Medlem

*Varning , den följande texten kommer se utt att vara skriven av en lågstadie elev pga bakfylla och trötthet (ja jag vet... 17:30 fredag etc...)*

Jag har cirka 120 timmars speltid än så länge (tog ca 70 timmar att nå level 80)

Jag spelar warrior , så min kritik kommer vara baserad på warrior...

- Skills , som warrior finns det nästan ingen anledning att spela något annat än 5/6 signet med greatsword och axe / shield. Alla andra vapen är helt enkelt inte alls lika effektiva , jag har funnit mig springa runt med mace / sword och medvetet handikappa mig själv bara för att jag är desperat efter variation. Det faktum att warriors utility skills är sjukt lama gör det hela ändå med enformigt.

- Brist på endgame PvE , Dungeons i guild wars 2 gjorde mig otroligt besviken... Det finns nästan ingen anledning att spela Melee i events eller dungeons , antingen står man melee med risken att helt plötsligt bli dödad instant utan förvarning eller så står man bara i ranged och rullar undan för en röd ring då och då.

Jag hade personligen önskat att dom hade kvar Healer / Tank / DPS eftersom det är det som gör dungeons och raids roliga. Utan det så blir det bara en random zergfest.

Dom flesta jag har pratat med tycker verkligen att dungeons är sådär , så vad finns det annars att göra i level 80? Det finns ju events men problemet är att eftersom dom är spontana kan man inte säga ''Nu vill jag slåss mot en drake'' och enligt mig så är dessa events i vilket fall ganska enformiga och lika varandra. Extremt lagg , Låg FPS , väldigt Zergigt och brist på belöning som får en att faktiskt vilja göra dungeons och events.

Jakten på nytt gear är väl det som får folk att vilja spela MMO's? Alla tycker väl att det är roligt att få bra loot och förbättra sin karaktär och bli starkare , och sedan kunna använda detta för att ha en fördel och leka runt i PvP eftersom att man faktiskt kämpade en hel del för att göra gubben så stark.

Hör vissa säga att det är jätte kul att bara explora världen och få 100%... Jag håller inte med. Att springa runt och göra hjärt questerna som var en pina under levlingen och bara var där som fillers bara för att vara ''100%'' och få någon armor skin... Det är inte vad jag skulle kalla för endgame.

Just nu är PvP tournaments , WvW , att farma mats till legendary vapen och en dungeon eller två ibland när guilden tjatar det som håller mig kvar. Jag vet inte när dom kommer lägga till mer content eller släppa en expansion , men det känns som att jag kommer vara trött på det spelet har att erbjuda just nu inom en månad eller två. Har börjat levla en sylvari guardian för att fördriva tiden och spela igenom nya ställen , men till slut så kommer ju samma problem upprepa sig.

Nu kommer det låta som att jag hatar spelet , men jag tycker det är roligt just nu och defenitivt värt pengarna men tror bara inte det kommer hålla i längden och vara den långtidshobby som MMO's enligt mig skall vara.

82/100

Medlem
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Skater93:

- Sämsta combatsystem i världshistorien.

Annars så är det ett grymt spel.

Vadå sämst? De e ju asnajs

Är det asnajs att under bossfighter så sätter man på autoattack och sedan går man och ser på TV i 10 minuter tills att bossen är död?

Inaktiv
Medlem

Intressant läsning! Tycker även jag att det förtjänar 5/5, självklart är det inte prefekt, eller en "mmo-revolution", men ett underhållande spel är det allt

Inaktiv
Skrivet av Aptur:

Hade väldigt roligt under tiden jag levlade upp till 80. Dock när man väl nådde level 80 så tyckte jag spelet dog lite. Det endgame som jag var intresserad av mest var WvW. Tyvärr levde det inte alls upp till mina förväntningar. Att man ofta stöter på en osynlig armé som står och bankar på ens port känns lite sådär. Finner ingen som helst anledning att lira WvW i GW2 när man har tillgång till PlanetSide 2-betan vilket förvisso är ett FPS, men som genomför alla "WvW-moment" mycket bättre trots de fortfarande befinner sig i beta och förbättrar spelet fortlöpande.

Resten av materialet som finns i level 80 känns som WoW:s dito.

Skrivet av Syahin:

*Varning , den följande texten kommer se utt att vara skriven av en lågstadie elev pga bakfylla och trötthet (ja jag vet... 17:30 fredag etc...)*

Jag har cirka 120 timmars speltid än så länge (tog ca 70 timmar att nå level 80)

Jag spelar warrior , så min kritik kommer vara baserad på warrior...

- Skills , som warrior finns det nästan ingen anledning att spela något annat än 5/6 signet med greatsword och axe / shield. Alla andra vapen är helt enkelt inte alls lika effektiva , jag har funnit mig springa runt med mace / sword och medvetet handikappa mig själv bara för att jag är desperat efter variation. Det faktum att warriors utility skills är sjukt lama gör det hela ändå med enformigt.

- Brist på endgame PvE , Dungeons i guild wars 2 gjorde mig otroligt besviken... Det finns nästan ingen anledning att spela Melee i events eller dungeons , antingen står man melee med risken att helt plötsligt bli dödad instant utan förvarning eller så står man bara i ranged och rullar undan för en röd ring då och då.

Jag hade personligen önskat att dom hade kvar Healer / Tank / DPS eftersom det är det som gör dungeons och raids roliga. Utan det så blir det bara en random zergfest.

Dom flesta jag har pratat med tycker verkligen att dungeons är sådär , så vad finns det annars att göra i level 80? Det finns ju events men problemet är att eftersom dom är spontana kan man inte säga ''Nu vill jag slåss mot en drake'' och enligt mig så är dessa events i vilket fall ganska enformiga och lika varandra. Extremt lagg , Låg FPS , väldigt Zergigt och brist på belöning som får en att faktiskt vilja göra dungeons och events.

Jakten på nytt gear är väl det som får folk att vilja spela MMO's? Alla tycker väl att det är roligt att få bra loot och förbättra sin karaktär och bli starkare , och sedan kunna använda detta för att ha en fördel och leka runt i PvP eftersom att man faktiskt kämpade en hel del för att göra gubben så stark.

Hör vissa säga att det är jätte kul att bara explora världen och få 100%... Jag håller inte med. Att springa runt och göra hjärt questerna som var en pina under levlingen och bara var där som fillers bara för att vara ''100%'' och få någon armor skin... Det är inte vad jag skulle kalla för endgame.

Just nu är PvP tournaments , WvW , att farma mats till legendary vapen och en dungeon eller två ibland när guilden tjatar det som håller mig kvar. Jag vet inte när dom kommer lägga till mer content eller släppa en expansion , men det känns som att jag kommer vara trött på det spelet har att erbjuda just nu inom en månad eller två. Har börjat levla en sylvari guardian för att fördriva tiden och spela igenom nya ställen , men till slut så kommer ju samma problem upprepa sig.

Nu kommer det låta som att jag hatar spelet , men jag tycker det är roligt just nu och defenitivt värt pengarna men tror bara inte det kommer hålla i längden och vara den långtidshobby som MMO's enligt mig skall vara.

82/100

Exakt detta gör att jag inte köper GW2. Kan ni fanbyos/recensörer förklara för mig hur man inte kan ta upp dessa aspekter!?
Jag har upptäckt dom utan att ens behöva spela!

Då kommer väl kommentaren att ni är nöjda med 100 timmars speltid för 400 kr. Inget fel med de, men detta spel förtjänar inte 5/5.

Kommer bli ännu ett SWOTR och D3 som dör ut snabbare än man hinner säga Prosit magistern.

Medlem

det är ett skämt att en sida som fz kan lägga fram sådana betyg det är skamligt det är omöjligt 100% bra och kan därför inte få 5 av 5 vilket skulle innebära att det är det bästa spelet ever made det är skamligt i call fanboyism

Medlem

-8 klasser men bara 5 character slots.

Sure is "Mästerligt" in here.

Sen fanns det väl inget face to face trading
och heller ingen duel funktion?

Yeaah... Och loading screens överallt.. Näh usch.

Medlem

Juste , och sen Face to Face trading , Dueller , Inspect option och sådana enkla småsaker som kan förgylla upplevelsen men som dom av någon anledning utlämnade... ?

Inaktiv
Skrivet av Syahin:

Juste , och sen Face to Face trading , Dueller , Inspect option och sådana enkla småsaker som kan förgylla upplevelsen men som dom av någon anledning utlämnade... ?

Fi fasen. Förstår inte varför man tar bort default grejer som man verkligen behöver i ett MMO och hur man som recensörer inte kan ta upp något sådant. Om det är ett PvP fokuserat spel ska man väl ändå ha ett fungerande duel system.

Kanske rentutav vidareutveckla duel systemet. Göra en lista där man utmana folk som är obesegrade osv. Men att ta bort saker som duell och inspektera är skumt

MFZ
Medlem

5/5.. så det är lika bra som op. flashpoint 2 mao.
nice.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Gick lite snabbt med korrekturläsningen? släppts i stället för släpptes i början och välkomnat stavas det väll och inte välkommnat? Ska läsa resten när jag kommer hem.

Roligt att man får minus för att man vill hjälpa till att rätta stavfel i en recension? jag är ingen språkpolisi vanliga fall men dom felen jag påpekade stack för mycket i ögonen. Hoppas hinna läsa innan jag lägger mig iaf. Det lutar lite åt köp pga av diverse artiklar man läst och jag körde ettan för flera år sen och som det låter så verkar det va värt sina pengar.

Inaktiv

Finns en del smått irriterande saker i spelet som inte nämns i recensionen.

- Trade! Man kan stå brevid en vän, men man måste maila sakerna? Känns ju otroligt korkat.

- Mail! Man kan inte skicka iväg saker man hittar, till sina andra karaktärer, utan det måste mellanlagras i banken.

- Banken! Löjligt lite utrymme om man inte hostar upp ganska ordentligt med riktiga pengar först (ja, jag vet att man kan byta guld mot gems).

- Transport! Hade varit skönt med någon form av mount, för dessa oändliga waypoints och dess medföljande 'loadingscreens'.

Annars är spelet, som recensenten beskriver - mästerligt! När man nästan tappar andan första gången man kliver in i Divinity Reach....WOW! Alla NPCs är så levande...man kan stå hur länge som helst och bara lyssna på folk. Jag följde tex efter en kille som bråkade med sin fru, hon trodde han hade en annan, sen kom en annan tjej fram och pussade honom...vilket liv det blev.

Mästerligt, rent ut sagt.

Medlem

Bara PvPn gör så att spelet förtjänar 5/5 nästan.

Har aldrig någonsin haft så här roligt i PvP. Vore möjligtvis PvPn i classic WoW.

Det är mest små-grejer som man stör sig på hittills.

Medlem

Varför känner jag alltid att hypade spel får 5/5 medans spel som är bättre men inte lika hypade får sämre. Har tappat förtroendet för FZ's recensioner och det är främst baserat på det senaste årets recensioner. Dock kan det ju vara jag som har dålig smak. Tycker för övrigt att gw2 är värt 3 eller kanske 4 av 5 och inte mer. Saknas för mycket väsentliga delar samtidigt som det inte bidrar med tillräckligt mycket nytt till genren. 5/5 är ett perfekt, nytänkande spel med perfekt story och som kan hålla en spelare fast i månader utan att bryta sig loss. Tyvärr är det allt för få spel som lyckas med det i nutida spelutveckling... WoW back in the day lyckades men inte mycket har hänt sen dess. Free to play är + dock, kan man varva det samtidigt som man håller på med andra mmo's (har 3 aktiva igång, 4 om man räknar med d3).

Medlem
Skrivet av BlueBlood:

Jättebra recension Men en sak jag reagerade på var detta.

Citat:

Overflow-mekaniken, som ersätter regelrätta köer och låter dig spela ändå medan du väntar på att bli insläppt i den "verkliga" världen, känns krånglig och onödig (instans-teknologi, där extra kopior av världen skapas om för många spelare befinner sig i samma område, existerar utan större problem i väldigt många mmo vid det här laget).

Hur kan man säga att overflow-tekniken är onödig och krånglig? Jag kan hålla med om att den har haft sina problem nu i början. Men de problemen tar jag utan att tveka om jag får lov att spela direkt, istället för att stå i kö i 2-3 timmar.

Jag tänkte precis samma sak när jag läste det. Det är riktigt skönt att slippa köa.

Riktigt bra recension, spelet är riktigt roligt och har gett tillbaka mmo suget hos mig. Det här kommer man nog spela i många år


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av WarpGuN:

5/5 lite i överkant eller!!

Bara för att du endast lirar konsol eller? Du blev avundsjuk, det känns härligt Jag njuter av din avundsjuka mmmmmmmm

nerå lira pc oxå


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Sen kan vi även tänka på att block/dodge(per automatik)/resist inte finns med i spelet, allt är upp till dig då det gäller att blocka/dodga, så man kan inte förlita sig på att stacka %block/dodge genom gear utan det finns blockskills som måste tajmas in.

Det gillar jag

Medlem

Jag var kanske en av de få som inte hypade spelet, men samtidigt förboka det. Jag blev överraskad.

Det här mmot känns komplett! Nu har jag inte kommit till endgame, men än så länge - så har man väldigt mycket frihet till vad man vill göra och samtidigt kunna gå upp i lvl.

Medlem
Skrivet av s3ng:

-8 klasser men bara 5 character slots.

Sure is "Mästerligt" in here.

Sen fanns det väl inget face to face trading
och heller ingen duel funktion?

Yeaah... Och loading screens överallt.. Näh usch.

Du kan köpa mer slots för GEMs(Går även att byta guld mot gems och vise versa), så GW2 kommer överleva pga ingen månadskostnad, mikro-transaktioner.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Bara PvPn gör så att spelet förtjänar 5/5 nästan.

Har aldrig någonsin haft så här roligt i PvP. Vore möjligtvis PvPn i classic WoW.

Det är mest små-grejer som man stör sig på hittills.

Mena du då då battlegrounds just kom? För om du menar från start så fanns det inge PvP alls, förutom att du kunde springa till horde/all område och hoppas någon attackera dig MEN de hade ju duel iaf.

Medlem
Skrivet av modusoperandi:

5/5.. så det är lika bra som op. flashpoint 2 mao.
nice.

Är inte OP Flashpoint ett FPS?

Medlem
Skrivet av Segas:

Finns en del smått irriterande saker i spelet som inte nämns i recensionen.

- Trade! Man kan stå brevid en vän, men man måste maila sakerna? Känns ju otroligt korkat.

- Mail! Man kan inte skicka iväg saker man hittar, till sina andra karaktärer, utan det måste mellanlagras i banken.

- Banken! Löjligt lite utrymme om man inte hostar upp ganska ordentligt med riktiga pengar först (ja, jag vet att man kan byta guld mot gems).

- Transport! Hade varit skönt med någon form av mount, för dessa oändliga waypoints och dess medföljande 'loadingscreens'.

Annars är spelet, som recensenten beskriver - mästerligt! När man nästan tappar andan första gången man kliver in i Divinity Reach....WOW! Alla NPCs är så levande...man kan stå hur länge som helst och bara lyssna på folk. Jag följde tex efter en kille som bråkade med sin fru, hon trodde han hade en annan, sen kom en annan tjej fram och pussade honom...vilket liv det blev.

Mästerligt, rent ut sagt.

Lär inte vara några större problem att fixa det i framtida patcher, inget jag direkt stör mig på hehe men vi tycker alla olika.

Medlem
Skrivet av Syahin:

Juste , och sen Face to Face trading , Dueller , Inspect option och sådana enkla småsaker som kan förgylla upplevelsen men som dom av någon anledning utlämnade... ?

Som jag sa tidigare, lär inte vara några större problem att fixa detta i framtida patcher, njut nu av spelets goda saker

Medlem

Sen kan jag verkligen inte förstå hur folk kan gnälla på combaten, känns väldigt fräscht och kräver en del "skillshots" inte bara auto-lockon, I andra spel måste du vara tillräckligt nära för att få in en skill, här kan du flaxa i vädret och kanske någon ledsen person springer in och tar lite skada

Sen att block/resist/dodge inte är % baserat och inte sker per automatik. Det som suger just nu är att stå i kö i 3 dygn för att få ta del av WvWvW.

Medlem

Svag 4 från mig, annars bra recension


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Uttern_:

Exakt detta gör att jag inte köper GW2. Kan ni fanbyos/recensörer förklara för mig hur man inte kan ta upp dessa aspekter!?
Jag har upptäckt dom utan att ens behöva spela!

Då kommer väl kommentaren att ni är nöjda med 100 timmars speltid för 400 kr. Inget fel med de, men detta spel förtjänar inte 5/5.

Kommer bli ännu ett SWOTR och D3 som dör ut snabbare än man hinner säga Prosit magistern.

Hur kan du bedöma att spelet inte är värt 5/5 om du inte har spelat det?

Nog för att jag har läst dumma kommentarer, men din tar nog priset för idag.

Medlem
Skrivet av Skater93:
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Skater93:

- Sämsta combatsystem i världshistorien.

Annars så är det ett grymt spel.

Vadå sämst? De e ju asnajs

Är det asnajs att under bossfighter så sätter man på autoattack och sedan går man och ser på TV i 10 minuter tills att bossen är död?

Du får du hoppas att det finns många som revive dig efter varje död

Medlem

Ni skulle kanske nämna att det finns inget endgame som det är nu i GW2.

Instanserna fortsätter inte, sPvP har man kunnat göra sen lvl1 och sakerna är inte kopplade utanför sPvP, WvWvW har man också kunnat göra sedan lvl1 och där är det lite mer vilka som kan stacka ihop till största deathballen.

Visst det kan vara kul att hoppa in och köra lite sPvP men man får ju knappt något för det.
Det finns ingen direkt ranking för det där vinnaren varje månad får något ex.

Har spelat det ett tag och jag vet inte, är trött på det redan då jag inte vet varför jag ska logga in i GW2.

GvG eller sPvP med någon ranking hade räckt för mig.

Edit: Men en sak som är fucking awesome är JUMPING PUZZLE!

Sen vet jag inte riktigt om ni kan säga att PvPn är balanserad, har personen som testat verkligen kört sPvP turneringar med bra lag eller har han hoppat runt solo i BGs?

Just nu är det vissa klasser som är skit bra på sina saker i turneringsmatcher medans andra är lite mer allround dåliga.

Medlem
Skrivet av Raxxa:

det är ett skämt att en sida som fz kan lägga fram sådana betyg det är skamligt det är omöjligt 100% bra och kan därför inte få 5 av 5 vilket skulle innebära att det är det bästa spelet ever made det är skamligt i call fanboyism

Jag hoppas du är med på att FZ's 5/5 inte är samma som 100% i betyg ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av showerguy:

Läste hela recensionen och har själv spelet.. efter en timmes spelande så började jag fundera om det är värt att fortsätta. Efter två timmar så var det käk sen gick jag tillbaka till Team Fortress 2.

Vart är känslan? Vart är end game? Det var ingen hype!

Du säger själv att du spelat spelet i två timmar, och frågar vart är end game?

Skriv svar