Arnroths krönika – DmC pyntar med porr och kvinnoförakt

Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Vincent_graymore:
Skrivet av ShavedEwok:

Massa text

Ursäkta men har du inte rent av fel nu? Du säger att spelen är gjorda av en majoritet av "nördar" med "omogen syn". Men i min erfarenhet är spelskapare vanliga människor som också ofta har barn och familj. Men om vi bortser detta. Enligt vad du säger är det väl skitsmart att göra dessa "porriga dumma bimbos" eftersom alla som spelar tydligen är just omogna datanördar som uppskattar detta. Låter som smart marknadsföring.

Det är ju lite av en självuppfyllande profetia, eller hur?

1. Spelutvecklare skapar spel med stereotypa sexistiska könsroller.

2. Kvinnor väljer bort spelet på grund av detta.

3. Utvecklaren drar slutsatsen att kvinnor inte är vidare intresserade av spel, beslutar att inte ändra nåt. Gå till punkt 1.

Yep men glöm inte att även om det finns en dröm inom någons huvud om att göra det bästa DmC så är pengarnas grund i form av en produkt. Precis som Coca Cola har förorenat enorma mängder sjöar etc så görs det i syftet att tjäna "kortsiktiga pengar". Inte i syfte att göra världen till en bättre plats.

I övrigt tror jag inte att det är sexifieringen som gör att kvinnor väljer bort spel, i DmC kan de väl identifiera sig med Kat istället "om de vill ha mer sympati". Männen lever trots allt med spruckna drömmar då de vet att de aldrig kommer bli Gordon, Altaïr eller Dante (om någon skulle vilja det) och de accepterar det. Jag tror kvinnor hade kunnat leva med det också men tyvärr är det så många andra saker i samhället som kväver kvinnans intresse (tex uppväxtsnormer och skolning etc).

I övrig notis. Angående det här med japaner och kvinnoförtryck. Det är faktiskt så att det är många japanska kvinnor som spelar FF serien. Ett "känt" exempel är hur de i FF XII "fick" byta Basch ifrån att vara huvudhjälten till Vaan. Det säger också en del om stereotyper.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv

Jag håller med Thomas. Väx upp och sluta objektifiera människor, vilket kön de än har. Just objektifieringen av kvinnor tycker jag är värst. Prova att sätta er själva i deras skor och försök sedan att se alla lättklädda smala kvinnor med gigantiska tuttar finnas på varje jävla reklampelare. Jag kan tänka mig att det är sjukt psykande att hela tiden har någon form av normpress på sig på det sättet. Män har det enklare, ja. Den som säger annorlunda är en riktig hycklare.

Skrivet av Natrium:

Asså om ingen skulle påpeka dessa saker så skulle jag ärligt talat inte ens tänka på att dom finns där utan istället bara njuta av storyn och atmosfären.. folk som hittar dessa saker måste chilla och tänka på något annat än allt vad somm heter IRL.

Du är ju ett stor del av problemet när du skriver sådär. Det är alltså med andra ord vardag att du objektifierar kvinnor på det sättet som nya DMC gör? Har du flickvän? Har du någonsin haft flickvän? Jag undrar lite bara.

Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Oskmos:

Kan väl vara grovt och sexigt utan att vara helt efterblivet

orden estetik och erotik är borta, det finns bara objetifierande porr nuförtiden.

Är det så du ser världen så tycker jag jävligt synd om dig

EDIT: Ursäkta min klumpfingrighet. Råkade posta innan jag hade skrivit klart två svar.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av Bulberfoot:

Jag vill passa på att få gnälla över dessa Sim City spel som har funnits ett tag i dataspelsvärlden. Jag tycker de skapar ohälsosamma ideal, antagligen bidrar de med att killar och tjejer utvecklar girighet och drifter att styra över en befolkning och stad, roffa åt sig egendomar och pengar. Tänk så många fattiga det finns i världen, och dessa i-landsungdomar vill bara bli borgmästare.
?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Natrium:

Asså om ingen skulle påpeka dessa saker så skulle jag ärligt talat inte ens tänka på att dom finns där utan istället bara njuta av storyn och atmosfären.. folk som hittar dessa saker måste chilla och tänka på något annat än allt vad somm heter IRL.

Du kanske inte tänker på det eftersom du inte tillhör en grupp som är utsatt för stereotyperna?

Det är lite som de undersökningar man gjorde i amerikanska södern under Jim Crow-tiden, då man frågade folk om hur de upplevde rasismen i samhället. De flesta vita män sa ungefär "nä, här finns det ingen rasism. Det är inget jag märkt av." medans de svarta medborgarna, som ni kanske kunde gissa, hade helt andra saker att säga...

så det är bara kvinnor som tillhör ett kön ? vi män är helt okränkbara ? coolt

Japp vi män tillhör inget kön och vi tar inte illa upp för något överhuvudtaget. Visste du inte det? It was my understanding that everyone has heard that the bird is the word


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Natrium:

Asså om ingen skulle påpeka dessa saker så skulle jag ärligt talat inte ens tänka på att dom finns där utan istället bara njuta av storyn och atmosfären.. folk som hittar dessa saker måste chilla och tänka på något annat än allt vad somm heter IRL.

Du kanske inte tänker på det eftersom du inte tillhör en grupp som är utsatt för stereotyperna?

Det är lite som de undersökningar man gjorde i amerikanska södern under Jim Crow-tiden, då man frågade folk om hur de upplevde rasismen i samhället. De flesta vita män sa ungefär "nä, här finns det ingen rasism. Det är inget jag märkt av." medans de svarta medborgarna, som ni kanske kunde gissa, hade helt andra saker att säga...

så det är bara kvinnor som tillhör ett kön ? vi män är helt okränkbara ? coolt

Jag förstår inte ens vad du syftar på hör. Jag sa ju redan i ett tidigare inlägg att jag tycker att även de manliga stereotyperna vi matas med är skadliga. Självklart kan män utsättas för sexism, diskriminering, och kränkas. Det behöver man ju inte ens påpeka. Och dagen vi lever i ett samhälle där kvinnors förtryck av män är större än vice versa kan vi kanske diskutera det mer. Men nu lever vi ett samhälle där motsatsen är norm, och därför är det mer pressande att diskutera kvinnors underordning.

Medlem
Skrivet av SToFo:

Jag håller med Thomas. Väx upp och sluta ob

Skrivet av Natrium:

Asså om ingen skulle påpeka dessa saker så skulle jag ärligt talat inte ens tänka på att dom finns där utan istället bara njuta av storyn och atmosfären.. folk som hittar dessa saker måste chilla och tänka på något annat än allt vad somm heter IRL.

Du är ju ett stor del av problemet när du skriver sådär. Det är alltså med andra ord vardag att du objektifierar kvinnor på det sättet som nya DMC gör och

Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Oskmos:

Kan väl vara grovt och sexigt utan att vara helt efterblivet

orden estetik och erotik är borta, det finns bara objetifierande porr nuförtiden.

Är det så du ser världen så tycker jag jävligt synd om dig

jag tycker jävligt synd om samhället som får lida på många fronter för att ingen ska känna sig utpekad eller stött, tror många skulle behöva lite butt-armour.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv

I`ts only sexist when men do it ..

Är lite trött på den här diskusssionen. Det var ju på tv om en kvinna som kapade av sin mans snopp och satte den i en mixer, vilket de flesta tyckte var jävligt ROLIGT faktiskt.

Hade en man skurit av sin bruds bröst och stoppat i en mixer hade han blivit lynchad.

Jag ogillar helt enkelt moralaspekten i det här. Det är sexistiskt när det passar för vissa. Hyckleri.

Medlem
Skrivet av bleak:

I`ts only sexist when men do it ..

Är lite trött på den här diskusssionen. Det var ju på tv om en kvinna som kapade av sin mans snopp och satte den i en mixer, vilket de flesta tyckte var jävligt ROLIGT faktiskt.

Hade en man skurit av sin bruds bröst och stoppat i en mixer hade han blivit lynchad.

Jag ogillar helt enkelt moralaspekten i det här. Det är sexistiskt när det passar för vissa. Hyckleri.

take cover !


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Jag har träffat många tjejer som vill bli objektifierade, så jag förstår inte alls problemet. Betyder det att jag ser ner på dessa kvinnor? Nej såklart inte. Precis som jag objektiferar kvinnor, så finns det dem som objektiferar mig, är det något jag mår dåligt utav? Såklart inte, när det är ömsesidigt, annars kunde jag inte bry mig mindre.

Kan man bara inte acceptera naturen för vad den är, istället för att sitta bitter och önska sig att den vore något annat.

Jag skulle inte heller bry mig så värst mycket som spelutvecklare om jag gjorde ett spel som var mer anpassat åt män, än kvinnor, om jag vet att branschen är mansdominerad och kan täcka utgifterna, det kanske är så att de inte vill ha en kvinnlig publik.

Precis som vi män inte ska bli eller är särskilt inbjudna till att kolla på typiska tjej-filmer, till exempel. Men inte blir jag butthurt för det.


signatur

Life is short , play more

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:
Skrivet av ShavedEwok:

Massa text

Ursäkta men har du inte rent av fel nu? Du säger att spelen är gjorda av en majoritet av "nördar" med "omogen syn". Men i min erfarenhet är spelskapare vanliga människor som också ofta har barn och familj. Men om vi bortser detta. Enligt vad du säger är det väl skitsmart att göra dessa "porriga dumma bimbos" eftersom alla som spelar tydligen är just omogna datanördar som uppskattar detta. Låter som smart marknadsföring.

Jag skrev om kvinnokaraktärer i spel som: "...verkar vara skapta utav osäkra småpojkar...", dvs att det är det intryck man får när man spelar.

Jag vill absolut inte utpeka spelutvecklarna själva som orsaken till problemet. Det vore inte bara väldigt orättvist, men även att grovt förenkla hela problematiken.

Är fullt medveten om att spelutvecklare är helt vanliga människor som många gånger får tydliga order "uppifrån" om hur spelet ska vara. Det finns så många inblandade och så många aspekter på spelutveckling att det blir omöjligt att peka ut någon enskild faktor som "problemet". Alla är delaktiga och bidrar på sitt sätt, både vad gäller positivta som negativta aspekter.

Du har natruligtvis helt rätt i att vissa saker säljer, vilket betyder att även vi konsumenter har ett stort ansvar. Vi visar med våra inköp vad vi gillar eller inte och de som fösöker sälja spel gör naturligtvis fler spel utav en specific typ som de märker att vi gillar/köper.

Naturligtvis är problematiken mycket mer komplex än så, detta förekommer inte bara i spelindustrin utan även dagligen i sammhället i stort. Att "porriga dumma bimbos" uppenbarligen säljer oavsett var de presenteras är ju ett ganska tydligt bevis på detta, men det är just därför som det IMO är så viktigt att vi tar denna diskussion även som gamers, då vi kan påverka genom att aktivt ta avstånd genom diskussioner som dessa och genom att rösta med vår plånbok.

SE

Medlem

Kul värld vi skulle leva i om alla tänkte som vissa här.

"Bli inte upprörd över någonting du tycker är fel, acceptera det bara som det är, lev ditt liv och håll käft"

Jag hade då inte velat leva i den värld där ingen tar upp sådana här frågor av rädsla för att bli stämplas som "PK eller "moralkärring". Vad fan betyder det ens längre? Alla som någonsin ifrågasätter någonting någonstans är plötsligt "PK".

Om att vara en politiskt korrekt moralkärring är att ifrågasätta och diskutera de normer och strukturer som finns i det samhälle vi lever i idag så ska jag banne mig omfamna min roll som politiskt korrekt moralkärring med stolthet.

Medlem

Jag tycker nog att det finns bättre exempel på sexism i spel än detta, där det artikeln motsätter sig faktiskt passar storyn.
Det handlar om ett spel baserat på kristendomen och dess bild av helvetet och synd.
Kristendomen lägger hela skulden för synd på kvinnan och utmålar kvinnor som obotligt förföriska varelser som ständigt lockar de stackars fromma männen till de mest avskyvärda sexuella handlingar med sina utmanande kroppar.

Det finns problem med sexism men ska man ta ställning emot det så tycker jag nog att man får använda mer seriösa exempel, det här ser mer ut som ett misslyckat försök att visa hur politiskt korrekt man är.

Medlem

Jag håller med de flesta om att det går åt bägge hållen.. Varför kan inte vi få vara lika trötta på att alla manliga karaktärer ska vara stendumma muskelberg utan ett spår av känslor överhuvudtaget... Min personliga tro är att det blir sexiga bimbos och stendumma muskler är för att det är lättast att integrera karaktärer på det sättet.. Det är bara o slänga dit lite sexiga kommentarer och flasha brösten lite så woop, har man en färdig personlighet, samma gäller motstående kön..

Det är betydligt svårare att få en riktig karaktär med trovärdig personlighet i ett spel, det kräver mer tänk och mer tid.. Vilket kostar pengar och fördröjer utvecklingen av spelet.

Inaktiv

Kvinnoförakt? Det är ett spel vi talar om. Duger det inte (vilket det inte gör) så spela inte. För att sedan påpeka att just mannen utges som ett sexobjekt. Välbyggd. Seduktiv. Kåt?

Medlem

Anledningen till att du blir utpekad som "pk" eller "moralkärring" är att vi i sverige inte får diskutera något överhuvudtaget som kan tolkas på fel sätt. Diskuterar du sexism i spel eller film är du "pk" "moralkärring", samma gäller invandring eller att du är stolt över ditt land. Då är du automatiskt "rasist" eller "främlingfientlig". Sverige är landet där vi inte får diskutera saker överhuvudtaget utan att får en stämpling


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

Haters has to hate. Tur att folk som skriver sånt här trams inte gör spel. då skulle man väll bara spela Mario spel för resten av sitt liv.

Kvinnor är det finaste vi har. Kvinnor kan va sexiga. Kvinnor kan va osexiga. Kvinnor kan va slampiga. Kvinnor kan va yrkes inriktade.

Ja kvinnor kan va vad som helst. Men buhu så fort man gör kvinnor sexiga. Då måste folk börja TYCKA. Jag tycker ni som skriver sånt här trams ska gå ut oftare och se att det finns mer än 1 typ av kvinnor. och Kvinnor är minst sagt lika sex intresserade som män!! dom bara visare det bättre på ett sexigare sätt!

Medlem
Skrivet av Ahris:

Jag tycker nog att det finns bättre exempel på sexism i spel än detta, där det artikeln motsätter sig faktiskt passar storyn.
Det handlar om ett spel baserat på kristendomen och dess bild av helvetet och synd.
Kristendomen lägger hela skulden för synd på kvinnan och utmålar kvinnor som obotligt förföriska varelser som ständigt lockar de stackars fromma männen till de mest avskyvärda sexuella handlingar med sina utmanande kroppar.

Det finns problem med sexism men ska man ta ställning emot det så tycker jag nog att man får använda mer seriösa exempel, det här ser mer ut som ett misslyckat försök att visa hur politiskt korrekt man är.

menar du att erotiken hade en djupare mening ? men då är det ju tydligen synd om dig...


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Gandy:

Anledningen till att du blir utpekad som "pk" eller "moralkärring" är att vi i sverige inte får diskutera något överhuvudtaget som kan tolkas på fel sätt. Diskuterar du sexism i spel eller film är du "pk" "moralkärring", samma gäller invandring eller att du är stolt över ditt land. Då är du automatiskt "rasist" eller "främlingfientlig". Sverige är landet där vi inte får diskutera saker överhuvudtaget utan att får en stämpling

Och där stämplade du precis hela befolkningen.


signatur

Life is short , play more

Medlem

nu ska jag spräcka hela din värdsbild. jag är lesbisk och älskar få se dessa heta bilder på änglar!

Medlem
Skrivet av Lillasandra:

nu ska jag spräcka hela din värdsbild. jag är lesbisk och älskar få se dessa heta bilder på änglar!

Oh no you didnt!


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Inaktiv

Jag tycker inledningen på DMC var torr och ointressant men allt detta PK-gafflande gör mig spyfärdig. Stör man sig på spel av politiska skäl för hur de skildrar kvinnor, HBT-personer, krig, patriotism, etniska minoriteter etc så får ni rösta med plånboken, punkt slut.

Ord som "sexism" förlorar sin mening när det räcker att peka på yppiga avklädda kvinnor och hävda att det är förtryck, diskriminering och ond bråd död. Ni som klagar får banne mig utveckla era argument ytterligare om ni vill bli tagna på allvar.

Medlem

Oj nu blev jag ju sugen på detta spel! Men jag kommer nog att hoppa gta 5 för det spelet lär vara värre en detta

Medlem

Suck för in i helvetet, suck.

"I värsta fall är det kanske rent av deras uppfattning om vad vi som spelar vill ha; först lite porr, sedan hack 'n slash."

Det är precis vad det vi vill, om du inte vill det Thomas så får du vara tydlig med att det är DU som har åsikten, inte alla.

Medlem
Skrivet av ITor:
Skrivet av Qvisten:

Har alla gått och blivit den ensamma sura gubben/kärringen uppe på fjärde våningen som ska gnälla på att folk tvära över den ny-klippta gräsmattan och rapporterar så fort ett litet ljud kommer från grannen. Ohhhh blir så trött på alla jävla gnälliga människor som tar illa vid sig så fort något inte stämmer med deras verklighets bild.

MÄNNISKOR DÄRUTE, SKAFFA ER LITE SJÄLVKÄNSLA OCH SLUTA BRY ER OM ALLT OCH ALLA MEN FRAMFÖR-ALLT SLUTA TA ILLA UPP FÖR MINSTA LILLA MÖG, SMILA OCH SKAKA AV ER SÅ KOMMER NI MÅ SÅ MYCKET BÄTTRE !!!!!!!

Haha, på tal om att slappna av, hur hög är din puls och vilken färg har du i ansiktet...

Personligen låtsad jag aldrig att vara huvudkaraktären eller önskar att jag vara han/hon, tänker snarare att "jaha å han gillar stora bröst å slakta folk å fä kors och tvärs" det får stå för honom.
Spel kommer aldrig vara speciellt moraliska, mord och våld finns i de flesta spelen och kommer säkert att vara så i framtiden också, det farliga är när man försöker göra spel till någon form av verklighet och "tar med sig" IRL. Ett spel är ett spel och låt det just vara det!

Sedan borde set finnas fler möjligheter att välja hur man vill att inputen ska vara enligt min mening, exempelvis om man vill köra som man eller kvinna.
Överdrivna stereotyper är bara fjantigt och blir komiskt, hur många går på det och tror att verkligheten ser ut så...den procenten är skrämmande..

Haha den är faktiskt "normal" vad det nu innebär
Nä bara så trött på alla moraltanter och folk som tar illa vid sig för ingenting.
Vörför spelar man eller kollar på film om man inte kan ta det för vad det är och vad dem som gör det bjuder på. Gillar man det inte kan man ju gråta en skvätt och gå vidare med sitt liv, men funkar ju inte för vissa för det ska göra någon vendetta av det.... Jag är inte så jäkla gammal ännu men livet är så mycket lättare och roligare om man tar det för vad det är och slutar ta illa vid sig hela tiden.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Natrium:

Asså om ingen skulle påpeka dessa saker så skulle jag ärligt talat inte ens tänka på att dom finns där utan istället bara njuta av storyn och atmosfären.. folk som hittar dessa saker måste chilla och tänka på något annat än allt vad somm heter IRL.

Du kanske inte tänker på det eftersom du inte tillhör en grupp som är utsatt för stereotyperna?

Det är lite som de undersökningar man gjorde i amerikanska södern under Jim Crow-tiden, då man frågade folk om hur de upplevde rasismen i samhället. De flesta vita män sa ungefär "nä, här finns det ingen rasism. Det är inget jag märkt av." medans de svarta medborgarna, som ni kanske kunde gissa, hade helt andra saker att säga...

så det är bara kvinnor som tillhör ett kön ? vi män är helt okränkbara ? coolt

Tycker alla blir så jäkla lätt kränkta överlag idag. Man kan knappt skojja om religioner för då ska man brännas på bål, man kan inte skojja om stereotyper för där är alltid någon som känner igen sig och blir kränkt. Konstigt modeller eller rika för lov att existera idag, så många som blir kränkta av en fin halvnacken kropp eller att Berra sitter och kör en Ferrari....

Medlem

FZ goes Aftonbladet!


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Fragzone,

I am disappoint.

Medlem

Något som är lika tröttsamt som sexism är missriktad låtsasfeminism som den i denna artikel.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

"spelmekanik och speldesign att jag överser med dålig smak och taktlöst objektifierande" Vad i helvete har spelmekanik med objektifiering och kränkning att göra? Skaffa en annan sysselsättning!

Du har aldrig tänkt på att kvinnor kanske inte vill spela som fula karaktärer?

Medlem

Sexism är tyvärr en del av vår vardag, ochsett om det gäller film, musik, spel, TV-serier eller vardag.
Snygga personer säljer, och vi vill se snygga personer, och spel gör det lätt att nå nya skönhetsideal som inte ens film kan nå...

Men ska det vara sexigt ska det vara realistiskt och på lika villkor, män ska kunna strippa likväl som kvinnor, sex kan vara en del av spel men bör inte vara omotiverat.
Nakenscenerna i ex. The Wicher 2 gick väl hem hos både manliga och kvinliga gamers i bekanskapskresten då de var snyggt gjorda, väl motiverade i storyn, liet mer tanke bakom det hela. Sen skadar det inte att Geralt själv också visar iaf bar överkropp i sammanhanget.

Skriv svar