Se Microsofts AI-tjänst guida (en noob vid) Minecraft-spelande

Robot
Se Microsofts AI-tjänst guida (en noob vid) Minecraft-spelande
Releasehästryttare

Gud va fejk detta kändes..

Är Milo all over igen!

Medlem

Vem fan behöver vänner...


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Devan:

Gud va fejk detta kändes..

Är Milo all over igen!

https://i.ytimg.com/vi/VUL8UDVVJSA/sddefault.jpg?v=64382203

Copilots är inte fejk. Använder chatgpts nya vision och voice som kan göra exakt det dom visar

Medlem

Ganska cool teknik men jag trodde AI:n skulle säga till spelaren att det är en dålig idé att söka skydd i en mörk grotta med tanke på att fiender spawnas där.

Medlem
Skrivet av Devan:

Gud va fejk detta kändes..

Är Milo all over igen!

https://i.ytimg.com/vi/VUL8UDVVJSA/sddefault.jpg?v=64382203

Som någon annan redan poängterat. Det är här tekniken är idag. Den är inte felfri dock, men den lär inte blir sämre. Räknar med enorma framsteg de närmsta åren, vi kanske till och med får se något milakliv i november redan. OpenAI förväntas visa upp GPT-5 då.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Bra nu kan alla som behöver få tutorials eller stöd i spel, utan att de behöver göras till en del av spelet.
Har man tur så kanske man kan få AI att köra tråkiga grinding eller repetitiva uppdrag i spel som helt enkelt bara har de där för att fylla tiden, så kanske man faktiskt kan köra de spelvärdiga delarna av de

Medlem
Skrivet av Devan:

Gud va fejk detta kändes..

Är Milo all over igen!

https://i.ytimg.com/vi/VUL8UDVVJSA/sddefault.jpg?v=64382203

Ja, det är en hel del fejk och samma vilseledande marknadsföring som med Milo.

"Ryan, en av våra utvecklare, bara delade sin skärm med Copilot medan han spelade Minecraft" som om det bara är ett starta valfritt spel och få en massa tips och råd av Copilot som förstår vad som händer i spelet. De får det att se ut som om det inte skulle krävas förberedelser och specifik anpassning för ett visst spel.


signatur

Memento Mori

Medlem

GPT-4o (släppt häromdagen) är här och det kommer bara bli mer sånt här nu. Är man bara lite öppen för det så finns det sjuuukt mycket användningsområden. Adapt or die!

Ska bli väldigt spännande att se vad GPT-5 kommer erbjuda.

Medlem

Det blir gött att höra en trevlig röst när man om x-antal år sitter och trycker i en källare med ett camo-målat anlete och ett avsågat hagelgevär samtidigt som robotarna letar efter en "Hey! It looks like you've escaped confinement and is looking to evade capture. I'm just here to help."

Medlem

Vore häftigt att använda denna tech för att ha en sorts AI-partner i ett co-op spel. Tänk Dragons dogma där ens grupp använder sig av sådan tech och reagerar på allt du gör och säger.

Medlem
Skrivet av bluebird:

GPT-4o (släppt häromdagen) är här och det kommer bara bli mer sånt här nu. Är man bara lite öppen för det så finns det sjuuukt mycket användningsområden. Adapt or die!

Ska bli väldigt spännande att se vad GPT-5 kommer erbjuda.

Jag har blandade känslor. Som en teknikintresserad tycker jag det är coolt att se den här typen av teknik. Men jag litar inte på att det kommer användas på ett bra sätt av de storföretagen som utvecklar det. Jag kör AI lokalt på min dator och det är ändå med ganska gammal hårdvara, det är förvånansvärt bra även om man kör lokalt. Ifall man är nyfiken rekommenderar jag att man laddar ner LM Studio. Sitter man på en hyfsad dator med hårdvara likvärdig eller bättre än en 980 Ti så kan man få det att funka hyfsat redan där (det är vad jag har).

Det jag framförallt oroar mig över är hur det kommer påverka ekonomin och underklass till medelklass. Jag ser inget faktsikt värde i tekniken om den inte gör saker bättre. Det enda användningsområdet där jag vet att det hjälper till är i medicinen, allting annat handlar bara om snabbare produktion vilket inte är lika med bättre levnadsvillkor eller livskvalitet.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Jag ser ändå (bland alla domedagsprofetior) något kul med den biten. Handskrivna dialoger lår vara oöverträffat för NPC'er ett bra tag framöver, men jag tror att det här skulle kunna bli riktigt bra med spel som nyttjar follower-mekaniker. Ofta brukar ju sådana bara grymta ur sig randomiserat nonsen på slinga. Jag tänker att det skulle kunna bli hur kul som helst ifall man hade möjlighet att ge dem en baspersonlighet och förmåga att kunna uppfatta situationer i spelen. Tänk så härligt det skulle vara med en riktigt dryg följeslagare som kunde kommentera allt man gör

"Jag har sett dig försöka hoppa över den där roten i ett par minuter nu, och du behöver nog acceptera att den är högre än den ser ut" (apropå osynliga väggar)

"Ifall hungern inte har ihjäl dig så lär din knorrade mage locka hit något som gör jobbet åt den"
(survival-spel)

Möjligheterna är ju enorma, och ingenting behöver ju bli sämre än det redan är.

International
Man of Mystery

"Great job finding shelter" säger AI när spelaren springer ner i en mörk grotta utan vapen eller ljuskälla.. man skulle ju kunna tro att den medvetet försöker döda honom


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

International
Man of Mystery
Skrivet av Ender:

Jag ser ändå (bland alla domedagsprofetior) något kul med den biten. Handskrivna dialoger lår vara oöverträffat för NPC'er ett bra tag framöver, men jag tror att det här skulle kunna bli riktigt bra med spel som nyttjar follower-mekaniker. Ofta brukar ju sådana bara grymta ur sig randomiserat nonsen på slinga. Jag tänker att det skulle kunna bli hur kul som helst ifall man hade möjlighet att ge dem en baspersonlighet och förmåga att kunna uppfatta situationer i spelen. Tänk så härligt det skulle vara med en riktigt dryg följeslagare som kunde kommentera allt man gör

"Jag har sett dig försöka hoppa över den där roten i ett par minuter nu, och du behöver nog acceptera att den är högre än den ser ut" (apropå osynliga väggar)

"Ifall hungern inte har ihjäl dig så lär din knorrade mage locka hit något som gör jobbet åt den"
(survival-spel)

Möjligheterna är ju enorma, och ingenting behöver ju bli sämre än det redan är.

Ja, jag har länge önskat att min GPS i bilen kunde ha lite olika personligheter.. när man ignorerat den och kört fel ett par gånger börjar den bli lite snarky och kommer med kommentarer som "Jo, kör den vägen du, lyssna inte på mig som har alla världens kartor i huvudet" eller "..och var tror du att du är på väg då ?". Eller om man faktiskt kör smartare än den föreslagit och den berömmer en för det och säger "Smart, den där vägen ska jag komma ihåg. Förstår inte varför man satt upp alla de där fruktstånden i vägen bara"


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av bluebird:

GPT-4o (släppt häromdagen) är här och det kommer bara bli mer sånt här nu. Är man bara lite öppen för det så finns det sjuuukt mycket användningsområden. Adapt or die!

Ska bli väldigt spännande att se vad GPT-5 kommer erbjuda.

Skrivet av Proximately:

Jag har blandade känslor. Som en teknikintresserad tycker jag det är coolt att se den här typen av teknik. Men jag litar inte på att det kommer användas på ett bra sätt av de storföretagen som utvecklar det. Jag kör AI lokalt på min dator och det är ändå med ganska gammal hårdvara, det är förvånansvärt bra även om man kör lokalt. Ifall man är nyfiken rekommenderar jag att man laddar ner LM Studio. Sitter man på en hyfsad dator med hårdvara likvärdig eller bättre än en 980 Ti så kan man få det att funka hyfsat redan där (det är vad jag har).

Det jag framförallt oroar mig över är hur det kommer påverka ekonomin och underklass till medelklass. Jag ser inget faktsikt värde i tekniken om den inte gör saker bättre. Det enda användningsområdet där jag vet att det hjälper till är i medicinen, allting annat handlar bara om snabbare produktion vilket inte är lika med bättre levnadsvillkor eller livskvalitet.

Jo det är häftigt och nödvändigt, tråkigt bara att vissa kommer att komma i kläm.
Har man en relativt lång utbildning och har lyckats skapa sig trygghet så är det inte så kul när ens liv vänds uppochner.
Det är förmodligen också betydligt svårare i andra länder där man inte har samma skyddsnät när detta sker. Utbildningarna kan ju ha gett än ett ganska stort lån och att då också behöva ta nya lån för att utbilda sig eller vidare utbilda sig till något som kanske också blir ersatt i framtiden känns inte så stabilt.

Det finns problem att lösa här helt enkelt, men AI kan göra extremt stor nytta framöver, speciellt med tanke på att vi hela tiden blir äldre och att det inte är bra för världen att försöka lösa det genom att föda mer barn än att vara effektiva.
Kan vi gå ner i arbetstid så kan vi förmodligen också bli friskare, bland annat genom lägre arbetsbörda och genom att vi får mer möjlighet att lägga tid på fysisk aktivitet.

Skrivet av Ender:

Jag ser ändå (bland alla domedagsprofetior) något kul med den biten. Handskrivna dialoger lår vara oöverträffat för NPC'er ett bra tag framöver, men jag tror att det här skulle kunna bli riktigt bra med spel som nyttjar follower-mekaniker. Ofta brukar ju sådana bara grymta ur sig randomiserat nonsen på slinga. Jag tänker att det skulle kunna bli hur kul som helst ifall man hade möjlighet att ge dem en baspersonlighet och förmåga att kunna uppfatta situationer i spelen. Tänk så härligt det skulle vara med en riktigt dryg följeslagare som kunde kommentera allt man gör

"Jag har sett dig försöka hoppa över den där roten i ett par minuter nu, och du behöver nog acceptera att den är högre än den ser ut" (apropå osynliga väggar)

"Ifall hungern inte har ihjäl dig så lär din knorrade mage locka hit något som gör jobbet åt den"
(survival-spel)

Möjligheterna är ju enorma, och ingenting behöver ju bli sämre än det redan är.

Skrivet av Veonz:

Vore häftigt att använda denna tech för att ha en sorts AI-partner i ett co-op spel. Tänk Dragons dogma där ens grupp använder sig av sådan tech och reagerar på allt du gör och säger.

Finns redan mod till Skyrim med AI kompanjon.

Ska bli spännande att se utvecklingen av AI för både NPC och världar framöver.

Skulle vara kul också ifall man behövde övertyga och argumentera emot AIn i vissa situationer.
Eller kanske muta den i spel, typ att säga till du får tre äpplen om du följer med mig och dödar en Deathclaw.
Som du ser så är jag väldigt tålig(om man har hög endurance) och du behöver bara stå i en bit bort och skjuta den.
Det är alltså minimal risk och ansträngning för dig.

Medlem

Heavily curated clip....

en MS ai och ett MS spel i en MS reklam...

KoP
Medlem

Tar ju bort charmen i Minecraft för färska spelare om någon ska sitta och ge en tips hela tiden.

Grejen är ju att man ska upptäcka och komma på grejer allteftersom. 😐

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja, det är en hel del fejk och samma vilseledande marknadsföring som med Milo.

"Ryan, en av våra utvecklare, bara delade sin skärm med Copilot medan han spelade Minecraft" som om det bara är ett starta valfritt spel och få en massa tips och råd av Copilot som förstår vad som händer i spelet. De får det att se ut som om det inte skulle krävas förberedelser och specifik anpassning för ett visst spel.

Det körs på ChatGPT 4o som funkar precis så, minecraft är ju ganska distinkt så det bör vara lätt för modellen att detektera, sen är det ju garanterat ingen slump att dom visar på just Minecraft då det finns enormt datagrundlag... funkar garanterat mycket sämre på random noname spel.

Medlem

Jag är väldigt förvirrad. inget korttids minne, klarar knappt av spela datorspel vilket är tråkigt. blir bara rörigt. en sån ai skulle hjälpa mig strukturera upp så jag kan komma längre i spelet och påminna mig om saker, "du har hunger nu, börja leta mat" "du behöver ett bättre vapen, dessa matrial behöver du " skulle seriöst göra för mig personligen att få uppleva spel djupare.

en annan detalj jag personligen gillade var att rösten är så dynamisk, han lät så urgent när zombin kom, det gjorde det spännande.

my 2 cents på saken

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja, det är en hel del fejk och samma vilseledande marknadsföring som med Milo.

"Ryan, en av våra utvecklare, bara delade sin skärm med Copilot medan han spelade Minecraft" som om det bara är ett starta valfritt spel och få en massa tips och råd av Copilot som förstår vad som händer i spelet. De får det att se ut som om det inte skulle krävas förberedelser och specifik anpassning för ett visst spel.

Med den inställningen så är ju även DLSS fejk, då det också kräver förberedelser och specifik anpassning för spel. Finns inget i denna demonstration som inte skulle kunna vara möjligt med dagens AI-teknik. Figure har redan demonstrerat liknande intelligens med OpenAI.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Det körs på ChatGPT 4o som funkar precis så, minecraft är ju ganska distinkt så det bör vara lätt för modellen att detektera, sen är det ju garanterat ingen slump att dom visar på just Minecraft då det finns enormt datagrundlag... funkar garanterat mycket sämre på random noname spel.

Haha, är du anställd av Microsoft?

Aldrig att konversationen i videon är ett resultat av enbart Copilot och Chat GTP 4o (som tränats på Minecraft) och att du skulle få ett liknande resultat om de tog ett annat populärt spel som tex Fortnite eller Call of Duty.

Nej, det är delvis skräddarsytt (typ scriptat) för Minecraft och inget annat.

Jag tror du bara gissar och vill säga emot. Men tänk lite kritiskt, herregud.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Haha, är du anställd av Microsoft?

Aldrig att konversationen i videon är ett resultat av enbart Copilot och Chat GTP 4o (som tränats på Minecraft) och att du skulle få ett liknande resultat om de tog ett annat populärt spel som tex Fortnite eller Call of Duty.

Nej, det är delvis skräddarsytt (typ scriptat) för Minecraft och inget annat.

Jag tror du bara gissar och vill säga emot. Men tänk lite kritiskt, herregud.

Hej, du har fel. Ville bara berätta det för dig. Försöker inte vara otrevlig eller dryg men du varken förstår hur återträning av modeller fungerar, eller hur modeller fungerar för den delen.

Medlem
Skrivet av KoP:

Tar ju bort charmen i Minecraft för färska spelare om någon ska sitta och ge en tips hela tiden.

Grejen är ju att man ska upptäcka och komma på grejer allteftersom. 😐

Tror inte det alternativet försvinner. Så de som föredrar att lära sig själv kan fortsätta med det.

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Haha, är du anställd av Microsoft?

Aldrig att konversationen i videon är ett resultat av enbart Copilot och Chat GTP 4o (som tränats på Minecraft) och att du skulle få ett liknande resultat om de tog ett annat populärt spel som tex Fortnite eller Call of Duty.

Nej, det är delvis skräddarsytt (typ scriptat) för Minecraft och inget annat.

Jag tror du bara gissar och vill säga emot. Men tänk lite kritiskt, herregud.

Grejjen är ju att detta neural network är matat med precis hela internet, specialträning är inte något som dessa företag är ute efter.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Haha, är du anställd av Microsoft?

Aldrig att konversationen i videon är ett resultat av enbart Copilot och Chat GTP 4o (som tränats på Minecraft) och att du skulle få ett liknande resultat om de tog ett annat populärt spel som tex Fortnite eller Call of Duty.

Nej, det är delvis skräddarsytt (typ scriptat) för Minecraft och inget annat.

Jag tror du bara gissar och vill säga emot. Men tänk lite kritiskt, herregud.

Nej, jag jobbar inte åt MS, men inom tech, och försöker hålla mig uppdaterad på trender därinom och då också utvecklingen inom AI. Så gjorde bara en snabb test med ChatGPT på telefonen nu, tog några screenshots och ställde dumma frågor. Hör och häpna, det fungerade faktiskt ganska likt demon i artikeln 😉
Men ChatGPT är väl förmodligen skräddarsytt "tränad" och scriptad mot WoW också då såklart.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Nej, jag jobbar inte åt MS, men inom tech, och försöker hålla mig uppdaterad på trender därinom och då också utvecklingen inom AI. Så gjorde bara en snabb test med ChatGPT på telefonen nu, tog några screenshots och ställde dumma frågor. Hör och häpna, det fungerade faktiskt ganska likt demon i artikeln 😉
Men ChatGPT är väl förmodligen skräddarsytt "tränad" och scriptad mot WoW också då såklart.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Imponerande men ja, skräddarsytt tränad.

Edit: skulle behöva göra om det du gjorde med många olika spel, kända som lite mindre kända, och jämföra svaren, för att bättre kunna bedöma hur de fuskat med Minecraftdemon.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av eld:

Grejjen är ju att detta neural network är matat med precis hela internet, specialträning är inte något som dessa företag är ute efter.

Det är precis det där som är vilseledande. Att de låter folk tro att det kan scanna hela internet och att modellen får så bra förståelse för kontexten i dataspel utan särskild vägledning.

De har i själva verket låtit modellen träna extra med just Minecraft (under specifika förhållanden och med återkoppling till modellen).


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Lepr:

Nej, jag jobbar inte åt MS, men inom tech, och försöker hålla mig uppdaterad på trender därinom och då också utvecklingen inom AI. Så gjorde bara en snabb test med ChatGPT på telefonen nu, tog några screenshots och ställde dumma frågor. Hör och häpna, det fungerade faktiskt ganska likt demon i artikeln 😉
Men ChatGPT är väl förmodligen skräddarsytt "tränad" och scriptad mot WoW också då såklart.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Så grymt du testade. Fungerade ju imponerande bra.
Rolig detalj jag hade väldigt nyligen precis det problemet med ogrimmar och zeppelin
hade varit så mkt mer smidigt och kul att slippa tabba ur och googla . istället bara prata med ai,n naturligt. och spela vidare.

Jag kommer ha grymt kul med detta när det släpps.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Med den inställningen så är ju även DLSS fejk, då det också kräver förberedelser och specifik anpassning för spel. Finns inget i denna demonstration som inte skulle kunna vara möjligt med dagens AI-teknik. Figure har redan demonstrerat liknande intelligens med OpenAI.
https://www.youtube.com/watch?v=Sq1QZB5baNw

Marknadsföringen av DLSS hade varit vilseledande om Nvidia inte berättade att det fungerar bara i specifika, populära spel där AI:n tränats på förhand av Nvidia genom att matas med massa genomspelningar i olika upplösningar.

Jag påstod inte att en Minecraftdemo teoretiskt är omöjlig med dagens teknik, däremot att just den videon MS visade upp är tillrättalagd och skräddarsydd, "fejkad" och därmed vilseledande.


signatur

Memento Mori

12
Skriv svar