Diskutera – Bästa bossfajten någonsin är...

Medlem

Saren i Mass Effect kändes väldigt speciell när det begav sig. Jag blev helt golvad av Mass Effect och det var en så dramatisk final.

Medlem

Tycker slutstiden i breath of the wild var fantastisk! Så snyggt löst rakt igenom och sen avslutningen. Hopp från hästen upp i luften med pilbåge i slowmotion!
Kan det bli bättre?

Lustigt nog var slutstriden i tears of the kingdom inte i närheten av lika mäktig. Kändes väldigt monotont rakt igenom men jag kanske spelade igenom den slutstriden på fel sätt och var för overpowered för att det skulle kännas spännande. Bra spel där i övrigt dock!


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
MGS 3 har flera bra

Folk har nämnt The End och The Boss.
Men jag tänkte direkt på Volgin. Inte bara fighten utan hela sekvensen när man sen skulle fly på motorcykel och sen spränga en bro.

Actionpump delux.

Drakbossen i Twillight Princess var fet med. Mycket på grund av miljön. På en svävande ö så klättrar man högst upp i högsts tornet. Pch sen grapplehookar sig upp på spiror. Pch sen vidare på draken. Sjukt ballt.

Sen var Eldenring-striden mot Radogan/Marika sjukt pulshöjande. Lagom svår , snygg och.episk musik.

Medlem
Skrivet av Querth:

Jag fattade aldrig grejen med Malenia, eller de sista tre bossarna heller för den delen. Jag körde med två klor och någon vapen-power som gjorde att jag blev väldigt tankig, sen slog på henne tills hon dog typ. Slutet på spelet var något av ett antiklimax!

Den bossen jag hade mest problem med var någon stor gris som man slogs mot i en krater

Det handlar mycket om vilken build man har.
Första gången körde jag bara Blasphemous Blade. Var ganska enkelt.
Andra gången ville jag slå henne mer "rättvist" så jag lärde mig alla hennes rörelser tills de satt i ryggraden. Tyckte det var otroligt kul.

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

När jag var yngre älskade jag fighten mot Gandondorf/Ganon från Ocarina of time. Nu för tiden vet jag inte riktigt men sista fighten i Elden ring var kanon tycker jag!

Så sjuuukt episkt när temalåten fläskar på i sista fighten i Elden Ring.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Menar du rick the door technician?

Nä, syftade på när den här bossen dök upp i Jedi Survivor,

Darth Vader, vilket var sjukt random, inte varit med en enda minut eller pratats om i hela spelet, sen dyker han upp som supersvår boss och nämns därefter inte igen

.

Medlem

Mer mini bossar, men Valkyries i God Of War (2018).
Sjukt roliga fighter.

Medlem

Spelar man Metal Gear i kronologisk ordning så finns det inte en enda bossfight som slår slutbossen i Metal Gear solid 4.
Det är utan tvekan den mäktigaste slutstriden jag någonsin upplevt under mina 39 år!
Så mycket känslor och spänningar som byggts upp mellan de två karaktärerna genom spelen når sitt absoluta klimax när de möts mot slutet.. herregud de ger mig rysningar till denna dagen!

Medlem
Medlem

måste vars muru i wow, kommer ihåg att vi jörde den 4 dagar i veckan i 3-4 veckor innan vi klarade 😅

Medlem

Jag har starka minnen av Gannon i Zelda 2. Att slåss mot sin egen skugga som slutboss tyckte jag var ett ballt koncept på den tiden. Sen var vägen till slutbossen ganska jobbig om jag kommer ihåg rätt så det var lite känsla av achievment när man väl klarade den.

Annars är ju Mike Tyson en bra slutboss, jag övade dock så mycket på honom att det sitter i ryggmärgen även nu 30+ år senare och jag klarar honom ganska ofta på första försöket när jag är hos mamma och kopplar upp det gamla NES:et men de första 1:30 minuterna är ganska stressiga.

Medlem

Slutbossen i Earthbound (Snes) för sina otraditionella idéer om vad en fajt kan vara och känslorna det väckte.

Slutbossen i Undertale av samma skäl.

Bägge levde kvar i minnet länge.

Nostalgiskt är det få saker som slår minnet av sista bossen i Megaman (Nes), vägen dit, den oslagbart hetsiga musiken och den rent kroppsliga stressen av att försöka mata ut så många skott som möjligt och ändå precisionshoppa. Segerfanfaren sitter som ett smäck efteråt följt av den perfekt melankoliska slutvinjetten när allt är över.

Medlem

Listan över Roligaste och mest utmanande bossfighterna I princip hela min topp 10 lista går nog till bossarna i Hollow Knight, särskilt de unika versionerna i sista bossrushen Pantheon 5! Högst i topp ligger nog three sisters of battle eller vad den heter (också pantheon 5 exklusiv).

Sen häftigaste bossarna är nog några stycken från Metroid Prime 2.

Skrivet av Whisp:

Grym!

Skrivet av Querth:

Den bossen jag hade mest problem med var någon stor gris som man slogs mot i en krater

Inte säker på om det var en gris men vet precis vilken du menar 😅 både jag och en polare fastnade överraskande på den länge också. Min polare gav upp och lade ner Elden ring när han kom till den...

Skrivet av HerrWass:

Älskade Metal Gears boss: Psyco Mantis.
Just den fighten var nyskapande och spännande på något sätt. Hela det spelet var fantastiskt.

Måste vara coolaste boss svagheten i spelhistorien. (PS. man ska absolut pröva han utan guide en stund)

Medlem

Sigma och Vile i Mega Man X var rätt grymma.
Speciellt Vile efter sista mellansekvensen.

För mig kommer Mega Man X vara den allra bästa i serien, den tog allt, inklusive story till nya höjder. Inte ens uppföljarna kom i närheten.

Medlem

Raam på tåget i Gears of War

Medlem

Ganska medikokert spel i övrigt, men bossen "Hedgie" i Atomic Heart var helt otroligt cool. Då kände jag mig verkligen som en grym gamer när jag klarade den. Inte supersvår boss i sig kanske, men miljön och musiken var häftiga och problemlösandet för att klara av den var väldigt uppfriskande och belönande.

Medlem

Glömde ju en!
Skrev ovan ett par olika.
Men en som sticker ut ör ju Mr Freeze från Arkham City.
Där man verkligen måste visa att man mästrat en bredd av färdigheter. Kändes också rätt att ett ondskefullt geni lärde sig av sina misstag.

Medlem

Hyperion från Returnal var inget annat än fantastisk. Mycket tack vare orgelmusiken som sakteligen byggs upp till att bli nära på öronbedövande medan man klättrar uppför hans torn, och sedan själva fighten som slår perfekt på att vara precis på kanten mellan under kontroll och intensivt kaos. Hatten av till Housemarque!

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Jag har starka minnen av Gannon i Zelda 2. Att slåss mot sin egen skugga som slutboss tyckte jag var ett ballt koncept på den tiden. Sen var vägen till slutbossen ganska jobbig om jag kommer ihåg rätt så det var lite känsla av achievment när man väl klarade den.

Annars är ju Mike Tyson en bra slutboss, jag övade dock så mycket på honom att det sitter i ryggmärgen även nu 30+ år senare och jag klarar honom ganska ofta på första försöket när jag är hos mamma och kopplar upp det gamla NES:et men de första 1:30 minuterna är ganska stressiga.

Två riktigt klassiker du nämner.
Just angående Zelda 2s slutboss så får jag erkänna att jag alltid ställer mig längst i hörnet hukandes och slår. Enkel match då men det knepet har man sannerligen förtjänat att använda när man väl tagit sig dit. Den jobbigaste biten i hela spelet är ju vägen fram till sista borgen tycker jag. Frustrerande med alla skott och stup. Otroligt oförlåtande. Hela spelet är en prövning än idag.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Mantis Lords i Hollow Knight
Inte den svåraste bossen direkt men rytmen du får in under fighten är svårslagen och lägg till det den fantastiska presentationen och musiken.

Medlem

Personlig favorit utan att riktigt kunna förklara varför: Kangaxx i Baldur's Gate 2

Mest signifikanta/ikoniska: Ornstein & Smough i Dark Souls

Mest nervkittlande: Master-Ds cockpit i Bionic Commando

Mest underskattade: Xiphias i Turok 3

Medlem
Skrivet av Holonyaa:

Mer mini bossar, men Valkyries i God Of War (2018).
Sjukt roliga fighter.

Håller med. Minns att jag hade väldigt kul emot just dem.

Medlem

Motherbrain från Super Metroid
Sista fighten mot Sephiroth i FFVII orginalet

Medlem

Tycker WoW och Destiny spelen har många underbara boss fighter.

Men måste jag säga en så säger jag nog Nameless king från Dark souls 3, satan va man fick nöta för att ta ner honom

Medlem

En bossfight behöver väl igentligen inte vara våldsam right? Jag kommer tex ihåg när jag klarade sista "bossen" i rallyspelet screamer eller street rod (vilket var legendariskt btw). Det fräcka med just dessa titlar var att man fick behålla bosses bil och kunde fortsätta tävla emot "vanliga" motståndet. Det var liksom kronan på verket för allt slit. I en vanlig bossfight så brukar spelet i regel vara slut efter att man klarat fighten, vilket många ggr blir en form av antiklimax för min del. Var det allt? Eller ett form av tomrum. Men det kände jag inte i de titlar jag skrev ovan 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Kameran i dark souls 😆

Medlem

Fighten med Raphael BG3 är också helt episk. Blev väldigt överraskad när han började att sjunga


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av totte1015:

Hittar ingen gameplay på bossen, men jag vill minnas att "Vessel"s boss var tuff men fängslade mig totalt
https://youtu.be/dcYv_udaLlg?si=3oUfO4N9s3L9FKkG

Minns den som riktigt svår, dock mest på grund av väldigt låg FPS på PS3 där jag spelade.

Malenia & Clownen

Jag har lirat tusentals spel ända sedan 1984 och trott mig vara en rätt duglig gamer. Nu är jag plötsligt trött, fet och fyrtiosju och blir hårt förnedrad av fakking Malenia. Det gåår bara inte. Ok.. switchar till Lies of P och åker på fetdäng av clownen som inte ens är en riktig boss?! Jag måste tappat det helt.

EDIT. Minnesvärd boss var ju topic och inte pointless rant. Uhm.. jag skulle nog säga Yhorm the Giant.. eller Sephirot.

Medlem

Omöjlig fråga. Men om någon siktade ett pistol mot min tinning och sa att jag måste svara inom fem sekunder hade jag nog ändå svarat denna.

Slutstriden i Super Mario World (1990).


signatur

I'm like you, I have no name.

123
Skriv svar