Star Wars: The Old Republic

p0k
Medlem

Det roliga är hur folk ser på detta.

Antingen vill dom ha ett spel som har liknande system som WoW, med tanke på att dom alltid jämnför det med WoW. Sedan vill dom gärna ändå ha det revulotionerande på något sätt.

Eller så vill dom ha ett Next-Gen MMO, som ska vara snyggast och vara helt nytänkt, och så gnäller dom på att det är för avancerat, buggat eller bara inte funkar. Rift skulle ju vara Next-Gen, se hur det gick med det. Sedan är ju det nya GW2 också ett taget Next-Gen tydligen, även fast det är samma skit som tidigare med snyggare grafik.

Man kan inte få både och.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mox+:

Vet inte varför jag gick igenom allt att skapa ett konto bara för att svara på detta inlägg när jag läst FZ i flera år, men så blev det. Själv blev jag inbjuden att spela SW:ToR i en månad tidigare i somras, och då jag förstår att FZ och i detta fall Calle Johansson-Sundelius måste recensera det som de blir visade, så finns det så mycket som inte visats och utan ett helhetsperspektiv på ett MMO är det väldigt svårt att bedöma det. Personligen skulle jag kanske tonat ner hela dömandet av spelet i ett sånt här tidigt skede, för om du inte får uppleva dina första steg på din öppningsvärld och resandet därifrån, din första companion, konversationerna, när du får ditt skepp, när galaxy-mapen visas för dig för första gången, så kan du inte på något sätt döma detta spel. Kanske är detta till viss del BioWares fel som visar upp små sekvenser när de borde ge ut trials istället till t.ex. FZ. Men men, varför jag fick en sån lust att försvara SW: ToR vet jag inte, förutom att det är ett väldigt, väldigt bra spel som jag tyckte om väldigt mycket.

Jag vill också återigen poängtera att det inte är en recension. Välkommen in på forumet, hoppas du väljer att fortsätta att vara delaktig i diskussionerna.

Du har såklart en poäng, jag har inte plöjt de stora mängder timmar som ett MMO har att erbjuda utan väl valda delar. Det är också dessa jag har åsikter om. En förhandstitt är heller inte ett slutgiltigt omdöme om spelet i sin helhet.


signatur
Moderator | Testpilot

Varför klagar alla på Calle? Detta är hans synpunkt av det Bioware vistat honom, klart att alla inte gillar det och Calle är då en av dem.

Detta är heller ingen recension utan en förhandstitt. Recensionen tar upp så mycket mer än det lilla han snackade om nu. När recensionen görs så tas flera faktorer in som inte gjorts här.

Bra skrivet Calle-Balle!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Det är tydligen helt okej att pumpa ut likadana FPS spel år efter år som alla har samma uppbyggnad och ser precis likadana ut förutom lite bättre grafik.

Full pott direkt sålänge det står cod på fodralet....

Man förbjude om det kommer ett mmo som liknar ett annat....

Märkligt dethär....

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av neonille:

Det är tydligen helt okej att pumpa ut likadana FPS spel år efter år som alla har samma uppbyggnad och ser precis likadana ut förutom lite bättre grafik.

Full pott direkt sålänge det står cod på fodralet....

Man förbjude om det kommer ett mmo som liknar ett annat....

Märkligt dethär....

Har vi satt ett betyg på The Old Republic än? Eller Modern Warfare 3?

Om vi ska dra MMO-spåret tycker jag i ärlighetens namn att #Wildstar såg mer intressant ut i dagsläget. Det om något ligger närmre WoW i både upplägg och design.


signatur
Medlem
Skrivet av neonille:

Det är tydligen helt okej att pumpa ut likadana FPS spel år efter år som alla har samma uppbyggnad och ser precis likadana ut förutom lite bättre grafik.

Full pott direkt sålänge det står cod på fodralet....

Man förbjude om det kommer ett mmo som liknar ett annat....

Märkligt dethär....

+1

Nytt MMO släpps... "Nej gud, en till WoW-klon." Är det på något vis en dålig grej? WoW har trots allt funnits i lite drygt 7 år, haft uppemot 12 miljoner användare (mindre numera antagligen), och är känt som bland dom populäraste MMO:s i spelhistorien.

Jag gillar i vilket fall som, vad jag sett av SWTOR hittills, och min åsikt om spelet kommer inte förändras förrän jag faktiskt fått testa på spelet på egen hand. Om ens då.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Inaktiv
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Scream112:

...

Håller med ALLT som denne har sagt.

Dom flesta MMO:s idag får skälls-benämningen "Det är en WoW-klon". Om WoW inte hade funnits, så hade dom flesta MMO:s benämnta som "EQ-kloner", för det är just vad WoW i grunden är baserat på.

Jag är trött på folk som dömer ut spel enbart pga något dom -sett-. Dom flesta har ju för bövelen inte ens testat spelet, och ändå dömer ni ut det pga "WoW-stilen" på vissa quests som "Gå hit, döda x såna, kom tillbaka", och att ni tycker animationer ser stela ut (något jag absolut inte håller med om).

Det kanske är bättre att ha en kritisk hållning tills spelt släpps än tvärtom. Att förboka spel idag är att köpa grisen i säcken. Du köper ett spel bara av det du "sett" och dess namn, är det inte mer rimligt att säga nej detta är inget för mig baserat på något man "sett". Personligen tycker jag det verkar hel dumt att förboka spel i dagsläget. Vad tjänar man på det, ett par timmars speltid? Ofta är det dessutom dyrare.

Håller fullkomligt med recensenten om att spelet ser otroligt stelt ut (mycket stelare än wow enligt MITT tycke). Många verkar ha samma åsikt så det är ju inget som är taget ur luften. Jag snackar då inte bara om animationer utom om hela känslan.

Andra MMO som ska släppas snart har tex ingen targeting alls på spells/skills (Tera/GW2). Tera som exempel tycker jag ser mycket mer dynamiskt och intressant ut än sw:tor. Animationerna är tighta och känslan ser grym ut, med ett sådant koncept kan man också göra intressantare fiender (då finns en verklig poäng i positionering och rörelse, jämför med att stå bakom en sten i "cover"), med sån känsla är kanske uppdrag av typen döda x monster bra mycket roligare tänker jag.

Men det återstår att se. Kanske kommer sw:tor rocka hårt. Kanske kommer tera suga hårt. Vem vet. Jag tror däremot mycket mer på tera och GW2. Känns lite som att sw:tor lever endast på sitt namn och det räcker inte riktigt. Phantom menace är ju ett bra exempel på det. Man vill ju älska filmen men tyvärr är den ju så dålig att man dör.

Och ja jag håller helt med om fps genren också (men fattar inte vad det har med denna tråden att göra). RPG genren är lika full av skit i dagsläget. Hoppas på deus ex just nu och sen skyrim.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av neonille:

Det är tydligen helt okej att pumpa ut likadana FPS spel år efter år som alla har samma uppbyggnad och ser precis likadana ut förutom lite bättre grafik.

Full pott direkt sålänge det står cod på fodralet....

Man förbjude om det kommer ett mmo som liknar ett annat....

Märkligt dethär....

Har vi satt ett betyg på The Old Republic än? Eller Modern Warfare 3?

Om vi ska dra MMO-spåret tycker jag i ärlighetens namn att #Wildstar såg mer intressant ut i dagsläget. Det om något ligger närmre WoW i både upplägg och design.

Skulle dock vilja påpeka han har en poäng. Många FPS och vi kan säga COD blir det ingen större skillnad på om en någon alls. Ändå får dem spelen bra betyg? Borde inte COD falla in för att ALDRIG göra något nytt? Vad tycker du om detta?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av p0k:

Det roliga är hur folk ser på detta.

Antingen vill dom ha ett spel som har liknande system som WoW, med tanke på att dom alltid jämnför det med WoW. Sedan vill dom gärna ändå ha det revulotionerande på något sätt.

Eller så vill dom ha ett Next-Gen MMO, som ska vara snyggast och vara helt nytänkt, och så gnäller dom på att det är för avancerat, buggat eller bara inte funkar. Rift skulle ju vara Next-Gen, se hur det gick med det. Sedan är ju det nya GW2 också ett taget Next-Gen tydligen, även fast det är samma skit som tidigare med snyggare grafik.

Man kan inte få både och.

Det är sant, man kan inte få både och, men detta verkar ju inte ha varken eller.

Medlem

Av det JAG har sett av spelet som enbart är videos av gameplay i olika skepnader så förstår jag exakt vad Carl menar. När jag först hörde att detta skulle göras och såg de första cinematics som släpptes så blev jag brutalt sugen. Allt eftersom videos har släppts så har suget minskat. Jag kommer säkert att köpa och spela det men det kommer enbart vara för att jag vill uppleva storyn då jag älskade KOTOR. Jag kan leva med att grafiken är som den är men jag skulle önska att animationerna var mer levande. Det är just det svaga i spel som dessa, jag vet inte exakt hur jag ska beskriva det men jag saknar tyngd bakom rörelserna. Jag kan dock heller inte säga hur jag skulle vilja ha det.

Jag tror nog att jag innerst inne helst av allt skulle föredragit att dom skippat MMO biten och gjort ett singelplayer spel. Hade definitivt inte skadat om det också var co-op baserat med ett gäng kompisar.

Jag vet ärligt talat inte då jag inte testat det ännu, jag hoppas på att kunna testa lite i någon trial eller beta för att se om jag orkar med ännu ett hotkey baserat mmo. Kan ju säga som så att efter att ha spelat WoW så tröttnade jag väldigt snabbt när jag spelade rift betan. Hoppas verkligen att storyn i detta spel lyfter det från same old same old.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av neonille:

Det är tydligen helt okej att pumpa ut likadana FPS spel år efter år som alla har samma uppbyggnad och ser precis likadana ut förutom lite bättre grafik.

Full pott direkt sålänge det står cod på fodralet....

Man förbjude om det kommer ett mmo som liknar ett annat....

Märkligt dethär....

Har vi satt ett betyg på The Old Republic än? Eller Modern Warfare 3?

Om vi ska dra MMO-spåret tycker jag i ärlighetens namn att #Wildstar såg mer intressant ut i dagsläget. Det om något ligger närmre WoW i både upplägg och design.

Nej, du har inte satt betyg på Star Wars än men du har visat vad du tycker om det och det är väl en
recsension / bedömning i sig, även ifall det inte är den ultimata. Och nej, ni har inte satt betyg på Modern Warfare 3, men det var inte det han snackade om, han sa Call of Duty spel och det innefattar en hel del mer titlar än Modern Warfare 3. Vi hörde ingenting om Black Ops och MW2s likheter i Black Ops recensionen, skillnaden mellan de spelen var ju extremt hårfin. Och den fick också 4/5.

Jag förstår inte, varför måste alla MMOs vara revolutionerande, men inte andra genres? Mörda 20 skurkar och ge mig deras klockor? GUD FÖRBJUDE! Nu går jag och dödar 528 soldater i raken i Battlefield istället. Själv uppskattar jag alla slaktar quest eftersom jag finner krigssystemet i MMOs roligt. Vad jag inte gillar är WoWs nya inriktning där de låter dig räddaa kaniner ur träd, studsa studsmatta sätta dig i ett fordon med 2 olika attacker istället för den vanliga uppsättning med ett 20-tal förmågor. Men det är vad vi får, för om man någonsin dödar mer en 5 gubbar i rad i WoW kallas det grind, en regel som bara finns i MMO världen.

Dessutom har SWTOR massor av bra grejer som du helt och hållet ignorerat, och jag vet, det är en förhandstitt, men jag köper inte att du har missat saker som; de gigantiska planeterna, de extremt snygga utemiljöerna som låter dig se lååångt bort och de kolossala byggnaderna. Att PvPn inte kräver att du har 4 healers bakom dig hela tiden, att varje attack och lightsaber sving har unika animationer (som faktiskt ser bra ut när du kör, alla lightsabers möter varandra och kan dessutom kan reflektera fiende-eld men inte när du kollar på andra på grund av fördröjelse) för att nämna något, men det är som du helt och hållet struntat i allt SWTOR har att erbjuda bara för att berätta en poäng: Att Star Wars är likt ett annat spel i samma genre och att du inte gillar det.

Men tro mig, animationerna är guld värda när DU spelar, dom stämmer inte helt och hållet när man ser andra spelare springa förbi och vifta sitt lasersvärd på grund av den simpla anledningen att det är ett MMO och har sin lilla latency.

Medlem

Skit samma om det är likt wow eller inte.

Folk spelar wow fortfarande, därmed funkar konceptet, ja. Så långt är jag me.
Men Swtor failar på det nå så brutalt, jag har kanske 40h + i det här spelet.. Och det var bara blatant stelt / tråkigt.

Det kändes inte kul. Jag har gillat de flesta MMO's jag provat (War/aoc/wow/galaxy/champions). Men de här va fan urk.

Nej tack, ni får gärna se efter själva, men sätt ner era förhoppningar för de är skittrist.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Inget illa menat Calle men känns som att du enbart kollat på lite videos och dylikt för att sedan sätta dig och spela ett par lvlar. Gör om denna förhandstitten när du gett spelet en chans och kommit upp i åtminstone 30 så känns det mer trovärdigt, i alla fall för de som har chansen att pröva på spelet också, eftersom jag kan säga på rak arm att åtminstone jag tycker helt och hållet tvärtemot dig, och jag är inte ensam om det.

Edit: Det vill säga de som har ->haft<- chansen att pröva på spelet, under betan.
Har nu läst igenom hela tråden och det är verkligen inte så konstigt att folk klankar ner på Calle eftersom förhandstitten är så himla vag och i mitt tycke utan grund, hade vart trevligt om någon annan på FZ gjort ett förhandstitt bara för jämförelsens skull.

Medlem

När jag först hörde talas om det här spelet så var jag rätt så sugen, men för varje bit info eller gameplay video som har släppts sedan dess så har suget bara minskat och minskat.

Jag ser ingenting i detta spel som får mej att tänka "wow, det var nåt nytt". Samma gamla tank+healer+dps, samma gamla quests... Jag är inget stort star wars fan så storyn bryr jag mej inte så värst om, lär väl bli ungefär som WoW på den biten (helt ok med andra ord men som sagt, inget jag bryr mej så värst om). Kör alltid med ljudet av och lyssnar på musik istället när jag spelar MMORPG's så röstskådespeleri är inget jag bryr mej om heller. Sen som sista spiken i kistan så är alla animationer fullständigt bedrövliga, ljusår efter till och med WoW.

Nej, lär nog vänta på något som faktist inför en hög välbehövliga nyheter i MMORPG världen, guild wars 2 med andra ord. Fast om jag har missat något med detta spel, något som faktiskt är ORIGINELLT och nytt, så är jag iaf beredd att ge det en chans.

Bra förhandstitt. Den bekräftade det jag varit rädd för och själv fått intryck ifrån.

Medlem
Skrivet av Cirdane:

...

Du kanske inte borde göra förutfattade slutsatser innan du har prövat på spelet åtminstone? =]
Det finns en hel drös med saker i SW:ToR som känns helt fantastiskt och det är absolut inte en WoW kopia som många verkar tro, animationerna däremot har du helt fel i då de är otroligt välgjorda, speciellt laserstrider där allt har en motreaktion, men det har även de andra animationerna med, med fokus på strider.
SW:ToR är trots allt MMO och i princip alla MMOn har saker som liknar varandra, inte minst GW2, med undantag möjligtvist EVE.

Edit:

Calle ser du problematiken i att släppa en sådan himla negativ förhandssitt? För många har du bekräftat att SW:ToR i princip är skräp vilket inte är sant, speciellt då du knappt har fått tillåtelse att pröva på spelet av Bioware. Hela detta känns så himla tråkigt ärligt talat.

Medlem
Skrivet av p0k:

Det roliga är hur folk ser på detta.

Antingen vill dom ha ett spel som har liknande system som WoW, med tanke på att dom alltid jämnför det med WoW. Sedan vill dom gärna ändå ha det revulotionerande på något sätt.

Eller så vill dom ha ett Next-Gen MMO, som ska vara snyggast och vara helt nytänkt, och så gnäller dom på att det är för avancerat, buggat eller bara inte funkar. Rift skulle ju vara Next-Gen, se hur det gick med det. Sedan är ju det nya GW2 också ett taget Next-Gen tydligen, även fast det är samma skit som tidigare med snyggare grafik.

Man kan inte få både och.

Rift var en miserabel upplevelse ja. Viljan att lvla vidare och nå endgame gick fullständigt förlorad i alla tråkiga Rift events, iaf för min del.

Det som totalt mördar mitt intresse, speciellt efter så många år med tidigare MMOs och dryga 3år med WoW, är känslan av att detta bara är ett generellt MMO i SW-kostym. *dam da da daaaaaa!* Så kommer den klassiska horisontella inledningstexten, maffig John Williams musik och helt okay grafik. Sen *PANG* så står man där och har fått i uppdrag av en Jabba the Hutt-bonde att hämta sex pumpor.

Som någon skrev ovan så tror jag man måste spela mer av SW:TOR för att kunna ge det ett rättvist betyg. Speciellt med tanke på att det är en väldigt mångfaceterad upplevelse med rymdbiten och alla olika världar. Men i mina ögon känns själva spelmekaniken för stel och trist, så är det bara.

För att återgå till p0k som jag citerade ovan, Guild Wars 2 är INTE samma skit som tidigare. Om du tror det så har du inte sett tillräckligt mycket av det än. De försöker verkligen ändra på det mesta. Titta bara på questbiten. Istället för att 300pers ska stå och hamra sönder musen vid en questitemspawn, så har man en progressindikator och kan fritt välja hur man vill bidra till ett event. Samla resurser, köra siegeweapons, attackera fienden fritt etc. Jag känner personligen att GW2 väcker mitt intresse på ett helt annat plan än SW:TOR gjort, iaf än så länge.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Lirade betan och jag tyckte det var roligt till typ lvl 15, kändes mer som ett singel player spel än ett mmo.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av neonille:

Det är tydligen helt okej att pumpa ut likadana FPS spel år efter år som alla har samma uppbyggnad och ser precis likadana ut förutom lite bättre grafik.

Full pott direkt sålänge det står cod på fodralet....

Man förbjude om det kommer ett mmo som liknar ett annat....

Märkligt dethär....

Har vi satt ett betyg på The Old Republic än? Eller Modern Warfare 3?

Om vi ska dra MMO-spåret tycker jag i ärlighetens namn att #Wildstar såg mer intressant ut i dagsläget. Det om något ligger närmre WoW i både upplägg och design.

Nu har inte jag kollat om ni har gjort en förhandstitt på MW3 men säg såhär: Hade du använt samma tankesätt där?

"Sett det förut, gör inget nytt, gammal skåpmat" Om inte....why not??
Du gör ju det med detta??

Medlem

De som förväntar sig att swtor ska vara messias återkomst kommer bli besvikna. Detta är inte frälsaren ni väntat på i 2000 år, tyvärr. Det är ett klassiskt themepark-mmo med exakt samma grundidé som Blizzard hade med WoW. Lättilgängligt, utdaterad grafik redan när det släpps för att kunna köras på low-end datorer (i syfte att maximera kunder och pengar). Vad swtor erbjuder är själva resan till end-game med intressant story, precis som Biowares tidigare spel.

Det är knappast bättre eller sämre än nuvarande spel då de är mer eller mindre likadana, det är bara lite annorlunda. Lustigt är dock att antingen är spel en "WoW-kopia" eller för olikt WoW för att man ska få nämna spelet utan 45 sidor med trash i diverse forum.

Medlem
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av Cirdane:

...

Du kanske inte borde göra förutfattade slutsatser innan du har prövat på spelet åtminstone? =]
Det finns en hel drös med saker i SW:ToR som känns helt fantastiskt och det är absolut inte en WoW kopia som många verkar tro, animationerna däremot har du helt fel i då de är otroligt välgjorda, speciellt laserstrider där allt har en motreaktion, men det har även de andra animationerna med, med fokus på strider.
SW:ToR är trots allt MMO och i princip alla MMOn har saker som liknar varandra, inte minst GW2, med undantag möjligtvist EVE.

Edit:

Calle ser du problematiken i att släppa en sådan himla negativ förhandssitt? För många har du bekräftat att SW:ToR i princip är skräp vilket inte är sant, speciellt då du knappt har fått tillåtelse att pröva på spelet av Bioware. Hela detta känns så himla tråkigt ärligt talat.

Mmmm man borde väl inte dra några slutsatser innan man spelat spelet själv, men som det ser ut nu tänket jag inte slänga bort 50-60€ på det iaf.

Hur och på vilket sätt är det fantastiskt? Det är det som jag vill veta, för precis allt jag har läst och sett om det hittils skriker helt enkelt WoW kopia för mej, och ja jag vet EQ var först men WoW är det som alla jämför med, har själv spelat WoW länge så är väl naturligt att jämföra med det, notera dock, jag är ingen WoW fanboy, slutade spela för ett halvt år sen.

Vad jag ser är quests som både till upplägg och utseende ser exakt likadana ut som i WoW, inget nytt där.
Combat fungerar på exakt samma sätt som i WoW, animationer är väl en smaksak antar jag men i mitt tycke ser TOR mycket segare och helt enkelt stelare ut än WoW.
Endgame som är indelat i dungeons, battlegrounds och raids, fast med annat namn. Inte precis något nytt där heller.

Vill jag ha ett spel som liknar WoW så kan jag lika gärna spela WoW, för det är trots allt ett bra spel, men efter ett antal år vill man ha något NYTT, inte samma gamla skåpmat i annan förpackning.

Guild Wars 2 är något NYTT, det finns inga quests (inte sådana man är vana vid från WoW iaf), inga speciella roller för specifika klasser, stora events som påverkar din omgivning, rörligt combat där man bl.a kan undvika attacker själv etc etc.

Medlem

Efter att ha spelat betan måste jag tyvärr säga att skribenten har fel. Spelet känns helt rätt.
Visst det är inte något banbrytande men det går inte inom denna genre. Det går inte att komma ifrån att man ska döda 3 saker och sen få xp nör man lämnar in questen, vad skulle du annars levla av? bara springa runt och hacka saker blir snabbt gammalt fast värre.

Det jag har svårt att förstå helt och hållet är hur man kan bedömma ett spel efter att ha spelat en stund på en gameshow. Jag hade 1 pre-order bokad innan betan och nu har jag 3.

Medlem

Calle for president.
Ingen annan vågar påpeka att kejsaren inte har några kläder.

Medlem
Skrivet av Zerofaith:

Visst det är inte något banbrytande men det går inte inom denna genre. Det går inte att komma ifrån att man ska döda 3 saker och sen få xp nör man lämnar in questen, vad skulle du annars levla av? bara springa runt och hacka saker blir snabbt gammalt fast värre.

Det är där du och många andra har fel.

Det GÅR att göra ett MMORPG som inte innehåller samma gamla "gå dit, hämta x, kom tillbaka". Problemet är bara att alla MMORPG's som har kommit ut hittils har föjlt det upplägget, då är det klart att de allihopa upplevs som likadana.

Jag vet inte tillräckligt mycket om TERA för att kunna säga något om det men kolla in GW2 så får du se att det går att göra MMORPG som inte följer samma mall som alla spel inom genren har gjort de senaste 10 åren.

TOR lär för min del bli likadant som min upplevelse med Rift. Det var lite kosmetiska detaljer som var ändrade och lite halvt nya upplevelser, men i grund och botten var det exakt likadant som WoW och därför tröttnade jag efter ca 20 levels.

Är man ny inom MMORPG världen kommer säkert TOR att bli alldeles utmärkt, men är man en gammal räv med 5+ år av MMORPG spelande så krävs det mer än lite ändringar på ytan för att fö mej intresserad.

Medlem

wow mer eller mindre klonade everquest.. systemet är precis som med fjoms spel som farmville att ge lite belöningar då och då så folk inte slutar.. lite som att samla på barbiekläder..

enda som faktiskt verkar ha nytänk inom MMO är GW2 men det spelet har inte FZ haft tid att kolla på under gamescon under 2 år nu.. amazing... dom kanske inte betalar? /smirk


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av darkthunder:

Det är allt bra tur att jag inte baserar mitt beslut av inköp av spelet, på den här recensionen. För den här recensionen vart uppriktigt sagt, värdelöst.

Har sett dom flesta videos som dykt upp, läckta och officiella, och "animationerna" är knappast en av punkterna jag skulle klagat på iallafall.

Nåja, har förbeställt spelet, inväntar kod för att få åtkomst till September-betan, så får man väl på egen hand om förbeställningen slutförs eller avbokas.

Det är heller ingen recension, utan en förhandstitt. Det slutgiltiga omdömet sker såklart när spelet har släppts. Vem vet, de kanske överraskar men det jag har sett hittills imponerar inte.

Kan inte du läsa mitt större inlägg strax ovanför din post jag citerar? Och sedan argumentera/diskutera detta.

För vad jag undrar är... vad är det DU förväntar dig att de skall skapa som imponerar på dig? Om det är såhär du tänker, när/om du gör recensionen i slutändan. Så vet vi väl båda ungefär hur det betyget kommer att se ut? Varför var det inte så man resonerade när man betygsatte WoW?

Efter allt snack om hur nyskapande det ska vara och när de, utan att skämmas, vill kalla det "den definitiva Star Wars-upplevelsen" vill jag markera att de, av vad jag säga efter mina intryck, inte tar genren så långt fram som de påstår. Att de inte har belägg för sina ord. Vem ska annars ifrågasätta dem? Det är inte bara vår roll att rapportera om spelvärlden utan även kunna kritisera.

Sen vad det blir för betyg är en helt annat historia. Där ska såklart flera faktorer vägas in, såsom produktionsvärdet som ändå ligger väldigt högt. Det får vi se då, denna text speglar endast mina intryck av det jag såg i Tyskland samt till viss del från tidigare spelsessioner.

Det bror ju på vad dom jämför med. Dom har ju redan öppet sagt att dom inte är ute efter att vara nr 1 utan tillföra genren något nytt och du skriver mer eller mindre att dom inte gör det vilket jag anser inte stämmer.

Sen gällande guildwars 2 som så många jämför med så är systemet exakt likadant bara det att istället för att ha voiceovers så har dom lagt in en action sekvens men i grund och botten är det samma gamla visa.

Skulle vilja se någon här ta fram ett koncept som ger xp och är tidsfördrivande nog att folk gör det i en förutbestämd hastighet att nå max lvl. (generella spelaren inte hardcore tok levlare)

Det är inte så lätt.

Thats all!

Medlem

Men det verkar ju suga hästpung, vad ledsen man blir.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

För mig, är det liksom.. ja det var rent ut sagt ett misstag att basera detta på Star Wars. Det man ser är inte direkt så att man skriker över hur kasst det verkar, men problemet för mig(förutom undermåliga animationer i många fall) är att det inte ser ut som man tänker sig Star Wars då det gäller slagsmål generellt. Det blir liksom fel på något sätt då man ser någon vifta med en lightsaber utan någon reaktion från motståndaren utöver att stå kvar och skjuta med sin blaster.

Detta är inte nytt för Star Wars-spel, men av någon anledning verkar det stå ut så mycket denna gång. Jag vet inte riktigt varför, men det är något som känns fel för mig. Och då är jag inte den typen som tycker att de måste återuppfinna MMO-genren i varje spel. Jag vill bara ha ett gediget paket, sedan om det är innovativt är ju givetvis ett plus. Samma sak som att slå på en gammal 80-talsaction, eller varför inte de första SW-filmerna med deras värdelösa story, men som fortfarande var rätt underhållande.

Det blir att se hur det ser ut då det kommit ut och bestämma sig då, men som det ser ut nu så känns det som sagt tveksamt, det saknar den där gnistan enligt mig.

Medlem

Calle klev tydligen på många fanboys tår


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

"Jag var så liten att jag inte ens kunde läsa undertexterna så mor återberättade händelserna, komplett med egna röster för varje karaktär." <- Sjukt, det var samma sak för mig!

Skriv svar