Konstig upplösning på TV som klonad skärm

Konstig upplösning på TV som klonad skärm

Trixade lite hos Farsan där vi har en dator med 22" skärm upplösningen 1680x1050 Inget konstigt.

En nyare 47" LG tv med 1920x1080 (Antar jag...säljs det 720p tv:s idag!?)

Grafikkort Radeon 6670

HDMI till TV:n och rätt vald upplösning (1080p) + genom tv menyn valt 16:9 så är det svarta kanter både på höjden och bredden.

Lösning del 1 Är att välja "fyll skärm" i catalyst programmet = mindre svarta kanter men fortfarande inte fylld skärm på TV:n

Lösning del 2 Är att välja zoom på bildförhållande knappen på tv:n, alltså förmodligen fortfarande 16:9 men inzoomat?

Så varför blir det så här när 1920x1080 väll är en 16:9 upplösning?

HD film såg fortfarande ganska skarp ut men det känns ju ändå som det inte riktigt blir tv:ns native upplösning när man håller på att dra ut bilden hela tiden.
Skärmarna är för övrigt klonade för de står inte i samma rum


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

TV's gjordes i 1368x768 som då var "HD Ready" men nu finns det nog inga sådana som tillverkas längre.

AMD har något de kallar Over/Underscan.
http://img560.imageshack.us/img560/8396/overscan.jpg

Kanske är det som är felet? AMD's drivers brukar inte fungera speciellt smidigt när det gäller sånt här. När jag körde AMD kort så varje gång jag installerade nya drivers så blev hela tiden min bild "underscanned" trots jag hade uppdaterade drivers till skärmen (egentligen onödigt) och native upplösningen är 1920x1080.
Inte upplevt något liknande problem med nVidias drivers ännu.

Googla AMD Catalyst (driver version) Overscan för att hitta uppdaterad information som kan vara till hjälp om detta kan vara felet.

Aa kan vara det kanske


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Rätta mig om jag har fel, men om skärmen kör 1680x1050 och du klonar den så skickar den en 1920x1080 signal med 1680x1050 innehåll+svarta kanter till teven för att 1680x1050 är ju inte 16:9 ratio så det går inte att skala hursomhelst.

TL:DR
skärmen är 16:10
teven är 16:9

lösning: fixa igång filmen tryck sedan på flagga+p för att växla output, testa att ställa den på "projector only" istället för kloning. Logiskt sett så borde det funka, men hey... inga garantier


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Jo det blir ju lite muppigt att klona en skärm till en tv som inte är samma upplösning. Men till mitt förvar så testade jag andra upplösningar på datorskärmen + att jag gjorde utvidgade skärmar, med samma resultat = samma svarta kanter

Men tack ändå för tipset om "flagga+p" den genvägen visste jag inte om


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar