The Crew-nedstängningen var rätt, men på fel sätt

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Idag äger du en license och inte spelet.

Visst. Men var innebär en licens. Hade kanske vart ämne för en artikel? Och är det alltid samma typ av licens, eller finns det olika? Eller hade det vart ointressant? (för alla andra förutom mig?)

Medlem

Ett annat exempel på Ubisoft spel som stängdes ner (och klart klumpigare utfört än detta) var Space Junkies (VR-shooter, med ambition att bli ett e-sport spel). Vansinnigt roligt imo. Men tyvärr blev det en flopp. Det släpptes mars 2019, och servrarna stängdes sept 2022. Bara månader(juli 2022) innan servrarna släcktes reades spelet på Steam (utan någon som helst info om att spelet var på väg att stängas, om man inte gick in på diskussionsforum).

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ett annat exempel på Ubisoft spel som stängdes ner (och klart klumpigare utfört än detta) var Space Junkies (VR-shooter, med ambition att bli ett e-sport spel). Vansinnigt roligt imo. Men tyvärr blev det en flopp. Det släpptes mars 2019, och servrarna stängdes sept 2022. Bara månader(juli 2022) innan servrarna släcktes reades spelet på Steam (utan någon som helst info om att spelet var på väg att stängas, om man inte gick in på diskussionsforum).

Ja, det är riktigt sunkigt. Är inte alls sugen på spel från jättarna längre; Ubisoft har ju haft titlar man gillar så det är synd.

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Nu har jag pratat med supporten & dom tog bort alla The Crew 1 inkl från PS4 & XBO från butiken. Så enkelt var det.
Kolla får du se https://www.proshop.se/Spel/The-Crew-Microsoft-Xbox-360-Racin...

Fint.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Hale2000:

För att jämföra med film så skulle de plocka bort Robocop 1 när det finns både del 2 och 3, och sedan säkerställa att man inte kan titta på den första.

Så där fungerar det väl på film Streamningstjänsterna idag.
Ibland när jag tänkt titta på en film som jag kommer ihåg fanns på Netflix så är den plötsligt borta.

Dina cd, dvd och blu-ray filmer är ju dock inte uppkopplad mot nätet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Jag spelade faktiskt The Crew en hel del när det precis hade släppts. Blev inget köp av The Crew 2 när det släpptes men när det väl dök upp på Playstation Plus Extra för ett par år sen körde jag det. Det försvann kort efter men kan tipsa om att det faktiskt finns tillgängligt nu igen för Extraprenumeranter.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är väl ändå skillnad på singleplayer-spel och spel som är helt beroende av välfungerande servrar. Men inofficiella servrar har du kanske rätt om, jag bara gissar hur företag som är måna om sitt anseende kan tänkas resonera. Det kan förstås funka olika hos olika företag också.

De bryr sig högst troligt bara om pengar och eftersom spelet är skapat som det är från börja så kostar det dem för mycket att rätta till det.

Medlem

Att spelet är online är ingen ursäkt. Hade ni känt likadant om exempelvis Quake? Spelet har ju nästan 30 år på nacken. "Lika bra att göra spelet obrukbart, det är ju så gammalt ändå."

Det hade varit otänkbart. Men av nån anledning försvarar folk denna typen av nedlåsta servermodeller.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Visst. Men var innebär en licens. Hade kanske vart ämne för en artikel? Och är det alltid samma typ av licens, eller finns det olika? Eller hade det vart ointressant? (för alla andra förutom mig?)

Rättigheter och möligheter skiljer sig.

Om man nu ser till PC-spel, så ger ju GOG dig möjligheten att ladda ner installationsfiler, så om tex rättigheter för musik går ut och spelföretaget tar bort/ersätter musiken med en uppdatering så har du möjigheten att fortfarande ha kvar den. Det betyder också att GOG inte kan ta bort ditt spel (något de heller inte ger sitt rätten till i användaravtalet.)

Något helt annan gäller för Steam, deras användaravtal är intressant att läsa, genom dem köper man inte digitala kopior av spel, man prenumerar på spel. Steam ger sig även rätten att ta bort spel, om folk fuskar, men även för folk som inte fuskar om de gäller för en större grupp och inte enskilt riktat, så de ger sig rätten att tex ta bort ett spel från allas konton eller tex från alla svenska konton, och någon ersättning blir det inte.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Rättigheter och möligheter skiljer sig.

Om man nu ser till PC-spel, så ger ju GOG dig möjligheten att ladda ner installationsfiler, så om tex rättigheter för musik går ut och spelföretaget tar bort/ersätter musiken med en uppdatering så har du möjigheten att fortfarande ha kvar den. Det betyder också att GOG inte kan ta bort ditt spel (något de heller inte ger sitt rätten till i användaravtalet.)

Något helt annan gäller för Steam, deras användaravtal är intressant att läsa, genom dem köper man inte digitala kopior av spel, man prenumerar på spel. Steam ger sig även rätten att ta bort spel, om folk fuskar, men även för folk som inte fuskar om de gäller för en större grupp och inte enskilt riktat, så de ger sig rätten att tex ta bort ett spel från allas konton eller tex från alla svenska konton, och någon ersättning blir det inte.

Är väl en av anledningarna till att jag personligen alltid kollar på GoG först för att se om ett spel finns där innan jag går till Steam.

Medlem

Förstår att man inte kan ha servrar igång för evigt, men det borde vara olagligt att sälja en licens för att sedan när som helst stänga ner spelet.

En lag borde skapas där det krävs att man, när man köper spelet, garanterar X antal års tjänst. Jag har inget emot att köpa ett nytt onlinespel om det står på lådan "online services guaranteed until 2032 but may persist longer", då baserar jag mitt köpbeslut på det.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Förstår att man inte kan ha servrar igång för evigt, men det borde vara olagligt att sälja en licens för att sedan när som helst stänga ner spelet.

En lag borde skapas där det krävs att man, när man köper spelet, garanterar X antal års tjänst. Jag har inget emot att köpa ett nytt onlinespel om det står på lådan "online services guaranteed until 2032 but may persist longer", då baserar jag mitt köpbeslut på det.

Jag håller helt med dig i detta. Det borde framgå tydligt vid marknadsföring och försäljning av spel. Risken med online-spel överlag är att om spelet går dåligt, för få spelare, så är det inte gynnsamt att bekosta servrar i längden för utvecklarna och dom kan i princip när som helst stänga ner allt, om dom vill och ändå komma undan med det.

Som konsument har man ingen som helst trygghet och äganderätt, det är typiskt klaus schwab idé -
"Äga ingenting och vara lycklig". Vi blir får🐑 som är redo för slakt, i slutändan (metaforiskt)


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Undrar hur många spelutvecklare är intresserade av att göra ett bra spel om de vet att det kommer stängas ner och bli helt ospelbart efter några år. Det är ren girighet som driver dessa beslut och det är respektlöst mot utvecklare, konsumenter och spel som uttrycksform.

Vad hade varit rimligt då? Strax under ett decennium är jävligt länge om du frågar mig. Man behöver se det från flera perspektiv och inte bara från perspektivet att "stänga ner spel suger". Det finns logiskt förklarande orsaker till varför saker och ting, speciellt online spel, behöver ett avslut. Sen kan man ju självklart argumentera att det kan stängas ned på ett snyggare vis. Men det känns totalt orimligt att online spel ska leva på för alltid bara för att det anses som "respektlöst" att stänga ned spelet.

Jag skulle våga påstå att majoriteten av utvecklare förstår att mjukvara inte lever för alltid.

Medlem
Skrivet av Ninami:

Vad hade varit rimligt då? Strax under ett decennium är jävligt länge om du frågar mig. Man behöver se det från flera perspektiv och inte bara från perspektivet att "stänga ner spel suger". Det finns logiskt förklarande orsaker till varför saker och ting, speciellt online spel, behöver ett avslut. Sen kan man ju självklart argumentera att det kan stängas ned på ett snyggare vis. Men det känns totalt orimligt att online spel ska leva på för alltid bara för att det anses som "respektlöst" att stänga ned spelet.

Jag skulle våga påstå att majoriteten av utvecklare förstår att mjukvara inte lever för alltid.

Vore det verkligen så svårt för varje spel att ha ett offlineläge då? Så att man tekniskt sett fortfarande kan spela spelet även om själva poängen med ett onlinespel försvinner offline?


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

När det kommer till bilspel blir det väl lite kinkigt eftersom man har licensierat oficiella märken och modeller utöver t ex musik ibland. Just i det här fallet så tror jag inte de hade juridiskt kunnat släppa en offline-patch.

Blir inte det mest problem vid nyförsäljning? För man kan ju fortfarande spela ex forza 6 trots att det inte sälja längre pga lisens. Tror till och med jag fortfarande kan ladda ner det genom Xbox butiken.

Medlem

Det borde komma en lag att om ett spel läggs ner så borde det räknas som abandonware och att servermjukvaran borde släppas fri om den krävs för att spela.

Skrivet av Ninami:

Vad hade varit rimligt då? Strax under ett decennium är jävligt länge om du frågar mig. Man behöver se det från flera perspektiv och inte bara från perspektivet att "stänga ner spel suger". Det finns logiskt förklarande orsaker till varför saker och ting, speciellt online spel, behöver ett avslut. Sen kan man ju självklart argumentera att det kan stängas ned på ett snyggare vis. Men det känns totalt orimligt att online spel ska leva på för alltid bara för att det anses som "respektlöst" att stänga ned spelet.

Jag skulle våga påstå att majoriteten av utvecklare förstår att mjukvara inte lever för alltid.

Tänk om din musik och film helt plötsligt slutade fungera pga att film/musikbolagen inte ville att du skulle använda dem något mer, eller din biltillverkare bestämde att din bil var EoL. Vi måste komma tillbaka till ett samhälle där man äger det man köper.

Medlem

Haha denna artikel måste ju vara rage bait

Medlem
Skrivet av noreason:

Haha denna artikel måste ju vara rage bait

Det första jag tänkte... siten måste ju ha sina klicks.
"om du köper en produkt kan du inte förvänta dig att du kan använda den om 9 år". 😐

Medlem

"För det kommer hända igen. Eller vad säger ni, Suicide Squad?" Eller "The Division" Kommer starta en ännu större storm. Med rätta. Sluta utveckla spel som aldrig kan göras till offlinespel, är det en lösning. Vi får inga säsonger eller liknande men kan alltid fortsätta spela i offlineläge, helst med privata server alternativ. Så klart inget ett företag som Ubisoft är ens intresserade av att disskutera, inte för att det skulle missgynna dem men för att där inte finns något att tjäna. Allt för aktieägarna, storägarna. Tro aldrig de bryr sig om oss vanliga, de som spelar deras spel. De bryr sig inte mer om oss än att vi betalar, och betalar så mycket och så länge som möjligt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

"För det kommer hända igen. Eller vad säger ni, Suicide Squad?" Eller "The Division" Kommer starta en ännu större storm. Med rätta. Sluta utveckla spel som aldrig kan göras till offlinespel, är det en lösning. Vi får inga säsonger eller liknande men kan alltid fortsätta spela i offlineläge, helst med privata server alternativ. Så klart inget ett företag som Ubisoft är ens intresserade av att disskutera, inte för att det skulle missgynna dem men för att där inte finns något att tjäna. Allt för aktieägarna, storägarna. Tro aldrig de bryr sig om oss vanliga, de som spelar deras spel.

Vilket misstag Massive gjorde som lät sig bli uppköpta av UbiSoft. Men vad vet jag och vilka val de hade? Bättre än så skulle de kunnat, nu är ju nästan alla större företag bara skit så jag vetefan vad som skulle varit bättre. Tänk om Massive skulle gått independent, hade haft ett par stora spel i sin katalog och kört sitt race. Drömmar. De skulle aldrig fått göra avatar eller Star Wars, men The Division franchasien hur skulle den kunnat utvecklas? Jag är inte insatt överhuvudtaget, bara spekulerar


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av noreason:

Haha denna artikel måste ju vara rage bait

Skrivet av tuxsmasher:

Det första jag tänkte... siten måste ju ha sina klicks.
"om du köper en produkt kan du inte förvänta dig att du kan använda den om 9 år". 😐

Det här är tyck om en händelse i spelbranschen. Om vi klickjagade hade vi skrivit om sex och politik, inte nio år gamla spel. Klickjakt finns det andra som sysslar med.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det här är tyck om en händelse i spelbranschen. Om vi klickjagade hade vi skrivit om sex och politik, inte nio år gamla spel. Klickjakt finns det andra som sysslar med.

Fattar inte, Vad är det för clickbait med det här? Att inte få spela spel man har en gång köpt?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Här har Thomas rätt att rasa, ännu mer än emot för långa spel, ok kunde inte motstå
Hur som helst, stänga ner spel som man köpt och fortfarande spelas. Hur mycket ska vi tåla? Det kommer ju inte bli bättre, om de ser att det accepteras så kommer det bli standardmodellen. Men vad fan det är väl som allt annat i det här landet. Ingen protesterar.
Vi är vana med att storföretagen som en gång var svenska som saab/volvo osv ville väl även för oss (vanliga människor). Så är det inte längre. Vi behöver bli mer lika fransmännen och ha en åsikt. En stark jävla åsikt och våga säga ifrån. Nu när Kina m.f.l länder i sydostasien, eventuellt en stormakt som USA kommer styras av Trump. (gud förbjude) O.S.V. Ryssland med sin diktator. Det är det som väntar.

Fattar att det är lite sjukt att jämföra sammhällsutvecklingen med spelbranchen, men kanske inte så dumt ändå? De är de stora dragen.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Flera saker än om det är möjligt spelar in, t.ex. kvalitets- och support-grejen jag var inne på (om servern funkar skit finns risk att vissa ger företaget skulden, trots att de inte hostar). Sen är antalet spelare jätteviktigt. Om det bara körs av några hundra så kan kostnaden bli alldeles för hög för företaget. The Crew 2 verkar ha haft under 1 000 spelare på Steam sedan Motorfest släpptes, och första spelet har gissningsvis varit mindre.

Problemen du målar upp med att låta privatpersoner starta egna servrar låter som så små att det snuddar på att vara fundamentala ickeproblem. Att företag inte vill drifta servrar som går med förlust är fullt förståeligt och rimligt, men community-drivna dedikerade servrar har existerat sedan urminnes tider utan några som helst problem.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Problemen du målar upp med att låta privatpersoner starta egna servrar låter som så små att det snuddar på att vara fundamentala ickeproblem. Att företag inte vill drifta servrar som går med förlust är fullt förståeligt och rimligt, men community-drivna dedikerade servrar har existerat sedan urminnes tider utan några som helst problem.

Inte alla spel är designade så det ens är möjligt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Säljer man ett spel så får man man göra klart vad sista datumet för support är. Är det så svårt att göra? Stänger man ner tidigare så är de återbetalningskylldiga procentuellt för den tiden. Borde inte vara omöjligt..lol
De är ju det vi som inte tillhör stora företag får göra. Vi "vanliga småmänniskor"


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Men det är klart att det är "omöjligt tekniskt" haha


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Inte alla spel är designade så det ens är möjligt.

Det är alltid möjligt. Om folk kan drifta sina egna WoW-servrar så kan dom drifta ett spel som detta.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det är alltid möjligt. Om folk kan drifta sina egna WoW-servrar så kan dom drifta ett spel som detta.

Är ingen specialist på det men tvivlar starkt på att om ett ubisoftspel som tex div 1 skulle kunna köras på privata servrar?
Wow gick väl aldrig att spela offline överhuvudtaget? Jag vet faktiskt inte men förstår inte ur det skulle gå till.
Om dert vore så enkelt varför är det inte crackat för privata servrar?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Är ingen specialist på det men tvivlar starkt på att om ett ubisoftspel som tex div 1 skulle kunna köras på privata servrar?
Wow gick väl aldrig att spela offline överhuvudtaget? Jag vet faktiskt inte men förstår inte ur det skulle gå till.
Om dert vore så enkelt varför är det inte crackat för privata servrar?

Det är i regel inte speciellt komplicerat, du behöver ha en maskin som klarar att driva mjukvaran och en lina som klarar av nätverkstrafiken. Hur kraftfull hårdvara du behöver kommer självklart variera, det beror mycket på hur många spelare du vill tillåta på servern samt hur många och komplicerade beräkningar som behövs utföras per spelare. Anledningen att det inte kan ske i nuläget är att servermjukvaran inte släppts eller läckts.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

123
Skriv svar