Hurra, vi är för korkade för att koloniseras av aliens!

Medlem
Skrivet av tjorb:

Har du redan glömt diskussionen som vi hade om censur och skillnaden mellan svenska och engelska definitionen, Tomas?
Jag tycker du hakar upp dig på den här punkten om definitionen Vilket jag inte anser relevant i frågan. Ett ord behövs för den här typen av ändringar. Om du nu vill kalla det för självcensur så visst. Men jag tolkar det som att du vill förminska problemet genom att inte kalla det censur.

Onödig krönika i övrigt. Ställer sig över båda sidor men säger inget mer än att det skulle vara irrationellt att bry sig om detta.

Det är klart det skaver när det sitter någon och bestämmer vad du får och inte får se samt ändrar nånting i en produkt som du köpt och som anses negativt. Det spelar ingen roll hur liten ändring det kan vara.

Jag tycker det är uppenbart vilken sida som har rätt här oavsett hur ohövliga folk beter sig på båda sidor. Den ena sidan är upprörda över en ändring. Den andra anser att "censur" är bra och förlöjligar folk på motsatt sida med argument som att hur kan man bry sig om en sådan liten grej och kallar folk incels.

Man märker så tydligt vilka det är som ägnar sig åt personangrepp när argumenten inte håller.

Redaktör
Skrivet av tjorb:

Har du redan glömt diskussionen som vi hade om censur och skillnaden mellan svenska och engelska definitionen, Tomas?
Jag tycker du hakar upp dig på den här punkten om definitionen Vilket jag inte anser relevant i frågan. Ett ord behövs för den här typen av ändringar. Om du nu vill kalla det för självcensur så visst. Men jag tolkar det som att du vill förminska problemet genom att inte kalla det censur.

Onödig krönika i övrigt. Ställer sig över båda sidor men säger inget mer än att det skulle vara irrationellt att bry sig om detta.

Det är klart det skaver när det sitter någon och bestämmer vad du får och inte får se samt ändrar nånting i en produkt som du köpt och som anses negativt. Det spelar ingen roll hur liten ändring det kan vara.

Jag tycker det är uppenbart vilken sida som har rätt här oavsett hur ohövliga folk beter sig på båda sidor. Den ena sidan är upprörda över en ändring. Den andra anser att "censur" är bra och förlöjligar folk på motsatt sida med argument som att hur kan man bry sig om en sådan liten grej och kallar folk incels.

Ja, helt. (Jag har inget minne.)

Fast det ÄR viktigt att skilja dem åt. Om man kallar allt censur kan man ju hävda att de som kritiserar vår recension för att klädgrejer nämnes är censurivrare - de vill ju styra innehållet i texten.

Idén med krönikan var att lyfta blicken och utifrån betrakta såna här grejer, hur absurda de är - inte att ta ställning. Och det glädjer mig att du noterar att den inte gör det.


signatur
Medlem
Skrivet av Hoffa:

Inget sexistiskt i Stellar Blade. Folk använder det begreppet att för lättvindigt nuförtiden.

Hur tycker du män ofta framställs i spel? Knappast som 50kgs soyboys. Nä, det är överlag biffar, är det också sexistiskt? Självklart inte, det är bara trams utfört av aktivister som tävlar i vem som kan vara mest lättkränkt.

Förövrigt gillar tjejer att spela som sexiga karaktärer, knappast bara män. Min brud kan sitta i timmar för att skapa den perfekta karaktären.

Jag tycker att hur både män och kvinnor porträtteras i spel till större del är ur männens perspektiv än kvinnors perspektiv. Det är inte sällan mäns machoideal som reflekterar sig i hur män porträtteras. Det är i huvudsak en manlig fantasi med de där biffarna. Ofta ska mannen även rädda kvinnan. Men vi ser en ändring där också, i senaste Mario Wonder t ex så är Peach en spelbar karaktär. Säkert för att tjejer gärna vill spela med en tjej som avatar. Men jag tycker att du har bra en poäng! För det där kan ge mycket komplex för unga killar. Att man ska vara värsta biffen liksom, och aldrig vara sårbar.

Kul att ni båda har spelandet gemensamt!

ZF
Medlem
Skrivet av Kattala:

Så när man också brukar tala om att Nintendo, ökänt nog, tvingade utgivarna/utvecklarna att censurera det första Mortal Kombat till SNES, som här: "The sweat effect, which was a palette coloration added after Nintendo's decision to censor the game", då är detta alltså helt felaktigt eftersom Nintendo inte är vare sig kung, diktator eller en statlig biografbyrå?

Det var ett kommersiellt val av Nintendo pga regler som skulle påverka fysisk exponering av spelet i butik. Detta var på tiden när spel enbart såldes i sådana. (Beställa kassetten online var nog ett alternativ för ytterst få.)

Frågan varför Sony gör det idag är därför högst intressant tycker jag. Det finns ju knappast några butiker i den grad de ens är relevanta som inte kommer ta in spelet liksom.

Det är också märkligt att jämföra denna eventuellt bokstavliga censur med vad vi har i Sverige, särskilt filmcensur, där faktiskt ingenting censurerats sen nittiotalet. Den syftar numera enbart till att sätta en åldersgräns. Vilket spelet ju redan har.

Olika marknader får såklart fortfarande idag ofta olika versioner av en film i mer eller mindre intakt ursprunglig form. Men för spel är det ännu lite knepigare att distribuera på det viset. Därför blir det gärna ett multilateralt hopkok av många regioners hållning i lag eller uppfattning om allmänhetens sådan.

Så när pöbelvälde råder är det naturligtvis att betrakta som den styrande auktoritära makten. Alltså faktisk censur.

Medlem
Skrivet av Mirage:

är det verkligen "ofta" nuförtiden? Det skriks alldeles för sällan för att det ska vara "ofta".

Jag tycker det känns som alla (eller några få) skriker om allting på nätet hela tiden
Men visst har det blivit en ganska stor ändring senaste åren.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Måste alla spel anpassas så att det passar alla då, eller kan spel vara mer riktade till olika sidor?

Valet att välja finns ju alltid, tycker man inte att ett spel passar så köper man något som gör det..

Det gör man rätt i! Men kanske tar kvinnor ändå skada på något sätt när de förminskas genom att bli objektifierade, även i spel de väljer avstå?

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Men varför ens anpassa? Det finns ju olika genrer av en anledning. Det kan ju exempelvis bli svårt att kombinera The Sims med Elden Ring för att eventuellt locka fler kvinnor till spelet.
Kan vi inte bara acceptera att det kanske är så att vi generellt gillar olika genrer?

Tänkte inte specifikt på gameplay, där tror jag man får acceptera att man har olika intressen rakt av. Jag tänkte mer på hur könen representeras. Håller med dig att män och kvinnor har olika intressen och det är inget fel med det, det är kanske t o m är något vi kan bejaka.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Det gör man rätt i! Men kanske tar kvinnor ändå skada på något sätt när de förminskas genom att bli objektifierade, även i spel de väljer avstå?

Man har ju ganska så nyligen konstaterat att sexualisering inte har någon skadlig inverkan på spelare, känns ju knappast troligt att folk skulle då ta indirekt skada. På samma vis som vanligt folk inte tar skada av våldsamma spel, direkt eller indirekt.

https://www.psypost.org/sexualized-video-games-are-not-causin...
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S074756...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, helt. (Jag har inget minne.)

Fast det ÄR viktigt att skilja dem åt. Om man kallar allt censur kan man ju hävda att de som kritiserar vår recension för att klädgrejer nämnes är censurivrare - de vill ju styra innehållet i texten.

Idén med krönikan var att lyfta blicken och utifrån betrakta såna här grejer, hur absurda de är - inte att ta ställning. Och det glädjer mig att du noterar att den inte gör det.

Ja om ni självcensurerar eran text för att någon klagar på att kläder nämns så är dom väl censurivrare isåfall. Det är bara en typ av censur. Jag tycker sammanhanget är tillräckligt för att avgöra vilken typ av censur det gäller.

Din åsikt är att det är irrationellt att bry sig om detta vilken kan anses som ett ställningstagande. Det är ju ändå vad ena sidan använder för att förolämpa den andra, även fast dom själva bryr sig nog för att kommentera.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Har våran planet erövrats av aliens än? Nä, just det.

Behövs inte... Jorden är redan koloniserat av aliens och andra idioter.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Vad tycker ni om Lara Crofts resa då?

Hon har alltid varit en stark kvinna. Tycker hon ser ut som en pinuppa på bilden till vänster och är mycket coolare nu. Eve i Stellar Blade är mer vänster än höger för mig, liksom lite fånigt att hon ser ut så där... Men jag har inte spelat spelet, och utseende är ju inte allt.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Det gör man rätt i! Men kanske tar kvinnor ändå skada på något sätt när de förminskas genom att bli objektifierade, även i spel de väljer avstå?

Här har samhället också en viktig uppgift att hjälpa kvinnor, och män (alla oavsett kön), att skilja på fiktion och verklighet.

Något kan existera utan att det ska behöva utföra ett stort problem.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Man har ju ganska så nyligen konstaterat att sexualisering inte har någon skadlig inverkan på spelare, känns ju knappast troligt att folk skulle då ta indirekt skada. På samma vis som vanligt folk inte tar skada av våldsamma spel, direkt eller indirekt.

https://www.psypost.org/sexualized-video-games-are-not-causin...
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S074756...

Tack, jag ska kolla in det där. Jag har också läst en hel del forskning som tyder på det motsatta, fast inte specifikt inom spel, utom i ett större perspektiv.

Medlem

Nu har jag inte följt den här debatten nästan alls. Men om någon tycker att det är jobbigt om det rycker lite i baguetten när man spelar, så kan man väl spela något annat och vice versa. I den bästa av världar så är alla spel modvänliga, så att det enkelt går att välja klädstil efter preferens.

Medlem

Vi kan inte ens acceptera vad andra vuxna människor gör(inom lagen). Så att acceptera utomjordingar ha ha! Vi kommer att vilja Xa(ingen sexuellt utan den brutala betydelsen typ xx)) dom så snabbt vi kan.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Här har samhället också en viktig uppgift att hjälpa kvinnor, och män (alla oavsett kön), att skilja på fiktion och verklighet.

Något kan existera utan att det ska behöva utföra ett stort problem.

Alltför många flickor vet att bilderna de ser i media inte är realistiska, men de känner sig fula ändå. Det är inte lätt! Men det finns nog en plats för allt, allt kan inte vara PK.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Vad tycker ni om Lara Crofts resa då?
<Uppladdad bildlänk>

Hon har alltid varit en stark kvinna. Tycker hon ser ut som en pinuppa på bilden till vänster och är mycket coolare nu. Eve i Stellar Blade är mer vänster än höger för mig, liksom lite fånigt att hon ser ut så där... Men jag har inte spelat spelet, och utseende är ju inte allt.

Jag tycker att hon var bättre med stora bröst och var en imperialistisk bi**. Men jag kan samtidigt förstå förändringen så att hon blir mer som en hjälte och inte en typ anti hjälte. Och mer med mänsklig. Men ibland så är det roligare med att locka fram det mörka och det extrema tycker jag. För att tv spel är ju ett sätt att fly från verkligheten. Så jag har inget emot att spela som en halvnaken helghast kvinna i nästa killzone spel. Och slåss för någon riktigt vidrig regime. För jag har möjlighet att se vad som är sant och fantasi lite bättre än dom flesta tror jag.

Dödgrävaren

Folk va sura när witcher 3 inte såg ut som sitt promotionmaterial också, men har inget minne av att folk gjorde narr av dom som klagade då.

Medlem

Alltså...

Baldurs Gate 3: Full frontal nudity samt mängder med gaysex samt möjlighet att sexa upp som björn: GOTY.
Stellar Blade: Moralpanik och censur på kläder med för mycket cleavage...

Efterblivet.

Medlem

Det sorgliga är att samma människor som skriker censur över en bit tyg i ett spel, är samma människor som gnäller för att en transperson läser sagor för barn och vill stoppa dem från att göra det.

Svårt att ta den sidan på allvar.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Då får du gärna visa mig vart du har fått din definition ifrån, för det är inte vad det står i SAOL.

Och jag vet att engelskans Censor/Censored/Censorship, INTE har denna definition.

Haha. Du har rätt såklart. Visste inte vart jag hade läst den för det var några år sedan men kollade lite med herr Google och det var tydligen i NE och SAOB jag hade hittat det. Så det är en äldre definition. De har väl ändrat den då censur är förbjuden i Sverige sedan länge så den definitionen är väl kanske inte relevant. Vad gäller engelska vet jag inte, bor i Sverige och den här tråden är skriven på svenska.

Medlem

Det som alla verkar missa och ej kapabla att förstå är att det handlar om principer.

Titta på detta scenario igen och skala bort detaljer och fluff, i sin kärna handlar det om censur, är man för censur så är det såklart en åsikt som man kan ha och då ska man var ärlig med det, men om man inte är det så behöver man vara konsekvent i sitt tänkande även när det gäller ämnen som inte passar sina egna agendor eller åsikter.

Ett bittert piller som är svårt för många att svälja.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Alltså...

Baldurs Gate 3: Full frontal nudity samt mängder med gaysex samt möjlighet att sexa upp som björn: GOTY.
Stellar Blade: Moralpanik och censur på kläder med för mycket cleavage...

Efterblivet.

Baldur's Gate 3, mångfald av interaktioner och karaktärsval.
Stellar Blade (vad jag förstår) bestämd karaktär och interaktioner.

Det går inte att jämföra.

Medlem
Skrivet av SetSail4Fail:

Det som alla verkar missa och ej kapabla att förstå är att det handlar om principer.

Titta på detta scenario igen och skala bort detaljer och fluff, i sin kärna handlar det om censur, är man för censur så är det såklart en åsikt som man kan ha och då ska man var ärlig med det, men om man inte är det så behöver man vara konsekvent i sitt tänkande även när det gäller ämnen som inte passar sina egna agendor eller åsikter.

Ett bittert piller som är svårt för många att svälja.

Ingen är helt konsekvent på samma sätt ingen är absolutist. På samma sätt som många här troligen är mer arga över detta än andra frågor där folk verkligen dör eller lider. Eller är du konsekvent i det du blir arg över? Är du lika arg över alla censurfrågor?

Det är just nyanser av komplexa frågor som saknas idag. Folk tänker bara binärt. För eller emot. På eller av. Ser det i varenda fråga i dagens samhälle. Som att man inte kan förstå båda sidor. Sen radikaliserar sig varje sida. Krönikan gör ett utmärkt exempel av hur det är att titta på utifrån. Jag tror inte folk förstår hur fragmenterat och splittrade vi är. Det är allvarligt. Speciellt när folk knappt kan kommunicera längre om problemet.

Medlem

Lite för mycket hud på en kvinnlig karaktär = Fram med högafflar och PK-fanor

Huvudkaraktären är en transsexuell "kvinna" som med råge passerar gränsen vad som är porr förpassat till Darknet = Hylla!

Medlem
Medlem

Hujeda mig.
Återigen kommer den högljudda minoriteten framkrypande och kräver att en tv-spels karaktär i i underkläder har för mycket kläder på sig, och kräver dessutom att spelutvecklarna skall censureras ifrån att klä figuren hur de vill istället för vad den skräniga minoriteten vill.
Tänk att den inbillade bristen på kläder i ett spel kan driva folk till sådana meningsskiljaktigheter och ibland ren ilska. Det visar ju tydligt hur mottagliga, lättpåverkade och uppenbarligen kränkta vissa blir på grund av triviala saker de spelar.

Tänk att inte ens lite välplacerad humor lyckad dämpa dessa svällande känsloyttringar.
Hujeda mig.

Medlem
Skrivet av Ender:

Hujeda mig.
Återigen kommer den högljudda minoriteten framkrypande och kräver att en tv-spels karaktär i i underkläder har för mycket kläder på sig, och kräver dessutom att spelutvecklarna skall censureras ifrån att klä figuren hur de vill istället för vad den skräniga minoriteten vill.
Tänk att den inbillade bristen på kläder i ett spel kan driva folk till sådana meningsskiljaktigheter och ibland ren ilska. Det visar ju tydligt hur mottagliga, lättpåverkade och uppenbarligen kränkta vissa blir på grund av triviala saker de spelar.

Tänk att inte ens lite välplacerad humor lyckad dämpa dessa svällande känsloyttringar.
Hujeda mig.

Medlem
Skrivet av Ender:

Hujeda mig.
Återigen kommer den högljudda minoriteten framkrypande och kräver att en tv-spels karaktär i i underkläder har för mycket kläder på sig, och kräver dessutom att spelutvecklarna skall censureras ifrån att klä figuren hur de vill istället för vad den skräniga minoriteten vill.
Tänk att den inbillade bristen på kläder i ett spel kan driva folk till sådana meningsskiljaktigheter och ibland ren ilska. Det visar ju tydligt hur mottagliga, lättpåverkade och uppenbarligen kränkta vissa blir på grund av triviala saker de spelar.

Du skulle kunna byta ut " har för mycket kläder på sig," mot "har för lite kläder på sig," och det skulle vara samma sak.

På vilket sätt är sidan som kritiserat stellar blades huvudkaraktär för att ha på sig för lite kläder under hela sista delen av utvecklingen och som troligtvis lyckats tvinga igenom en ändring, bättre än sidan som ville ha spelet som det var designat från början? Oavsett vad anledningen var till ändringen är så har den ju kommit extremt sent i utvecklingen och det har med största sannolikhet kommit p.g.a. påtryckningar utifrån, med tanke på att SHIFT UP Corporations förra spel var Goddess of Victory: Nikke.

Det kommer alltid finnas dom som vill se originalversionen av en produkt. Det är ju en av anledningarna till varför folk har lagt en massa tid för att återskapa Star Wars filmerna utan specialeffekterna som lades till senare. Eller directors cut versioner av filmer som ska bättre representera en regissörs vision än den filmen som studiochefer har vart och petat i. Detta är mer eller mindre samma sak, det handlar om att vissa känner sig lurade på att få originalvisionen av en produkt snarare än om själva ändringen. Om dom ändrade kläderna var den enda versionen som fanns både på skiva och digitalt så hade vi inte haft någon diskussion. Det är ju just ändringen i sig folk i huvudsak är emot, inte att den visar 10% mindre hud eller whatever det räknas som.

Medlem
Skrivet av hero:

Lite för mycket hud på en kvinnlig karaktär = Fram med högafflar och PK-fanor

Huvudkaraktären är en transsexuell "kvinna" som med råge passerar gränsen vad som är porr förpassat till Darknet = Hylla!

En svart huvudkaraktär = woke och pk. Varför fördärvar sweet baby inc allt?

Vit huvudkaraktär = Omg så modiga utvecklare.

Skriv svar