Arnroths krönika – DmC pyntar med porr och kvinnoförakt

Medlem

Men..... kära vita kränkta manliga nördar; ni får slentrianrunka hur mycket ni vill till pixlade oproportioneliga kvinnoavbilder, som är skapta av personer med ungefär samma midjemått och liknande obefintliga erfarenheter av köttsligt umgänge med någon annan än högerhanden. Det är bara det att kvinnobilden som följande spel manifesterar doftar ungefär lika unket som den där toarullen ni har stående på skrivbordet.

Känns stimulerande med en artikel som lyfter något som faktiskt blivit ett problem; och som på allvar hotar att successivt fördumma och förminska allas vårt älskade spelmedium.

Sluta vara så jävla kränkta nu.

Medlem

Sen till partyt men vafan. Heres my $.02

"dagsaktuell."
"Kvinnorna å andra sidan, de är bara objekt. Sexiga, kåta, bröstförstorade och tanklösa varelser. Där för att tjäna mannen, både visuellt och med sexuella tjänster. "

Det är för fan självklart. London, gå in på en bordell, vilket är fullt lagligt där, och det är självklart att kvinnorna/männen som finns där är till för att tillfredsställa kundens fantasier, på deras egna villkor dock. Vilket jag tycker är helt jävla ok.

Vi är bara så fullt upptagna med att tro att trafficking är den enda sortens utav prostitution här i Sverige så vi har stuckit våra huvuden upp i kultur elitens vanilj doftande anus.

Nej du, jag är glad att det finns lagliga bordeller. Vi tog med mig min väns döende ms/cancer patient dit så att han fick en önskan uppfylld för det var fan ingen här som kunde se förbi hans dödsdom eller rullstol även om det bara var för en natt.

EDIT: Insåg att jag överdrev en aning, det är inte bara att gå in på en "bordell" för dom är olagliga i England men det är endast om det är en sex arbetare per lägenhet. Men i början av 2000:talet så var det iaf inte då omöjligt att gå in i ett byggnads komplex där hela våningen var mindre lägenheter. Vet inte hur det ser ut idag då det endast var den gången.

Medlem

Det här är så jäkla trist att läsa. Arnroth har skrivit en skitbra och angelägen krönika och de flesta av er spyr galla åt alla håll.
Det jag inte förstår är varför det i hela friden är så många män som blir så otroligt upprörda av tanken på en spelbransch utan fördummande könsklichéer.
Där män och kvinnor kan dela spelupplevelser på lika villkor?

Jag skrev ett blogginlägg inspirerat av krönikan och dessa hemska kommentarer.

http://stokboet.wordpress.com/2013/02/09/sexistisk-spelbransc...

Medlem
Skrivet av s3ng:

Gå och lägg dig Thomas. Du är inte Anita Sarkeesian.

Det är sådana gamers som gör att spel aldrig någonsin kommer kunna bli lika accepterat som film eller böcker.

Medlem

Ni som klagar över sexifiering i spel, vad tänker ni om glorifieringen av våld? The Witcher går ju ut på att mörda sig fram, CoD-serien så är målet att döda flest möjliga, etc in absurdum. Med undantag för The Sims-serien och några få andra så går spel generellt sett ut på att döda folk och monster. Orkar inte mer, men jag antar att ni ser mitt resonemang.

Eller är det så att spel bara är spel?

Medlem

Vem fan är så patetiskt så dem sitter och spanar in en lätt klädd tjej i ett spel då?

Jag tycker det är rätt så överdrivna kamera vinklar de använder sig av, kvinnorna framstår ju verkligen som objekt och vad med för det mer än en väldigt undergiven blick mot kvinnor? Skulle jag spela spelet skulle ja hellre dra igenom det utan dessa scener, slöseri med tid då jag inte finner datagjorda tjejer särskilt attraktiva eller ser någon som helst mening med det.. Det är ju som en action film med massa meningslöst våld som varken betyder eller tillför något. Bara att denna gången lyfter det fram en väldigt sne blick på kvinnor.
Sex i spel känns värdelöst när de visar det på detta viset. räcker med en kyss och bilden tonas ut och man kommer tillbaka dagen efter eller något. Inget jag behöver se. Känns otroligt meningslöst.

Brukar ni hälla vatten på isen före ni ska åka skridskor också?

Men visst ni som gnäller får gärna sitta och "dra en" till era fake tjejer, drar på en date IRL ist.
tja!

Medlem
Skrivet av matte89:

Jag känner mig objektifierad! Jag kan inte dra på mig brallorna flygande i luften samtidigt som jag slåss med demoner. Lite drygt med allt snack om att kvinnor objektifieras och ofta glöms det att män också objektifieras.

Men om man säljer en "mans" fantasi så ska det väl få vara just det. Det är ju inte precis ena könets fel att den andra inte riktigt tagit sig in på spelmarknaden. Vi vet ju att det inte finns ett lika stort intresse för AAA-spel där.

Tycker det är intressant att Dante inte är ett hormonstint överblåst mongo med muskler som sträcker sig över hela spelskärmen likt Dante's Inferno eller Castlevania. Så det blir väl ett plus här.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av Swink:

Vem fan är så patetiskt så dem sitter och spanar in en lätt klädd tjej i ett spel då?

Jag tycker det är rätt så överdrivna kamera vinklar de använder sig av, kvinnorna framstår ju verkligen som objekt och vad med för det mer än en väldigt undergiven blick mot kvinnor? Skulle jag spela spelet skulle ja hellre dra igenom det utan dessa scener, slöseri med tid då jag inte finner datagjorda tjejer särskilt attraktiva eller ser någon som helst mening med det.. Det är ju som en action film med massa meningslöst våld som varken betyder eller tillför något. Bara att denna gången lyfter det fram en väldigt sne blick på kvinnor.
Sex i spel känns värdelöst när de visar det på detta viset. räcker med en kyss och bilden tonas ut och man kommer tillbaka dagen efter eller något. Inget jag behöver se. Känns otroligt meningslöst.

Brukar ni hälla vatten på isen före ni ska åka skridskor också?

Men visst ni som gnäller får gärna sitta och "dra en" till era fake tjejer, drar på en date IRL ist.
tja!

Jag tror att du tappade bort dig nånstans, förstår inte hur debatten kring objektifiering utav tjejer har något med folks preferenser att göra. Grattis på dejten och hoppas att den gick bra för övrigt! Folk får gärna sitta och gnida sig i könsområdet över tecknade bilder på ponnyer eller vad det nu är men jag skulle nog anse att det vore ett snedsteg av Disney att ha prosmiscuösa hästar i deras nästa storfilm, likaså tycker jag att man borde belysa och reagera på bra mainstream-mästerverk prostituerar sig mot en nische som tydligen ska finnas i samma genre.

Man kan ju förstå att de är förvirrade med tanke på vad God of War och Dante's Inferno trodde att konsumenterna ville ha. Men jag tror inte hack'n'slash måste vara förenat med porrerier. Däremot så får folk gärna hetsas upp av dessa, det skiter jag i - men jag tror inte att de tillhör mainstream.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Suck, återigen en veganstinkande pk-soppa av hysterikern Arnroth!

Hur ofta går kvinnor ut i media och ondgör sig på objektifieringen av män?
Hur många spel har manliga karaktärer som är "vanliga" blekfeta, glasögonklädda män*?

Finns det inte grovhakade magrutskroppar till män i reklam, filmer och spel?

* Visst finns det få exempel, tex Gordon Freeman. Men jag kan nog hitta exempel på feta/fula/vardagliga kvinnor i spel också.

Medlem
Skrivet av Joxon:

Det här är så jäkla trist att läsa. Arnroth har skrivit en skitbra och angelägen krönika och de flesta av er spyr galla åt alla håll.
Det jag inte förstår är varför det i hela friden är så många män som blir så otroligt upprörda av tanken på en spelbransch utan fördummande könsklichéer.
Där män och kvinnor kan dela spelupplevelser på lika villkor?

Jag skrev ett blogginlägg inspirerat av krönikan och dessa hemska kommentarer.

http://stokboet.wordpress.com/2013/02/09/sexistisk-spelbransc...

Så objektifiering av män existerar inte? Är tex alla män i porrindustrin också slavar under tvång såsom kvinnorna? Är lem-storlek i porr och magrutsmängd i reklam inte objektifierande och missvisande? Tror inte några unga killar att normallängden söderut är 20 cm?

Jämställdhet för dig och dina gelikar utesluter män, det är problemet med personer som delar din och Arnroths världsbild. Det är också anledningen till att många tröttnar och genomskådar ert pk-hysteriska trams.

Det finns många problem här i världen, och att kvinnor generellt sett är mer utsatta än män är ett faktum. Men stå upp för kvinnor där det verkligen behövs istället, tex den traditionella muslimska kvinnosynen!

Medlem
Skrivet av AvalancheSWE:
Skrivet av Joxon:

Det här är så jäkla trist att läsa. Arnroth har skrivit en skitbra och angelägen krönika och de flesta av er spyr galla åt alla håll.
Det jag inte förstår är varför det i hela friden är så många män som blir så otroligt upprörda av tanken på en spelbransch utan fördummande könsklichéer.
Där män och kvinnor kan dela spelupplevelser på lika villkor?

Jag skrev ett blogginlägg inspirerat av krönikan och dessa hemska kommentarer.

http://stokboet.wordpress.com/2013/02/09/sexistisk-spelbransc...

Så objektifiering av män existerar inte? Är tex alla män i porrindustrin också slavar under tvång såsom kvinnorna? Är lem-storlek i porr och magrutsmängd i reklam inte objektifierande och missvisande? Tror inte några unga killar att normallängden söderut är 20 cm?

Jämställdhet för dig och dina gelikar utesluter män, det är problemet med personer som delar din och Arnroths världsbild. Det är också anledningen till att många tröttnar och genomskådar ert pk-hysteriska trams.

Det finns många problem här i världen, och att kvinnor generellt sett är mer utsatta än män är ett faktum. Men stå upp för kvinnor där det verkligen behövs istället, tex den traditionella muslimska kvinnosynen!

Suck, vi tar det igen.

Både män och kvinnor objektifieras till viss grad i spel, och framställs stereotypt. Dock så finns det en mycket väsentlig skillnad:

1. Männen är aktiva subjekt, har makt, driver handligen framåt, är menade att ses som förebilder och något som spelaren vill identifiera sig med. Det är en positiv maktfantasi.

2. Kvinnorna är passiva eller reaktiva objekt. De finns med för att ageras på av männen, för att tillfredställa egot hos dom. De är inte menade att ses upp till, och ingen spelare kan tänkas vilja spela deras roller.

Ser du skillnaden? En är något man vill vara, en är något man vill äga/ha sex med.

Detta har upprepats gång på gång i tråden, men vissa läser krönikor/trådar som djävulen läser bibeln.

EDIT: Sen angående "muslimer", så kan man ha två saker i huvudet på samma gång. Man kan både bekämpa kvinnoförtryck och hat på hemmaplan, samtidigt som man bekämpar den hos andra grupper/i andra länder. Precis som man kan kämpa för fackliga rättigheter i Sverige samtidigt som man stödjer arbetare i u-länder. De är så att säga sammanlänkade problem, kvinnoförtryck är det samma världen runt, det tar sig bara olika uttryck och former.

EDIT 2: Om det inte framgick, så tycker jag att stereotyper av män är lika farliga och tragiska som dom om kvinnor, även om de i en komparativ analys ändå är mer "positiva". Det är därför som vi som kallar oss feminister även kämpar för att befria männen från den samhälleliga tvångströja som läggs på oss i form av de normer och föreställningar som finns om "manlighet."

Medlem
Skrivet av Erenthal:

Både män och kvinnor objektifieras till viss grad i spel, och framställs stereotypt. Dock så finns det en mycket väsentlig skillnad:

1. Männen är aktiva subjekt, har makt, driver handligen framåt, är menade att ses som förebilder och något som spelaren vill identifiera sig med. Det är en positiv maktfantasi.

2. Kvinnorna är passiva eller reaktiva objekt. De finns med för att ageras på av männen, för att tillfredställa egot hos dom. De är inte menade att ses upp till, och ingen spelare kan tänkas vilja spela deras roller.

Ser du skillnaden? En är något man vill vara, en är något man vill äga/ha sex med.

Jag råder dig att prova spelet "Saints Row the Third", hehe. Där kan du vara en Kvinna och hitta på all jävelskap du vill, och du är huvudpersonen.

Sedan finns det en annan aspekt: Hur tror du könsfördelningen ser ut bland alla som spelar spel? Så länge som den absolut överväldigande majoriteten är män så kommer spelen vara riktade mot män, ganska självklart faktiskt. Och att göra storydrivna spel där man kan välja att vara man eller kvinna innebär att att man behöver dubbel uppsättning av storyn anpassad för både manlig å kvinnlig karaktär. Det hade tagit tid att göra och kostat mer än dom extra intänkter ett spel ger pga valbart kön på karaktären.

Medlem
Skrivet av AvalancheSWE:
Skrivet av Erenthal:

Både män och kvinnor objektifieras till viss grad i spel, och framställs stereotypt. Dock så finns det en mycket väsentlig skillnad:

1. Männen är aktiva subjekt, har makt, driver handligen framåt, är menade att ses som förebilder och något som spelaren vill identifiera sig med. Det är en positiv maktfantasi.

2. Kvinnorna är passiva eller reaktiva objekt. De finns med för att ageras på av männen, för att tillfredställa egot hos dom. De är inte menade att ses upp till, och ingen spelare kan tänkas vilja spela deras roller.

Ser du skillnaden? En är något man vill vara, en är något man vill äga/ha sex med.

Jag råder dig att prova spelet "Saints Row the Third", hehe. Där kan du vara en Kvinna och hitta på all jävelskap du vill, och du är huvudpersonen.

Sedan finns det en annan aspekt: Hur tror du könsfördelningen ser ut bland alla som spelar spel? Så länge som den absolut överväldigande majoriteten är män så kommer spelen vara riktade mot män, ganska självklart faktiskt. Och att göra storydrivna spel där man kan välja att vara man eller kvinna innebär att att man behöver dubbel uppsättning av storyn anpassad för både manlig å kvinnlig karaktär. Det hade tagit tid att göra och kostat mer än dom extra intänkter ett spel ger pga valbart kön på karaktären.

Säger ju inte att det inte finns spel som går emot eller ignorerar stereotyperna, men det vi pratar om är ju ett mönster som går som en röd tråd i mediet.

Jag har tidigare nämnt att jag tror det är lite av en självuppfyllande profetia, vilka som köper spelen. Man skapar ett spel som stöter bort kvinnor, inga kvinnor köper det, man drar slutsatsen att det inte är värt att satsa på kvinnor. Sen är jag övertygad att en majoritet av oss män som spelar också skulle vilja se en förändring, trots allt.

Men förändring måste komma innifrån, och därför är den debatt som alltid blossar upp om det här ämnet viktig och nödvändig.

Medlem
Skrivet av Erenthal:

Jag har tidigare nämnt att jag tror det är lite av en självuppfyllande profetia, vilka som köper spelen. Man skapar ett spel som stöter bort kvinnor, inga kvinnor köper det, man drar slutsatsen att det inte är värt att satsa på kvinnor.

Det kan inte stämma, för att kvinnor skall kunna prova ett spel så pass mycket att dom tycker att hela spelet är så sexistiskt så behöver dom ju köpa det först.

Men en sak som du kanske menar och som jag kan hålla med om, är att om fler spel skapades just med tanke på kvinnor som köpare, så hade nog fler kvinnor köpt spelet.

Men idag kostar det stora summor att utveckla spel, och ett spel riktat till kvinnor lär inte sälja så bra så att det är lönt. Annars hade det ju funnits fler spel riktade mot kvinnor. Det är helt enkelt alldeles för få kvinnor som är intresserade av att spela överhuvudtaget, oavsett om spelen är riktade mot kvinnor eller "kvinnovänliga".

Medlem
Skrivet av AvalancheSWE:
Skrivet av Erenthal:

Både män och kvinnor objektifieras till viss grad i spel, och framställs stereotypt. Dock så finns det en mycket väsentlig skillnad:

1. Männen är aktiva subjekt, har makt, driver handligen framåt, är menade att ses som förebilder och något som spelaren vill identifiera sig med. Det är en positiv maktfantasi.

2. Kvinnorna är passiva eller reaktiva objekt. De finns med för att ageras på av männen, för att tillfredställa egot hos dom. De är inte menade att ses upp till, och ingen spelare kan tänkas vilja spela deras roller.

Ser du skillnaden? En är något man vill vara, en är något man vill äga/ha sex med.

Jag råder dig att prova spelet "Saints Row the Third", hehe. Där kan du vara en Kvinna och hitta på all jävelskap du vill, och du är huvudpersonen.

Sedan finns det en annan aspekt: Hur tror du könsfördelningen ser ut bland alla som spelar spel? Så länge som den absolut överväldigande majoriteten är män så kommer spelen vara riktade mot män, ganska självklart faktiskt. Och att göra storydrivna spel där man kan välja att vara man eller kvinna innebär att att man behöver dubbel uppsättning av storyn anpassad för både manlig å kvinnlig karaktär. Det hade tagit tid att göra och kostat mer än dom extra intänkter ett spel ger pga valbart kön på karaktären.

Saint's row the third har ju varken dubbel uppsättning av story eller könsspecifika undertoner i dialogen, där är all dialog väldigt generell för att det ska passa med det val som du har valt. Tycker det är lustigt att du är tvungen att ta ett så pass anonymiserat spel på att komma på ett spel där man kan vara en kvinna som hanteras subjektivt, som the true hero. Det är väl ungefär som att ta upp sin karaktärs utseende i Portal.

Behöver du bröst och objektifiering av kvinnor som "Man" för att kunna spela ett spel? Själv så tycker jag att det känns billigt och förolämpande och gör ofta att jag inte har lust att spela spelet.

Skrivet av AvalancheSWE:
Skrivet av Erenthal:

Jag har tidigare nämnt att jag tror det är lite av en självuppfyllande profetia, vilka som köper spelen. Man skapar ett spel som stöter bort kvinnor, inga kvinnor köper det, man drar slutsatsen att det inte är värt att satsa på kvinnor.

Det kan inte stämma, för att kvinnor skall kunna prova ett spel så pass mycket att dom tycker att hela spelet är så sexistiskt så behöver dom ju köpa det först.

Men en sak som du kanske menar och som jag kan hålla med om, är att om fler spel skapades just med tanke på kvinnor som köpare, så hade nog fler kvinnor köpt spelet.

Men idag kostar det stora summor att utveckla spel, och ett spel riktat till kvinnor lär inte sälja så bra så att det är lönt. Annars hade det ju funnits fler spel riktade mot kvinnor. Det är helt enkelt alldeles för få kvinnor som är intresserade av att spela överhuvudtaget, oavsett om spelen är riktade mot kvinnor eller "kvinnovänliga".

Woah, kvinnor får spela vad fan de vill. Jag tror inte man behöver satsa specifikt på att göra nästa Sims eller Pony farm eller vad du nu tycker är "kvinnovänligt". Men det vore ju kul om störtsköna actionlir kan just vara störtsköna actionlir, att de inte skulle behöva hora ut sig med en trekant i introscenen men den oerhört porriga "POV"-synfältet. Grejen är att spelet är just det, ett störtskönt actionlir som tyvärr horar ut sig. Som manlig spelare så blir jag irriterad, är det här verkligen de signaler jag sänder ut? Att om jag ska plocka upp ett hack'n'slash så måste det vara erotiskt?

Om du vill ha starka kvinnliga påtagliga karaktärer så har du just Lara Croft i nyaste Tomb Raider, Faith i Mirror's Edge och Light i Final Fantasy XIII. Alla behöver inte vara en bimbo i ett GTA-spel, utpyntade bröst i ett hack'n'slash eller främst finnas där för att testa sin nya "boob jiggle"-funktion.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Skriv svar