slåss, det måste bero på kaninuppfödarna! Eller vänta, kanske det beror på klimathotet. Ja, så är det nog. Häkta inte de 3 personer som slog ihjäl 43-åringen, utan häkta istället klimathotet. Eller den enarmade mannen!

Fy fan va löjligt att skylla på något som är så långt ifrån en realistisk verklighet att det blir skrattretande!

Medlem

Tycker det är väldigt respektlöst att skylla på TV-spel, det låter som att det var inte gärningsmannens fel utan han var bara påverkad av TV-spel. Sjukt tragisk händelse och jag hoppas att den som är ansvarig åker dit ordentligt.

Medlem
Medlem

Dom spelande nog Pong och Spaceinvaders redan då!

Skrivet av Bennii:

Om han kan något om fotboll så vet han att fotbollshuliganer har funnits nästan lika länge som sporten. Alla huliganer som härjade i England under 50-80-talet kan inte ha blivit triggade av GTA, eller Motorsågsmassakern. Men vänta, just det, det var ju rockmusikens fel. Jag glömde rockmusiken.

Medlem

Han har fel, det är uppenbarligen Jazzen som ligger bakom allt huliganvåld.

Medlem
Skrivet av cyzed:

Malaysia Airlines flight MH370 störtar, Microsofts fel som gav ut Flight simulator.

Nej, det är Newtons fel. Om inte han hade formulerat gravitationslagen så hade de människorna varit vid liv idag.

Undrar förresten hur de skulle reagera om jag sköt ihjäl några personer och sa att nyhetsmedia hade inspirerat mig att göra det? Skulle de rapportera om det då?

Medlem
Skrivet av icon_drake:

Suck...
Varför ens förvånas över att en gammal vit man passar på att föreslå ett ansvaret hos det där nya som han inte känner till. Hade detta hänt på 80talet så skulle väll vidiovåldet vara ansvarigt hade det varit på 50 talet troligtvis rockenrollen.

En tragisk händelse som i behöver populistiska åsikter.
Men jag slutar väll aldrig att bli upprörd.

Förstår inte riktigt vad hudfärgen har med saken att göra.

Skriv svar