Mystery Box aka svåra i-landsproblem!

Medlem
Mystery Box aka svåra i-landsproblem!

Insåg ganska nyligen att jag helt glömde bort min uppföljningsblogg på datorbygget, jag kastade ju som bekant helt min planering åt sidan och beställde allt inom en vecka. Det får dock tas upp i närmre detalj efter att det aktuella problemet är avklarat. Som rubriken antyder så sitter jag nämligen här med två lådor. Innehållet i dessa är så gott som identiskt sånär som på två bokstäver i ett suffix. Den ena lådan är i min ägo sedan fredagen, den andra sedan i måndags. Mitt problem är vilken som får stanna.

Innehållet i den första lådan är ett Gigabyte GTX 780 3GB OC Windforce Rev 2.0. Ett lätt överklockat GTX 780 bakom allt fräckt säljsnack helt enkelt. Med detta ingår såklart ett gäng spel och ordentlig spelprestanda. Detta köpte jag mitt i priskriget efter Nvidias prissänkningar för en dryg vecka sedan för det ringa priset 3650kr.

Innehållet i låda nummer två är ett Gigabyte GTX 780 Ti. Ett vanligt fabriksklockat prestandamonster beställt samma dag det släpptes för det ringa priset 6190kr. Även detta med ett gäng spel.

Vad är då problemet? Jo, jag har en dryg vecka på mig att avgöra huruvida jag skall skicka tillbaks mitt 780 och köra på Ti-modellen, någonting jag inte gjort sedan jag valde 8800 Ultra över GTX för en herrans massa år sedan, eller helt sonika skicka tillbaks prestandamonstret och nöja mig med standardkortet fram tills Volta-serien släpps 2016-2017.

Stänger jag av sunt förnuft och vänder mig till ha-begäret så är Ti-modellen självklar vinnare, så ser dock inte situationen ut. I dagsläget har mitt pris på 780 nämligen visat sig vara ett riktigt kap då kortet nämligen har stigit till 4500kr på nytt. Prisskillnaden till Ti ligger således på drygt 70% av vad jag betalade för 780 medan Ti-modellen enligt bland annat Sweclockers presterar drygt 18-20% bättre än standardkortet. Detta är någonting smålänningen i mig har väldigt svårt att komma över. Låt mig utveckla!

GTX 7XX kommer att ersättas av Maxwell lagom till våren 2014, GTX 780 kommer vid det laget att rebrandas som GTX 870 och kosta drygt 3000-3500kr. Ti kommer istället fasas ut till förmån för 8XX-seriens flaggskepp och ligga på samma pris, innan dess så kan procentrabatt ges på kortet i diverse erbjudanden. Med det i åtanke så kommer GTX 780 aldrig att bli billigare än vad jag gav för kortet, detta medan 780Ti kan sänkas i pris och lämna mig lätt bitter över hundralapparna jag betalade i överpris, någonting jag på förhand blir lätt irriterad av redan nu. Med det tankesättet så kan GTX 780-köpet rationaliseras av att vara mer prisvärt. Att det är billigare struntar jag blankt i, men prisvärt är det.

Vänder jag på perspektivet och ser till prestandavinsten så blir läget aningen annorlunda. GTX 780Ti presterar nämligen märkbart bättre enligt alla recensioner tillgängliga, inte marginellt bättre som GTX Titan, märkbart bättre. Detta i sig innebär att jag kan vänta aningen längre med att byta ut kortet. Ser man till Battlefield 4 som exempel (återigen Sweclockers tester) så ligger GTX 780 runt 60-90 fps online under de högsta inställningarna för min relevanta upplösning. Jag spelar i 1920x1080 och kommer så göra väldigt länge av den enkla anledningen att jag lade flera timmar på att skruva upp skärmen på väggen i tidernas sämsta fästanordning och vägrar lägga timmarna på att demontera skräpet.

I samma upplösning med samma inställningar i samma test presterar Ti-modellen runt 70-90 fps. I praktiken innebär det att GTX 780 ligger runt 60 fps (som lägst) i ett av de mest krävande spelen (som fortfarande är dugligt optimerade) idag medan GTX 780Ti kommer att ligga på runt 60 fps (som lägst) i de mest krävande (väl optimerade) spelen imorgon. Jag kan således avvakta med att skruva ned inställningarna på Ti minst ett halvår längre än med GTX 780, någonting som kan innebära att jag har kvar kortet en generation längre. Men är det värt 2500kr mer?

Idag grämer jag mig lite över priset jag fick GTX 780, hade jag köpt det för dagspriset så hade jag inte haft minsta tvivel på vilket av korten jag skulle behålla. Nu har jag suttit i en vecka utan att kunna bestämma mig och ser ännu ingen slutsats i horisonten.

Göra det vettiga valet och spara ett drygt GTX 770 i prisskillnad mot Ti-modellen, eller komplettera ett i övrigt ganska budgetmedvetet bygge med ett riktigt monsterkort? Vad anser du som läsare? Låda ett eller låda två, vilken skall öppnas och stanna kvar?

Ett som är säkert är att låda tre innehållandes en iPhone 5s 64gb sedan länge slitits upp för att stanna, trist att inte alla val var lika enkla.

#blogg

Medlem
Mystery Box aka svåra i-landsproblem!

Tja, det är bara att själv fundera på vad du behöver. 780Ti ger en bra extra-push i tunga spel, men inget som ett lätt överklockat 780 inte klarar i 1920x1080. 18-20% bättre prestanda mot föregångaren är nog inget du kommer att märka av i de flesta spel men om du vill ha det senaste och bästa så finns det inget alternativ. Personligen tycker jag inte att det är värt 2500kr extra i dagsläget, utan sneglar nog hellre på konkurrenten 290X tills att priserna gått ner ännu mer.

Vill du ha världens snabbaste grafikprocessor med en kärna? 780 Ti. Vill du ha mest grafik för pengarna? 780/290X.

Medlem

290x var ett självklart alternativ på förhand, jag tänker dock inte investera en krona i ett kort som låter som en hårfön och är fabriksklockat till bristningsgränsen (94 grader) bara för att AMD snålat på kylningen för att kunna konkurrera med Nvidia i såväl prestanda som pris. Hela Hawaii-lanseringen var ett stort fiasko i min mening även om korten när de väl lanserades gav god prestanda.

Runt 20% prestandaskillnad är någonting jag tror blir mer märkbart med tiden och kan som bekant innebära att jag orkar vänta ytterligare en grafikkortsgeneration innan jag uppgraderar, med den nya konsolgenerationen i åtanke så kan dock spelen lika gärna bli bra mycket mer krävande på pc redan om något år.

Pris/prestanda ration är någonting jag byggt hela den nuvarande riggen på, jag kanske borde fortsätta köra på det trots allt. Med 8800 Ultra var det roligt att ha det bästa, den känslan infann sig dock endast tills 9XXX-serien lanserades, därefter fick jag samma prestanda för en bråkdel av priset i GTX 260. Jag kanske borde nöja mig med det mer prisvärda den här gången. Hmm..

Medlem

Ja, AMD har en dålig ovana att göra sina referensmodeller till jumbojets vad det gäller fläktarna. Det är synd att de har gått från sin filosofi på 4000-serien då de var ledande på värme- och energieffektivitet. Fast när 290X med Asus DCII-kylare dyker upp blir det andra bullar, samt att man redan idag kan vattenkyla det om man känner för det.

Kör du flera skärmar? Då är det helt klart värt med ett 780 Ti. Jag tror också att kraven för PC-spel kommer att trissas upp nu med kommande konsoler, men jag tror inte att utvecklarna ännu kan kräva mer av hårdvaran än de högpresterande korten vi har idag, det vore orimligt.

Om du vill vara konsekvent med det har du inte så mycket mer att välja på än att köra 780 då, om du inte vill vänta mer på att priserna sänks. Med det sagt är 780 fortfarande det fjärde (beroende på spel) starkaste grafikkortet på marknaden, så det är ingen jättekompromiss.

Medlem

Absolut, när 290X får en ordentlig kylare som drar ned temperaturen en hel del så blir det en kraft att räkna med. Redan nu är prestandan imponerande, problemet skulle mer vara oljudet. Min nuvarande rigg är så gott som ljudlös (givetvis en överdrift men poängen är densamma) och så vill jag gärna ha det.

Jag kör endast med en skärm, två de gånger datorn kopplas till tv:n. Räknar dock inte sistnämnda scenario då jag endast spelar på en av skärmarna. Att prestandakraven trissas upp kan dock även användas mot ett Ti-köp då jag kan få mer kraft för ett lägre pris när väl Volta-serien släpps.

Jag får tacka för råden och diskussionen, bestämde mig för att köra på med GTX 780 och slänga in ytterligare 2,5k i sparkontot. Mitt 580 nedgraderades till PhysX nu under kvällen medan 780 blev den nya arbetshästen. Det får duga så.

Medlem

Visst, prestandan är bra men i framtiden kommer det också börja handla om andra funktioner också. AMD satsar på TrueAudio och Nvidia har sitt PhysX. Har tinnitus själv, så ljudnivå är en av de största faktorerna för min del också.

Tack själv! Jag brukar vid varje uppgradering tänka "den här gången ska jag banne mig ha det värsta!" men hittar aldrig ett vettigt argument själv för att lägga ner de extra pengarna för några extra FPS i spel.

1
Skriv svar