Resident Evil: Revelations

Medlem
Skrivet av Parabellum87:
Skrivet av Sebastian Lind:

Fan, äntligen har vi hittat något som får folk att lacka ur MER än Bobby Kotick.

Du kan skämta om precis vad du vill , men här på FZ vill jag läsa en bra recension som tar upp det viktiga i spelet , och inte något feministtrams som hör hemma på Aftonbladet !

För övrigt borde ni införa offtopicregler för att slippa skit som detta , jag tar recessioner seriöst , till skillnad från dig.

Internet, serious business.
/ LordDiamos

Medlem

Tja, gå ner för Avenyn i Göteborg imorgon kväll så ska du nog se att det är fullt med "kvinnor"(läs: våp) som glatt traskar runt i så korta kjolar att de blir närmast försumbara.
Men att det så ofta ska bli såhär när tjejer recenserar spel. Att genus frågan helt plötsligt ska ta plats. Det är ett spel från en JAPANSK utvecklare. ALLA som har spenderat lite tid inom TV-spel världen vet att det extremt ofta är så och väldigt få tar det på allvar.
Ska vi inte ta och prata lite orealistiska skönhets-ideal också när vi ändå igång?

För vi vet ju alla att så som män porträtteras i TV-spel är helt normalt för dudes att se. Men inte fan gnäller manliga gamers över det.

Kom ned från pedistalen och sluta ta den absurda TV-spelsvärlden på så stort allvar och ha lite kul istället.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Parabellum87:

Du kan skämta om precis vad du vill , men här på FZ vill jag läsa en bra recension som tar upp det viktiga i spelet , och inte något feministtrams som hör hemma på Aftonbladet !
För övrigt borde ni införa offtopicregler för att slippa skit som detta , jag tar recessioner seriöst , till skillnad från dig.

Vad du anser är viktigt i spelet är inte detsamma so mvad alla andra måste tycka. Det är det här du inte förstår; recensioner baseras på åsikter, och åsikter är subjektiva. Du måste antingen skaffa förståelse för att inte alla tycker som dig, eller vända dig till rena faktatexter istället för recensioner.

Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Sisyr:

*jag skrev om att alla recensioner är subjektiva*

Det är påfallande ofta vi beskylls för recensioner som inte är "objektiva" nog. Oftast antar jag att folk möjligen blandar ihop uttrycket med den typ av "konsumentjournalistik" som utgjorde majoriteten av spelrecensionerna förr i tiden. Eller så förstår de bara inte vad ordet "objektivitet" innebär, för jag kan inte tänka mig att de vill läsa en "recension" som är en upprepning av vad som redan står på baksidan av spelboxen.

Det är märkligt att kravet på objektivitet alltid dyker upp när en åsikt man inte håller med om framhävs, och aldrig när det är en åsikt man delar.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av flamgorilla:

inte direkt en opartisk recension

Definiera en "opartisk recension", tack.

Bra poäng, men vad sägs om en fullständig recension? Circle Pad Pro? 3DS funktioner? Raid Mode? Utveckla vad som tycktes?

Vem som helst kan säga att ett spel suger, hade jag velat läsa det hade jag kunnat läsa kommentarsfälten på vilken spelsida som helst.

Medlem

Första resident evil filmen är en riktig bra skräck rulle med bra handling. Uppföljarna är bara massa action med sämst handling. Samma sak hände med star wars 1-3 allt gjort i green screen med en handling som skrevs på en dag.


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Sablar vilket liv i lådan det blev här. Rätt underhållande att läsa.... fast ändå inte.

Medlem
Skrivet av s3ng:

Sablar vilket liv i lådan det blev här. Rätt underhållande att läsa.... fast ändå inte.

No offence, men du bidrar inte direkt till det.
/ LordDiamos

Medlem

Min åsikt är att det inte går att strunta i saker som påverkar upplevelsen. Ett bra exempel är spelet Zak & Wiki. Otroligt kul pussespel till Wii men där karaktärerna är så irriterande att man knappt kan spela spelet.

På samma sätt kan RE framställning av kvinnor störa upplevelsen. Om man nu ska bli rädd av ett spel (vilket RE ger anspråk på) så är det ju fantastiskt störande om kvinnor springer runt i shorts i vintern. Det passar inte in.

Om däremot sådana saker förekommer i t.ex. Bullestorm ja då kan det ha en funktion och vara underhållande. Det är ju subjektivt och upp till var och en. Men i RE är det bara tramsigt och förstör spelet.

Däremot tycker jag också att det är tramsigt av recensenten att klaga på karaktären ashley i RE 4 och där håller jag med om att resonemanget att man istälet bör ha en krönika eller artikel om genusperspektiv i spel. Problemet är inte att det finns en kvinnlig ung karaktär som man ska bära runt på. Det passar i storyn. I det enskilda spelet är det både lämpligt och bra och defintivit inte exempel på usel kvinnosyn.

Det som är problemet är istället att det temat återkommer hela tiden i branschen och därför blir utjatat, tråkigt och indikation på att branchen har så pass dålig fantasi att de baserar hela sina berättelser på stereotyper nära nog är utdöda i den generationen spelen är avsedda för. (Jag gillar inte auktoritetsargument, men jag är genusforskare så jag menar att jag har lite tyngd bakom det påståendet). Det är så fantastistk dåligt ur säljsynpunkt. Den genomsnittliga gamern blir INTE road av stereotypa kvinnor eller män utan det finns i princip två kategorier: de som skiter i vilket och fokuserar på spelen och de som stör sig på det (jag tilhör oftast den senare men det beror lite på faktiskt). Men inte i något fall så tillför detta något. Tror man att det säljer bättre så bör man allvarligt talat fundera lite kring sin PR-avdelning.

Min poäng är att man inte som recensent kan lämna sådana här saker utanför eftersom det är ett störande moment som kan förstöra spelupplevelsen. Och i det här fallet är det något som sannolikt kommer vara lika störande för personer som att karaktärerna inte rör på munnen.

Utan tvekan är det som så att om speltillverkare börjar leverera spel med mer uttänkta karaktärer så blir spelen bättre. Visst kan det ändå förekomma stereotypa karaktärer. Det finns ju bimbos och muskelberg i verkligheten också och de kan ha en god funktion i olika spel. Men det är förbannat tjatigt och fjantigt med en del saker som dyker upp i, inte minst, japanska spel. Det är patetiska och totalt missriktade sätt att, i brist på fantasi, sälja spel. Ingen går på det och folk stör sig. Märkligt att det inte dör ut snabbare!

Medlem

Eftersom det knorrats lite över "vem bryr sig?!" vad gäller genusperspektivet, så vill jag bara för det statistiska urvalets skull deklarera att jag är en av dem som stör mig när kvinnor och män framställs stereotypt. Inte för att det inte kan passa i vissa spel, men när det går ut över spelillusionen och min "suspension of disbelief", t ex när kvinnor är fighters men tvunget ändå ska ha enorma bröst och rustningar som knappt täcker något av kroppen. Jag är helt för att producenterna får skapa detta mög om de vill, men jag tänker inte köpa det.

Med det sagt kunde recensionen också vara lite mer fyllig och konstruktiv.

Medlem

En sak är säker: Fler människor som Linda behövs. Den stora mängden hat som riktas mot folk som vill diskutera genus (främst kvinnor) är ett tecken på att det finns mycket kvar att göra inom detta område.
Alla ni som tycker att det här är "onödigt" och "inte hör hemma i en spelrecension", jag slår vad om att nästan varenda en av er är män. Vet ni varför det är så? Det är för att Linda, i egenskap av att vara kvinna är den som utsätts för de här objektifierande spelen (ja, UTSÄTTS, uppenbarligen gillar hon att spela. Ska hon skita i att spela helt tycker ni? Jag tycker att hon kan få bestämma själv). Hon är väl jävligt trött, likt många andra kvinnor, på att ses som något som ska behaga män vare sig hon vill det eller inte.
Män hetsas inte av skönhetsideal som är helt omöjliga att uppfylla på samma sätt som kvinnor. Punkt. Linda har fan rätt att skriva vad hon vill om ett spel, precis som alla andra recensenter på den här sidan. Utan att behöva ta den skiten som vissa i den här tråden kastar på henne. Var lite mogna.

Och, det är väldigt många här inne som inte riktigt verkar förstå vad genusvetenskap och feminism är för något. Könsmaktsordningen och våra könsroller skär genom ALLT i vårt samhälle. Därför kan ni som påstår att den här diskussionen inte hör hemma i spelvärlden gå och gömma er någonstans. Det är viktigt att den här diskussionen förs på alla samhällsplan och i så många olika sammanhang som möjligt. Detta för att kvinnors ställning i samhället ska förbättras - och för att deras röster också ska höras.

Medlem

Väldigt blandade åsikter. Intressant läsning och tack för recensionen!

Naturligtvis är män också förtryckta (fast på ett helt annat sätt enligt min uppfattning). Handlar också hur kvinnliga och manliga könsroller målas upp av samhället. Man kan också vända på frågan: Utvecklarna för Resident-evil: Majoriteten är killar? Har svårt att tro att en kvinna skulle lägga fram dessa förslag på hur en "normal" kvinna ska se ut i ett spel. Se på t ex den kvinnliga hjälten i "Beyond good and Evil". Hon kommer ju inte i närheten av hur man har tolkat hur en kvinna ska se ut i Resident Evil. Detta är ju förstås något som utvecklarna har valt, precis som i Soul Calibur.

Skulle vara mer intressant med en längre recension som analyserar spelet i närmare detalj


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv
Skrivet av FrankieMango:

En sak är säker: Fler människor som Linda behövs. Den stora mängden hat som riktas mot folk som vill diskutera genus (främst kvinnor) är ett tecken på att det finns mycket kvar att göra inom detta område.
Alla ni som tycker att det här är "onödigt" och "inte hör hemma i en spelrecension", jag slår vad om att nästan varenda en av er är män. Vet ni varför det är så? Det är för att Linda, i egenskap av att vara kvinna är den som utsätts för de här objektifierande spelen (ja, UTSÄTTS, uppenbarligen gillar hon att spela. Ska hon skita i att spela helt tycker ni? Jag tycker att hon kan få bestämma själv). Hon är väl jävligt trött, likt många andra kvinnor, på att ses som något som ska behaga män vare sig hon vill det eller inte.
Män hetsas inte av skönhetsideal som är helt omöjliga att uppfylla på samma sätt som kvinnor. Punkt. Linda har fan rätt att skriva vad hon vill om ett spel, precis som alla andra recensenter på den här sidan. Utan att behöva ta den skiten som vissa i den här tråden kastar på henne. Var lite mogna.

Och, det är väldigt många här inne som inte riktigt verkar förstå vad genusvetenskap och feminism är för något. Könsmaktsordningen och våra könsroller skär genom ALLT i vårt samhälle. Därför kan ni som påstår att den här diskussionen inte hör hemma i spelvärlden gå och gömma er någonstans. Det är viktigt att den här diskussionen förs på alla samhällsplan och i så många olika sammanhang som möjligt. Detta för att kvinnors ställning i samhället ska förbättras - och för att deras röster också ska höras.

URSÄKTA MEN VA???

"Män hetsas inte av skönhetsideal som är helt omöjliga att uppfylla på samma sätt som kvinnor. "

Ehhh...ok???

Ursäkta mig men vilken värld lever du i?
Så alla killar föds med sexpack menar du eller?

Omöjliga skönhetsideal?? Hahahahahahaha

citerar en tidigare post: http://pics.kuvaton.com/kuvei/amount_of_work.jpg

Jävligt sant på alla sätt. inse

Medlem

Trodde först recensionen var ett skämt, sen läste jag den igen och förstod att så var inte fallet. Pinsamt.

Fan, jag kommer älska det här spelet.

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av FrankieMango:

En sak är säker: Fler människor som Linda behövs. Den stora mängden hat som riktas mot folk som vill diskutera genus (främst kvinnor) är ett tecken på att det finns mycket kvar att göra inom detta område.
Alla ni som tycker att det här är "onödigt" och "inte hör hemma i en spelrecension", jag slår vad om att nästan varenda en av er är män. Vet ni varför det är så? Det är för att Linda, i egenskap av att vara kvinna är den som utsätts för de här objektifierande spelen (ja, UTSÄTTS, uppenbarligen gillar hon att spela. Ska hon skita i att spela helt tycker ni? Jag tycker att hon kan få bestämma själv). Hon är väl jävligt trött, likt många andra kvinnor, på att ses som något som ska behaga män vare sig hon vill det eller inte.
Män hetsas inte av skönhetsideal som är helt omöjliga att uppfylla på samma sätt som kvinnor. Punkt. Linda har fan rätt att skriva vad hon vill om ett spel, precis som alla andra recensenter på den här sidan. Utan att behöva ta den skiten som vissa i den här tråden kastar på henne. Var lite mogna.

Och, det är väldigt många här inne som inte riktigt verkar förstå vad genusvetenskap och feminism är för något. Könsmaktsordningen och våra könsroller skär genom ALLT i vårt samhälle. Därför kan ni som påstår att den här diskussionen inte hör hemma i spelvärlden gå och gömma er någonstans. Det är viktigt att den här diskussionen förs på alla samhällsplan och i så många olika sammanhang som möjligt. Detta för att kvinnors ställning i samhället ska förbättras - och för att deras röster också ska höras.

URSÄKTA MEN VA???

"Män hetsas inte av skönhetsideal som är helt omöjliga att uppfylla på samma sätt som kvinnor. "

Ehhh...ok???

Ursäkta mig men vilken värld lever du i?
Så alla killar föds med sexpack menar du eller?

Omöjliga skönhetsideal?? Hahahahahahaha

citerar en tidigare post: http://pics.kuvaton.com/kuvei/amount_of_work.jpg

Jävligt sant på alla sätt. inse

Skämtar du med mig? Du påstår att män har mer press på sig att se ut på ett visst sätt än kvinnor.
Läste du mitt sista stycke om genusvetenskap och feminism? Du bevisade nämligen med ditt uttalande om att män har mer eller lika mycket att leva upp till utseendemässigt som kvinnor att du faktiskt inte vet någonting om genusvetenskap. Och ja, genusvetenskap är en vetenskap, precis som tex biologi eller kemi.

Sen kanske du känner en press på dig att leva upp till hur snubben ser ut på den bilden du länkade till. Tråkigt för dig, jag känner mig också pressad när det gäller mitt utseende. Skillnaden är dock att du och jag, som är män båda två, inte straffas lika hårt som kvinnor när vi väljer att i inte lika stor utsträckning försöka leva upp till de ideal som vi påtvingas. Gå ut på stan och kolla, hur många par går runt där killen är tjockare än tjejen? Hur många par är tvärtom? Tänk sedan lite på hur det kunde bli så som det ser ut. Kan det möjligtvis vara så att det är lättare för en tjock kille att få tjejer än vad det är för en tjock tjej att få killar? Kvinnor bedöms i större utsträckning efter sitt utseende än män. Det finns en hel industri uppbygd för att kvinnor ska kunna ändra på sitt utseende med smink, kläder, skönhetsoperationer, parfymer, bantningsmetoder osv. Och denna industri omsätter mångfallt mycket mer pengar än skönhetsindustrin som riktar sig till män.

Skägg.
10 Chambers

Några har rört vid det men det tåls att upprepas: porträtteringen av män skiljer sig, eller snarare syftet. Står en kvinna halvnaken gör hon det för att behaga, objektifieras sexuellt. När manliga karaktärer visar musklerna är det också objektifiering, såklart, men inte på ett sexuellt plan. Då är det snarare macho och hårdhet som ska utsrålas.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_98854:

...Vet inte riktigt vad det är med henne som stör recensenten - kanske att hon vickar på rumpan då hon går. No offense men det gör de flesta tjejer...

Gör dom? Sett det på film eller?

Medlem

Vissa kommentarer till den här recensionen skrämmer mig. Skulle genusperspektivet vara helt oviktigt? Dessa kommentarer visar just hur viktigt genusvetenskap faktiskt är, och då är jag inte en extremfeminism vill jag lova, snarare tvärtom så tycker jag det är fånigt med flera av dessa genusdebatter, men uppenbarligen så inser man att de behövs.

Är inte karaktärernas personlighet och framställning en del av spelet? Personligen så är karaktärernas framstäälning ett av det viktigaste, och är det fel så förstör det hela min spelupplevelse och gameplayen blir helt oviktig om jag bara stör mig på en karaktärs klädsel eller personlighet spelet igenom. En karaktärs utseende eller klädsel ska passa in i världen den lever i oavsett man eller kvinna. Kan jag inte leva mig in i ett spel och känna med karaktärerna så spelar jag inte, hur "snygga" de än må vara. Tolka mig inte fel nu, spelkvinnor får gärna vara framtunga, lättklädda och snygga i spel där det passar in, men i "skräckspel"? Snöspel? Okej att ett spel inte är realistiskt, kan nog inte komma på många 100% realistiska spel som fortfarande är roliga, men kom igen, det kan fortfarande göras på ett snyggt ostörande sätt.

I just det här fallet så verkar det även som att kläderna är rent av fula och omoderna vilket jag vet flera spelande kvinnor som stör sig på jämte mig. Snygga, välsvarvade kvinnor i all ära, men snälla nån, låt dem klä sig snyggt åtminstone!

Jag gillar FZ recensioner just för att de lyfter olika sidor av ett spel, och Linda tog upp saker som intresserade mig, så jag tackar för det. Har själv aldrig varit direkt intresserad av RE spelen, så kan inte direkt utrycka mig om varken för eller mot spelen, men sunkiga kvinnosyner i kombination avt vänners kommentarer så låter det inte som spel jag kommer satsa mina kronor på, men vem vet, kanske missar jag toppenspel..

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Några har rört vid det men det tåls att upprepas: porträtteringen av män skiljer sig, eller snarare syftet. Står en kvinna halvnaken gör hon det för att behaga, objektifieras sexuellt. När manliga karaktärer visar musklerna är det också objektifiering, såklart, men inte på ett sexuellt plan. Då är det snarare macho och hårdhet som ska utsrålas.

Inte bara det Carl, kvinnor värderas också på ett helt annat sätt utifrån sitt utseende än vad män gör. Det är helt enkelt viktigare ur ett kvinnligt perspektiv att leva upp till idealet, oavsett vad det är för typ av ideal än vad det är ur ett manligt. Män bedöms utifrån vad de kan, kvinnor utifrån hur de ser ut.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:

Sen missar du något helt väsentligt här; en recension SKA ta upp det recensenten tycker är "det viktiga i spelet". Eftersom Linda uppenbart störde sig hårt på hur kvinnorna framställs så valde hon att ta upp det. Inte svårare än så. Du får givetvis hålla med eller inte hålla med, men oavsett vilket så tycker jag att hon tagit sin arbetsuppgift seriöst och skrivit en god och saklig text utifrån hur hon upplevde RE: Revelations.

Jag förstår helt och fullt ditt resonemang. Det blir dock något av ett problem ifall en persons uppfattning i vad som i huvudsak är en politisk fråga får utgöras en så stor del av en recension.
På samma sätt som Linda ogillade spelet pga. kvinnornas klädsel så skulle en person som är starkt engagerad i Sierra Leones närhistoria kunna bli ursinnig på Far Crys 2 inkludering av konfliktdiamanter som betalningssätt och då såga ett spel som han/hon i övrigt älskar.
Ett mer verkligt exempel är recensenten Tove Bengtsson på SvD som sågat God of War III pga. att hon fann kvinnorna osympatiskt skildrade i spelet och som även levererat hård kritik mot Medal of Honor därför att det utspelar sig i Afghanistan vilket hon tycker är osmakligt.

Min åsikt är att ett spel måste få recenseras utifrån sina egna förutsättningar: vad det är och vad det gör anspråk på att vara. Ogillar man grovt våld så är man ingen speciellt lämplig recensent av våldsamma spel eftersom man då nästan per automatik kommer ge spelet dåliga poäng. Är man en aktiv feminist så blir ju frågan hur lämplig man är som recensent av japanska spel med tanke på att det finns en välkänd kultur bland japanska spel gällande hur kvinnor skildras.

"Vadå, ska all sexism då bara ursäktas och nonchaleras" invänder du eller någon annan då. Nej, det behöver man inte nödvändigtvis göra men i sådana fall bör det ju finnas en klar redaktionspolicy gällande vilken betydelse man ska fästa vid sexistiska framställningar av kvinnor eller andra politiska aspekter av spel. Väldigt många spel innehåller skildringar av kvinnor som många skulle uppfatta som sexistiska men merparten av dem har inte fått sänkta betyg pga. detta.

Jag skulle som exempel säga att Batman Arkham Asylums karaktär Harley Quinn känns inte så lite sexistisk med sin klädsel och udda sexanspelningar. Samtidigt så är samtliga av männen i spelet sinnessjukt muskulösa och jag har då aldrig hört någon kritisera dem för det.
I GTA-spelen, Mafia-spelen och Saints Row 3 så förekommer lättklädda kvinnor i överflöd men inga av dem har fått skit för det.

Sedan så är ju sexism inte den enda politiska aspekten av spel som kan lyftas in. Vad sägs om de politiska budskapen i moderna shooters? Varför inte såga BF3 för att man glorifierar ett krig mot Iran? Eller kapitalismen i alla resource managment-spel! Jag som socialdemokrat finner det fett nasty med all exploatering av hårt arbetande digitala människor!

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av Mjauv:

...Vet inte riktigt vad det är med henne som stör recensenten - kanske att hon vickar på rumpan då hon går. No offense men det gör de flesta tjejer...

Gör dom? Sett det på film eller?

Nej, det räcker med att umgås med dem på daglig basis för att konstatera.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Några har rört vid det men det tåls att upprepas: porträtteringen av män skiljer sig, eller snarare syftet. Står en kvinna halvnaken gör hon det för att behaga, objektifieras sexuellt. När manliga karaktärer visar musklerna är det också objektifiering, såklart, men inte på ett sexuellt plan. Då är det snarare macho och hårdhet som ska utsrålas.

...så nu finns det alltså en universalförklaring till kroppslig objektifiering? Som dessutom går att kategoriseras som acceptabel respektive oacceptabel?
Varför är det mer okej att objektifera för att framhäva macho-ideal än sexuella behag-ideal?

Medlem

Trams, förvånad att ordet kränkt inte dök upp.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Sebastian Lind:

Sen missar du något helt väsentligt här; en recension SKA ta upp det recensenten tycker är "det viktiga i spelet". Eftersom Linda uppenbart störde sig hårt på hur kvinnorna framställs så valde hon att ta upp det. Inte svårare än så. Du får givetvis hålla med eller inte hålla med, men oavsett vilket så tycker jag att hon tagit sin arbetsuppgift seriöst och skrivit en god och saklig text utifrån hur hon upplevde RE: Revelations.

Jag förstår helt och fullt ditt resonemang. Det blir dock något av ett problem ifall en persons uppfattning i vad som i huvudsak är en politisk fråga får utgöras en så stor del av en recension.
På samma sätt som Linda ogillade spelet pga. kvinnornas klädsel så skulle en person som är starkt engagerad i Sierra Leones närhistoria kunna bli ursinnig på Far Crys 2 inkludering av konfliktdiamanter som betalningssätt och då såga ett spel som han/hon i övrigt älskar.
Ett mer verkligt exempel är recensenten Tove Bengtsson på SvD som sågat God of War III pga. att hon fann kvinnorna osympatiskt skildrade i spelet och som även levererat hård kritik mot Medal of Honor därför att det utspelar sig i Afghanistan vilket hon tycker är osmakligt.

Min åsikt är att ett spel måste få recenseras utifrån sina egna förutsättningar: vad det är och vad det gör anspråk på att vara. Ogillar man grovt våld så är man ingen speciellt lämplig recensent av våldsamma spel eftersom man då nästan per automatik kommer ge spelet dåliga poäng. Är man en aktiv feminist så blir ju frågan hur lämplig man är som recensent av japanska spel med tanke på att det finns en välkänd kultur bland japanska spel gällande hur kvinnor skildras.

"Vadå, ska all sexism då bara ursäktas och nonchaleras" invänder du eller någon annan då. Nej, det behöver man inte nödvändigtvis göra men i sådana fall bör det ju finnas en klar redaktionspolicy gällande vilken betydelse man ska fästa vid sexistiska framställningar av kvinnor eller andra politiska aspekter av spel. Väldigt många spel innehåller skildringar av kvinnor som många skulle uppfatta som sexistiska men merparten av dem har inte fått sänkta betyg pga. detta.

Jag skulle som exempel säga att Batman Arkham Asylums karaktär Harley Quinn känns inte så lite sexistisk med sin klädsel och udda sexanspelningar. Samtidigt så är samtliga av männen i spelet sinnessjukt muskulösa och jag har då aldrig hört någon kritisera dem för det.
I GTA-spelen, Mafia-spelen och Saints Row 3 så förekommer lättklädda kvinnor i överflöd men inga av dem har fått skit för det.

Sedan så är ju sexism inte den enda politiska aspekten av spel som kan lyftas in. Vad sägs om de politiska budskapen i moderna shooters? Varför inte såga BF3 för att man glorifierar ett krig mot Iran? Eller kapitalismen i alla resource managment-spel! Jag som socialdemokrat finner det fett nasty med all exploatering av hårt arbetande digitala människor!

Problemet är att det här inte är en politisk fråga, i alla fall inte så som du ser det. För mig är allt politik, så för mig är det en annan femma. Nåväl:

Alla riksdagspartier har erkänt könsmaktsordningen som ett förekommande faktum i vårt samhälle. Genusvetenskapen och forskningen inom det området växer för varje år. I princip alla människor i Sverige (med några få undantag) håller med om att kvinnor på något sätt har en sämre ställning i samhället än män (lägre löner, diskriminering på arbetsmarknaden osv). Det är detta Linda tar upp. Hon är trött på dessa bilder som prånglas ut i spelvärlden som skrämmer bort tjejer som vill spela och som objektifierar kvinnor. De är en del av ett större mönster. Sen kan du avfärda det som "politik" men det har nog mer att göra med att du egentligen inte är intresserad av ämnet. Och det är ju inte konstigt, du är man.

Inaktiv
Skrivet av FrankieMango:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Sebastian Lind:

Sen missar du något helt väsentligt här; en recension SKA ta upp det recensenten tycker är "det viktiga i spelet". Eftersom Linda uppenbart störde sig hårt på hur kvinnorna framställs så valde hon att ta upp det. Inte svårare än så. Du får givetvis hålla med eller inte hålla med, men oavsett vilket så tycker jag att hon tagit sin arbetsuppgift seriöst och skrivit en god och saklig text utifrån hur hon upplevde RE: Revelations.

Jag förstår helt och fullt ditt resonemang. Det blir dock något av ett problem ifall en persons uppfattning i vad som i huvudsak är en politisk fråga får utgöras en så stor del av en recension.
På samma sätt som Linda ogillade spelet pga. kvinnornas klädsel så skulle en person som är starkt engagerad i Sierra Leones närhistoria kunna bli ursinnig på Far Crys 2 inkludering av konfliktdiamanter som betalningssätt och då såga ett spel som han/hon i övrigt älskar.
Ett mer verkligt exempel är recensenten Tove Bengtsson på SvD som sågat God of War III pga. att hon fann kvinnorna osympatiskt skildrade i spelet och som även levererat hård kritik mot Medal of Honor därför att det utspelar sig i Afghanistan vilket hon tycker är osmakligt.

Min åsikt är att ett spel måste få recenseras utifrån sina egna förutsättningar: vad det är och vad det gör anspråk på att vara. Ogillar man grovt våld så är man ingen speciellt lämplig recensent av våldsamma spel eftersom man då nästan per automatik kommer ge spelet dåliga poäng. Är man en aktiv feminist så blir ju frågan hur lämplig man är som recensent av japanska spel med tanke på att det finns en välkänd kultur bland japanska spel gällande hur kvinnor skildras.

"Vadå, ska all sexism då bara ursäktas och nonchaleras" invänder du eller någon annan då. Nej, det behöver man inte nödvändigtvis göra men i sådana fall bör det ju finnas en klar redaktionspolicy gällande vilken betydelse man ska fästa vid sexistiska framställningar av kvinnor eller andra politiska aspekter av spel. Väldigt många spel innehåller skildringar av kvinnor som många skulle uppfatta som sexistiska men merparten av dem har inte fått sänkta betyg pga. detta.

Jag skulle som exempel säga att Batman Arkham Asylums karaktär Harley Quinn känns inte så lite sexistisk med sin klädsel och udda sexanspelningar. Samtidigt så är samtliga av männen i spelet sinnessjukt muskulösa och jag har då aldrig hört någon kritisera dem för det.
I GTA-spelen, Mafia-spelen och Saints Row 3 så förekommer lättklädda kvinnor i överflöd men inga av dem har fått skit för det.

Sedan så är ju sexism inte den enda politiska aspekten av spel som kan lyftas in. Vad sägs om de politiska budskapen i moderna shooters? Varför inte såga BF3 för att man glorifierar ett krig mot Iran? Eller kapitalismen i alla resource managment-spel! Jag som socialdemokrat finner det fett nasty med all exploatering av hårt arbetande digitala människor!

Problemet är att det här inte är en politisk fråga, i alla fall inte så som du ser det. För mig är allt politik, så för mig är det en annan femma. Nåväl:

Alla riksdagspartier har erkänt könsmaktsordningen som ett förekommande faktum i vårt samhälle. Genusvetenskapen och forskningen inom det området växer för varje år. I princip alla människor i Sverige (med några få undantag) håller med om att kvinnor på något sätt har en sämre ställning i samhället än män (lägre löner, diskriminering på arbetsmarknaden osv). Det är detta Linda tar upp. Hon är trött på dessa bilder som prånglas ut i spelvärlden som skrämmer bort tjejer som vill spela och som objektifierar kvinnor. De är en del av ett större mönster. Sen kan du avfärda det som "politik" men det har nog mer att göra med att du egentligen inte är intresserad av ämnet. Och det är ju inte konstigt, du är man.

Öhm...
För det första: nej det har inte alla partier gjort. Jag kan på rak arm säga åtminstone två partier som öppet sagt att de inte betraktar sig som feminister (M och SD) och ett tredje parti har politiska åsikter som verkligen inte är att betrakta som feministiska (KD).
För det andra: i Norge har man dragit in alla anslag för genusforskning därför att den inte bedömts hålla måttet så helt problemfri är den uppenbarligen inte.
För det tredje: jag betraktar feminism som en politisk fråga, ja. Det beror dock inte på att jag saknar personliga sympatier för (vissa av) deras åsikter.
För det fjärde: som socionom frotterar man dagligen med suffragetter och rödstrumpor. Visst kan de ha sina poänger men merparten av dem är som folk är mest; lallande idioter. Och jodå, jag är intresserad av genus och jag har även läst lite av det.
För det femte: vad har diskriminering på arbetsmarknad och orättvisa lönesättningar att göra med det här? Det linda kritiserat spelet för är pga. kvinnornas klädsel och dialogen. Det är du som gör de där kopplingarna herr Mango.
För det sjätte: jag har redan skrivit flera gånger att jag förstår Lindas kritik i sak, åtminstone gällande klädseln på kvinnan i trailern. Det jag hävdar är att detta är ett generellt problem bland spel så det blir orimligt om just Resident Evil ska bära hundhuvd för detta, speciellt när Linda samtidigt hävdar att det faktiskt är ett väldigt bra spel.
För det sjunde: vad vet du om min könstillhörighet?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Sebastian Lind:

Sen missar du något helt väsentligt här; en recension SKA ta upp det recensenten tycker är "det viktiga i spelet". Eftersom Linda uppenbart störde sig hårt på hur kvinnorna framställs så valde hon att ta upp det. Inte svårare än så. Du får givetvis hålla med eller inte hålla med, men oavsett vilket så tycker jag att hon tagit sin arbetsuppgift seriöst och skrivit en god och saklig text utifrån hur hon upplevde RE: Revelations.

[...]

Jag skulle som exempel säga att Batman Arkham Asylums karaktär Harley Quinn känns inte så lite sexistisk med sin klädsel och udda sexanspelningar. Samtidigt så är samtliga av männen i spelet sinnessjukt muskulösa och jag har då aldrig hört någon kritisera dem för det.
I GTA-spelen, Mafia-spelen och Saints Row 3 så förekommer lättklädda kvinnor i överflöd men inga av dem har fått skit för det.

Något som också diskuteras, kanske inte just här på FZ, men det fick iaf mig att avinstallera Catwoman-delen när jag gav mig på NG+.

Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Några har rört vid det men det tåls att upprepas: porträtteringen av män skiljer sig, eller snarare syftet. Står en kvinna halvnaken gör hon det för att behaga, objektifieras sexuellt. När manliga karaktärer visar musklerna är det också objektifiering, såklart, men inte på ett sexuellt plan. Då är det snarare macho och hårdhet som ska utsrålas.

...så nu finns det alltså en universalförklaring till kroppslig objektifiering? Som dessutom går att kategoriseras som acceptabel respektive oacceptabel? Varför är det mer okej att objektifera för att framhäva macho-ideal än sexuella behag-ideal?

Vad som är acceptabelt eller inte är till viss del individuellt (du får självklart tycka vad du vill) men också en samhällsfråga. Vill vi ha en värld där det är ok med att människor sorteras in i olika sorters fack baserat på kön? Jag tycker att de är fel av en enkel anledning. Om du objektifieras sexuellt är det för att behaga någon annan. Utvecklarna har skapat extra stora bröst och utmanande kläder för att en viss sorts killar ska gå igång på det. Den funktionen har sällan en musklig mansbringa i ett spel. Jag håller med dig om inte heller det är det sundaste av ideal, men det är en väsentlig skillnad.

Gällande din parallell till management-spel och socialism har jag lite svårt att sätta ett likhetstecken mellan detta och det. Då är det trots en central spelmekanik, någon en generös urringning mig veterligen fungerat som.


signatur
Medlem

Recension som faktiskt recenserar spelet:
http://www.gameinformer.com/games/resident_evil_revelations/b...

Skönt med sådana ibland.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av FrankieMango:

Och, det är väldigt många här inne som inte riktigt verkar förstå vad genusvetenskap och feminism är för något. Könsmaktsordningen och våra könsroller skär genom ALLT i vårt samhälle. Därför kan ni som påstår att den här diskussionen inte hör hemma i spelvärlden gå och gömma er någonstans. Det är viktigt att den här diskussionen förs på alla samhällsplan och i så många olika sammanhang som möjligt. Detta för att kvinnors ställning i samhället ska förbättras - och för att deras röster också ska höras.

Du har helt rätt i att dessa frågor är viktiga att diskutera. Men det du säger ter sig lite motsägande eftersom de flesta här på FZ:a endast vill diskutera dessa frågor - oavsett politisk åsikt. Om du har rätt att säga att det finns en könsmaktsordning så har också någon rätt att kritisera ditt uttalande. Man är inte omogen bara för att man gör det. Jag kanske misstolkade dig?

Skrivet av FrankieMango:

Alla riksdagspartier har erkänt könsmaktsordningen som ett förekommande faktum i vårt samhälle.

Du får gärna ge källa på det. Och i vilket fall som helst påverkar det inte kritiken mot en idé om en könsmaktsordning. Nu har jag kanske en väldigt subjektiv vinkling på det hela då jag själv anser mig som en människa med väldigt sunda jämställdhetsideal.

Skrivet av FrankieMango:

Genusvetenskapen och forskningen inom det området växer för varje år.

Den får också väldigt mycket kritik och väldigt många anser också att genusvetenskapen stjäl fokus från viktigare saker. Jag har inte någon direkt insikt i genusvetenskapen men min poäng är att det absolut finns väldigt många som anser att genusvetenskap att mer vikt bör läggas på andra vetenskaper.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av FrankieMango:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Sebastian Lind:

Sen missar du något helt väsentligt här; en recension SKA ta upp det recensenten tycker är "det viktiga i spelet". Eftersom Linda uppenbart störde sig hårt på hur kvinnorna framställs så valde hon att ta upp det. Inte svårare än så. Du får givetvis hålla med eller inte hålla med, men oavsett vilket så tycker jag att hon tagit sin arbetsuppgift seriöst och skrivit en god och saklig text utifrån hur hon upplevde RE: Revelations.

Jag förstår helt och fullt ditt resonemang. Det blir dock något av ett problem ifall en persons uppfattning i vad som i huvudsak är en politisk fråga får utgöras en så stor del av en recension.
På samma sätt som Linda ogillade spelet pga. kvinnornas klädsel så skulle en person som är starkt engagerad i Sierra Leones närhistoria kunna bli ursinnig på Far Crys 2 inkludering av konfliktdiamanter som betalningssätt och då såga ett spel som han/hon i övrigt älskar.
Ett mer verkligt exempel är recensenten Tove Bengtsson på SvD som sågat God of War III pga. att hon fann kvinnorna osympatiskt skildrade i spelet och som även levererat hård kritik mot Medal of Honor därför att det utspelar sig i Afghanistan vilket hon tycker är osmakligt.

Min åsikt är att ett spel måste få recenseras utifrån sina egna förutsättningar: vad det är och vad det gör anspråk på att vara. Ogillar man grovt våld så är man ingen speciellt lämplig recensent av våldsamma spel eftersom man då nästan per automatik kommer ge spelet dåliga poäng. Är man en aktiv feminist så blir ju frågan hur lämplig man är som recensent av japanska spel med tanke på att det finns en välkänd kultur bland japanska spel gällande hur kvinnor skildras.

"Vadå, ska all sexism då bara ursäktas och nonchaleras" invänder du eller någon annan då. Nej, det behöver man inte nödvändigtvis göra men i sådana fall bör det ju finnas en klar redaktionspolicy gällande vilken betydelse man ska fästa vid sexistiska framställningar av kvinnor eller andra politiska aspekter av spel. Väldigt många spel innehåller skildringar av kvinnor som många skulle uppfatta som sexistiska men merparten av dem har inte fått sänkta betyg pga. detta.

Jag skulle som exempel säga att Batman Arkham Asylums karaktär Harley Quinn känns inte så lite sexistisk med sin klädsel och udda sexanspelningar. Samtidigt så är samtliga av männen i spelet sinnessjukt muskulösa och jag har då aldrig hört någon kritisera dem för det.
I GTA-spelen, Mafia-spelen och Saints Row 3 så förekommer lättklädda kvinnor i överflöd men inga av dem har fått skit för det.

Sedan så är ju sexism inte den enda politiska aspekten av spel som kan lyftas in. Vad sägs om de politiska budskapen i moderna shooters? Varför inte såga BF3 för att man glorifierar ett krig mot Iran? Eller kapitalismen i alla resource managment-spel! Jag som socialdemokrat finner det fett nasty med all exploatering av hårt arbetande digitala människor!

Problemet är att det här inte är en politisk fråga, i alla fall inte så som du ser det. För mig är allt politik, så för mig är det en annan femma. Nåväl:

Alla riksdagspartier har erkänt könsmaktsordningen som ett förekommande faktum i vårt samhälle. Genusvetenskapen och forskningen inom det området växer för varje år. I princip alla människor i Sverige (med några få undantag) håller med om att kvinnor på något sätt har en sämre ställning i samhället än män (lägre löner, diskriminering på arbetsmarknaden osv). Det är detta Linda tar upp. Hon är trött på dessa bilder som prånglas ut i spelvärlden som skrämmer bort tjejer som vill spela och som objektifierar kvinnor. De är en del av ett större mönster. Sen kan du avfärda det som "politik" men det har nog mer att göra med att du egentligen inte är intresserad av ämnet. Och det är ju inte konstigt, du är man.

Öhm...
För det första: nej det har inte alla partier gjort. Jag kan på rak arm säga åtminstone två partier som öppet sagt att de inte betraktar sig som feminister (M och SD) och ett tredje parti har politiska åsikter som verkligen inte är att betrakta som feministiska (KD).
För det andra: i Norge har man dragit in alla anslag för genusforskning därför att den inte bedömts hålla måttet så helt problemfri är den uppenbarligen inte.
För det tredje: jag betraktar feminism som en politisk fråga, ja. Det beror dock inte på att jag saknar personliga sympatier för (vissa av) deras åsikter.
För det fjärde: som socionom frotterar man dagligen med suffragetter och rödstrumpor. Visst kan de ha sina poänger men merparten av dem är som folk är mest; lallande idioter. Och jodå, jag är intresserad av genus och jag har även läst lite av det.
För det femte: vad har diskriminering på arbetsmarknad och orättvisa lönesättningar att göra med det här? Det linda kritiserat spelet för är pga. kvinnornas klädsel och dialogen. Det är du som gör de där kopplingarna herr Mango.
För det sjätte: jag har redan skrivit flera gånger att jag förstår Lindas kritik i sak, åtminstone gällande klädseln på kvinnan i trailern. Det jag hävdar är att detta är ett generellt problem bland spel så det blir orimligt om just Resident Evil ska bära hundhuvd för detta, speciellt när Linda samtidigt hävdar att det faktiskt är ett väldigt bra spel.
För det sjunde: vad vet du om min könstillhörighet?

Jag kan börja med att be om ursäkt för att jag antog att du var man. Självklart kan du vara kvinna och ha de här åsikterna. Min erfarenhet är att män är de som mest blir upprörda av denna debatt. Så där har du min ursäkt.

SD vet jag inte säkert om de har erkänt könsmaktsordningen, men alla andra partier har gjort det jo. Däremot så har de väldigt olika lösningar på problemet med vårt ojämställda samhälle. KD och Moderaterna har slutat kalla sig för feminister, men ordet feminism är så urvattnat så det spelar ingen roll längre. Könsmaktsordningen erkänner de dock.

Punkt två om Norge: Ja du, tydligen så tyckte det norska vetenskapsrådet att genusforskningen i Norge höll för dåligt ur kvalitetssynpunkt. Så är inte fallet i Sverige dock, vi är i framkant när det gäller genusvetenskap och vi håller hög klass på vår forskning.

Punkt tre anser jag redan ha besvarat.

Punkt fyra vet jag inte hur jag ska svara på.

Punkt fem: Diskriminering och lägre löner för kvinnor har väldigt mycket med den här diskussionen att göra då objektifieringen av kvinnor har varit ett mycket tungt ok för just kvinnor att bära genom historien. Genom hela vår moderna tid så har kvinnor inte haft samma rättigheter som män: Ingen rätt till privat ägande, ingen rösträtt osv och detta har delvis berott på att man har tilldelat kvinnor dessa ideal. Kvinnor ska se söta och smala ut, stötta sin man och uppfostra barnen, de ska inte jobba, tjäna pengar och bestämma över sina egna liv. Kvinnan som en prydnad är ett ideal som fortfarande finns, om än i mindre utsträckning.
Kvinnor kom in mycket senare än männen i de beslutsfattande organen i samhället men fortfarande så kämpar man mot de normer som handlar om hur kvinnor ska bete sig och se ut och för att kvinnor ska behandlas på samma basis som män.

Punkt sex: Jag tycker snarare i så fall att problemet är att detta inte diskuterats innan och det borde du också hålla med om. Vilket spel borde man börja recensera ur denna synpunkt i så fall? Det kommer alltid att finnas någon som klagar på att "Det här spelet får bära bördan av att vara först!". För övrigt så är det inte först. Men hellre nu än sen!

Inaktiv
Skrivet av FrankieMango:
Skrivet av neonille:
Skrivet av FrankieMango:

En sak är säker: Fler människor som Linda behövs. Den stora mängden hat som riktas mot folk som vill diskutera genus (främst kvinnor) är ett tecken på att det finns mycket kvar att göra inom detta område.
Alla ni som tycker att det här är "onödigt" och "inte hör hemma i en spelrecension", jag slår vad om att nästan varenda en av er är män. Vet ni varför det är så? Det är för att Linda, i egenskap av att vara kvinna är den som utsätts för de här objektifierande spelen (ja, UTSÄTTS, uppenbarligen gillar hon att spela. Ska hon skita i att spela helt tycker ni? Jag tycker att hon kan få bestämma själv). Hon är väl jävligt trött, likt många andra kvinnor, på att ses som något som ska behaga män vare sig hon vill det eller inte.
Män hetsas inte av skönhetsideal som är helt omöjliga att uppfylla på samma sätt som kvinnor. Punkt. Linda har fan rätt att skriva vad hon vill om ett spel, precis som alla andra recensenter på den här sidan. Utan att behöva ta den skiten som vissa i den här tråden kastar på henne. Var lite mogna.

Och, det är väldigt många här inne som inte riktigt verkar förstå vad genusvetenskap och feminism är för något. Könsmaktsordningen och våra könsroller skär genom ALLT i vårt samhälle. Därför kan ni som påstår att den här diskussionen inte hör hemma i spelvärlden gå och gömma er någonstans. Det är viktigt att den här diskussionen förs på alla samhällsplan och i så många olika sammanhang som möjligt. Detta för att kvinnors ställning i samhället ska förbättras - och för att deras röster också ska höras.

URSÄKTA MEN VA???

"Män hetsas inte av skönhetsideal som är helt omöjliga att uppfylla på samma sätt som kvinnor. "

Ehhh...ok???

Ursäkta mig men vilken värld lever du i?
Så alla killar föds med sexpack menar du eller?

Omöjliga skönhetsideal?? Hahahahahahaha

citerar en tidigare post: http://pics.kuvaton.com/kuvei/amount_of_work.jpg

Jävligt sant på alla sätt. inse

Skämtar du med mig? Du påstår att män har mer press på sig att se ut på ett visst sätt än kvinnor.
Läste du mitt sista stycke om genusvetenskap och feminism? Du bevisade nämligen med ditt uttalande om att män har mer eller lika mycket att leva upp till utseendemässigt som kvinnor att du faktiskt inte vet någonting om genusvetenskap. Och ja, genusvetenskap är en vetenskap, precis som tex biologi eller kemi.

Sen kanske du känner en press på dig att leva upp till hur snubben ser ut på den bilden du länkade till. Tråkigt för dig, jag känner mig också pressad när det gäller mitt utseende. Skillnaden är dock att du och jag, som är män båda två, inte straffas lika hårt som kvinnor när vi väljer att i inte lika stor utsträckning försöka leva upp till de ideal som vi påtvingas. Gå ut på stan och kolla, hur många par går runt där killen är tjockare än tjejen? Hur många par är tvärtom? Tänk sedan lite på hur det kunde bli så som det ser ut. Kan det möjligtvis vara så att det är lättare för en tjock kille att få tjejer än vad det är för en tjock tjej att få killar? Kvinnor bedöms i större utsträckning efter sitt utseende än män. Det finns en hel industri uppbygd för att kvinnor ska kunna ändra på sitt utseende med smink, kläder, skönhetsoperationer, parfymer, bantningsmetoder osv. Och denna industri omsätter mångfallt mycket mer pengar än skönhetsindustrin som riktar sig till män.

Vill inte sabba din bild men så var det för typ 10 år sen. Tjejerna idag är mycket, mycket mer utseende fixerade mot oss killar än tidigare. Går du ut på krogen idag så märker man det. Det blir mer och mer press på oss killar att vi ska ha armmuskler som är större än våra ben.

Och detdär med att en snygg tjej dejtar en tjockis......pengar. Hade han inte haft det så hade bruden spottat han i ansiktet.

Medlem

Självklart är vad ett spel förmedlar för bjdskap och bild precis lika viktigt som hur man drar i spakar och trycker på knappar. Bra recension!

Skriv svar