Microsoft sägs vilja snabba på Fallout 5-utvecklingen

Medlem

Känns ju inte som någon omöjlighet att vi får något nytt och kanske mindre sidospår som New Vegas av en annan utvecklare som Obsidian tex. Och kan absolut tänka mig att det skulle kunna bli release om 3år typ.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Efter succén med serien så förstår jag varför aktieägarna har bråttom med att få ut ett nytt spel utan någon som helst omtanke till kvalitet.

10/10 poäng hur lite man förstår vad aktieägare, har att säga till om hur bolag sköts.
Skulle aktieägare få bestämma hur bolag sköts, så skulle det vara ett mera av ett hönshus än verksamhet som går framåt.

Medlem

Ja de kan inte ta 10+ år emellan varje bethesda spel.. hade uppskattat om det var HÖGST 5 år. Det tar ju tid eftersom de är ca 120 pers men någon åtgärd tycker jag behöver göras.

Medlem

Ja även fast jag gillade Starfield och inte hatade det som många andra och jag kände även att de hade en grym grund att bygga på men spelet var helt enkelt inte riktigt färdigt i idé stadiet. De hade behövt utveckla idén så att det inte blev så himlans same same hela tiden. Överlag tycker jag Bethesda bevisade med detta spelet att lång utveckling inte alltid innebär ett mer komplett spel.

Hoppas MS lyckas sätta lite eld i baken på Bethesda. Ett väl genomtänkt elder scrolls spel skulle vara ett monstersläpp eller ett event släpp likt GTA serien. Så jag tror de vill både skynda men inte skynda allt för mycket inför det släppet. Det måste bli rätt för då kommer det spelet sälja som smör i småland.

Medlem

December 2029

Medlem

_Utan en ny spelmotor så rör jag inte Fallout 5

Medlem

Låt någon annan studio än Bethesda göra spelet eller låt iallafall någon annan än Todd Howard driva projektet. Han verkar ha glömt bort vad bra speldesign är för något.

Att ha IP:n som Fallout och Elder Scrolls och sen släppa nya spel så sällan känns inte speciellt klokt av Microsoft, det bästa vore väl att ha två team som kan jobba med varsin serie, något dom borde kunna ha råd med nu.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Noll procent hype från min sida. Titta hur mediokert Starfield blev, nej Bethesda har aldrig imponerat mig. Stelaste animationerna spelvärlden sett och medioker dialog, förstår verkligen inte hur de kan vara så hajpade.

De äger två av de mest intressanta IPn som finns, d.v.s. Elder Scrolls och Fallout, det är anledningen.

Annars skulle skitstudion Bethesda gått under för länge sedan.

KoP
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Kommer det inte ut nästa 2-3 år blir jag väldigt förvånad

Förbered dig på att bli förvånad. Dom har ett Elder scrolls spel dom ska skita ur sig innan ett nytt Fallout spel. 🙄

Medlem

med tanke på succen så kan vi ju räkna med att nästa fallout spel släppps runt omkring när nästa season av fallout serien kommer. utan tvekan.

Medlem

Undra om dom tänker fortsätta med sitt frankensteins-monster till motor.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Undra om dom tänker fortsätta med sitt frankensteins-monster till motor.

Garanterat. Speciellt med stress ovanifrån. Deras personal har inte tiden att lära sig en ny motor med nya workflows.

De har ju valt sin helt och hållet utdaterade och värdelösa motor om och om år efter år av ren lathet.

eld
Medlem
Skrivet av Allexz:

Garanterat. Speciellt med stress ovanifrån. Deras personal har inte tiden att lära sig en ny motor med nya workflows.

De har ju valt sin helt och hållet utdaterade och värdelösa motor om och om år efter år av ren lathet.

Unreal: kommer bli som Atlas eller colonial marines, men den brungula looken kommer funka bättre för Fallout.

Unity: har du sett City skylines 2?

Fast värst är nog creation engines fysik motor, de borde verkligen byta upp sig till havok, eller half-life 2's fysikmotor, den håller fortfarande!

Fast source hade varit coolt, tyvär för gammal.

Vtm: bloodlines var riktigt coolt men den motorn är sämst, fattar inte hur de inte kunde använda sourcemotorn istället, sjukt buggigt!

Bethesda kanske borde använda motorn som Titanfall 2 använde, riktigt bra spel, sjukt modern tech!

Jag tror att det enda säkra är att gå tillbaka till Fallout 1 motorn, den håller fortfarande!

Medlem
Skrivet av eld:

Fast source hade varit coolt, tyvär för gammal.

Bethesda kanske borde använda motorn som Titanfall 2 använde, riktigt bra spel, sjukt modern tech!

Du har redan avfärdat motorn Titanfall 2 för att vara för gammal

Medlem

De skulle först fokusera på Series X versionen av FallOut 4. Det är tydligen Series S versionen som bara ta tillvara Series X hårdvara. Gissar på att max 2 månader kommer en "riktigt" Next-gen patch. Tyvärr efter, om siter gör, recensioner.

Medlem
Skrivet av eld:

Bethesda kanske borde använda motorn som Titanfall 2 använde, riktigt bra spel, sjukt modern tech!

Titanfall hade väl en tungt modifierad source motor om jag minns rätt. Men ja, dom lyckades verkligen.
Det som irriterar mig mest i ämnet är när man får vibbar av gamla spel, när det ska vara ett nytt spel.

Väldigt synd att source 2 inte finns i öppen sdk som typ unreal och unity.

I slutändan handlar det ju om hur mycket utvecklaren satsar på att det ska kännas nytt och fräscht, starfield tex får man ju skyrim vibbar av hela tiden, inte helt motorns fel kanske *men förbannade loadingscreens*, utan även deras obstinata hållning till inventory design , närstrid, ai och animationsystem osv, det mesta känns re-hashat liksom.

Medlem

Fuck Bethesda och Fuck Obsidian. Microsoft har bästa studion under namnet The Coalition, snart är de klara med Gears 6 och de kan säkert sätta igång med en riktig Fallout 5 utveckling under nästa år med Unreal Engine 5. Hoppas att Microsoft ger The Coalition grönt ljus på det, känns som en perfekt studio för att utvecka en spektakulär wasteland experience.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Garanterat. Speciellt med stress ovanifrån. Deras personal har inte tiden att lära sig en ny motor med nya workflows.

De har ju valt sin helt och hållet utdaterade och värdelösa motor om och om år efter år av ren lathet.

Den bästa lösningen vore förmodligen att ha ett team som fokuserar på att lösa och utveckla en ny version av motorn som ändå är bakåt kompatibel. Då menar jag att bygga en helt ny motor från grunden men som man ändå kan köra samma kod i som med gamla motorn. Todd hade tydligen tänkt att skrota/omarbeta creation engine för väldigt länge sedan, men det kom aldrig ett bra läge att bygga om motorn. Så det har blivit klister sedan dess med "problem" som borde ha fixats för väldigt länge sedan. Antar att Creation engine fortfarande bland annat inte hanterar hissar, fordon, klättra i stegar och låser fysiken till FPS.

Fast frågan är om det ens är värt det med tanke på hur mycket det skulle kosta jämfört med att ta in en mer etablerad motor som betydligt fler utvecklare har erfarenhet av. Det finns många moddare därute som skulle kunna arbeta hos Bethesda, men är det värt det i det långa loppet? Jag får också intrycket av att bra modsupport även skulle vara möjligt i UE, men jag är ingen expert här utan har bara googlat lite snabbt.

Bäst vore väl om Obsidian fick göra ett nytt Fallout då de är betydligt mer kompetenta än Bethesda.
Xbox borde också till och med ge ännu mer support till community än vad Bethesda har gjort.
Fallout London tillexempel är ju ett riktigt intressant projekt som säkert kommer sälja många FO exemplar, men som ändå har fått ganska dåligt bemötande hos Bethesda. Finns både intervju med Todd hos Kind of funny där dem vägrar nämna FO:London och intervju med BBC där projektledaren uttrycker sitt missnöje i samband med next-gen patchen.

Medlem
Skrivet av Leon4:

Fuck Bethesda och Fuck Obsidian. Microsoft har bästa studion under namnet The Coalition, snart är de klara med Gears 6 och de kan säkert sätta igång med en riktig Fallout 5 utveckling under nästa år med Unreal Engine 5. Hoppas att Microsoft ger The Coalition grönt ljus på det, känns som en perfekt studio för att utvecka en spektakulär wasteland experience.

Annars kanske de kan be The Initiative?

Gears 6 är ju inte ens utannonserat än och följer Xbox sin vanliga tidslinje så är det nästan på gränsen till om det hinner släppas innan nästa Xbox konsol, om den nu kommer 2026.

Men lite mer optimistiskt så skulle dem kunna göra ett intressant FO. Styrkan hade i så fall förmodligen varit gameplay och utseende på spelvärlden, svagheten hade varit att dem inte jobbat med RPG i den här stilen innan.
RPG delen bör vara väldigt stark i ett FO spel.

Jag hade själv nog hellre sett The Coalition göra ett 3rd person spel i Starcraft världen, det hade förmodligen passat dem som handen i handsken.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

10/10 poäng hur lite man förstår vad aktieägare, har att säga till om hur bolag sköts.
Skulle aktieägare få bestämma hur bolag sköts, så skulle det vara ett mera av ett hönshus än verksamhet som går framåt.

Med aktieägarna så menar jag de som äger hundratusentals aktier och styrelsemedlemmar i holdingbolag, VD:er i finansbolag m.m., och kanske till och med sitter i Microsofts styrelse, inte någon average Svensson som köper 10-20 aktier i ett bolag och tror att de är en storspelare på börsen. Om du tror att de som fattar beslut för Microsofts räkning inte är stora aktieägare så har du ett och annat att tänka över.

Medlem

Skulle gissa på inxile och obsidian sammarbetar med nästa spinoff på fallout. Båda ägs av Microsoft. Sen när bethesda är färdiga med Elders Scrolls så börjar dom med fallout 5.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Skulle gissa på inxile och obsidian sammarbetar med nästa spinoff på fallout. Båda ägs av Microsoft. Sen när bethesda är färdiga med Elders Scrolls så börjar dom med fallout 5.

Hade varit nice, men frågan är om Obsidian hinner med det just nu då Outer worlds 2 redan är utannonserat.

Självklart så vill i stort alla se dem göra ett nytt FO, men kanske inte så realistiskt att dem börjat eller håller på med det just nu. Kanske att spelet skulle kunna vara i extremt tidigt skede och börjar få fokus direkt efter outer worlds 2, men det är inte säkert att Todd och Xbox är villiga att vänta så länge.

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hade varit nice, men frågan är om Obsidian hinner med det just nu då Outer worlds 2 redan är utannonserat.

Självklart så vill i stort alla se dem göra ett nytt FO, men kanske inte så realistiskt att dem börjat eller håller på med det just nu. Kanske att spelet skulle kunna vara i extremt tidigt skede och börjar få fokus direkt efter outer worlds 2, men det är inte säkert att Todd och Xbox är villiga att vänta så länge.

Det är fortfarande mycket snabbare än att vänta på att Bethesda ska bli färdiga med es6

Medlem
Skrivet av eld:

Det är fortfarande mycket snabbare än att vänta på att Bethesda ska bli färdiga med es6

Yepp🥕👍

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Ja de kan inte ta 10+ år emellan varje bethesda spel.. hade uppskattat om det var HÖGST 5 år. Det tar ju tid eftersom de är ca 120 pers men någon åtgärd tycker jag behöver göras.

Det gör det inte... Tittar man bakåt så var det 2-4 år mellan varje förutom just starfield som fick 5: morrowind 02, oblivion 06, F3 08 , Skyrim 11, F4 15, F76 18. Sen starfield 23. Om de kan använda samma motor för tes6 och F5 borde de ju kunna få ut dem med 2-4 års mellanrum.

Medlem
Skrivet av eld:

Vtm: bloodlines var riktigt coolt men den motorn är sämst, fattar inte hur de inte kunde använda sourcemotorn istället, sjukt buggigt!

Fast Bloodlines använder source… Det andra spelet att använda den efter HL2 var ju till och med en del av hypen men tyvärr var ju det framstressat och buggit som alla Troikas spel men grymt ändå.

eld
Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Fast Bloodlines använder source… Det andra spelet att använda den efter HL2 var ju till och med en del av hypen men tyvärr var ju det framstressat och buggit som alla Troikas spel men grymt ändå.

Det må nog hända att jag var helt ute och trollade i min post, havok vs havok med creation engine liksom

Tekniskt sett var både halflife2 och bloodlines först med att använda source.

Grejjen är den att spelmotorer bara är så bra som spelen som släpps på dom, frostbite var ju bästa grejjen tills andromeda släpptes.

12
Skriv svar