Foliehatten på!

Skägg.
10 Chambers
Foliehatten på!

Tidigare i veckan kunde vi läsa att den numera stenrika Markus Persson, även känd som #Minecraft-Notch, var intresserad av att finansiera en uppföljare till det dåligt säljande men väldigt omtyckta #Psychonauts. Vida webbens spelälskare var inte sena med kommentarer som "det vore fantastiskt", "jag skulle också kunna tänka mig att betala för det" och framförallt "ta mina pengar och gör Grim Day of the Fandango Tentacle 2!". Ett knappt dygn senare sparkar Tim Schafers #Double Fine Studios igång en insamling för ett nytt peka-o-klicka-äventyr med tillhörande dokumentär. Är det bara jag som anar en liten marknadsföringsuggla i mossen?

Är det inte väldigt bra tajming för Persson att antyda att han (spelare) skulle kunna ordna pengarna för att bekosta utvecklingen för en uppföljare han vill se? Momentumet, som på vida webben kan vara ganska kortvarigt, nådde nog sin högsta punkt just när Schafers kampanj inleddes och inom ett dygn hade över en miljon dollar samlats in. Det kan också vara så att jag precis har tittat klart på första säsongen av den överraskande bra serien Homeland och min hjärna fortfarande är inställd på "trust no one!"-läget.

Inga berörda parter har hörts i frågan då det riskerar att rasera min mysiga lilla konspirationsteori.

#blogg


signatur
Foliehatten på!

VASS? Webben är full av "för stunden intresserade lämlar?"

Personligen så spelar det mindre roll för mig var Schafer får pengarna ifrån, bara han får ändan ur och minns varför han fått det mytos han nu lever. Point & Click 4 Evarrr.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skägg.
10 Chambers

What?

Spelar ingen roll för mig heller, ser gärna fler liknande grepp i framtiden.


signatur
Medlem

Å ena sidan är det bra med att dom som är intresserade betalar innan, så att man vet vilken budget som man kan röra sig med och därmed vilken tid det kan ta osv.

Men å andra sidan kanske det blir ett sämre spel i och med att de som inte vill/kan slänga en hundring eller två på ett sådant "lotteri" om man inte vet om man kommer gilla spelet...

... Å andra sidan igen (tredje sidan?), så är det lite gambeling att köpa ett fullversionspel också om man inte har läst många recensioner av likasinnade och/eller "provspelat" (aka TPB) det.

Kanske kan bli en ny (bra?) trend. Kanske det gör som en Idol-kändis, alltså man hör mkt av skiten ett tag men sedan så spelas det succesivt mindre tills nästa smörja kommer.

// edit: annoying smileys


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers

Ja, det kräver ju att personerna bakom spelet har ett rejält förtroendekapital hos fansen.

John Romeros kickstarter skulle nog inte få så mycket pengar (trots att han varit framgångsrik inom spelbranschen efter Daikatana).


signatur
1
Skriv svar