Analys: Final Fantasy VII Rebirth underpresterar, säljer hälften så bra som Remake

Robot
Analys: Final Fantasy VII Rebirth underpresterar, säljer hälften så bra som Remake
Medlem

Något positivt i detta är att en PC-release lär komma tidigare.

Dex
Medlem

Har också läst lite diverse rykten om att Rebirth har sålt sämre än Remake i alla fall Japan.

Men har alltid varit nyfiken på var dom här analys firmorna får dessa siffror ifrån, framför allt nu för tiden då så mycket av försäljningen är digitalt och i just detta fallet går det ju endast att få det digitalt från Playstation Store.
Så hur får dom fram sina analyser då? Är det fysiska skivor så kan jag förstå det lite mer då det går kanske mer att spåra osv hur mycket som skickas och så.

Såg att där var någon som skrev att det hade sålt cirka 250 000 fysiska exemplar i Japan den första veckan. Men dom brukar ju säga att digital försäljning står ju för cirka 70-80% nu för tiden och i så fall har det ju sålt i cirka 1 miljon bara den första veckan i Japan och det måste väl vara väldigt bra tycker man?

Någon som har någon mer insikt i hur dessa analys firmor fungerar?

Medlem

Om jag får göra en helt amatörmässig analydäs av det hela så är det bara en spegling vad som händer i övrigt med många spel.
Dom som köper är sådana som köper oavsett men många andra, bla dom som är less på reskinnade spel från AAA industrin har slutat att iaf att betala fullpris.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

ja jag är en av dom som vill spela spelet, men jag väntar nog till resten är klart och släpps så det blir ett "helt" spel som det klassiska. Jag köpte första på PC och har spelat de men bestämde mig för vänta på resten i sin helhet innan jag spelar mer.

Medlem

Jag väntar på att köpa hela "triologin" för 400 SEK. Fram tills dess kan S-E våndas bäst de vill.

Medlem

Final Fantasy 7 Rebirth är ett mästerverk. Riktigt bra, Stor spel finns mycket att göra.
En del orkar inte spela 150 gigabyte det blir för mycket.
1 Götterdamerung i HELA SPELET ÄR EN REN FÖRBANNELSE och för att nå målet för att få tag på götterdamerung är det en hel del skit svåra banor i Chadleys vr glasögon.
Jag är själv fast hos rulers of the outer worlds...
Remake är inte lika svår.
Det har gått knappast två månader sedan spelet släpptes ut. Ingen brådska försäljningen kommer gå bättre för rebirth när folk får veta mer.

Medlem

Kanske vill folk köpa ett helt spel...

Medlem

FF VII REMAKE hade ju rätt så rejält med utfyllnad med att leta efter katter och dylikt. Folk kanske inte vill syssla med sådant och istället fokusera på huvudberättelsen, och i så fall är originalet det bättre valet.

Testpilot

Första delen kom till PS4 som har betydligt fler spelare och det var även pandemi. Spelet är helt otroligt tycker jag så hoppas att försäljningen kickar igång framöver även om det nog alltid är lite svårare med en uppföljare.

Medlem

Inte så konstigt då folk som ville ha något mer likt originalet blev blåsta på remaken. Dom köper ju inte Rebirth.

Medlem
Skrivet av Divion:

Inte så konstigt då folk som ville ha något mer likt originalet blev blåsta på remaken. Dom köper ju inte Rebirth.

Personligen tycker jag om Remake-konceptet, med tyngd på 'konceptet'. Jag gillar inte riktigt hur "shade" sakerna blev, och boss-fight scenarionen i slutet av Remake är ..jag vet inte. Kingdom Hearts aktigt. Känns jävligt krystat.
Men jag kan uppskatta att det inte är en 1:1 remake.

Medlem

Att det finns ungefär hälften så många konsoler att sälja till kan kanske spela in...

Skribent
Skrivet av pazu:

Jag väntar på att köpa hela "triologin" för 400 SEK. Fram tills dess kan S-E våndas bäst de vill.

Då lär du nog få vänta.

Sista spelet är säkert 3 år bort. Sedan minst 1-2 år innan alla släpps i ett paket och sedan säkert 2-4 år innan det ramlar ner till 400:- för hela klabbet.

Själv inväntar jag PS5 Pro och ska sen börja ta ikapp lite på PS5 sidan, bl.a. Remake o Rebirth.

ZF
Medlem

Undrar hur många som köpte det första utan att ens veta det var första del av tre.

Skrivet av Dex:

Men har alltid varit nyfiken på var dom här analys firmorna får dessa siffror ifrån, framför allt nu för tiden då så mycket av försäljningen är digitalt och i just detta fallet går det ju endast att få det digitalt från Playstation Store.
Så hur får dom fram sina analyser då? Är det fysiska skivor så kan jag förstå det lite mer då det går kanske mer att spåra osv hur mycket som skickas och så.

Såg att där var någon som skrev att det hade sålt cirka 250 000 fysiska exemplar i Japan den första veckan. Men dom brukar ju säga att digital försäljning står ju för cirka 70-80% nu för tiden och i så fall har det ju sålt i cirka 1 miljon bara den första veckan i Japan och det måste väl vara väldigt bra tycker man?

Det finns alla möjliga varianter. Det funkar inte samma oå alla marknader heller. Men vissa köper ju tex sina uppgifter under NDA, och sen kan de bara säga vissa saker utifrån avvägning från dessa. Investerare vill ju naturligtvis ha siffror på saker, liksom de kanske inte vill att andra får dem, särskilt om siffrorna inte är lysande.

Även det varierar såklart stort mellan både marknader och olika spel. Man får även tänka på att de där 70-80 får tas med en nypa salt överlag då det inkluderar precis allting, från abonnemang till mobilspel som inte ens har fysiska versioner. Det gäller alltså inte per spel. Särskilt inte i det här fallet. Listorna i Japan baseras också helt på rapporter från sålt i butik. Därför ser man tillexempel fortfarande "Nintendo DS: 13 sålda vecka 16". ;D

Medlem

Remake kom ju till ps4 så inte så konstigt det sålde. Finns ju typ en biljon ps4or out there. Tror Rebirth kommer sälja bättre än remake på PC.

Medlem

Lite märkligt ändå när Rebirth är så mycket bättre än Remake. Spelat igenom Remake 2ggr men det var väldigt linjärt i jämförelse med Rebirths mer öppna värld.

Medlem

Kommer bli underbart att spela spelet igen på pc sen med mods.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Kanske vill folk köpa ett helt spel...

Ett helt spel? Bara storyn på dessa två är runt 70 timmar och Gör man 100% så är dom runt 220 timmar. Alla tre skulle säkert landa på runt 150 timmar bara story och närmare 400 timmar om man ska göra 100% och det är fasen för mycket..

Tycker detta konceptet är grymt även om tiden mellan spelen kanske senare skulle varit ett år eller max två.

Skribent
Skrivet av Cortex:

Lite märkligt ändå när Rebirth är så mycket bättre än Remake. Spelat igenom Remake 2ggr men det var väldigt linjärt i jämförelse med Rebirths mer öppna värld.

Remaken var ju i princip introt på orginalet därav att det är linjärt. Om man inte visste det så kanske man inte blev så sugen på uppföljaren.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Remaken var ju i princip introt på orginalet därav att det är linjärt. Om man inte visste det så kanske man inte blev så sugen på uppföljaren.

Så kan det mycket väl vara. Rebirths enda nackdel(?) för en samlare/utforskare som mig är att det finns FÖR mycket att göra 🤣

Medlem

Bra, kanske gör att de får fingrarna ur och också släpper det till Xbox.

Medlem

Ah, remaketrilogin av Final Fantasy VII, spelvärldens motsvarighet till The Hobbit-trilogin. Fyll ut och mjölka. Klart att folk lessnar. Bättre att vänta tills hela skiten är släppt.

Medlem

Jag är skitsugen men väntar på PC-versionen då jag inte tål varken 30 FPS eller uppskalad smet.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Om man ska jämnföra Rebirth med något i Sagan om Ringen trilogin så är det snarare Sagan om konungens återkomst,

Är helt klart ett av dom bästa spelen jag spelat och ett rejält steg upp från FFVII orginalet

Witcher 3 får klättra ner ett steg på min egna topplista.

Medlem

Jag har då haft riktigt kul med Rebirth! 200h in har jag fortfarande en del utmaningar kvar. Ser redan fram emot finalen.

Medlem

Min tanke?
Kanske många som känner att om de inte spelat Remake, så kan de onte spela Rebirth. Och del 3 lär få ännu svårare ur den synpunkten.

Sen är vi mitt i en lågkonjunktur.
Jag vrider och vänder på varenda krona och köperdärmed helt klart mindre TVspel än jag brukar. Tror inte jag är ensam där.

Sist säger en snabb sökning att det finns ca 120milj PS4 och bara 50 miljoner PS5.

Medlem
Skrivet av Dex:

Har också läst lite diverse rykten om att Rebirth har sålt sämre än Remake i alla fall Japan.

Men har alltid varit nyfiken på var dom här analys firmorna får dessa siffror ifrån, framför allt nu för tiden då så mycket av försäljningen är digitalt och i just detta fallet går det ju endast att få det digitalt från Playstation Store.
Så hur får dom fram sina analyser då? Är det fysiska skivor så kan jag förstå det lite mer då det går kanske mer att spåra osv hur mycket som skickas och så.

Såg att där var någon som skrev att det hade sålt cirka 250 000 fysiska exemplar i Japan den första veckan. Men dom brukar ju säga att digital försäljning står ju för cirka 70-80% nu för tiden och i så fall har det ju sålt i cirka 1 miljon bara den första veckan i Japan och det måste väl vara väldigt bra tycker man?

Någon som har någon mer insikt i hur dessa analys firmor fungerar?

Tvivlar på att det det säljs 70-80% digitalt till Playstation, speciellt i Japan. Fysisk media är fortfarande väldigt stort där, spel, film, cd-skivor. I Insomniac-läckan kom det fram att av försäljningen från Sonys egna studios var 65% fysisk. Detta är över hela världen som jag förstått det. https://old.reddit.com/r/Superstonk/comments/1abphmy/from_ins...

Håller med att det vore intressant att veta hur analysfirmorna får fram försäljningssifforna.

Medlem

Jag väntar på att det kommer till Playstation Plus eller Premium 👍

Medlem

Fattar inte och kommer aldrig att fatt äta det där argumentet med att inte spela varje del för sig utan vänta på att alla tre delar är släppta. Gjorde ni likadant med Sagan om ringen-filmerna? Star Wars? Både Remake och Rebirth är stora, egna spel i sin egen rätt.

12
Skriv svar