Hurra, vi är för korkade för att koloniseras av aliens!

Medlem

Jag förstår inte riktigt problemet här. Majoriteten av världen gillar väl att se motsatta/samma kön helt utan kläder? Så varför ändra på ett vinnande koncept.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Jag förstår inte riktigt problemet här. Majoriteten av världen gillar väl att se motsatta/samma kön helt utan kläder? Så varför ändra på ett vinnande koncept.

För att det av vissa anses skadligt.

Lite som när man på 80-talet och 90-talet skrek sig hesa om att våld i underhållning skapar mördare.
Visade ju sig att så inte var fallet.
Varför det skulle vara annorlunda i detta fallet kan man undra. Visa datan som styrker det påståendet isåfall.

Trodde inte jag skulle få se dagen då vänstern, specifikt aktivisterna, och den religiösa, konservativa högern delar samma uppfattning kring det här.
Fast det kanske inte är så konstigt då bägge läger har en typ av religion som gemensam nämnare.

Medlem

Jag är säker på att det finns miljoner kvinnor (och män) som uppfattar porträtteringen av kvinnor i Stellar Blade som sexistisk, eller åtminstone lite fånigt pubertal, och inte bara en liten minoritet på nätet. Men de lär inte inte göra någon stor sak av det, de syns inte. De väljer bort spelet bara, och det är nog en del av problemet för utgivare som Sony. Någonstans mellan 30-50% av alla gamers är kvinnor och det är klart att det gör avtryck i hur karaktärer förväntas presenteras i spel. Folk röstar med plånboken. Så det handlar handlar inte bara om CSR och image i sociala medier. Till syvende och sist så handlar väldigt mycket inom företagande om pengar.

Ni förstår väl förresten varför Eve anses sexistisk? Hon är nån sorts soldat som springer runt i högklackat och tajt latex. Klädseln är inte per definition sexistisk men det är kontexten som avgör. Det är t ex inte sexistiskt med en kvinna i bikini i ett beach volleybollspel. I Sverige är det förbjudet att göra reklam för bilar med lättklädda kvinnor t ex, men det är OK om man gör reklam för underkläder. Det är kontexten som avgör.

Självklart är det helt OK att spela och gilla ett spel som Stellar Blade, vi har ju behov av gestaltning av våra fantasier i vår kultur, inget fel med det. Man kan ju inte bara förbjuda allt, det är ju helt galet, men kanske finns även ett behov av att problematisera hur kvinnor ofta framställs i spel. Kanske finns det någon utomjording någonstans som håller med om det.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag är säker på att det finns miljoner kvinnor (och män) som uppfattar porträtteringen av kvinnor i Stellar Blade som sexistisk, eller åtminstone lite fånigt pubertal, och inte bara en liten minoritet på nätet. Men de lär inte inte göra någon stor sak av det, de syns inte. De väljer bort spelet bara, och det är nog en del av problemet för utgivare som Sony. Någonstans mellan 30-50% av alla gamers är kvinnor och det är klart att det gör avtryck i hur karaktärer förväntas presenteras i spel. Folk röstar med plånboken. Så det handlar handlar inte bara om CSR och image i sociala medier. Till syvende och sist så handlar väldigt mycket inom företagande om pengar.

Ni förstår väl förresten varför Eve anses sexistisk? Hon är nån sorts soldat som springer runt i högklackat och tajt latex. Klädseln är inte per definition sexistisk men det är kontexten som avgör. Det är t ex inte sexistiskt med en kvinna i bikini i ett beach volleybollspel. I Sverige är det förbjudet att göra reklam för bilar med lättklädda kvinnor t ex, men det är OK om man gör reklam för underkläder. Det är kontexten som avgör.

Självklart är det helt OK att spela och gilla ett spel som Stellar Blade, vi har ju behov av gestaltning av våra fantasier i vår kultur, inget fel med det. Man kan ju inte bara förbjuda allt, det är ju helt galet, men kanske finns även ett behov av att problematisera hur kvinnor ofta framställs i spel. Kanske finns det någon utomjording någonstans som håller med om det.

Detta!


signatur

Konsolgubbe

Redaktör
Skrivet av Casimir2323:

Jag är säker på att det finns miljoner kvinnor (och män) som uppfattar porträtteringen av kvinnor i Stellar Blade som sexistisk, eller åtminstone lite fånigt pubertal, och inte bara en liten minoritet på nätet. Men de lär inte inte göra någon stor sak av det, de syns inte. De väljer bort spelet bara, och det är nog en del av problemet för utgivare som Sony. Någonstans mellan 30-50% av alla gamers är kvinnor och det är klart att det gör avtryck i hur karaktärer förväntas presenteras i spel. Folk röstar med plånboken. Så det handlar handlar inte bara om CSR och image i sociala medier. Till syvende och sist så handlar väldigt mycket inom företagande om pengar.

Ni förstår väl förresten varför Eve anses sexistisk? Hon är nån sorts soldat som springer runt i högklackat och tajt latex. Klädseln är inte per definition sexistisk men det är kontexten som avgör. Det är t ex inte sexistiskt med en kvinna i bikini i ett beach volleybollspel. I Sverige är det förbjudet att göra reklam för bilar med lättklädda kvinnor t ex, men det är OK om man gör reklam för underkläder. Det är kontexten som avgör.

Självklart är det helt OK att spela och gilla ett spel som Stellar Blade, vi har ju behov av gestaltning av våra fantasier i vår kultur, inget fel med det. Man kan ju inte bara förbjuda allt, det är ju helt galet, men kanske finns även ett behov av att problematisera hur kvinnor ofta framställs i spel. Kanske finns det någon utomjording någonstans som håller med om det.

Kloka ord, variation är bra. Gränsöverskridande saker också, liksom att få gränsöverskridande saker kritiserade.


signatur
Medlem

Alla skall ha samma uniform ock de som inte vill är kättare ock nåde spelindustrin om dom går ifrån normen.
Inga yttringar som inte är standard som är satt av en gapig minoritet räknas.
SÅ ÄR PROBLEMET LÖST.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Vad jag fick ut ur detta var att Stellar Blade just avvärjde en invasion av aliens som ville förslava oss. GOTY?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Detta har ingenting med censur att göra. Censur är när en makthavare kliver in och förbjuder saker. Det har inte hänt här. Möjligen snuddar det vid självcensur, att skaparen själv beslutar att ta bort saker för att inte stöta sig med omvärlden. Men det bygger ju på vad som ändrats och orsaken till det. Att göra urringningen lite mindre på en i övrigt fortfarande rätt tight bikini vet jag inte riktigt om det kvalar in som självcensur. Men det får väl var och en tolka, och svaret vet bara de som fattade beslutet.

Sen tror jag uppriktigt sagt att nakenheten är det överlägset starkaste skälet att folk diskuterar detta, och att äganderätt på sin höjd är ett sekundärt skäl. Nakenhet säljer, så enkelt är det. Men frågan om äganderätt och hur den förändras är jätteintressant, men den tjänar nog på att diskuteras utan halvnakna människor strax intill.

Nej, vad du beskriver är specifikt statlig censur, men censur är, per definition, inte ett statligt exklusivt fenomen, även om det har tidigare varit den mest förekommande formen av censur.

Sedan kan man ju diskutera om det är regelrätt censur eller självcensur. Är det fortfarande självcensur om man själv gör ändringarna under påtryckningar eller ultimatum utifrån? Personligen anser jag att det inte är det.

Medlem

Har inte FZ haft mängder av krönikor och artiklar genom åren som gnällde på exakt samma saker? Blev inte spel t,om värt mindre betyg som witcher 1 för kortsamlandet. Ajja, time`s changing and that is good-

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Någonstans mellan 30-50% av alla gamers är kvinnor och det är klart att det gör avtryck i hur karaktärer förväntas presenteras i spel.

Studien som ger ”30-50%”-siffran har alltid varit extremt bristfällig och felanvänd. Man utgår från att nå 50% och fyller på med massa nonsensdata irrelevant för diskussionen för att nå dit. Majoriteten av de kvinnliga spelarna fylls på genom att inkludera match3, ”casual pussel” och idle/farm-spel på mobil och sociala medier, sedan slänger man runt ”50%” för att härska över hur shooters och actionspel ser ut där den kvinnliga publiken knappt når tvåsiffriga procentsiffror.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, vad du beskriver är specifikt statlig censur, men censur är, per definition, inte ett statligt exklusivt fenomen, även om det har tidigare varit den mest förekommande formen av censur.

Sedan kan man ju diskutera om det är regelrätt censur eller självcensur. Är det fortfarande självcensur om man själv gör ändringarna under påtryckningar eller ultimatum utifrån? Personligen anser jag att det inte är det.

Exakt.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag är säker på att det finns miljoner kvinnor (och män) som uppfattar porträtteringen av kvinnor i Stellar Blade som sexistisk, eller åtminstone lite fånigt pubertal, och inte bara en liten minoritet på nätet. Men de lär inte inte göra någon stor sak av det, de syns inte. De väljer bort spelet bara, och det är nog en del av problemet för utgivare som Sony. Någonstans mellan 30-50% av alla gamers är kvinnor och det är klart att det gör avtryck i hur karaktärer förväntas presenteras i spel. Folk röstar med plånboken. Så det handlar handlar inte bara om CSR och image i sociala medier. Till syvende och sist så handlar väldigt mycket inom företagande om pengar.

Ni förstår väl förresten varför Eve anses sexistisk? Hon är nån sorts soldat som springer runt i högklackat och tajt latex. Klädseln är inte per definition sexistisk men det är kontexten som avgör. Det är t ex inte sexistiskt med en kvinna i bikini i ett beach volleybollspel. I Sverige är det förbjudet att göra reklam för bilar med lättklädda kvinnor t ex, men det är OK om man gör reklam för underkläder. Det är kontexten som avgör.

Självklart är det helt OK att spela och gilla ett spel som Stellar Blade, vi har ju behov av gestaltning av våra fantasier i vår kultur, inget fel med det. Man kan ju inte bara förbjuda allt, det är ju helt galet, men kanske finns även ett behov av att problematisera hur kvinnor ofta framställs i spel. Kanske finns det någon utomjording någonstans som håller med om det.

Inget sexistiskt i Stellar Blade. Folk använder det begreppet att för lättvindigt nuförtiden.

Hur tycker du män ofta framställs i spel? Knappast som 50kgs soyboys. Nä, det är överlag biffar, är det också sexistiskt? Självklart inte, det är bara trams utfört av aktivister som tävlar i vem som kan vara mest lättkränkt.

Förövrigt gillar tjejer att spela som sexiga karaktärer, knappast bara män. Min brud kan sitta i timmar för att skapa den perfekta karaktären.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Studien som ger ”30-50%”-siffran har alltid varit extremt bristfällig och felanvänd. Man utgår från att nå 50% och fyller på med massa nonsensdata irrelevant för diskussionen för att nå dit. Majoriteten av de kvinnliga spelarna fylls på genom att inkludera match3, ”casual pussel” och idle/farm-spel på mobil och sociala medier, sedan slänger man runt ”50%” för att härska över hur shooters och actionspel ser ut där den kvinnliga publiken knappt når tvåsiffriga procentsiffror.

Kvinnor väljer att spela andra sorters spel tänker jag, jag är inte alls förvånad. Jag har kollat på lite statistik på det du nämner också. Männens spelande är mer kopplad till prestation och kvinnors mer kopplad till avkoppling och tidsfördriv. Männen spelar Elden Ring, CS och GTA och tjejerna spelar Pokemon Go, King och Animal Crossing, om man ska hårdra det lite. Ingens val av spel är mer värd än någon annans i min värld.

Man kan ju diskutera lite vad för typ av anpassning som man ska göra i ett spel där tjejer bara är en minoritet, men det är ju fint att göra någonting? Åtminstone skulle jag bli glad över om klimatet online blev mjukare.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag är säker på att det finns miljoner kvinnor (och män) som uppfattar porträtteringen av kvinnor i Stellar Blade som sexistisk, eller åtminstone lite fånigt pubertal, och inte bara en liten minoritet på nätet. Men de lär inte inte göra någon stor sak av det, de syns inte. De väljer bort spelet bara, och det är nog en del av problemet för utgivare som Sony. Någonstans mellan 30-50% av alla gamers är kvinnor och det är klart att det gör avtryck i hur karaktärer förväntas presenteras i spel. Folk röstar med plånboken. Så det handlar handlar inte bara om CSR och image i sociala medier. Till syvende och sist så handlar väldigt mycket inom företagande om pengar.

Ni förstår väl förresten varför Eve anses sexistisk? Hon är nån sorts soldat som springer runt i högklackat och tajt latex. Klädseln är inte per definition sexistisk men det är kontexten som avgör. Det är t ex inte sexistiskt med en kvinna i bikini i ett beach volleybollspel. I Sverige är det förbjudet att göra reklam för bilar med lättklädda kvinnor t ex, men det är OK om man gör reklam för underkläder. Det är kontexten som avgör.

Självklart är det helt OK att spela och gilla ett spel som Stellar Blade, vi har ju behov av gestaltning av våra fantasier i vår kultur, inget fel med det. Man kan ju inte bara förbjuda allt, det är ju helt galet, men kanske finns även ett behov av att problematisera hur kvinnor ofta framställs i spel. Kanske finns det någon utomjording någonstans som håller med om det.

är det verkligen "ofta" nuförtiden? Det skriks alldeles för sällan för att det ska vara "ofta".


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Man kan ju diskutera lite vad för typ av anpassning som man ska göra i ett spel där tjejer bara är en minoritet, men det är ju fint att göra någonting? Åtminstone skulle jag bli glad över om klimatet online blev mjukare.

Måste alla spel anpassas så att det passar alla då, eller kan spel vara mer riktade till olika sidor?

Valet att välja finns ju alltid, tycker man inte att ett spel passar så köper man något som gör det..

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, vad du beskriver är specifikt statlig censur, men censur är, per definition, inte ett statligt exklusivt fenomen, även om det har tidigare varit den mest förekommande formen av censur.

Sedan kan man ju diskutera om det är regelrätt censur eller självcensur. Är det fortfarande självcensur om man själv gör ändringarna under påtryckningar eller ultimatum utifrån? Personligen anser jag att det inte är det.

Nej. Definitionen av censur är att det är en officiell granskning av innehållet. Officiell som av en myndighet. Privatpersoner och företag kan inte censurera. Per definition

Medlem

Många lägger orimligt mycket tid på att skriva om detta fast de inte ens vet varför ändringen skett.

Var personen som designade dräkten missnöjd och gjorde en ändring som de tyckte blev bättre?

Var det något med den gamla modellen/dräkten som kunde orsaka buggar/glitchar och därför ändrades?

Kom det kanske från Sony eller ledningen på Shift Up?

Vi vet inte men många drar rejäla slutsatser och börjar snacka om censur.

Blir samma personer lika upprörda om detaljer på en bilmodell, militäruniform eller något annat som knappt är märkbart ändras i spel?

Det känns som att vissa "gamers" verkligen söker med ljus och lykta över saker att bli "upprörda" över.

Medlem
Skrivet av Margy:

Många lägger orimligt mycket tid på att skriva om detta fast de inte ens vet varför ändringen skett.

Var personen som designade dräkten missnöjd och gjorde en ändring som de tyckte blev bättre?

Var det något med den gamla modellen/dräkten som kunde orsaka buggar/glitchar och därför ändrades?

Kom det kanske från Sony eller ledningen på Shift Up?

Vi vet inte men många drar rejäla slutsatser och börjar snacka om censur.

Blir samma personer lika upprörda om detaljer på en bilmodell, militäruniform eller något annat som knappt är märkbart ändras i spel?

Det känns som att vissa "gamers" verkligen söker med ljus och lykta över saker att bli "upprörda" över.

Jag tänkte faktiskt ta och spela spelet till helgen istället. Tror definitivt att det är roligare spela det än att häckla det.

Medlem

Spel har ofta inställningar så att spelare kan ställa in och få den spelupplevelse de vill ha, allt från svårighetsnivå till mängden gore i spelet och mycket annat.

Varför inte helt enkelt ha en till inställning i det här fallet, "More skin? Yes/No"? Alla blir nöjda, eller?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Nej. Definitionen av censur är att det är en officiell granskning av innehållet. Officiell som av en myndighet. Privatpersoner och företag kan inte censurera. Per definition

Då får du gärna visa mig vart du har fått din definition ifrån, för det är inte vad det står i SAOL.

Och jag vet att engelskans Censor/Censored/Censorship, INTE har denna definition.

Medlem
Skrivet av Margy:

Många lägger orimligt mycket tid på att skriva om detta fast de inte ens vet varför ändringen skett.

Var personen som designade dräkten missnöjd och gjorde en ändring som de tyckte blev bättre?

Var det något med den gamla modellen/dräkten som kunde orsaka buggar/glitchar och därför ändrades?

Kom det kanske från Sony eller ledningen på Shift Up?

Vi vet inte men många drar rejäla slutsatser och börjar snacka om censur.

Blir samma personer lika upprörda om detaljer på en bilmodell, militäruniform eller något annat som knappt är märkbart ändras i spel?

Det känns som att vissa "gamers" verkligen söker med ljus och lykta över saker att bli "upprörda" över.

Minoriteter är ofta högljudda.
Vad folk borde göra är att sluta fokusera på det oviktiga tjafset och istället lägga fokus på det större problemet.

Att bli upprörd av löjliga åsikter är som att prata om jorden och ge för mycket fokus till folk som påstår att jorden är platt trots alla bevis vi har för att så inte är fallet.

I det här fallet är det inte ett tygstycke som är problemet men många försöker få det att framstå som det. Det är snarare diskussion om censur/självcensur och äganderätt som debatten bör fokusera på.

Redaktör
Skrivet av Alexraptor:

Nej, vad du beskriver är specifikt statlig censur, men censur är, per definition, inte ett statligt exklusivt fenomen, även om det har tidigare varit den mest förekommande formen av censur.

Sedan kan man ju diskutera om det är regelrätt censur eller självcensur. Är det fortfarande självcensur om man själv gör ändringarna under påtryckningar eller ultimatum utifrån? Personligen anser jag att det inte är det.

Man brukar tala om censur som i påtvingad begränsning av innehållet (utfärdas av alla makthavare: kung, diktator, Statens biografbyrå...) och självcensur där skaparen väljer att begränsa innehållet (ofta pga tryck utifrån, men det är ej påtvingat). Så har jag fått lära mig, och det är viktigt att hålla isär dem.

Det är väsentlig skillnad mellan om spelskaparen tvingas ändra innehållet i spelet på grund av en lag (censur) eller om den gör det för att folk är förbannade på Steam eller i ett forum (självcensur).


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man brukar tala om censur som i påtvingad begränsning av innehållet (utfärdas av alla makthavare: kung, diktator, Statens biografbyrå...) och självcensur där skaparen väljer att begränsa innehållet (ofta pga tryck utifrån, men det är ej påtvingat). Så har jag fått lära mig, och det är viktigt att hålla isär dem.

Det är väsentlig skillnad mellan om spelskaparen tvingas ändra innehållet i spelet på grund av en lag (censur) eller om den gör det för att folk är förbannade på Steam eller i ett forum (självcensur).

Här handlar det väl mest troligt om att Sony satt press på utvecklarna att minska blod och hud då utvecklaren själv sade innan släpp att spelet inte på något sätt skulle censureras.

Går det då inte jämföras mot bestämmelse av makthavare och då alltså är just censur eftersom det inte är valt av spel skaparen själv?

Har själv ingen åsikt om spelets utseende i sig då jag inte tänkt spela det ändå men det är ju trots allt M-rating så då bör inte något av det vara ett problem egentligen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Hoffa:

Hur tycker du män ofta framställs i spel? Knappast som 50kgs soyboys. Nä, det är överlag biffar, är det också sexistiskt? Självklart inte, det är bara trams utfört av aktivister som tävlar i vem som kan vara mest lättkränkt.

Lite oklar över vad du menar med din liknelse. Det är ju inte Eves utseende som har blötts och stötts på nätet, utan kläderna och sättet hon porträtteras på. Hade Marcus Fenix eller Master Chief sprungit runt i tajt latex med mellansekvenser som fokuserar på deras skinkor så hade din jämförelse funkat. Nu haltar den.

Men jag tycker hela den här diskussionen är rätt sunkig oavsett utgångspunkt och uppfattning (och dessutom är det inget jag personligen tänker på), så jag sätter nog punkt för mig själv där.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man brukar tala om censur som i påtvingad begränsning av innehållet (utfärdas av alla makthavare: kung, diktator, Statens biografbyrå...)

Så när man också brukar tala om att Nintendo, ökänt nog, tvingade utgivarna/utvecklarna att censurera det första Mortal Kombat till SNES, som här: "The sweat effect, which was a palette coloration added after Nintendo's decision to censor the game", då är detta alltså helt felaktigt eftersom Nintendo inte är vare sig kung, diktator eller en statlig biografbyrå?

ZF
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den här arten… de kallar sig förresten "människor"... de attraheras av varandra som ett sätt att främja fortplantningen.

– Som alla kända livsformer.

– Jo. Men de här har väldigt bestämda åsikter om vilka kläder som de får ha på sig. Och de tjafsar om hur de här kläderna påverkar andra människors fortplantningslust.

– Hur kan de veta hur andra påverkas?

– Det kan de inte. Men de säger det.

– Oookej...

Kul sci-fi. Men den hänger som sådan ofta kan göra när ramen ska passas in i verket inte riktigt ihop.

Vi har alltså en främmande (åtminstone självproklamerad så) hyperintelligens som i förlängningen av resonemang håller vetenskapliga etos som en tydligen signifikant vektor för kontrolländamål, men ändå tycker att studier gällande attraktionsfaktorer är ett konstigt koncept?

För de hade då rimligen i logisk mening redan hängt upp sig på BBCs otaliga naturprogram som sänts ut i rymden.

Så det är nog inte FF eller Stellar Blade heller som räddar oss.

Tacka Attenborough för det.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Kvinnor väljer att spela andra sorters spel tänker jag, jag är inte alls förvånad. Jag har kollat på lite statistik på det du nämner också. Männens spelande är mer kopplad till prestation och kvinnors mer kopplad till avkoppling och tidsfördriv. Männen spelar Elden Ring, CS och GTA och tjejerna spelar Pokemon Go, King och Animal Crossing, om man ska hårdra det lite. Ingens val av spel är mer värd än någon annans i min värld.

Man kan ju diskutera lite vad för typ av anpassning som man ska göra i ett spel där tjejer bara är en minoritet, men det är ju fint att göra någonting? Åtminstone skulle jag bli glad över om klimatet online blev mjukare.

Men varför ens anpassa? Det finns ju olika genrer av en anledning. Det kan ju exempelvis bli svårt att kombinera The Sims med Elden Ring för att eventuellt locka fler kvinnor till spelet.
Kan vi inte bara acceptera att det kanske är så att vi generellt gillar olika genrer?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Citat:

– Censur? Så det finns lagar där på jorden som förbjuder de här kläderna i spelet, lagar som tvingar spelmakarna att ta bort dem?

– Nej.

– Men då är det ju inte censur.

– Korrekt. Det är väl mer vad vi kallar "självcensur", om det nu vore så att det var fråga om någon större ändring. Vilket det inte är, skillnaden syns bara om man anstränger sig. Och ingen vet varför spelskaparna gjorde ändringen. Men ändå kallar en del det för "censur".

Har du redan glömt diskussionen som vi hade om censur och skillnaden mellan svenska och engelska definitionen, Tomas?
Jag tycker du hakar upp dig på den här punkten om definitionen Vilket jag inte anser relevant i frågan. Ett ord behövs för den här typen av ändringar. Om du nu vill kalla det för självcensur så visst. Men jag tolkar det som att du vill förminska problemet genom att inte kalla det censur.

Onödig krönika i övrigt. Ställer sig över båda sidor men säger inget mer än att det skulle vara irrationellt att bry sig om detta.

Det är klart det skaver när det sitter någon och bestämmer vad du får och inte får se samt ändrar nånting i en produkt som du köpt och som anses negativt. Det spelar ingen roll hur liten ändring det kan vara.

Jag tycker det är uppenbart vilken sida som har rätt här oavsett hur ohövliga folk beter sig på båda sidor. Den ena sidan är upprörda över en ändring. Den andra anser att "censur" är bra och förlöjligar folk på motsatt sida med argument som att hur kan man bry sig om en sådan liten grej och kallar folk incels.

Redaktör
Skrivet av Kattala:

Så när man också brukar tala om att Nintendo, ökänt nog, tvingade utgivarna/utvecklarna att censurera det första Mortal Kombat till SNES, som här: "The sweat effect, which was a palette coloration added after Nintendo's decision to censor the game", då är detta alltså helt felaktigt eftersom Nintendo inte är vare sig kung, diktator eller en statlig biografbyrå?

Det bör väl stå "self-censorship" ja, eftersom det är företaget Nintendo - lagstiftare eller andra auktoriteter - som fattar beslutet. Sen kanske det finns språkliga skillnader. Breda och allmänna definitioner här och här.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

edit: Tvåa på bollen.

Skriv svar